دو عضو کمیسیون انرژی مجلس، نداشتن نگاه راهبردی نسبت به موضوعات کلان حوزه نفت و انرژی را از معایب و داشتن سوابق کافی در حوزه نفت را از محاسن آقای محسن پاکنژاد وزیر پیشنهادی نفت عنوان کردند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه مناظره درباره صلاحیت محسن پاکنژاد، وزیر پیشنهادی نفت با مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی و آقای احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفتگو کرد.
مشروح گفتگو به شرح زیر است:
مقدمه مجری: طبق روال روزهای اخیر بعد از معرفی وزرای پیشنهادی توسط رئیس جمهور محترم به مجلس شورای اسلامی در برنامه مناظره نگاهی داریم به برنامههای کاری و عملکرد وزرای پیشنهادی با حضور نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی. امروز در مناظره قرار است که درباره کارنامه و برنامه وزیر پیشنهادی نفت، محسن پاکنژاد صحبت کنیم. وزرای پیشنهادی طی روزهای اخیر در کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و به بیان و دفاع از برنامههای پیشنهادی خود پرداختند و همچنین پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی.
سؤال: آقای مرادی کمیسیون انرژی در جلسهای که روز چهارشنبه داشت، نظر خود را اعلام کرد درباره آقای پاکنژاد، درست است؟ نظر مخالف اعلام کرد؟ رأی نیاوردند ایشان در کمیسیون؟
احمد مرادی: بله، امروز جلسهای که داشتیم طبق آییننامه داخلی مجلس، اتفاق خوبی که افتاده، زمان بیشتری قائل شدند هم به وزرای پیشنهادی و هم این که نمایندگان اگر سؤال و ابهامی دارند مطرح کنند. وزرایی که وارد میشوند، یعنی گزینههای پیشنهاد، آنهایی که در کمیسیونهای تخصصی میآیند، دو برابر زمان وزرای پیشنهادی که کمیسیونهای عادی میروند، این فرصت را دارند. اتفاق خوبی برای مباحث شد، همه همکاران هر ابهامی که داشتند مطرح کردند. خدمت آقای نخعی هم بودیم در کمیسیون و سرجمع از جهت این روال مجلس است. موافقی دارند، مخالفی دارند و این موافق و مخالف صحبت میکنند، نهایت آن، رأی گیری مخفی هم هست، رأی گیری میشود و ایشان در کمیسیون آن رأی لازم را نیاوردند.
سؤال: آن چه که در کمیسیون اتفاق میافتد، یعنی رأیی که گرفته شده و ایشان رأی نیاوردند، الزامی را ایجاد میکند برای نمایندگان در صحن یا صرفاً یک نظر مشورتی به عنوان کمیسیون تخصصی خواهد بود؟
مرادی: یک نظر مشورتی، چون رأیگیری اصلی و موافقینی که باید در صحن علنی صحبت کنند، آقای رئیس جمهور دفاع از وزرای خود را دارند.
سؤال: میتوانیم بگوییم مؤثر است؟
مرادی: بیتأثیر نیست.
سؤال: آقای نخعی یک مرور خیلی سریع داشته باشیم نسبت به وظایفی که وزارت نفت در کشور به عهده دارد و فردی که قرار است وزیر نفت باشد، بر اساس این وظایف، چه شاخصهایی باید داشته باشد؟ تقاضا میکنم کوتاه بفرمایید که بحث را بتوانیم به جای خوبی برسانیم.
مصطفی نخعی: وزارت نفت موضوعاتی مثل اکتشاف، تولید، بازاریابی، فروش و توزیع نفت خام، فراوردههای نفتی، گاز طبیعی و تأمین خوراک مجتمعهای پتروشیمی؛ اینها جزو وظایف کلان و اصلی مجموعه وزارت نفت است که وزارت نفت از طرف حاکمیت وظیفه نظارت بر اینها را بر عهده دارد و تمام این فعالیتهایی هم که اشاره کردند توسط چهار شرکت مادرتخصصی ذیل وزارت نفت است. این رسالت کلی وزارت نفت است.
سؤال: میشود گفت یکی از مهمترین وزارتخانههای کشور ماست؟
نخعی: به نظر من، اگر از بعد اقتصادی نگاه کنید؛ مهمترین وزارتخانه کشور است.
سؤال: و وزیر وزارتخانه چه شاخصهایی باید داشته باشد؟
نخعی: با توجه به این نکاتی که اشاره کردم که طیف وسیعی از وظایف را شامل میشود و از طرفی چالشهای حال حاضر صنعت نفت کشور که کم و بیش همه مردم هم استحضار دارند، بحث ناترازی گاز که خسارتهای بسیار زیادی را وارد کرده به اقتصاد کشور و حالا موضوعات مختلف دیگر، بحث ناترازی بنزین، گرفتاریهایی که ما در این حوزه داریم و خیلی دیگر از چالشهایی که ما در صنعت نفت امروز با آن مواجه هستیم، میطلبد که فردی که در مقام مسئولیت وزارت نفت قرار بگیرد؛ اولاً یک سابقه قابل قبولی داشته باشد، یعنی کارنامه فعالیتهایی که در گذشته انجام داده، بالأخره یک کارنامه قابل قبولی باشد و همین این که یک نگاه راهبردی، کلان و استراتژیکی نسبت به آینده، شرح وظایف و کارهایی که میخواهد انجام دهد، اینها را قاعدتاً باید داشته باشد.
سؤال: آقای مرادی مطالعات جنابعالی با آقای پاکنژاد به عنوان وزیر پیشنهادی نفت، بر اساس برنامه کاری است که ارائه دادند یا عملکرد و کارنامهشان یا هر دو؟
مرادی: قاعدتاً هر دو میتواند باشد. کمیسیون انرژی یک کمیسیون تخصصی است مثل سایر کمیسیونهای دیگر که در زمینه خودشان هستند و کمیسیون انرژ؛ی وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی است. وزرایی هم که پیشنهاد میشوند؛ آن شاخصهایی که باید داشته باشند، این وظیفه شخص رئیس جمهور است که بیاید از بین همه نظرات، تفکرات، اشخاص و افرادی را معرفی کنند. همان طور که اشاره کردند و زارت نفت یکی از وزارتخانههای مهم کشور است، قاعدتاً حتماً باید یک فرد توانمندی باشد که بتواند چالشهای ما را که با آن روبرو هستیم برطرف کند و یک اطمینان خاطری بدهد. از نظر ما، یعنی در کمیسیون انرژی و از نظر خود بنده به عنوان یک فرد حقوقی در کمیسیون انرژی، این است که آن شاخصها را باید تعریف کنیم.
