با برنامهریزی مناسب در ایام پیادهروی اربعین حسینی میتوان علاوه بر میزبانی شایسته از زائران، برای گردشگری مذهبی ورودی، بخش سودآوری این شاخه از گردشگری را نیز به مرحله حداکثری رساند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سمیرا اماموردی، کارشناس بازاریابی و تبلیغات ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی در یادداشتی مینویسد: امروزه صنعت گردشگری در اقتصاد کشورها، دارای جایگاه و اهمیت ویژهای بوده، بهویژه برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی همچون بیکاری بالا، محدویت منابع ارزی و اقتصاد تکمحصولی مواجه هستند این صنعت از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در این میان گردشگری مذهبی یکی از رایجترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته برمیگردد و شامل سفرها و بازدیدهایی میشود که اصلیترین هدف از آنها داشتن تجربهای مذهبی است. (رتبه بندی آمیخته بازاریابی در گردشگری مقاصد مذهبی ایران با استفاده از فنون MADM مهدی ایرجی- ظریف فائزه)
یکی از مهمترین و پررونقترین گونههای گردشگری در کشور ما نیز گردشگری مذهبی است که اثرات قابل توجهی را در ابعاد مختلف جوامع برجای میگذارد و عامل بسیار مهمی در توسعه شهرها محسوب میشود. اماکن زیارتی در سراسر دنیا همواره مقصد گردشگری برای بسیاری از مسلمانان جهان و سایر ادیان به شمار میآیند و توان بالایی برای جذب گردشگران دارند.
جاذبههای فرهنگی مانند امامزادهها، بقاع متبرکه، مساجد و مقبرهها و ... در جوار آن برگزاری مراسم و آیینهایی با رویکردهای مختلف که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی مردم دارد از جریانهایی هستند که ضمن تقویت آثار معنوی فرد، جاذبه گردشگری خاصی را برای دوستداران و علاقهمندان ایجاد میکنند.
هر ساله چندین تجمع و مراسم مذهبی در عراق با شرکت میلیونها زائر از سراسر جهان برگزار میشود، اما در دهههای اخیر تعداد زائرانی که در سالروز شهادت امام حسین (ع) و برای شرکت در مراسم اربعین به عراق و بهویژه کربلای معلی سفر میکنند، سال به سال افزایش چشمگیری داشته چرا که پیادهروی اربعین یکی از گردهماییهای جمعی سازمانیافته مذهبی است، این گردهماییها مقولهای اساسا اجتماعی و تغییرپذیر هستند.
گردهماییهای مذهبی مانند پیادهروی اربعین دارای تاثیرات مثبت بسیاری هستند و موجب ایجاد همبستگی اجتماعی، تقویت احساس ما بودن و هویت جمعی در سطوح مختلف خانواده، کوچه و محله، جذب مشارکت گروههای اجتماعی، گروههای مذهبی و… میشوند. (بررسی مسائل و چالشهای پیادهروی اربعین- شیما فرزادمنش)
در کل میتوان گفت پیادهروی اربعین حسینی یک رویداد با ابعاد مذهبی، اجتماعی، سیاسی و انسانی است که در همبستگی اجتماعی مردم جهان اسلام نقش بهسزایی دارد و فرصتی بیبدیل برای تجدید میثاق با ارزشهای اسلامی و عامل برقراری ارتباطات و تعاملات فرهنگی بین مسلمانان سرتاسر جهان است و مسلمانان از ملیتها و فرهنگهای مختلف در آن شرکت میکنند.
مرز تمرچین پیرانشهر امسال نیز میزبان و میعادگاه عاشقانی است که به شوق زیارت، راهی کربلای معلی میشوند و این پایانه برای سومین سال متوالی به عنوان یکی از ۶ گذرگاه عبوری عاشقان و زائران اربعین حسینی به سرزمین عشق و ایثار انتخاب شده است.
آب و هوای مطلوب و مسیری امن، با کیفیت، کوتاه و باصرفه از ویژگیهای جذاب و قابل توجه این مسیر بوده که امکانات لازم به منظور خدمترسانی به زائران از جمله پذیرایی، اسکان، پارکینگ خودرویی و ... در آن مهیاست. موکبها و راهنمایان گردشگری در طول مسیر میزبان گردشگران ورودی به استان آذربایجان غربی هستند و با ارائه اطلاعات، بروشور، بستههای تبلیغاتی و ... در تلاش هستند تا میزبان شایسته دلدادگان اباعبدالله الحسین (ع) باشند که از استانهای گیلان، زنجان، اردبیل، آذربایـجان شرقی و آذربایـجان غربی و زوار کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه همچون ترکیه، آذربایجان، گرجستان برای حضور در آیین میلیونی راهپیمایی اربعین حسینی برای زیارت اباعبداللهالحسین (ع) در خاک عراق، مرز تمرچین را انتخاب میکنند.
در کنار جایگاه و اهمیت ویژه اربعین بهعنوان یک رویداد مذهبی، که در یک زمان خاص مخاطب قابل توجهی را به خود جلب میکند میتوان به جنبه و پتانسیل تبلیغات و بازاریابی سایر توانمندیهای گردشگری کشور در این مقطع زمانی توجه ویژه داشت چرا که از نظر علمی این رویداد در حوزه گردشگری مذهبی و فرهنگی بیمانند است و میتواند کاملاً جریانساز باشد لذا نقش بازاریابی و تبلیغات در این شرایط پررنگتر میشود.
برپایی نمایشگاههای مختلف صنایعدستی، توجه ویژه به گردشگری مجازی، برپایی مراکز اطلاعرسانی و اسقرار راهنمای گردشگر، توزیع اقلام تبلیغاتی، فرهنگسازی و ایجاد روابط موثر و کارآمد با گردشگری ورودی و ... در گام اول ابزارهای تبلیغاتی اثربخشی هستند که در سالهای اخیر اجرا و هر ساله بر کیفیت و کمیت آن افزوده میشود، اما قبل از هر اقدامی لازم است در این مورد بهخصوص یک استراتژی بازاریابی و تبلیغات در سطوح کلان تهیه شود و به شکل میانمدت و بلند مدت مقوله فرصت ایجاد شده در رویداد مذهبی پیادهروی اربعین بررسی شود.
همچنین گامهای اساسی آن به شکل علمی مشخص شود تا فرصت، تهدید و نقاط قوت و ضعف این ابررویداد بررسی و هر ساله بازخورد چند شاخهای این استراتژی ارتقا و اجرا شود تا علاوه بر میزبانی شایسته برای گردشگری مذهبی ورودی، بخش سودآوری این شاخه از گردشگری نیز به مرحله حداکثری رسیده و بهرهوری و کارایی مولفه هزینه_اقدام نیز افزایش یابد تا در سالیان آینده بتوان روی درآمد رویدادهای گردشگری به عنوان بخشی از اقتصاد گردشگرمحور بیش از پیش تکیه کرد.