سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران گفت:بیش از ۶۰ درصد تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند و باید نوسازی شوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شادی مالکی در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ورود تاکسیهای جدید گفت:با توجه به تصمیمی که اتحادیه تاکسیرانی گرفته قرار است یک خودروی دیگربه عنوان تاکسی در کنار خودروی سورن قرار گیرد.
سرپرست سازمان تاکسیرانی با اشاره به تاکسیهای برقی نیز گفت: نباید تمام هزینههای خودرو را به راننده تحمیل کرد و باید به گونهای این خودروها عرضه شوند که اقساط ماهیانه آنها بیش از ۱۰ میلیون تومان نباشد.
وی تصریح کرد: اکنون ۱۰۳ تاکسی برقی مشغول به کار هستند که توسط رانندگان تاکسی و از طریق نوسازی خریداری شدهاند برای ۱۵۳ تاکسی دیگر نیز پلاک صادر شده است، همچنین از ۲۵ هزار خودرو خریداری شده ۳۰ خودرو وارد شده و تا یک ماه دیگر نیز ۱۵۰ خودرو دیگر وارد تهران میشود.
وی افزود: به منظور ساماندهی و گذر از شبکههای سنتی اقدام به برخط سازی و راهاندازی یک سامانه جدید کردهایم تا در بستر آن، بر کرایههای دریافتی نظارت کنیم، همچنین پرداخت الکترونیک کرایه ها، مدیریت و نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسیها و بازگرداندن تاکسیها از شرکتهای بر خط به خطوط و سامانه بر خط شهرداری ازجمله اقدامات دیگری است که توسط این سامانه انجام میشود.
در ادامه این جلسه سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با اشاره به عملکرد سامانه برخط سازی تاکسیها گفت: رویکرد ما این بود که تاکسیهای گردشی، تامین کننده تقاضاهای محلی باشند تا شهروندان از مدهای مختلف حمل و نقلی بهره ببرند برای مثال آنها با انتخاب مسیر میتوانند بنا به تقاضای خود از خودرو، تاکسی، اتوبوس یا سامانه برخط استفاده کنند.
حمید برادران افزود:همچنین در این سامانه آدرس ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، پارکینگها، ایستگاههای مترو و اتوبوس در کنار امکان مسیریابی وجود دارد.
پس از ارائه گزارشها، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران درباره سامانه برخط سازی سازمان تاکسیرانی گفت:سامانهای که درباره آن صحبت شد هنوز آماده بهره برداری نشده در حالی که قرار بوددر سه ماهه اول امسال آماده شود و فرض ما این بود که یک سامانه تخصصی را طراحی کرده که میتواند در مدل رقابتی پاسخگوی فعالیتهای شهرداری تهران باشد.
سید جعفر تشکری هاشمی گفت: گره زدن سرنوشت این سامانه به نرم افزار شهرزاد قابل قبول نیست اگر قرار باشد این سامانه را به شهرزاد منوط کنیم همان داستان آرم طرح ترافیک و فروش گوشت که شهروندان را دچار مشکل کرده ایجاد میشود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود و با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیان کرد: مطابق با آمار موجود، سالانه یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید میشود، اما متاسفانه سهم تاکسیرانی از این تولید حدود ۲ هزار دستگاه بوده که این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی باید سالانه حداقل ۸ هزار دستگاه خودرو را نوسازی کند و در حالی که باید از ابتدای دوره تاکنون ۲۴ هزار دستگاه تاکسی نوسازی میشدند تنها حدود ۶ هزار دستگاه خودرو نوسازی شدهاند و این به معنای آن است که ما ۷۵ درصد از برنامه مصوب عقب هستیم و تنها ۲۵ درصد آن را عملیاتی کردهایم.
تشکری هاشمی با اشاره به اختصاص بودجه برای نوسازی تاکسیها گفت: در بودجه شهرداری تهران ۲ هزار میلیارد تومان برای نوسازی تاکسیها در نظر گرفته شده است اگر برای هر خودرو نیز ۲۰۰ میلیون تومان وام در نظر گرفته میشد میتوانستیم تاکنون ۱۰ هزار خودرو را نوسازی کنیم، شورای شهر تهران از هر اتفاقی برای نوسازی تاکسیها استقبال میکند، اما به شرط آنکه این کار انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در حوزه نوسازی گلهمند هستیم گفت: هیچکس نباید سرنوشت شهر را به مسائل غیرقابل انجام گره بزند در کنار برقی سازی باید خودروهای دوگانه سوز و بنزینی نیز وارد شوند، زیرا نمیتوان وقت و آسایش شهروندان را منوط به فقط خودرو برقی کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر مسئله نظامات حقوقی جایگاه شارژ خانگی و عمومی و ماده ۱۲ حل نشود نه اقتصادی و نه منطقی است که بخواهیم تاکسی برقی به فروش برسانیم اگر این مسائل حل شدند میتوان به سمت توسعه تاکسیهای برقی رفت، نباید مردم و سازمان را در موقعیتی قرار داد که به سبب آن مشکلات، گرفتار شوند.