ما نشستیم جمع بندی را داشتیم، حالا به هر میزانی که وقت من اجازه میدهد، این را من یک توضیحی دهم، به این لحاظ است است که در تعریف وظایف و اختیارات وزارت نفت هم آقای نخعی به خوبی اشاره کردند. به هر جهت هم در بالادستی، هم پایین دستی و هم تمام فرایند تولید تا توزیع و این مجموعه به عنوان نماینده حاکمیت؛ نه نماینده دولت، طبق قانون، نماینده حاکمیت است، یعنی این فراورده و این نفت خام که به عنوان انفال است؛ این موضوعی است که حساسیت را بالا میبرد. به همین خاطر ما نشستیم گفتیم اگر ما چالشهای خود را در حوزه نفت و گاز مشخص کنیم، بعد که چالش را مشخص کردیم، بگوییم یک تکلیفی را از حوزه وزارت نفت تعریف کنیم، بعد متناسب با آن؛ آن شخصیت را که دولت یا شخص رئیس جمهور معرفی میکند، روی آن بحث کنیم. به نظر من و به نظر بعضی از همکاران، شما ببینید در مجموعه وزارت نفت اشاره کردند که تمام سوابقش در حوزه نفت است. ۳۰ سال شما خدمت کنید، پلکانی بیایید بالا، یعنی همین که از رده پایین شروع کنید همین طور برسید به یک رده معاون وزیر برسید، بعد الان این شایستگی را داشته باشد که بتواند وزیر باشد. به نظر من، شاید نگاه همه همکاران وزارت نفت و آرزوی همکاران وزارت نفت، این است که یک کسی از جنس خودشان باشد و از درون خودشان باشد. سردی، گرمی، در میدان باشد، در همه ایستگاهها باشد، در دریا باشد و در موضوعات مختلف و در آب و هوای مختلف باشد.
سؤال: آقای نخعی کوتاه بفرمایید که به عنوان مخالف آقای پاکنژاد با برنامه ایشان مخالف هستید یا کارنامه و عملکرد یا هر دو؟
نخعی: عرض کردم که ما طبیعتاً کسی که میخواهد در مقام وزیر نفت فعالیت کند، هم به لحاظ کارنامه، همه برنامه باید برنامههای دقیق و مشخصی داشته باشد. اتفاقاً من ضمن احترامی که برای آقای پاکنژاد قائل هستم به لحاظ شخصیت ایشان، منتها من فکر میکنم که آقای پاکنژاد از هر دو منظر فاقد آن صلاحیتهای لازم است. اتفاقاً نکته خوبی را آقای مرادی اشاره کردند، ما در وزارت نفت نیروهای متخصص و کاربلد، اینها پله پله از معمولاً پایینترین سطوح شروع میکنند؛ از سطح کارشناسی معمولاً شروع میکنند تا سطوح عالی مدیریتی. اتفاقاً آقای پاکنژاد؛ جزو مدیرانی است که به صورت آسانسوری رشد کرده و آمده بالا.
سؤال: یعنی چه؟
نخعی: ورود ایشان به وزارت نفت مصادف شده با سمتی به عنوان مشاور وزیر، شما چند نفر میتوانید در وزارت نفت پیدا کنید که یک چنین شرایطی داشته باشند؟ ایشان از وزارت نیرو در یک مقطعی وارد وزارت نفت میشود، همان ابتدا؛ مشاور وزیر، مدیر طرح توسعه میادین گازی و سمتهایی در این حد. ما در حالت عادی چنین چیزی را در مجموعه وزارت نفت نداریم. ایشان چند گرید سازمانی که حالا سیستم پرسنلی نفت یک سیستم خاصی است.
سؤال: رتبه سازمانی.
نخعی: رتبه سازمانی، اینها به هر حال فاصله زمانی بین رتبههای سازمانی مشخص است در نفت. ایشان چندین رتبه را...، شما وقتی در کارنامه ایشان نگاه میکنید، میبینید که چند رتبه را در فاصلههای زمانی که به هیچ عنوان قانونی نبوده، دریافت کردند.
سؤال: مصداقی میگویید؟
نخعی: مثلاً رتبه ۱۵ و ۱۶ را داریم، حالا من عددش را نمیدانم کدام پلهها بوده.
سؤال: منظورم رتبهها و عددها نیست، جایگاهها و سمتهایی که به ایشان واگذار شده...؟ چون آقای مرادی گفتند که پلکانی و ذرهای رفتند بالا؟
نخعی: نه من رتبه سازمانی که در نفت وجود دارد. ضمن این که اتفاقاً نقد بنده این است که آقای پاکنژاد جزو مدیران...، شما الان مسئولیتهایی که ایشان داشته در مجموعه وزارت نفت رانگاه کنید؛ معمولاً از جنس سمتهای ستادی است. نه سمتهای عملیاتی و میدانی، اتفاقاً نقد ما این است. یک وقتی از شما یک مدیر ملی شناخته شده حاکمیتی را میگذارید در رأس وزارت نفت، به هر حال با توجه به آن تجربه کلانی که دارد، به هر حال شناختی که نسبت به مسائل مدیریتی دارد، قاعدتاً میتواند خیلی از مسائل و مشکلات را مدیریت کند، الان صحبت از علت تعیین آقای پاکنژاد این است که میگویند ایشان جزو متخصصین نفتی است. کسی که قرار است...، چون به هر حال ایشان شناخته شده نیست، حتی در خود مجموعه وزارت نفت هم خیلی آقای پاکنژاد شناخته شده نیست؛ علتش چیست؟ علت آن این است که ایشان عمدتاً همین سمتهایی که داشتند مثلاً بحث معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری، معاونت شرکت ملی نفت، حضور در برنامهریزی تلفیقی شرکت مناطق مرکزی؛ اینها همه عمدتاً از جنس سمتهای ستادی است. ایشان در یک مقطعی با آمدن مثلاً فرض کنید یک وزیر خاصی خیلی آسانسوری آمده بالا رشد کرده، به محض این که شرایط تغییر کرده، سقوط آزاد.
عدم نگاه راهبردی نسبت به موضوعات کلان حوزه نفت و انرژی کشور از نقاط ضعف وزیر پیشنهادی است.
