دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه اولویت این ستاد ترویج و آموزش است افزود: اولویت ما گفتمان نخبگانی و هنری است که با نشستهای علمی و کرسی آزاداندیشی در دانشگاهها و در قالب تولیدات رسانهای جشنوارههای هنری انجام می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول با موضوع: بررسی عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر میزبان حجت الاسلام محمد حسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بود.
مجری: امروز میخواهیم در خصوص موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر صحبت کنیم، همزمان با دهه محرم و دهه احیای امر و همزمان با روز امر به معروف و نهی از منکر میزبان حجت الاسلام محمد حسین طاهری آکردی دبیر محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستیم.
سوال: حاج آقا امسال فکر میکنم اولین سالی است که به صورت رسمی در تقویم کشور روز امر به معروف درج شده درست است؟
طاهری: البته ما در گذشته دهه احیا به طور غیر رسمی داشتیم و انجام میشده جا افتاده بوده این یک چیز جدید به معنای اینکه همه چیزش جدید باشد نیست، اما ثبتش به این صورت بله پارسال در شورای فرهنگی تصویب شد، روز دوم محرم را با توجه به ورود امام حسین به کربلا روز امر به معروف و نهی از منکر نامیدند و از آنجا تا هشتم محرم در واقع بزرگداشت هفته احیای امر به معروف است.
سوال: و اینکه در دهه اول محرم این نامگذاری و به هر حال این قرابت صورت گرفته هدف خاصی داشته دلیل خاصی داشته؟
طاهری: این فلسفه خاصی دارد، من در بخشهای دیگر که بودم این را توضیح دادم، حالا امروز مفصلتر توضیح میدهم فضا بیشتر است جا دارد در بین ائمه امام حسین معروف به شهید امر به معروف بود، این به این معنا نیست که دیگر ائمه امر به معروف نمیکردند دلیلش این است که امام حسین میفرماید من برای احیای دین قیام کردهام جملات امام حسین جملات کلیدی است، از زمانی که یزید به ولیعهدی منصوب میشود در اواخر سال ۵۹ هجری که معاویه این را اعلام میکند در مدینه در مسجد النبی موضع میگیرد امام حسین تا زمانی که در کربلا به شهادت میرسد که اوجش میشود آن نامه معروف یزید به حاکم مدینه که از سه کس بیعت بگیر یکی امام حسین نشد سرش را بزن کلمات امام حسین و رفتار امام حسین را نگاه میکنید میبینید که امام بزرگوار علیه السلام یک خط فکری را دارد ادامه میدهد که این بعدها به شهید امر به معروف معروف شد آن این است که در یک جامعه به ظاهر دینی ایشان ادعای اصلاح امت جد مطرح میکند این نکته نکته مهمی است مردم دیندار هستند به ظاهر سنت نبوی در جامعه دارد پیاده میشود قرآن در بین مردم رایج است حج رایج است همه چیز رایج است حضرت مخالفت میکند جملاتی دارد نمیفرماید من با یزید بیعت نمیکنم، این حرف دارد بعد میفرماید چنین شخصی حاکم اسلامی است ویژگیهایی را میشمارد در جاهای مختلف بعد آخرش اینجا میگوید که این مسیر را که من میگویم مسیر شهادت است، حتی یکجا میگوید مرا مردد کرده هیهات من الذلت، چرا امام حسین این حرف را میزند؟ ببینید تمام عاشورا در همین یک کلمه است که حضرت فرمایند؛ من میخواهم احیای دین کنم در جامعه، به ظاهر دین به خاطر این است که حالا ما در فلسفه سیاسی امروز بهش میگویند حکمرانی دینی، یعنی امام حسین نمیخواهد صرفاً نماز در جامعه باشد، حجی باشد، زکاتی باشد، نماز حج زکات زیر لوای چه کسی ؟آیا زیر ولایت خدا یا ولایت بشر آن چیزی که امروز در قالب جریان اومونیسم مطرح است.
