برخی خودروهای سنگین در فارس، ماهانه حدود دو میلیون لیتر گازوئیل را به صورت صوری دریافت میکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،بر اساس قانون خودروهای سنگین اعم از کامیون، کامیونت، تریلر، اتوبوس و مینی بوس باید ضمن صدور بارنامه، باربرگ و صورت وضعیت حمل مسافر، حرکت و پیمایش هم داشته باشند تا سهمیه سوخت گازوئیل در کارت سوخت خودروها شارژ شود.
اما بی توجهی به قانون حرکت و پیمایش باعث شده تا بسیاری از خودروهای سنگین مانند تریلرها، کامیونتها و کامیونها با صدور بار نامه و بار برگ صوری و همچنین اتوبوس و مینی بوسها با صدور صورت وضعیت حمل مسافر صوری، بدون پیمایش و حرکت، سوخت دریافت کنند.
اما در این میان، بسیاری از خودروهای سنگین دیزل که یا فرسوده و اسقاط واز رده خارج شده اند و همچنین خودروهایی که در نمایشگاهها برای فروش پارک شده اند و ماهها و حتی بیش از یکسال حرکت و فعالیتی ندارند به راحتی بصورت صوری سوخت دریافت میکنند.
این در حالی است که رانندگان خودروهایی سنگین دیزل که بصورت واقعی در جادهها تردد و بار و مسافر را جا به جا میکنند سوخت کافی در اختیار ندارند و مجبورند سوخت با قیمت بالاتر از نرخ مصوب را خریداری کنند.
بهادری معاون شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه فارس گفت: بارنامه توسط باربریهایی که از سازمان راهداری مجوز دارند صادر میشود و بار برگ هم توسط شهرداری صادر میشود، همچنین صورت وضعیت حمل مسافر توسط شرکتهای مسافربری زیر نظر را راهداری و هم شهرداری صادر میشود.
وی افزود: شرکت پخش براساس بارنامه، باربرگ و صورت وضعیت حمل مسافر، سهمیه سوخت گازوئیل را اختصاص میدهد این که این آیا این بارنامهها واقعی یا صوری است و یا خودرو پیمایش داشته یا نداشته برعهده سازمانهای متولی است.
بهادری همچنین گفت: بسیاری از ماشین آلات سنگین کشاورزی مانند تراکتور، کمباین و ماشین آلات راهسازی هم هستند که بصورت صوری و بدون کارکرد سوخت دریافت میکنند.
وی اعلام کرد: سامانهای طراحی شده که در این سامانه با نصب یک ردیاب روی ماشین آلات کشاورزی و راهسازی و نصب یک سنسور روی خروجی سوخت در موتور، میزان مصرف سوخت و کارکرد و حتی حابه جایی این ماشین آلات مشخص میشود.
بهادری افزود: اکنون این طرح بصورت آزمایشی در جهرم اجرا شده وموفقیت آمیز بوده به گونهای که از ۳۵۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی و کشاورزی که سهمیه سوخت دریافت میکردند حدود ۱۰۰ دستگاه یا وجود خارجی نداشتند و یا فعالیت نمیکردند و به این شیوه از چرخه دریافت سوخت خارج شدند.
معاون شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه فارس گفت: این طرح به زودی برای همه ماشین آلات راهسازی و کشاورزی هم اجرا میشود.
بهادری همچنین در خصوص خودروهای سنگین باری و مسافری هم گفت: طرح دیگری با عنوان سوخت گیری در مسیر که از شانزدهم مرداد آغاز شده را ارایه دادیم که براساس این طرح سوخت در مسیری که بارنامه یا بار برگ برای خودروهای باربری و همچنین مقصدی که در صورت وضعیت حمل مسافر برای خودروهای دیزل مسافربری مشخص شده، تعلق میگیرد.
وی گفت: اگر در بارنامه یا بار برگ، مبدا و مقصد شیراز به تهران باشد، فقط خودرو در جایگاههای سوخت این مسیر میتواند سوخت گیری کند و با نظارتی که از طریق دوربین صورت میگیرد در مسیر دیگری سوخت گیری نمیشود.
پیش بینی میشود با اجرای این طرح روزانه از تخصیص حدود دومیلیون لیتر گازوئیل که به صورت صوری برخی خودروها دریافت میکنند جلو گیری شود.
روزانه در فارس حدود هشت میلیون لیتر گازوئیل به خودروهای دیزل تعلق میگیرد.