سؤال: بین ستادی و غیرستادی چه تفاوتی است؟
نخعی: خیلی تفاوت است، بالأخره کسی که در میدان کار کرده، در واحدهای عملیاتی (کار) کرده درک درستی از پرسنل، کارهای عملیاتی، گرفتاریها و مشکلاتی که در کارهای عملیاتی است، خیلی تفاوت میکند با کسی که تمام فعالیتش در ستاد بوده، ما بالأخره میگوییم آقا ایشان که آدم شناخته شدهای نیست، میخواهید بگویید متخصص است دیگر؟ کسی که متخصص بگذارید در وزارت نفت، طبیعتاً باید در بالادست نفت کار کرده باشد، در پایین دست نفت کار کرده باشد، نگاه راهبردی نسبت به موضوعات کلان حوزه نفت و انرژی کشور داشته باشد. در بحث دیپلماسی انرژی این نگاه را داشته باشد. فکر میکنم در مجموع چه به لحاظ سمتهایی که ایشان داشتند و چه به لحاظ برنامه که مصادیق آن را در ادامه اشاره خواهم کرد، ایشان فاقد این صلاحیتهای لازم است که امروز هم اعضای کمیسیون انرژی که واقعاً ما متخصصین بسیار زیادی را الحمدالله داریم در مجموعه کمیسیون انرژی رأی بسیار قاطعی در رد برنامههای ایشان دادند.
سؤال: آقای مرادی در بخش اول اشاره کردید آقای پاکنژاد به تعبیر خودتان پلکانی شرایط را پشت سر گذاشتند و در این جایگاه الان قرار گرفتند، آقای نخعی معتقد هستند که این طور نیست؟
مرادی: من ضمن احترام ویژه به آقای نخعی، خیلی امروز تعجب کردم، چرا؟ چون من اصلاً بدنه نفت نیستم، پرسنل نفت نیستم، ولی همیشه این تعصب را به همه وزارتخانهها دارم، چرا نباید کارکنان، پرسنل اگر قرار است یک کسی وزیر شود، مثلاً وزیر کشور، چرا نباید کسی که قبلاً استاندار باشد، فرماندار و بخشدار باشد از یک رده پایین شروع کرده آمده، بشود وزیر کشور؟ در نفت هم همین است. به ایشان ایراد میگیرند که ایشان چرا شده مشاور وزیر، من میگویم....
نخعی: چون ابتدا به ساکن مشاور وزیر شدند.
مرادی: همین را عرض میکنم، من میگویم اگر کسی این استعداد را داشته باشد، بعد هم از دو دانشگاه معتبر هم فارغالتحصیل شده باشد، شما زمان جنگ آقای نخعی یادتان نیست، من توفیق داشتم؛ چون سنم یک کمی به هر جهت است. ما افرادی را در زمان جنگ داشتیم، سن ۲۰، ۱۹ و ۲۱ سال فرمانده یک لشکری میشدند. الان اگر یک کسی این استعداد را داشته باشد، جنابعالی اصلاً وزیر نفت، اگر فردا به شما گفتند یک مشاور جوان را انتخاب کن برای خودت، شما اگر یک جوان ۲۴- ۲۵ سالهای که تازه از دانشگاه هم فارغالتحصیل شده، شما چه کسی را انتخاب میکنید؟ میگردید بهترینش را پیدا میکنید. الان این که شما نفی کنی بگویی آن زمان؛ یعنی سال ۷۶ ایشان به درد نمیخورد، آن ۷۶ که اصلاً شاید سن....
نخعی: بحث به دردبخور نیست، بحث چیز دیگری است، توضیح میدهم.
مرادی: خواهش دارم این موضوع را اصلاً شما دخیل نکنید. ایشان به عنوان یک مجموعه نفت، این مسائل هم جالب است، من وقتی این تاریخها را نگاه میکنم، یعنی در اکثریتها بوده، پس نشان میدهد ایشان اصلاً سیاسی نیست. این خیلی خوب است، یعنی ما میگوییم نفت ما چرا باید سیاسی شود؟ و اینها موضوعاتی است که تازه ما باید تشویق و ترغیب کنیم که آن جوانی که وارد دانشگاه میشود، فارغالتحصیل میخواهد شود، این امید را داشته باشد. اگر امروز آمدم وارد این وازرتخانه شدم؛ یک روزی میشوم خودم وزیر آنجا. اینها را من آقای نخعی خواهش میکنم الان این موضوع؛ نیم ساعت، یک ساعتی هستیم، دیدگاه شما خیلی محترم، من هم نظر خود را میگویم، ولی آن جوانی که در آینده باید وزیر باشد، از الان این انگیزه را به او بدهیم. از الان این جرأت را به او بدهیم، از الان این قدرت را به او بدهیم که شما یک روزی وزیر میشوی. اینها موضوعاتی است که همه وزارتخانه ما، نه الان که ۱۹ وزارتخانه داریم، الان یک روزی باشد بگوییم هر وزارتخانه، ما حتی در مجلس هم این را بخواهیم الزام و قانون کنیم؛ هر وزارتخانه از جنس خودش میآورد؛ از افراد خودش بیاورد، هر سازمانی این کار را انجام دهد
.
سؤال: آقای مرادی من از صحبتهای خودتان یک مثالی عرض کنم و پاسخ بگیرم از جنابعالی، مثال وزارت کشور را بیان کردید که یک فردی بخشدار بوده، فرماندار، استاندار و برسد به وزارت کشور، نکتهای که آقای نخعی بیان کردند؛ این که آقای پاکنژاد در بدو ورود مشاور شدند، این چیزی که جنابعالی میفرمایید باید که مثلاً کارمند باشند، بعد کارشناس باشند، بعد در یک مدیریتی قرار بگیرند و به جایگاه مشاور وزیر هم برسند، بعد بالاتر، درست است؟
مرادی: بله، در سلسله مراتب اداری، چون من وزارت کشوری هستم در سلسله مراتب اداری؛ هر کسی که وارد یک مجموعه سازمانی میشود، برابر قانون سازمان امور استخدامی کشور، میشود کارشناس، یعنی شما اگر پست مشاور هم داشته باشی، ولی کارشناس هستی. کارشناس هستی، میشوی کارشناس ارشد، کارشناس خبره، میشود کارشناس عالی. این سلسله مراتب در همه سازمانهاست. پس من میگویم که الان اگر یک وزیری آمده آقای پاکنژاد را مشاور کرده، گناه ایشان چیست؟
سؤال: آن چه جنابعالی میگویید؛ یک بحث اداری- استخدامی است که شاید خیلی هم بروز بیرونی نداشته باشد، آن چیزی که بروز بیرونی دارد؛ جایگاه و عنوان و مسئولیت است که مثلاً کارمند یا مثلاً کارشناس آن بخش، یا مشاور، درست است؟
مرادی: بله.