سوال: هدف حکمرانی است؟
طاهری: بله آن حکمرانی است یعنی آن باید و نباید رابطه فرد با فرد، فرد با جامعه، فرد با حکومت، فرد با خانواده این را کی باید تعیین کند خوب امروز در غرب میگویند انسان البته جریان اومونیسم که از طریق علوم انسانی دارد این را پیاده میکند میگوید انسان در حالی که در نظام وحیانی میگوید، خدا از طریق وحی؛ باید دستورها را خدا بدهد، چی بخوریم، چی بپوشیم، چگونه باید نبایدها را وقتی شما در یک جامعهای که حاکم میشود، یزیدی که علناً شراب میخورد، علناً سگ بازی میکند، علناً قمار میکند این کارها را علنی انجام میدهد، بعد میگوید که من حاکم اسلامی هستم و میخواهم دستور خدا را پیاده کنم این دوگانه باعث میشود جامعه به سمت نفاق برود، حالا اینها را دارم میگویم که اگر یک روز مسئولان به سمت غیر دینی رفتند وظیفه مردم چیست؟ اینها را میخواهم بگویم که از امام حسین الگو بگیرند، لذا امام حسین میگوید که اینها باید برچیده شوند حاکم باید از جانب خدا تعیین شود حالا یا به نصب مستقیم مثل انبیا که معجزه آوردند میشود امام یا نبی یا به نصب عام یعنی شرایط بیان میشود که تهش میشود نظام مرجعیت و ولایت فقیه برای همین، چون امام حسین برای حکمرانی دینی آمده و بالاترین مرتبه امر به معروف دعوت حکومت به خیر است تا افراد، بله شما به یک بچه کوچک هم یک چیز خوبی را یاد بدهید به پدر و مادر احترام بگذار این هم امر به معروف است دروغ نگو این هم نهی از منکر است، اما بالاترین مرتبهاش این است که حکومت در بودجهریزی در تقسیم مناصب حکومتی در ارتباطات دولتی.
سوال: هر آنچه که تحت لوای حکمرانی است؟
طاهری: بله امام حسین شهید این است برای همین انتخاب این دهه همزمانیاش دلیلش این است.
سوال: بسیار خوب حالا خود ستاد در این دهه چه اقداماتی را انجام میدهد؟
طاهری: ما در واقع، اولاً این را توضیح بدهم ما ستاد هستیم صف نیستیم، لذا دنبال عملیات بزرگ و گسترده نیستیم انجام دادن عملیات توسط دوستان ما در بسیج و تشکلهای مردمی است، ما برنامه میدهیم.
سوال: سیاست گذاری و هماهنگی؟
طاهری: بله البته بعضی جاها در اجرا هم ورود پیدا میکنیم و کمک میکنیم به کمک نهادهای دیگر ما معمولا در دهه احیا چند تا کار اساسی را داریم، چون تعداد برنامه را در طی سال داریم که در طی برنامه من توضیح خواهم داد آن فرایند آموزش و فرهنگ سازی است که این بحث بسیار مهمی است یکی آنها را داریم تقویت میکنیم یکی اینکه بیشتر در تشکلهای مردمی پیامهای مهم امام حسین باید بیاید احیا شود، حالا این میتواند در قالب نشست باشد، همایش باشد در قالب کارهای هنری باشد که امروز در تولیدات رسانهای زیادی دارد یکی حضور در دستگاهها است که به خاطر آن بحث نظارت یعنی کارهای متعددی است که انشاالله در فرایند برنامه من خدمت شما عرض میکنم که ما به دستگاهها ابلاغ میکنیم به استانها و آنها به شهرستانها، چون در همه ردهها این تشکیلات وجود دارد در حد محدود خودش ورود پیدا میکنیم و تلاش میکنیم که با نگاه ایجابی این دیدگاه فرهنگی را در جامعه جا بیندازیم که همه اینها را اگر بخواهیم در یک کلمه جمع کنیم بی تفاوت نبودن است، ما بیتفاوت نباشیم نسبت به پیرامون خودمان نسبت به جامعه خودمان نسبت کشور خودمان، اگر بیتفاوت بودیم در فرهنگ اسلامی نبی گرامی صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند که مسلمان نیستید.
