رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در سه ماهه نخست امسال، زنگ اورژانس پیش بیمارستانی استان ۷۵ هزار و ۴۶۵ مورد به صدا در آمده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ محمدرضا شکوهی با اشاره به راهاندازی سامانه اورژانس ناشنوایان این استان در سال گذشته، افزود: خدمات این سامانه همچنان در حال ارائه بوده و گوش شنوای ناشنوایان است.
او با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال اورژانس پیش بیمارستانی استان دارای ۷۵ هزار و ۴۶۵ مورد تماس تلفنی بوده که از این تعداد موارد تماس، تعداد ۶۴۱۹ مورد آن به تماسهای تلفنی مزاحم اختصاص داشته است، تأکید کرد: تماسهای تلفنی کاذب با اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان به شکل قضایی پیگیری میشوند.
رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد، از این تعداد تماس، تعداد ۱۶ هزار و ۷۸۱ مورد آن منجر به اعزام آمبولانس و ۲۷۰۶ مورد آن منجر به مشاوره شده است.
شکوهی اقزود: تعداد کل ماموریتهای اورژانس پیش بیمارستانی استان در سه ماهه نخست امسال ۱۹ هزار و ۶۲۱ مورد بوده است.
او تصریح کرد: مزاحمتهای تلفنی از یک طرف فرصت تماس بیماران نیازمند به خدمات اورژانس را به دلیل اشغال بودن خطوط ارتباطی از بین میبرد و این امر موجب آسیب یا فوت بیماران و مصدومان میشود و از طرفی باعث کاهش توان کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی در مرکز ارتباطات و در برخی موارد پرسنل عملیاتی میشود.
شکوهی گفت: نیاز به خدمات اورژانسی، برای اغلب مردم و حتی برای خود مزاحم یا خانواده و آشنایان نامبرده، ممکن است پیش بیاید؛ پس بهتر است با اشغال بیمورد تلفن ۱۱۵ اورژانس با جان حادثه دیدگان بازی نشود.
این مسئول با بیان اینکه این خدمت به منظور امدادرسانی به افراد ناشنوا و کم شنوا که در زمان بروز بیماری و حادثه به علت نقص عضو قادر به برقراری تماس با اورژانس ۱۱۵ نیستند، ارائه میشود، گفت: با ایجاد این سامانه، ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی استان میتوانند در صورت نیاز به آمبولانس با ارسال پیامک به سامانه ۵۰۰۰۴۸۱۱۱۵ و یا شمارههای ۰۹۱۸۸۱۰۱۴۷۴-۰۹۱۸۸۱۰۱۴۷۶ درخواست خود را به اورژانس اعلام کنند.