رئیس دیوان عدالت اداری گفت: دو سال متوالی ورودی پروندهها به این دیوان در حال کاهش است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ حجت الإسلام مظفری در نشست خبری در کنار پاسخ به سؤالات خبرنگاران رسانههای مختلف، به تشریح برنامههای دیوان عدالت إداری پرداخت.
رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به نوآوریهایی که در اصلاح قانون این دیوان لحاظ شد، گفت: طی دو سال متوالی افزایش ورودی پرونده در دیوان نداشتیم و شاهد کاهش ورودی پرونده بودیم.
وی ادامه داد: در سال ١٤٠١ در پروندههای دیوان ٢ و ٦ دهم درصد کاهش ورودی داشتیم و در سال ١٤٠٢ این رقم به سه درصد کاهش رسیده است.
مظفری درباره اقدامات برای کاهش ورودی پروندهها به دیوان عدالت اداری گفت: ٢١ کارگروه در سازمانهایی دولتی تشکیل شد و با بیش از ٣٠٠ نشست راهکارهای کاهش مشکلات مردم را بررسی کردیم.
وی افزود: در این رابطه اخیرا جلسهای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه اجرای قانون نحوه تبدیل وضعیت ایثارگران برگزار شد، ابهاماتی در این حوزه وجود داشت که موجب افزایش ورودی پروندهها میشد و با اقداماتی که انجام شد و با همکاری وزارتخانه مورد بحث ۵ هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت مخابرات تبدیل وضعیت شدند.
رئیس دیوان عدالت اداری یادآور شد: از دیگر اقدامات انجام شده در دیوان عدالت اداری موضوعاتی که باید در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک قرار گیرد احصا شد، در این زمینه جلسات متعددی برگزار و بیش از ۷۰۰ عنوان موضوع در این زمینه شناسایی و در اختیار این دفاتر قرار گرفت. همچنین آموزشهای لازم به دفاتر و نمایندگیهای دیوان عدالت در سراسر کشور ارائه شد. یکی از موضوعات مهم در صحت و سقم رسیدگیها موضوع ابلاغهاست. امروز بیش از ۹۹ درصد ابلاغهای دیوان به صورت الکترونیک صادر میشود و امیدواریم در آینده نزدیک در این موضوع به آمار ۱۰۰ درصدی برسیم.
وی در رابطه با میانگین زمان رسیدگی به پروندهها در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری نیز، گفت: در سال ۱۴۰۱، میانگین زمان رسیدگی در شعب تجدید نظر ۱۱۱ روز بود و در سال ۱۴۰۲، به ۸۲ روز رسید که نشان از کاهش اطاله دادرسی در این شعب دارد. امیدواریم با مرتفع شدن نیاز دیوان به نیروی قضایی، این زمان کاهش بیشتری داشته باشد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه پرتکرارترین شکایات مردم از کدام دستگاهها انجام شده است، گفت: بیشترین شکایات مردم از سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداریها به غیر از شهرداری تهران در رابطه با تصمیمات کمیسیون ماده ۱۰۰، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به دیوان عدالت اداری واصل شده است.
حجتالاسلام والمسلمین مظفری با بیان اینکه ۲۶ دستگاه از پرتکرارترین دستگاههای دارای شکایات مردمی در دیوان عدالت اداری هستند، گفت: یکی از دلایلی که شکایات زیادی علیه این دستگاهها مطرح شده، این است که این دستگاهها، جمعیت بسیار زیادی را تحت پوشش خود دارند.
وی ادامه داد: این دستگاهها معمولا همکاری مطلوبی را برای کاهش ورودی پروندهها دارند. در سال ۱۴۰۱، ۸۱ هزار و ۷۱۹ فقره شکایت از سازمان تامین اجتماعی در دیوان مطرح شد که این آمار در سال گذشته به حدود ۷۷ هزار شکایت رسید که کاهش چشمگیری را نشان میدهد. همچنین در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۲ هزار شکایت از وزارت تعاون در دیوان عدالت ثبت شد که این آمار نیز در سال ۱۴۰۲ به ۴۰ هزار شکایت کاهش یافت.