سؤال: جنابعالی بفرمایید؟
نخعی: اولاً که سیستم پرسنلی وزارت نفت یک مقداری خاصتر است، یک مقداری شاید زمان ببرد بخواهم توضیح دهم، دوستانی که اشراف دارند، میدانند، معمولاً هر شخصی در بدو ورود به وزارت نفت، یک رتبه سازمانی به او اختصاص میدهند، به تناسب مدرک تحصیلی. این به مرور زمان افزایش پیدا میکند، به نسبت رتبه سازمانی که افزایش پیدا میکند، افراد میتوانند سمتهایی را بگیرند. این چیزی است که بالأخره در مجموعه وزارت نفت هست و اتفاقاً خیلی سیستم درست و ارزشمندی است از این بابت. یک فردی مثل آقای پاکنژاد در بدو ورود به وزارت نفت، میشود مشاور امور اجرایی وزارت نفت. نه ایشان کارشناس بوده، نه پلههای مدیریتهای میدانی و میانی را طی کرده، با کدام تجربه میشود مشاور اجرایی وزیر نفت؟ بلافاصله بعد از آن هم میشود مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی، یک جای نظارتی بسیار حساس و مهم. من نفی نمیکنم که ما بالأخره باید به جوانها حتماً میدان دهیم، شکی در آن نیست. منتها باید سلسله مراتب آن هم طی شود. افراد و جوانان را باید در جایگاههای خاص خودشان قرار دهیم که به هر حال بتوانند از آن کارایی که نیاز است و انتظار میرود را انجام دهند.
صحبت من این است؛ اتفاقاً، من میگویم ایشان در یک مقاطعی خیلی رشد عجیبی کرده، آمده در یک سطح خیلی بالا در ستاد وزارت نفت؛ حتی در معاونت نظارت منابع هیدروکربوری، به محض این که شرایط تغییر کرده، دولت عوض شده، کاملاً...، آنهایی که سیستم وزارت نفت را میشناسند، میدانند، معمولاً آنهایی که به صورت تخصصی بدون سفارشات و وابستگیها در مجموعه وزارت نفت رشد میکنند، خیلی دچار این تحولات نمیشوند. این بالا و پایین شدنها معمولاً نمیشوند. پس این را بدانید که ایشان این نقدی که من دارم میکنم با توجه به...، من خود کارمند وزارت نفت هستم، میدانم که چه شرایطی است. قاعدهاش این بود که بالأخره ایشان از سطح کارشناسی با یک کار میدانی و عملیاتی کار خود را شروع میکرد، بله ممکن است در یک مقطعی احساس شود که این کارشناس آدم توانمندی است، بیاورند در یک سطح بالاتری از او استفاده کنند، سابقه هم داشته، ولی این که یک دفعه این اتفاقات میافتد، این نشان میدهد که به نظر من کاملاً بر اساس وابستگیها بوده است.
مرادی: من یک سؤالی از آقای نخعی داشته باشم؛ شما قبل از سمت نمایندگی در استان، مدیر بودید یا نبودید؟
نخعی: بله.
مرادی: الان چند ساله هستید؟
نخعی: من الان ۴۳ سال.
مرادی: در ۴۳ سالگی، پنج سال قبل سی و خردهای بودی، به نظر شما در وزارت نفت به سن ۳۲ و ۳۳ ساله، مدیرکل باید باشند؟
نخعی: من اتفاقاً پلههای ترقی را یکی یکی طی کردم. من از ناحیه شروع کردم، در شرکت پخش فراوردههای نفتی؛ از ناحیه یعنی از شهرستان شروع کردم، آمدم در ستاد منطقه استانی که بودیم؛ خراسان جنوبی، معاون منطقه شدم، بعد شدم مدیر منطقه. من همه سلسله مراتب را طی کردم.
مرادی: میخواهم قیاس کنم. من در وزارت کشور بودم، من در وزارت کشور کارشناس بودم، کارشناس ارشد، رئیس گروه، معاون دفتر، همین طور آمدم تا معاون استاندار شدم. درست است؟ سن ۴۸ ساله بودم که تازه شدم فرماندار، پس نگاه کن آقای نخعی، خواهش دارم این موضوع را....
نخعی: مجموعه نفت یک مقدار متفاوت است.
مرادی: اگر این چیزی که خود شما میگویید، شما باید چهار تا پنج سال دیگر بشوید مدیرکل. خیلی زود مدیرکل شدید.
نخعی: به هر حال من با سیستم نخبگی وارد وزارت نفت شدم.
مرادی: این خیلی خوب است من تأیید میکنم.
نخعی: طبق قوانین نفت، من دو پایه تشویقی گرفتم؛ طبق قانون. نه این که سفارشی پایه گرفته باشم، طبق قانون نفت، چون از طریق نخبگی آمدم، دو پایه تشویقی گرفتم؛ شدم رئیس، باز هم از کف شروع کردم، یعنی رفتم از شهرستان شروع کردم؛ شدم معاون استان، بعد شدم مدیر استان. میخواهم بگویم سلسله مراتب؛ من هم که از این طریق ورود کردم، نمیشود که طرف با پایه یازده را یک دفعه بگذارند روی سمت D. حالا این اصطلاحاتی است که در وزارت نفت است دیگر. شاید عموم مردم کمتر متوجه باشند راجع به این شرایط پرسنلی که ما در نفت داریم. اصلاً امکانش نیست، شما بروید جستجو کنید در مجموعه وزارت...، چند نفر پیدا میکنید که ابتدا به ساکن بیاید در ستاد وزارت نفت بشود مدیرکل نظارت بر صادرات فراوردههای نفتی؟ امکانش نیست.
مرادی: من اصلاً میگویم فرض شما درست است، اگر یک وزیری آمد ایشان را گذاشت مشاور، آن هم مثلاً ۲۰ تا ۲۵ سال پیش، ایشان چه گناهی کرده؟
نخعی: من نمیگویم ایشان گناه کرده، من میگویم که ایشان با این روش یعنی با توجه به سفارشها و وابستگیها رشد کرده، نه بر اساس شایستگیها.
مرادی: چقدر اطمینان داری؟ این خوب نیست، یعنی من خواهش دارم...، یعنی....
نخعی: تحلیل خود را میگویم، بر اساس شناختی که از مجموعه دارم.
