معاون وزیر نفت گفت: طرح مبارزه با قاچاق گازوئیل در مسیر حمل بار میتواند انحراف مصرف این سوخت را روزانه ۵ میلیون لیتر کاهش دهد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، آقای جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، میگوید: هر لیتر گازوئیل در افغانستان ۵۱ هزار تومان است؛ در حالی که هر لیتر گازوئیل را در ایران با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه میکنیم و این اختلاف قیمت، زمینهساز قاچاق سوخت شده است.
به گفته او، گازوئیل تولیدشده درایران به خارج از کشور قاچاق میشود، اما به کامیونداران ایرانی، سهمیه کمتر از نیاز واقعی آنها میرسد.
کامیونداران هم برای کار کردن، رو به بازار سیاه و اجاره کردن کارت سوخت میآورند؛ آقای جعفر سالارینسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی میگوید: این کامیونداران وقتی برای کار کردن سوخت کم میآورند، گازوئیل را از سهمیهدارانی میخرند که باری جابهجا نمیکنند و با بارنامههای صوری، سهمیه سوخت میگیرند.
قرار بود از سال ۹۳ با راهاندازی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان، سهمیهها بر اساس میزان مسافتی که کامیونها میپیمایند، تخصیص داده شود، اما با اجرایی نشدن این قانون، مسئولان وزارت نفت قرار است طرح دیگری را اجرا کنند؛ یعنی تخصیص سهمیه گازوئیل، فقط در مسیر انتقال بار.
آقای جعفر سالارینسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این باره گفت: کارت سوخت ناوگان حمل بار برون شهری فقط در جایگاههای سوخت مسیری که در بارنامه تعریف شده، فعال میشود.
معاون وزیر نفت میگوید: این طرح تقریبا به اندازه ظرفیت پالایشگاه تهران، انحراف مصرف گازوئیل را کاهش میدهد؛ یعنی روزانه ۵ میلیون لیتر.
گزارش از رقیه هویدا - خبرنگار گروه انرژی خبرگزاری صداوسیما