سوال: البته این بیتفاوت بودن راه و روش خودش را دارد ساز و کار خودش را دارد؟
طاهری: آن یک بحث جدا است آن را باید بحث کنیم ما اساس این را بپذیریم.
سوال: حالا در حد ۳۰ ثانیه اولویتهایتان چیست؟
طاهری: ما اولویتهایمان ببینید، در بحث ترویج و بحث آموزش است، بحث گفتمان نخبگانی است که با نشستهای علمی و کرسی آزاداندیشی در دانشگاهها انجام میشود با نخبگان هنری است در قالب تولیدات رسانهای جشنوارههای هنری است که اگر وقت شد ما توضیح میدهیم این اولویت ما است، البته در کنارش بحث تشکلهای مردمی بحث شوراها و دستگاهها که جز وظایف ما است و بحث عفاف و حجاب و حمایت.
سوال: حاج آقا اگر اجازه بدهید یک مقدار بیایم جلوتر در فضای جامعه امروزی راجع به قضیه امر به معروف صحبت کنیم واقعیتش این است که آن چیزی که الان در بطن جامعه شاید تداعی میشود این است که بسیاری شاید امر به معروف را دخالت در زندگی خصوصی خودشان میدانند نظر شما چیست یا پاسخ شما به این انتقاد چیست؟
طاهری: این سوال خوبی است بستگی دارد که شما امر به معروف را چی تعریف کنید آن چیزی که اسلام تعریف کرده امر به معروف یک بحث اجتماعی است یک مثالی بزنم، اگر یک کسی در خانه خودش روزه بخورد حجاب بکند مهمانی دارد به ما ربطی دارد نه پس ما به زندگی فردی کاری نداریم پس شما در قضیه این سکوهای ایرانی که قرار شد که یک روزی فعال شود، حضرت آقا یک جملهای دارد که باید به مردم اطمینان بدهید که ما دخالت و کاری در این زمینه انجام نمیدهیم، به قول امروزیها یعنی اینها چک نمیشود ما به زندگی فردی کار نداریم امر به معروف در حوزه اجتماعی است شما همان روزه خوری را اگر در جامعه انجام بدهید، ببینید به این میگویند هنجار شکنی وقتی خلاف وارد جامعه میشود شما وقتی از چراغ قرمز عبور میکنید، این دیگر حق شما نیست، حق دیگران است، وقتی شما در جامعه زباله میریزید، وقتی درختی را قطع میکنید، وقتی یک حیوانی را که برای طبیعت است شکار میکنید، ببینید شما دارید در حیطه اجتماع ورود پیدا میکنید.
سوال: پس من باید به این نتیجه برسم که تصویرسازی درستی انجام نشده خوب شما برای اصلاحش چه کار کردید؟
طاهری: من در این مدت کوتاهی که در خدمت شما هستیم البته دوستان قبلی زحمت کشیده بودند ما با یک نگرش جدیدی که در حدود یک سال است وقتی آمدیم دو تا کار کردیم در ستاد یک بحث آسیب شناسی انجام دادیم به کمک بعضی از دوستانی که البته برخی از منتقدان را خواستیم و حرفهایشان را گوش کردیم و برخی از آمارها را بررسی کردیم.
سوال: در حوزه مسائل اجتماعی؟
طاهری: بله آنجا که ستاد باید ورود کند با قابلیت خودش من باز تاکید میکنم ما ستاد نیستیم ما صف نیستیم اینکه سازمانی باشیم و هزاران کارمند داشته باشیم اینطوری نیستیم، تا همان محدوده خودش که باید در حوزه تصمیم سازی ورود پیدا کنیم یک پویش گذاشتیم که اگر من جای دبیر بودم چند هزار نفر در آن پویش شرکت کردند معمولا در اینطور پویشها آنها که دغدغهمند هستند شرکت میکنند، ما نرفتیم سوال کنیم طرف مجبور باشد چیزی بگوید ما فراخوان دادیم بعد آمدیم اینها را دستهبندی کردیم با آن چیزی که ما در آسیب شناسی به دست آورده بودیم تطبیق دادیم نشستیم روی اینها کار کردیم آن چیزی که شاید پایه کارهای ما باید باشد که ما بهش رسیدیم این است که آموزش درست انجام نشده.