سؤال: برویم سراغ برنامهها؛ در بخش قبل شما اشاره کردید که مجموعه وزارت نفت با یک سری چالشها در شرایط فعلی روبرو است، فهرستوار میفرمایید آن چالشها را؟
مرادی: ما چالشها را در کمیسیون احصاء کردیم، یعنی همین برگی که دست من هست، دست آقای نخعی هم هست؛ و در کمیسیون خوشبختانه هر ۲۳ نفری که هستیم، از افراد دلسوزتر از من؛ همه اینها هستند عرض هم کردم؛ به هر جهت بالأخره یک امر طبیعی است دیگر، ملال ما همین آییننامه است. ملال که کار ما کلاً در چهار سال؛ این آییننامه است. هر کدام از ما هم به این آییننامه سوگند یاد کردیم که به هر جهت تلاش کنیم که آدم خوبی باشیم در مأموریتهای خود. ما آمدیم بحث چالشها را گفتیم اولین چالش؛ بحث ناترازیهایی که در حوزه نفت داریم، در بحث گاز است، بنزین و نفتِ گاز، اینها مسائل و موضوعاتی است که داریم، میگوییم یک کسی باید وزیر باشد که بتواند اولاً اینها را بشناسد، یعنی بداند ناترازی یعنی چه؟ بداند کمبود یعنی چه؟ و بنابراین دنبال کند و برطرف کند.
بحث هدررفت، بدمصرفی و موضوعهای سرمایهگذاری و داخلی و خارجی و ضعفهایی که ما در حوزه دیپلماسی داریم، آقای نخعی بودند، خود آقای عراقچی هم که آمده بودند در کمیسیون ما، یکی از موارد چالشبرانگیز ما همین است که ما در دیپلماسی اقتصادی در حوزه نفت و گاز چه کار کردیم؟ موضوعاتی که حالا بخواهیم یک کسی را مسئول کنیم، ما میگوییم هر کسی که وزیر شد، الان یعنی در این شرایط، ما قوانین زیادی داریم، میگوییم هر کسی که وزیر شد، اولین کاری که میکند این برنامه هفتم توسعه را باید مد نظرش داشته باشد در حوزه پیشرفت. اینها را باز ما احصاء کردیم، چه کسی باید این را مثلاً تشخیص دهد؟ ما نمایندههای مجلس و مشاور ما؛ مرکز پژوهشهای مجلس است که بگوید این برنامه که ایشان داده که الان اینجاست و آقای نخعی هم دارد، این برنامه منطبق با برنامه هفتم توسعه است یا نه؟ مرکز پژوهشهای مجلس هم اعلام کرده هست و من هم مطالعه کردم بند به بند آن را مطالعه کردم، اگر کمک کند و انشاءالله همه نمایندههای مجلس، به همین آقای پاک نژاد رأی دهیم، این اطمینان حداقل برای من حاصل است که ایشان میتواند با توجه به تجربیات و سوابقی که دارد بتواند انشاءالله این مدیریت خوبی در بازار نفت، یک شرطی هم باز به او گذاشتیم البته در برنامه خودش هم هست.
میگوییم شما باید کارکنان را درک کنی، همین نیروهایی که مستعد هستند، خود ما هم تأکید داریم، میگوییم نگاه نکن که این جناح چپ است یا راست؟ اصولگراست یا اصلاح طلب است؟ واقعاً این نگاه را در وزارت نفت باید برداریم، متعلق به هر دولتی میخواهد باشد. این شایستگی اگر دارد، رشدش بده، کمکش کن و این موضوعی است که ما از وزیر...، آقای نخعی حضور داشتند، ایشان هم در کمیسیون گفتند من در تعامل کامل هستم با مجلس و کمیسیون انرژی، چه بهتر از این که ما بتوانیم بر یک سایه تعامل و بعد هم مقام معظم رهبری هم گفتند به دولت کمک کنید، همین دولت آقای پزشکیان؛ کمک کنید وزارتخانهها را بگذارند بروند شروع به کار کنند، دوباره ما نیاییم معطل کنیم که آقای رئیس جمهور، ما اصلاً فرض میگیریم رأی نیاورد، دوباره آقای رئیس جمهور باید یک کسی را سرپرست بگذارد تا سه ماه، آدم را مشخص کنند، متأسفانه لابیهایی که در کشور ما وجود دارد، یک آسیب جدی به کشور وارد شود، آن هم در حوزه نفت و گازی که به هر جهت اقتصاد ما متکی به نفت است. این مسائلی است که ما باید دقت کنیم و حواسمان خیلی باید جمع باشد.
سؤال: آقای نخعی درباره چالشهایی که آقای مرادی بیان کردند و توضیح دادند، جنابعالی نکته دیگری دارید؟
نخعی: من فکر میکنم خیلی از زمان برنامه صرف این موضوع اول شد، اما موضوعات بسیار زیادی هم هست، اولاً که با توجه به چالشهایی که آقای مرادی اشاره کردند، من هم ابتدای صحبتم یک گریزی زدم. به نظرم کسی که حتی با فرض شایستگی، کسی که همه کارش؛ کار ستادی بوده، درکی از موضوعات عملیاتی و میدانی ندارد و برنامهاش هم یک مشت باید و نباید است فقط و خیلی من نگاه کلان و راهبردی واقعاً در برنامههای ایشان ندیدم. ایشان نخواهد توانست سکاندار خوبی برای وزارتخانه بزرگ نفت باشد.
سوال: مواردی الان آقای مرادی اشاره کردند برنامه ایشان مطابق با برنامه هفتم است شما قبول دارید؟
نخعی: برنامه را آقای مرادی دادند الان من هم بخشیش را دادم.
سوال: منطبق هست به نظر شما؟
نخعی: اگر منطبق بود که ما امروز رأیگیری کردیم همین بود رأیگیری که آقا برنامههایی ایشان چه قدر منطبق است یکی از مصادیقش این بود دیگر شونزده نفر از اعضای کمیسیون انرژی رأی منفی به ایشان دادند فقط هفت نفر موافق بودند بگذارید من مصادیق را بگویم.
ما یکی از موضوعات مهمی که در این موضوع بانکرینگ هست و یا خدماترسانی به کشتیها، چون عمده اش سوخت است از سوخترسانی به کشتی معمولاً حالا عنوان میشود یکی از شعارهای های مهم اقتصادی دنیا خلیج فارس و دریای عمان است تقریباً توی این فضای حالا خلیج فارس و دریای عمان بیست تا بیست و پنج میلیون تن نفت کوره به عنوان سوخت به کشتیها تحویل میشود توی یک همچین فضاو بازاری سهم ما که اتفاقاً جزو تولیدکنندگان عمده نفت کوره هستیم چیزی نزدیک به یک میلیون تن است در یک فضای بیست و پنج میلیون تنی یک میلیون سهم بسیار ناچیز است تکلیف کردیم در برنامه هفت و گفتیم این سهم باید برسد به پنج میلیون تن در حالی که من معتقدم میتواند خیلی بیشتر از اینها باشد بخش عمده تکالیف هم اتفاقاً بر عهده وزارت نفت است.
