نوسازی ناوگان باری و مسافری ریلی موضوع مهم صنعت حمل و نقل کشور است که حمل و نقل ریلی خراسان رضوی برای توسعه به آن نیازمند است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در نشست با مدیر کل راه آهن خراسان در مشهد گفت: تامین و نوسازی لوکوموتیو یا همان دیزل و ناوگان باری و مسافری ریلی موضوع مهم صنعت حمل و نقل کشور است که حمل و نقل ریلی استان نیز برای توسعه به آن نیازمند است.
محسن زنگنه افزود: یک راهکار تامین ناوگان و دیزل جدید استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که توصیه میشود راه آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به تعامل بیشتر با این بخش برای تامین ناوگان ریلی یاد شده اقدام کند.
وی گفت: مجمع نمایندگان استان متشکل ۱۸ نماینده از ۱۲ حوزه انتخابیه در نظر دارد چالشهای یاد شده حوزه حمل و نقل ریلی را در نشست با وزرای زیربنایی دولت چهاردهم پیش از برگزاری جلسات رای اعتماد مطرح کند.
مدیر کل راه آهن خراسان هم در این نشست گفت: ۸۰ درصد از سهم ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس میگذرد، ظرفیت جابجایی کالا در این محور تقریبا هفت و نیم میلیون تن در سال است که هم اکنون سالانه حدود چهار و نیم میلیون تن بار در این مرز ریلی جا به جا میشود.
مصطفی نصیری افزود: برای رسیدن به جا به جایی هفت و نیم میلیون تن از گذرگاه ریلی سرخس نیازمند توسعه زیرساختها و تامین ناوگان باری هستیم.
وی گفت: با توجه به این که سال گذشته ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآمد میتوانیم بخشی از کمبود واگن باری در شبکه ریلی را از کشورهای مستقل مشترک المنافع یا همان کشورهای سی. ای. اس تامین کنیم که این مهم، نیازمند پیگیری است.
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: همچنین باید تلاش کرد تا واگنهای ایرانی بتوانند در شبکه ریلی کشور ازبکستان نیز تردد داشته باشند، عبور قطارهای باری ایرانی از مسیر ترکمنستان و حداقل سیر تا ازبکستان یکی از مزیتها برای توسعه صادرات استان است.
نصیری افزود: برای تحقق واقعی توسعه و تسهیل صادرات باید همه سازمانهای مرتبط با حوزه صادرات در این ایستگاه و در حقیقت مرکز لجستیک مستقر شوند، اما شاهدیم با وجود استقرار گمرک در این مجموعه ترابری، هنوز سازمانهایی مانند استاندارد که دارای آزمایشگاه خاص در حوزه صادرات هستند در این مجموعه مستقر نشده اند.