سوال: منظورتان چیست که آموزش درست انجام نشده؟
طاهری: ببینید شما در فرهنگ سازی باید یک چیزهایی را یاد بدهید بچه وقتی که در جامعه خواهد رشد کند خیلی چیزها را تا یک سنی پدر و مادر امر و نهیش میکنند درست است اگر تو بگویی که نه بچه باید آزاد باشد و هر کاری دلش خواست بکند، مثلاً بچه میرود دست میزند به بخاری دستش میسوزد، بعضی چیزها را باید گفت سن که بالاتر میآید این امر و نهی دیگر کمتر میشود تا به بلوغ برسد وقتی شما یک جامعهای را تغییر میدهید بعد از انقلاب ما باید این کار را گام به گام انجام می دادیم .اینها کارهای فرهنگی است اینها کارهای ایجابی است.
سوال: یعنی امر به معروف به نحو بایسته و شایسته آموزش داده نشده؟
طاهری: هم آموزش داده نشد و هم برای رفتار است ما در رفتارهایمان این را خوب انجام ندادهایم، من به فرض میگویم وقتی پدر در خانه مثلاً تلفن زنگ میخورد بچه گوشی را برمیدارد و میگوید بگو خونه نیست، بگو خونه نیست، ما داریم به بچه چی را یاد میدهیم ببینید این چیزهای جزئی را نگاه کنید، بعد این بچه با این مدل زندگی بزرگ شود بعد او مسئول شود در این جامعه چگونه رفتار میکند، یعنی او پذیرفته میتوان رفتار دوگانه داشت، لذا حتی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش این را گفتهایم این جریان را چرا ما در سنین کوچکی دوست داریم به بچه علم یاد بدهیم ریاضی یاد بدهیم دانستن یاد بدهیم، چرا به بچه سبک زندگی یاد نمیدهیم چرا بچههای ما در دو سه سال اول اصلاً کتابها را جمع کنیم بچه یاد بگیرد که نظم داشته باشد احترام به قانون احترام به بزرگتر.
سوال: یعنی قبل از هر چیزی زندگی اجتماعی را یاد بگیرد؟
طاهری: احترام به طبیعت احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی.
سوال: علاوه بر پژوهش بحث آموزش شما در آموزش اقدام خاصی داشتهاید؟
طاهری: خیلی؛ ما دو سه تا کار بزرگ کردهایم در همین یک سالی که آمدهایم ما در این مدت در دو حوزهای که قانون برای ما مشخص کرده در بحث امر به معروف و بحث عفاف و حجاب که قانون معلوم کرده ما در بحث دوره پایه امر به معروف تعریف کردیم در این پایه هم مباحث اعتقادی وجود دارد، هم مباحث امر به معروف در سیره ائمه وجود دارد که این باید یاد بگیرند که در سیره اهل بیت اینها چگونه امر به معروف میکردند در آیات و روایات در کلام مومن مباحث حقوقی را باید یاد بگیریم، گاهی یک موقع امر به معروف عامران از الفاظی استفاده میکنند که بار حقوقی دارد یعنی با منکری میخواهد جلوی منکری را بگیرد، ببینید دقت کردید مثلاً میخواهد تذکر بدهد، اما یک چیزی میگوید هیچ وقت که با دستمال کثیف که شیشه کثیف تمیز نمیشود، حتی مباحث روانشناختی شبیه به همین مدل را آمدیم این ۷۲ قسمت است متن دارد و الان در سایت ما بارگذاری شده و امروز که من با شما صحبت میکنم از اوایل زمستان فعال شدهایم تا الان من آمار امروزش را از سامانه گرفتم ۲۵۳۳۹ نفر ثبت نام کردهاند در کشور کاملاً مجازی است با موبایل هم میتوانید بروید در سایت ثبت نام کنید.