تأمین خوراک واحدهای که میخواهند سولفورزدایی بکنند، اولویت دادن به شرکتهایی که در بحث بانکر دارند فعالیت میکنند اینها جزو تکالیف وزارت نفت است متأسفانه در همه سالهای گذشته خوب بالاخره ایشان در برنامه خودش باید صراحتاً این مسئله را عنوان میکرد جزو کلیدیترین به نظر من برنامههای خودش مطرح میکرد این را ما موضوع LNG را داریم لیکویید NATURAL GAS یا گاز طبیعی مایع همین گازی که بالاخره در خانهها داریم تو شرایط خاصی تبدیل به مایع میکنند در دولتهای اگر اشتباه نکنم نهم و دهم پروژه بزرگ ایران LNG شروع شد بعدش متأسفانه رها شد در حالیکه ما اگر واقعاً کار LNG را که قطری را خیلی خوب انجام دادند اروپاییها خیلی خوب دارند دنبال میکنند کشورهای مختلف تو بحث پروژه LNG فعالند و ما واقعاً کار خاصی را انجام ندادیم اینها خیلی میتوانست در بحث نا ترازی گاز در بحث انعطافپذیری است صادرات گاز ما به ما کمک بکند ما به جای اینکه سوخت دوممان نفت گاز باشد در زمستانها چرا نباید LNG باشد کاری که تمام دنیا دارد انجام میدهد همه ذخیرهسازی که این نیست که برود در مخازن زیرزمینی میتوانستیم از این LNG.
من ندیدم چیزی در برنامه ایشان جز نگاه، اینکه من میگویم نگاه راهبردی و کلان وجود ندارد این است یا بحث عرض کنم که خود میترینک ببیند ما اتلاف زیادی از جایی که نفت یا گاز برداشت میشود تا جایی که میخواهد توزیع بشود میخواهد در خانه باشد میخواهد در انبارهای نفت باشد در این سیکلی که هست و این زنجیرهای که وجود دارد ما هدر رفت بسیار زیادی داریم چرا؟ چون سیستمهای هوشمند اندازهگیری به آن میزانی که باید باشد متأسفانه وجود ندارد میدانید چه قدر این میتواند صرفهجویی برای کشور ایجاد بکند تکلیف کردیم در برنامه هفتم من ندیدم تو برنامههای ایشان خیلی اشاره مشخص و دقیق و کار کارآمدی در این قصه انجام بشود یا موضوع عرض کنم که استراتژی برای تبدیل شدن ما به هاب انرژی منطقه، ما پیرامون خودمان کشورهایی را داریم که مصرفکننده انرژی هستند مثل افغانستان، پاکستان، عراق ترکیه حالا حاشیه خلیج فارس هم به همین ترتیب کشورهایی را هم داریم که تولیدکننده انرژی هستند. ترکمنستان داریم چرا ما نباید به عنوان هاب انرژی منطقه مطرح باشیم در برنامه هفتم این را تکلیف کردیم و حتی ما پیش بینی کردیم شورای راهبردی تجارت منطقهای انرژی داشته باشیم که حالا نمایندگان محترم محبت کردند بنده را هم انتخاب کردند به عنوان عضو ناظر مجلس در آن شورا، ترکیه دارد جای ما را میگیرد.
به هر حال حال کسی که میخواهد وزیر نفت بشود به هر حال روی این مسائل مانور بدهد نگاهش خیلی مهم است روی اینجور مسائل روی بحث چالش بنزین اتفاقاً یک نکتهای را میخواهم بگویم که جزء سؤالات آقای مرادی هم بود از وزیر این بحث مینی ریفاینریها یا این پالایشگاهها که در کشور احداث شده خوراک دارند میگیرند فراورده هیدروکربن سبک و سنگین دارند تولید میکنند محصولاتشان هم بعضاً صادراتی هست یعنی قابل صادرات است خوب شما ببینید چرا بالاخره کسی که میخواهد راجع به این... الان فردا هرکسی وزیر شد اولین سؤال مردم این است که بنزین میخوهای چیکار بکنی من ندیدم اصلاً واقعاً ... ایشان میگوید خوب حالا، چون فضای مجلس میداند را که مخالف سیاستهای قیمتی هست میگوید من میخواهم کارهای غیر قیمتی را در اولویت بگذارم این بحث بحث ایشان بود دیگر من همین امروز ازشون سؤال کردم گفتم مشخصاً چیکار میخواهی بکنی سهمیهها را میخواهید تغییر بدهید چه کار میخواهید بکنید ما این ظرفیت ریفاینریها را داریم اصلاً ایشان مطالعه نکرده بود راجع به این موضوعات این است که من میگویم ایشان به هر حال نمیتواند با توجه به این که آن نگاه راهبردی.. اصلاً نقش بخش خصوصی نمونه اش را من اشاره کردم ریفاینریها خیلی ظرفیتهای دیگر بخش خصوصی دارد که اصلاً ما قانون گذاشتیم قانون را مجلس دهم گذاشت ما در مجلس یازدهم مجلس گذشته روی این اصلاحاتی انجام دادیم که در واقع عملیاتی و اجراییتر بشود امسال مگر سال جهش تولید نیست با مشارکت مردم شما در برنامه ایشان یک خط پیدا کنید راجع به مشارکت مردم بالاخره ما باید راهبرد مشخص کنیم دیگر مردم چطور میخواهیم مشارکت بدهیم با حرف زدن و ادعا کردن که نمیشود بالاخره باید برنامه مشخصی داشته باشد.
سوال: برنامه جنابعالی که اشاره کردید برنامههای آقای پاکنژاد منطبق بر برنامه هفتم هست و نکاتی که آقای نخعی بیان کردند؟
مرادی: تشکر میکنم البته از آقای دکتر نخعی از این بابت که آن ضعفهایی که الان در کشور وجود دارد در بحث بانکرینگ بله این ضعف کشور است.
نخعی: این تا کی ادامه دارد؟
مرادی: عرض میکنم الان خدمتتان میگویم آقای دکتر نخعی کسی که هنوز وزیر نشده شما الان دارید بازخواستش میکنید.
نخعی: نگاهش برای من مهم است.
