وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری نشست هم اندیشی با اساتید حوزه حمل و نقل مشارکت همگانی و ارائه راهکار برای پیشبرد امور است، تصریح کرد: ایمنی راهها باید از موضوعی اداری به مسئله ای اجتماعی تبدیل کنیم.
به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس آخوندی که جمع بندی نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل با موضوع ایمنی در حمل و نقل جاده ای در دانشگاه صنعتی شریف سخن می گفت، افزود : برای کاهش تلفات رانندگی همه باید اقدام کنند و غیرممکن است مدیر دولتی بگوید همه مسئله را به تنهایی حل می کنم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایمنی راهها و کاهش تلفات ؛ مسئله ای بین المللی و مربوط به تمام مردم است و همه تخصص ها از جمله روانشناسی، ارتباطات، جامعه شناسی، ترافیک، مهندسی و غیره در آن مشارکت دارد و اگر قرار باشد به موضوع ایمنی حل و نقل پرداخته شود؛ دنبال مقصر نگردیم بلکه به مسئله اجتماعی ملت ایران تبدیل کنیم.
آخوندی یادآور شد: وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مختلف در کمیسیون ایمنی راه ها حضور دارند و باید ببینیم با مشارکت یکدیگر چگونه می توانیم ان را ساماندهی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت : در برگزاری نشست هم اندیشی با استادان حوزه حمل و نقل از رسانه ها دعوت کردیم موضوع ها را منعکس کنند و می خواهیم مردم همه در ایمنی جاده ها مشارکت داشته باشند و همه کمک کنند.
وی افزود : در تبدیل موضوع ایمنی حمل و نقل جاده از مسئله ای اداری به مسئله ای اجتماعی با برگزاری این نشست موفق بوده ایم اما در گام بعدی باید به توزیع مسئولیت ها بپردازیم و تک تک افرادی که در مورد ایمنی حمل ونقل صحبت می کنند مسئول هستند.
آخوندی گفت: هرکسی می تواند با درج مطلبی در رسانه ها و با ارائه طرح تحقیق یا پیشنهاد خود در ارتقای ایمنی جاده ای مشارکت داشته باشد و استادان می توانند از امکانات وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه ها در این زمینه استفاده کنند.
آخوندی اظهار داشت : لایحه تشکیل شورایعالی ایمنی حمل و نقل در هیئت دولت مصوب شده است و در مجلس به منظور تصویب نهایی طرح می شود.
وزیر راه و شهرسازی با مرور کلیاتی از مباحث طرح شده از سوی حاضران گفت : طرح این بحث که ارقامی که اعلام می شود چه مفهوم و معنای اقتصادی دارد ، بسیار مهم است که از نحوه پیدایش یک پروژه و از مرحله آغاز تا تامین اعتبار اجرایی آن باید مد نظر باشد و اگر عامل اقتصاد را در تعریف بودجه وارد کنیم ، تغییرات بنیادین را موجب می شود.
وی ادامه داد : بحث آموزشی در ابعاد مختلف از جمله فعالان حرفه حمل ونقل یا عموم مردم با کمک دانشگاه ها مد نظر قرار گیرد.
آخوندی افزود: ایجاد سیستم اطلاعات جامع درباره سوانح در دستور کار کمیسیون ایمنی راه ها بوده و مقدمات این کار انجام شده است.
وی یادآور شد : ایمنی از لحظه تعریف پروژه از نظر زیرساخت های حمل و نقل و از نظر کاربران از لحظه ارتباط انسان با خودرو مطرح است که باید تلاش کنیم این موضوع را به دستورالعمل کنترل تبدیل کنیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت : برنامه ایمنی جاده ای بلند مدت است و با موضوع های مختلف از جمله هدفمندی یارانه ها و نوسازی ناوگان ارتباط دارد.
در نشست هم اندیشی اساتید حوزه حمل و نقل که اساتید دانشگاه های قزوین، علم و صنعت، امیر کبیر ، صنعتی شریف، اصفهان، زنجان ، علامه طباطبایی و خواجه نصیر حضور داشتند به این موضوع ها اشاره شد:
- بررسی دلایل بروز تصادفات و راهکار کاهش آن
- لزوم دقت ارائه آمار در حوزه تصادفات و ایجاد بانک اطلاعات جامع تصادفات قابل دسترسی برای عموم
- تهیه برنامه هایی برای اجرا در دهه ایمنی (10 سال تعیین در سازمان ملل)
- روز یادآوری قربانیان حوادث جاده ای تعیین شود
- پلیس به عنوان یکی از اجزای پاسخگویی ایمنی نباید نقش مستقیم در تحلیل و علت حوادث داشته و مسئول تعیین کننده علت ، باید مستقل باشد
- استفاده از توان بیمه در تامین ایمنی راهها
- توجه به ویژه به کاهش خستگی رانندگان در جاده ها
- طراحی و رعایت استاندارد ایمنی در ساخت و طراحی جاده - لزوم اجرای بازرسی ایمنی قبل از بهره برداری راه حل
- استفاده از توان سازمان های غیردولتی در ایمنی راه حل
- لزوم توجه به پژوهش و تحقیق در ایمنی راه ها و استفاده از توان دانشگاه ها.