سوال: تاثیرش را چقدر ارزیابی میکنید؟
طاهری: هیچ وقت کارهای فرهنگی تاثیر روزمره ندارد ما باید این کار را آنقدر تکرار کنیم در کشور ما این کار را تازه شروع کردهایم یعنی به آموزش صدها هزار نفره برسیم تا بتواند، ببینید فرهنگ جامعه شناسان میگویند گاه گاهی ۵۰ سال طول میکشد تا فکر کار فرهنگی در جامعه عوض شود سخت است اگر حضرت امام توانست در ۱۵ سال این کار را انجام بدهد.
سوال: شما در ستاد رفتهاید پژوهش کردهاید بحث آموزش را دنبال کردهاید، اما در جامعه آیا الان آن حس به وجود آمده که اگر کسی واقعاً به صورت شایسته دارد، امر به معروف میکند آن فردی که طرف مقابل است این برداشت را نکند که آن فرد آمر در زندگی شخصیاش دخالت میکند؟
طاهری: این را توضیح میدهم ما شبیه به همین را در خانواده متعالی داریم مدل این را درست کردهایم اصلاً خانواده، چون رکن است روابط زن و شوهر با فرزند آسیبهای اجتماعی که در فضای مجازی میبینند عفاف و حجاب و امثال آن، ببینید این یک کاری است که شما ۱۲ سال بچه را آموزش میدهید تازه برود در دانشگاه یک رشته تخصصی را یاد بگیرد این تفکر که ستاد یا هر جای دیگری شما حدود ۳۰ تا سازمان فرهنگی دارید که متولی امور فرهنگی هستند فقط ما که نیستیم، خب چرا وضع ما این است اصلاً چرا باید پلیس دخالت کند یادتان باشد پلیس زمانی دخالت میکند، چون کار سلبی است آنهایی که وظیفه ایجابی دارند انجام ندادهاند، من به شما میگویم شما میگویید که ما اثرش را در جامعه نمیبینیم.
سوال: پس در واقع پلیس به همین علت، چون در حوزه ایجابی کار نشده؟
طاهری: بله، چون کار نشده، چون اگر کار میشد شما میگویید که اینقدر بودجه صرف میشود.
سوال: یعنی اینکه به وظایفشان عمل نکردهاند؟
طاهری: بله عمل نکردهاند ترک فعل است، ما تازه شروع کردهایم تازه ورود پیدا کردهایم اگر شد من توضیح میدهم ببینید این درد دل است این نکاتی که میگویم ولی واقعاً در نظام بودجهریزی کشور شما ببینید اولاً بودجهریزی ما اینکه جاری و عمرانی و فرهنگی است تا پول کم میآید که معمولاً کم میآیداز فرهنگی میزنند بعد در تعریف مقوله فرهنگ یعنی شما ببینید وقتی یک دستگاهی میآید یک جام ورزشی را برگزار میکند، بهش میگویند فرهنگ کنسرت هم برگزار میکند، بهش میگویند فرهنگ بعد برای حجاب و عفاف، مسابقه کتابخوانی و نماز هم به این هم میگویند فرهنگ و معمولاً ادارات پول را میبرند در آن قسمت اول خرج میکنند درست است بعد میگوییم که این همه شما پول گرفتهاید برای فرهنگ عفاف و حجاب چه کار کردهاید دستگاهها را میگویم ما که نه، سوالم این است آیا قانون مشخص کرده که چند درصد فرهنگی باید برای نماز باشد چند درصد برای فلان کار باشد نگفته کلی گفته همین کلیگوییها باعث میشود.
سوال: چرا این روند تا الان ادامه پیدا کرده؟
طاهری: من که مسئول نبودم اتفاقاً این جز مطالبات ماست.
