عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: زمانی ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز کفش، وارداتی بود، اما اکنون وابستگی ایران به مواد اولیه زیر ۵ درصد است.
آقای علی لشکری عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: ایران در رتبه دوازدهم کفش دنیا قرار دارد و بر اساس آمارهای بین المللی ۱۷۶ میلیون جفت کفش در ایران تولید شده، اما آمار واقعی تولید کفش در ایران ۲۷۰ میلیون جفت کفش است.
وی افزود: اختلاف آمار به این علت است که واحدهای صنفی، آمار تولیدات خود را به وزارت صمت منتقل نمیکنند، اما اگر آمار واقعی ثبت شود ایران در رتبه نهم دنیا در تولید کفش بعد از بنگلادش و قبل از مکزیک قرار میگیرد و این آمار تولید، نشان دهنده جایگاه ایران در دنیاست.
لشکری ادامه داد: در حوزه مصرف جزو ۲۰ کشور دنیا هستیم و در حوزه صادرات هم متوسط سالانه ۱۰۰ میلیون دلار ارزش صادرات کفش ایران بوده است، اما به علت سیاستهای طولانی مدت بانک مرکزی و وزارت صمت که قیمت ارز صادراتی را نیمایی محاسبه میکردند انگیزهها برای صادرات کاهش می یابد.
عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵۰ میلیون دلار صادرات انواع کفش داشتیم، اما صادرات کفش پارسال حدود ۹۷ میلیون دلار بود که نشان میدهد از لحاظ قیمتی در صادرات کاهش داشته ایم، اما در بخش وزنی، افزایش قابل توجهی داشتیم.
وی افزود: در بخش تعداد واحدهای تولیدی میتوان گفت که ۶۰ تا ۶۵ درصد تولیدات کشور توسط ۵ درصد واحدهای بزرگ و متوسط و ۳۰ تا ۳۵ درصد توسط واحدهای صنفی تولیدی با شاغلان زیر ۵۰ نفر تولید میشود. از نظر تعدادی تقریبا ۹۵ درصد تعداد واحدهای تولیدی کفش ایران، واحدهای صنفی زیر ۵۰ نفر هستند و این امر اهمیت صنایع کوچک را نشان میدهد و اگر سیاست حمایتی دولت نباشد صنعتی که توانسته نیاز ۸۵ میلیون نفر را تامین کند و صادرات هم داشته باشد، دچار مشکل خواهد شد.
لشکری ادامه داد: انتظار تولیدکنندگان صنعت کفش از مسئولان این است که به صنعت کفش نگاه ویژهای داشته باشند و بدانند که صنعت کفش در صنایع مختلف، پیشران است گرچه در برنامه هفتم این اتفاق رخ داده است، اما مستلزم این است که از نظر اجرایی هم تهمیداتی اندیشیده شود، زیرا این صنعت اشتغالزایی ۵۰۰ هزار نفری دارد.
عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: مواد اولیه مورد نیاز در صنعت کفش مانند چرم طبیعی، چرم مصنوعی، مواد پلیمری و مواد شیمیایی و نساجی در داخل کشور تولید میشود که میتواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.
وی افزود: صنعت کفش به عنوان یکی از صنایع پیشران کشور با بسیاری از صنایع مانند ماشین سازی، قالب سازی، مهندسی، مکانیک، نساجی، پلیمری، شیمیایی و فلزی ارتباط دارد.
عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: در صنعت نساجی حدود ۷۶۰ میلیون دلار صادرات بوده که ۹۷ میلیون دلار آن کفش است. در کل صادرات غیرنفتی اگرچه صنعت پتروشیمی، ارزآوری زیادی داشته، اما منبع محور است. در عوض صنعت کفش، ساخت محور است یعنی صنعتی است که توانسته به ازای هر تن صادرات کفش حدود ۵ برابر صادرات مواد پلیمری و شیمیایی ارزآوری داشته باشد.
لشکری ادامه داد: در رابطه با مواد پلی اورتان در گذشته وابسته به واردات بودیم و شاید تا سال ۱۳۹۷ با بحرانهای کارگری و مسائل مختلف که مواد اولیه وجود نداشت درگیر بودیم، اما با همت پتروشیمیها و تولیدکنندگان داخلی، توانسته ایم پلی اورتان را داخل کشور تولید کنیم و اکنون بازار داخل، دست تولیدکنندگان کشور است و دلیل مهم آن ورود بخش خصوصی بود.
عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران گفت: یکی از دلایلی که قیمت محصولات چینی در دنیا ارزانتر است به دلیل این است که از فناوریهای روز استفاده میکنند، ایران هم در تولید کفش باید به سمت استفاده از فناوریهای روز برود.
وی افزود: در سالهای گذشته به صورت کلان، صنعت ماشین سازی کشور و به ویژه در صنعت کفش توانسته است موفقیتهای زیادی را کسب کند، اما همچنان در تامین برخی از ماشین آلات صنعت کفش دست دوز ما نیاز به نوسازی ماشین آلات داریم و نیاز به حمایتهای ویژهای داریم، اما اگر ماشین سازان ایرانی هم حمایتهای لازم دولت و صنعت را داشته باشند، قطعا میتوانند دستاوردهای خوبی را رقم بزنند.
لشکری ادامه داد: اگر قرار باشد قیمت تمام شده محصول نهایی ارزان شود باید از فناوری روز دنیا مطلع باشیم که خوشبختانه صنعت کفش ایران در این زمینه نمره خوبی را داراست.
وی افزود: در طول ده سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان، کفشهای با کیفیتی مانند کفشهای ورزشی تولید میکنند که ناشی از بکارگیری ماشین آلات و دانش فنی روز است؛ تولید سالانه کفشهای ورزشی ۱۲۰ میلیون جفت با استفاده از همین فناوریهای روز است.
لشکری ادامه داد: زمانی ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور وابسته به واردات بود، اما اکنون وابستگی ایران به مواد اولیه زیر ۵ درصد است به همین علت ما میتوانیم بازار ۸۵ میلیون نفری ایران و کشورهای همسایه را به راحتی تامین کنیم و قابلیت چند برابر شدن صادرات و دو برابر شدن اشتغال را در صورت رفع موانع خواهیم داشت.