آزادراه مشهد-چناران با پیشرفت ۳۳ درصدی نیازمند اعتبار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون عمرانی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی گفت: آزادراه مشهد-چناران-قوچان به عنوان بزرگترین طرح عمرانی و خدمات اجتماعی شمال شرق کشور است و بهرهبرداری از آن نقش موثری در تکمیل گذرگاههای آزادراهی منطقه خواهد داشت، از این رو تزریق منابع مالی از طرف دولت، میتواند اآن را از رکود خارج کند.
براتزاده شکری افزود: برای تسریع در روند اجرای بخش نخست آزادراه مشهد-چناران، دو اولویت در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه بیشترین ترافیک مربوط به مسیر ناظریه تا مشهد است، این قسمت به عنوان اولویت یک به طول ۱۶ کیلومتر مشخص شد تا با بهرهبرداری زودتر از این مسیر، مشکلات ترافیکی موجود برطرف شود.
وی گفت: مسیر اولویت یک، با در نظر گرفتن موضوع تملک برای بهرهبرداری، حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد از این رو مقرر شده است، دولت امسال ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن اختصاص دهد.
معاون عمرانی شرکت مسکن و عمران قدس رضوی افزود: اگر اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی دولت به این طرح اختصاص یابد و شهرداری مشهد به تعهد خود برای مسیر ورودی شهر عمل کند، تا پایان سال ۱۴۰۴ شاهد بهرهبرداری از مسیر اولویت یک آن خواهیم بود. برات زاده افزود: اولویت دوم اجرای طرح آزادراه مشهد-چناران، از کیلومتر ۱۶ تا چناران است که هم اکنون ۹ کیلومتر از مسیر کلی طرح آزادراه اجرا شده و مابقی مانده است.
طرح آزادراه مشهد-چناران-قوچان در سال ۹۸ با مشارکت دولت و آستان قدس رضوی آغاز شد در ابتدا سهم سرمایهگذاری آستان قدس رضوی ۷۰ درصد و دولت ۳۰ درصد تعریف شده بود، اما از سه سال پیش، سهم هر دو متولی، ۵۰ درصد تعیین شد.
اهمیت طرح آزادراه مشهد-چناران از نظر ترافیکی بعد از آزادراه تهران -کرج، در رتبه دوم کشور قرار دارد. ارتقای سطح ایمنی و سلامت عبور و مرور، افزایش سرعت انتقال کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو و نیز کاهش آلایندههای زیست محیطی، از مزایای ساخت آزادراه مشهد- چناران است.
۷۳ درصد تملک اراضی مورد نیاز برای اجرای مسیر انجام شده است.