مرادی: این نگاه را میگویید دیدگاهمان فرق میکند دیگر من میگویم این برنامه را من مطالعه کردم، این بحث بانکرینگ آمده،. ما سال اول برنامه هفتم پیشرفت و توسعه داریم درست است؟ خوب ما باید اتفاقاً بگردیم چنین آدمهای با انگیزهای پیدا بکنیم که خودش میگوید ... کدام وزیر تا الان شما دو دوره بودید من سه دوره بودم کدام وزیر آمده گفت که آقا من همراه با شما میآیم فلان کار را انجام میدهیم، خودش دارد میگوید مجموعه وزارت نفت یک طرف، کمیسیون انرژی هم به عنوان یک کمیسیون تخصصی یک طرف که همدیگر را کمک بکنیم برنامههای مانده، من این را عرض بکنم که از سال اول برنامه پنج ساله اول تا برنامه ششم این گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام است سرجمعش سی درصد تحقق پیدا کرده.
سوال: سی تا سی و پنج درصد؟
مرادی: الان یک کسی آمده میگوید من انگیزه دارم که حداقل این مشکلات را حل بکنم بعد ما بگوییم که تو به درد نمیخوری یعنی دوباره برویم یک دور تسلسلی را تجربه کنیم من اینها را خواهش دارم آقای دکتر نخعی نگاه کن این آییننامه به ما فرصت داده، این خیلی از آدمهایی که آمدند استیضاح شدند طرح سؤال ازشون دادند بعد هم عزل شدند به خاطر چی بوده به خاطر اینکه توانایی لازم را نداشند.
نخعی: شما بیایید انتخاب خوب انجام بدهید که آن اتفاقات نیفتد؟
مرادی: من هم موافقم ولی نگاه کن ایشان میگوید آقا من آمدم با این رزومه شما میگویی من این رزومه را قبول ندارم پس چه چیزی را قبول داری؟
نخعی: قبول دارید که نگاه وزیر پیشنهادی نسبت به همین چند تا موضوع که من گفتم، نسبت به همین چند تا موضوع مهم است یعنی ما میخواهیم قضاوت کنیم دیگر؟
مرادی: بله خیلی مهم است من هم میگویم مهم است.
نخعی: من نگاه ایشان را در حد مدیرعامل یک شرکتی دیدم.
مرادی: این نظر حضرتعالی است، این نظر شماست.
نخعی: نه نظر غالب مردم بود بیشتر از دو برابر مخالف ایشان رای دادند این نظر کمیسیون تخصصی.
مرادی: آقای دکتر نخعی میگویم نظر همه قابل احترام است دیگر من اینجا آمدم اینجا به عنوان موافق شما به عنوان مخالف نظر هردومون قابل احترام، ولی استدلالی که شما دارید شما میگویید نه مثلاً من گشتم یک بندی پیدا نکردم.
نخعی: این بند که شما میگویید خیلی مهم است بحث بانکرینگ است بحث یک بیزینس مهم است.
مرادی: من که خواندم من بانکرینگ خواندم، در کمیسیون آقای دکتر نخعی میتوانستید سؤال بکنید.
نخعی: من سؤال کردم راجع به بنزین سوال کردم.
مرادی: آقای پاکنژاد شما این موضوع را نیاوردید چرا نیاوردید که اگر پاسخش در آن موقع قانع نمیشدید، چون سؤال نکردید.
نخعی: اتفاقا سؤال کردم.
سوال: آقای نخعی نکاتی که بیان کردند نقد ایشان این بود که مواردی که به عنوان دغدغه و به عنوان چالش در حوزه وزارت نفت مطرح است که شما هم مطرح کردید به اعتقادشان در برنامه نیست جنابعالی میفرمایید هست؟
مرادی: هست بله الان بانکرینگ هست میگویم شاید موضوعی از قلم افتاده باشد ولی وقتی ایشان دارد میآورد که آقا من کل موضوعاتی در حوزه نفت و گاز که در برنامه هفتم آمده قبول دارم و اتفاقا تشکر از مجلس هم کرده که همچین برنامهای الان دست من دادی خوب پس این دیگر قبول دارد که میخواهد انجام بدهد.
سوال: آقای نخعی معتقد هستند که این برنامهای که ایشان ارائه دادند منطبق با برنامه هفتم نیست؟
مرادی: نه این که عرض کردم خود مرکز پژوهشهای مجلس به عنوان مشاور ماست ایشان میتواند، درست میگوید میتواند بگوید به من هم میگوید میگویم هست.
سوال: مرکز پژوهشها چه طور میتواند بگوید؟
نخعی: مرکز پژوهشها الان ارزیای اش را ارائه خواهد کرد.
سوال: ارائه نکرده هنوز؟ آقای مرادی شما فرمودید ارائه کرده؟
مرادی:کمیسیون صحبت کردیم با دوستان و اینها خوب هم نماینده دولت آمده بودند که من از آقای دکتر ادیانی صحبت کردم و ایشان هم میداند قبلش همکار ما در کمیسیون انرژی بود و هم از خبرگانی که همکار ما بودند در مجلس.
سوال: نه نظر رسمی مرکز پژوهشها که میفرمایید ارائه شده؟
مرادی: بله، در یک جلسه، ایشان میگوید که اعلام نکرده؟
نخعی: اعلام نکردند ولی من سؤال کردم نظر مثبتی نداشتند، ببینید من پس راجع به سابقه صحبت کردم و اشاره به رشد آسانسوری ایشان راجع به برنامه صحبت کردم و خلأهای متعددی که در برنامه ایشان و نگاه ایشان نسبت به مسائل کلان حوزه انرژی و نفت باید وجود میداشت که نیست، اما حواشی پیرامون ایشان هست ببینید زمانی که ایشان مدیر عامل شرکت بازرگانی نفت و یا نیکو بودند در همان مقطع به دلیل تخلفات متعدد و مشکلات بسیاری که در این مجموعه بود ایشان را عزل کردند زمانی که ایشان معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری را داشتند هم زمان این یک سمت نظارتی دیگر است هم زمان عضو هیئت مدیره یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت، این یعنی تعارض منافع.
نمیشود شما یک جایی هیئت مدیره باشی یک جا بخواهی نظارت کنی، این تعارض منافع است، موضوع استات اویل من امروز از ایشان سؤال کردم پرونده معروف استات اویل، استت اویل یک شرکت نروژی بود که میخواست بیاید در پروژههای نفت و گاز کشور این وسط یک رشوهای داده شد ۵.۲ دهم میلیون دلار رشوه داده شد از طریق حالا یک شرکتی بود توسط یک ایرانی در خارج از کشور این رشوه داده بود نروژیها متوجه شدند افرادی که دخیل بودند در این قصه را عزل کردند و باهاشون برخورد کردند، جریمه کردند استات اویل را آقای پاک نژاد مسئول شد از طرف وزارت نفت برای پیگیری این پرونده رفت آنجا بررسی کرد دیگر متوجه نشدیم چی شد آمدند هیچ اتفاقی برای طرف. نروژیها برخورد کردند منتها طرف ایرانی که به هر حال به نوعی دریافتکننده رشوه بود هیچ برخوردی باهاش انجام نشد تا زمانی که اینها در وزارت نفت بودند به محض این که اینها از وزارت نفت رفتند آن آدم دستگیر شد پانزده سال حبس و رد مال نقش ایشان در پرونده استات اویل باید مشخص شود من از ایشان باز هم پرسیدم ولی پاسخی ندادند.
