سامانه جامع تبلیغات کشور رونمایی شد وکانونهای تبلیغاتی از این به بعد مجوز دائمی دریافت میکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صدور مجوز و ساماندهی فعالیت کانونهای تبلیغاتی در سراسر کشور از طریق این سامانه صورت میگیرد.
فرشاد مهدی پور معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در استودیو شبکه خبر در خصوص اهمیت این سامانه گفت: سامانه تبلیغات که کانونهای تبلیغاتی طبق آن مجوز میگیرند بیش از حدود ۱۵ هزار کانون تبلیغاتی در کشور مجوز دریافت کردند در دوره جدید بحث بر این بود که به درگاههای ملی متصل شوند و درگاههای ملی اقتضائاتی به جهت زیر ساختی دارد و نیازمند این بود که این سامانه به روز رسانی شود، این سامانه از قبل هم به صورت مجازی فعالیت میکرد؛ اما در این دوره به دلیل این که ضرورت اتصال به درگاه ملی وجود داشت سامانه به روزرسانی شد و در درگاه ملی در دسترس قرار گرفت، به لحاظ محتوایی هم محتواهای دیگری به غیر از محتواهای شهری به کار تبلیغات اضافه شده که نیازمند بارگذاری و رسیدگی و نظارت و تسهیل صدور مجوز برای آن موارد بود که در اینجا گنجانده شده است.
وی ادامه داد: طبق ان چیزی که درگاه ملی برای این کار در نظر گرفته بود حدود دو ماه این کار انجام میشود و به طور طبیعی این روند رو به رشد است.
مهدی پور گفت: هر فرد ایرانی میتواند درباره هر موضوع زندهای در کل دستگاههایی که فعالیت میکنند پرسشی مطرح کند و به اطلاعات دسترسی پیدا کند حتی قانون حدود انتشار اطلاعات را معلوم کرده است ما شاید در بسیاری از کشورهای هم همجوار خودمان و هم در دیگر کشورهای جهان نمونههای مشابه شبیه به این را تقریبا نداریم و این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که میتواند به عنوان یک دستاورد مهم در شفافیت و در دسترسی عمومی به اطلاعات و حل مشکلاتی که از این جهت وجود دارد و مطالباتی که وجود دارد کمک حائز اهمیتی کند.
مهدی پور ادامه داد: سامانه به روز رسانی شده و سامانه جدید که از هفته گذشته در دسترس عموم قرار گرفته این هم به درگاه ملی متصل است و امکاناتی دارد که در سامانه قبلی وجود نداشت و فهرست دستگاههای عضو که الان حدود ۲۵۰۰ دستگاه عضو سامانه شدند و بیشترین عضویت مربوط به دستگاههای اجرایی است.
معاون امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اتمام دوران رسانههای مکتوب گفت: به عنوان یک فعال و کسی که در این حوزه تدبر کرده معتقدم در علم ارتباطات هیچ فناوری ارتباطی جدیدی فناوری ارتباطی قبلی و پیشین را منسوخ نکرده است و دو حالت هم به وجود آمده حالت اول این که برخی از رسانهها به همان شکل ابتدایی آن همچنان ادامه میدهند و بعضیها هم همگرا شده اند و تحول پیدا کردند تا امروز این فرضیه ثابت است و موضوع دوم این که رسانههای چاپی به خصوص روزنامهها در ایران ما به طور خاص و در همه جهان با وجود فروکش انتشار و فروش که به وجود آمده که یک بلوای عمومی است و فقط مختص وضعیت ایران نیست و جایگاه بسیار مهمی در امر سیاسی و رسانهای دارد وقتی رویدادی قرار است منعکس شود همه منتظرند تا ببینند در صفحه نخست فلان روزنامه چگونه به آن پرداخته شده است و همچنان این جایگاه وجود دارد.
وی گفت: در آستانه روز خبرنگار برای اهالی رسانه ما مجموعهای از اقدامات را که سنتهایی بوده که در پیش از دوره ما هم وجود داشته به اجرا میگذاریم و بخشهایی را هم دیگران انجام میدهند حدود بیش از ۳۰ هزار فعال رسانهای که از طریق سامانه ما شناسایی شدند با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورها هدیهای را به عنوان روز خبرنگار دریافت میکنند، امروز در سامانه صندوق هنر ما که پشتیبانی حمایت میکند ۱۵۰ درصد رشد حضور خبرنگار را داشتیم و انها از حمایتهای بیمهای برخوردار میشوند و در خود سامانه ما تعداد تقریبا سه برابر شده و حمایتها هم در همان جا منعکس میشود و این حمایتها هم معطوف به پرداخت و شکل مالی نیست و حمایت حقوقی هم هست، چون اگر فعالیت رسانهای تابع قانون مطبوعات فعالی انجام دهد از یک امکاناتی برخوردار است.
وی در پایان در خصوص امنیت شغلی هم گفت: امنیت شغلی تابعی از کل فضای اقتصادی کشور است کاری که ما کردیم هیچ حمایتی از هیچ مدیر مسئولی بدون این که کارمند خودش را و خبرنگار خودش را بیمه کرده باشد انجام ندادیم یعنی متوقف کردیم حمایتمان را از رسانهها به این که اعضای تحریریه خود را بیمه کنند و اصطلاحا کد کارگاهی از جهت این کاربه ما اعلام کنند این از جهت زیر ساختی یک مادهای بود در قانون که مغفول مانده بود و ما سعی کردیم این را به جدیت اجرا کنیم و امروز میتوان گفت که در بخش زیادی موفق به اجرای آن شدیم.