سوال: یعنی چی یعنی سکوت کردند؟
نخعی: بله، به هر حال این ابهامات وجود دارد، ایشان معاون وزیر بودند در یک مقطعی، آقای مرادی، چون منطقه شان نفتی هست حتماً به ایشان خیلیها مراجعه کردند در همان مقطع ده هزار سمت سازمانی در وزارت نفت حذف شد خیلی از پرسنلی که مستحق بودند نتوانستند تبدیل وضعیت بشوند به همین دلیل بسیاری از احکامی که در ماده ده اختیارات وزارت نفت به نفع پرسنل بود عملیاتی اجرایی نشد تعمداً هم اجرا نشد بحث به کارگیری نیروهای نخبه و معدل الف دانشگاه صنعت نفت بود که اینها را به کارگیری نکردند بچههای خود صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت را بهکارگیری نمیکردند برخوردهایی که با اعضای هیئت علمی مجموعههای نفت شد ایشان چرا سکوت کرد ایشان چرا سکوت کرد دیگر بالاخره ایشان در شورای معاونین همیشه حضور داشت یک بار نیامده در مورد نفت صحبت کند خوب اینها ابهام است دیگر.
سوال: این که میفرمایید ذیل حوزه معاونت و مسئولیت ایشان بوده؟
نخعی: مستقیماً نه ولی اینجور مسائل به همه معاونها به همه برمیگردد از زمانی که ایشان مطرح شدند به عنوان وزیر پیشنهادی نفت شما بروید بدنه صنعت نفت را بررسی کنید و ببینید بازخورد چی بوده و واکنش پرسنل چی هست به خاطر همین رفتارهاست ایشان نباید سکوت میکرد باید پیگیری میکرد نباید اجازه میداد که این اجحاف و ظلم در حق پرسنل نفت انجام بشود؟
سوال: آقای مرادی بفرمایید؟
مرادی: آقای دکتر نخعی عزیز نگاه کنید ما مسلمانیم شما میگویید که ایشان تخلفات عدیدهای داشت و عزلش کردند و الان هم میخواهد وزیر بشود میخواهم عرض بکنم که شما الان یک دهیاری میخواهی بگذاری در روستا استعلام میگیرید یا نمیگیرید میخواهید یک بخشدار بگذارید استعلام میگیرید یا نمیگیرید؟ الان میخواهید یک وزیر بگذارید به نظر هیچ استعلامی گرفته نمیشود اگر ایشان همچین موضوعی که شما دارید میگویید پرونده رشوه است.
نخعی: من ابهامات را میگویم، باید شفاف شود من غیر از اینها ...
مرادی: شما میتوانید رای ندهید ولی نمیتوانید تهمت بزنید.
نخعی: نه تهمت نیست من میگویم اگر اینها شفاف نشود طبیعتاً در صحن هم باید این را مطرح کنند، دارم میگویم این ابهامات وجود دارد.
مرادی: اگر اینها به من هم ثابت شود من هم به ایشان رای نمیدهم ولی این موضوع را خواهش دارم در باب مسلمان بودن خودمان بعد میگوید آقا سمتها حذف شد این بهترین برنامهای است که برای کارکنان خودش نوشته حتی به ارکان ثالثی که ایشان خودش دیگر وزارت نفتی است شاید خیلی کسی بهش توجه نمیکند یعنی در مرحله سوم استخدامی است به اینها هم دیده که آقا شرایط طرح طبقهبندی مشاغل بیاورد و کارهایی بکند که تبدیل وضعیت ایثارگرانی که مانده همه ما حتی رفاهیاتشان، اینکه به دلخوشی من و شما ننوشته که اگر فردا اجرا نکردند ما یقه اش را میتوانیم بگیریم این به عنوان یک مستندی تحویل ما داده، اینها موضوعاتی است که واقعاً من خواهش دارم و اصلاً نمیخواهم وارد این موضوعات خدایی نکرده ذهن خودمان را آلوده میکنیم نسبت به یک مرجع نیرویی که توی نظام بوده سی سال خدمت کرده، اصلا وزیرش نکن ولی تهمت نزن.
سوال: آقای نخعی جمعبندی؟
نخعی: جمعبندی من این است که من راجع به سابقه، راجع به برنامه راجع به ابهامات صحبتهای خودم را مطرح کردم حالا اینها خیلی گستردهتر از این است ما در زمان حالا کوتاه برنامه شما قاعدتاً نمیشود به همه. حالا یک نکته را من اشاره کنم شاید بعضیها بگویند که این مخالفتها مثلاً به خاطر وابستگی ایشان به شخص خاصی حالا اسم ببریم دیگر آقای زنگنه است والله اینطور نیست من بالاخره خودم کارمند نفت بودم آقای زنگنه هم در مدت طولانی که متصدی وزارت نفت بودند شونزده سالی که بودند بالاخره خدمات بسیاری کردند برای این کشور که در کنارش هم ممکن است اشکالاتی هم وجود داشته باشد که طبیعی است من نگاهم کاملاً نگاه حرفهای و تخصصی و فنی است.
سوال: آقای مرادی نکته پایانی؟
مرادی: خدمت جنابعالی عرض بکنم که خوب یک گفتگویی بود و بسیار هم خوب بود و خوب هم هست و ادامه هم داشته باشد انشاءالله در برنامه شما هم حتماً هست ولی میخواهم عرض کنم که در مناظره، در گفتگو در مباحثی که مطرح میشود ما چارچوبی باید برای خودمان تعریف بکنیم الان من میگویم که شاید در هر سازمانی موافق و مخالف هم داشته باشد و ایشان هم همین طور ولی کمک کنیم آقای دکتر نخعی کمک بکنیم که کسانی که در تخصص خاص خودشان قرار گرفتند و آمدند در یک مسیری واقع شدند که این مسیر میتواند نجات دهنده کشور در حوزه نفت و گاز باشد من میگویم محروم نکنید مردم را.