سوال: به عنوان کارشناس نظرتان را بفرمایید؟
طاهری: دغدغه نبوده دیدگاه ماست ما در این آسیب شناسی به اینجا رسیدهایم خیلی وقتها مسئولان ما دغدغه فرهنگی ندارند فرهنگی از نگاهی که ما میگوییم یعنی ترویج ارزشها و شعائر باورها فرهنگ آن چیزی که در غرب میگویند خیلی متفاوت است با آن چیزی که ما در اسلام میگوییم به ویژه اینکه در سالهای اخیر به خاطر بحث تحریم و به خاطر مشکلات اقتصادی و به خاطر برخی از این بحثها نگاهها خیلی معطوف به فرهنگ حضرت آقا مگر نفرمودند حتی پروژههای عمرانی باید پیوست فرهنگ داشته باشد اگر اینگونه بود که ایران دارای معماری بزرگ در تاریخ بود این را میخواهم بگویم که در همه حوزهها را میگیرد شما وقتی وارد یکجا میشدید دقیقاً میفهمیدید که اینجا شهر کویری است از معماری اش این شهر باران زیاد دارد به خاطر بنایش، بعد هم حجب و حیا از نظر پوشش مرد و زن محرم و نامحرم اینها در ساختار فرهنگی و معماری ما بوده الان یک ساختمانی را میبینید در روستا در شهر گرمسیر و سردسیر همه یک مدل میسازند میخواهیم بدانیم که این اختلافات فرهنگی اینها ضربه میزند.
سوال: ما الان به این نتیجه میرسیم یک جمعبندی کنیم تا اینجای بحث را پس ما، چون اولاً که امر به معروف و نهی از منکر را برای مردممان به خوبی تعریفش نکردهایم که منظورمون اصلاً چیست دوم اینکه در حوزه ایجابی کار نکردهایم ترک فعل کردهایم؟
طاهری: نه اینکه نکرده ایم کم کار کردهایم.
سوال: ترک فعل بوده و به خاطر اینکه آنجا کار نکردهایم حالا رسیدیم به اقدامات سلبی حالا که فهمیدیم حالا باید چه کار کنیم و اولویت بندی چیست؟
طاهری: من دارم پیشنهاد ستاد را میگویم من تصمیم گیر نیستم نه در بودجه و ... من میگویم اگر برگردیم به آن هویت تاریخی و مذهبی و دینی خودمان ببینید ایران یک کشوری بوده با یک تمدن چند هزار ساله.
سوال: ایرانی اسلامی متناسب با شرایط امروز جامعه؟
طاهری: بله حالا میخواهم بگویم چگونه میتوان اینگونه بود مردم باید این هویت را باور کنند کشوری که این هویت را دارد نباید تحت تاثیر برخی اینقدر راحت رنگ عوض کند برای همین ما باید نخبگانمان را دغدغهمند کنیم ما این کار را نکردهایم، باید مسئولانمان را دغدغهمند کنیم اینکه ما در کوچکترین حرکتی مردم حالا در بر بحث اقتصاد میگویند که تا کم میآورند دست در جیب مردم میکنند، حالا من در فرهنگ میگویم تا چیزی کم میشود زورشان به مردم میرسد مردم گام آخر هستند ما باید.
سوال: منظورتان این است که مسئولان از خودشان شروع کنند؟
طاهری: میخواهم بگویم که چرا ما در دانشگاههایمان نامه ۵۳ امیرالمومنین به مالک که یک منشور حکمرانی است مورد تحلیل واقع نمیشود چرا وصیت نامه حضرت امام که یک منشور سیاسی حکمرانی است در کشور مورد توجه نیست ببینید اینها اصول ما است دیگر ما در جامعه نخبگانی این را جا نینداختهایم سوال پس مهمترین اولویت شما دغدغهمند کردن مسئولین است باید این را یک مقدار بیشتر توضیح بدهم سوال، چون میخواهم مدیریت زمان کنیم این نکته را بگویم شما در ستاد دنبال چی هستید من دنبال این هستم که حکمرانی دینی بیاید این اصل است آن چیزی که خدا میخواهد و این به نفع همه است، اصلاً ما چرا دنبال امام زمان هستیم؟ ۲ میلیون آدم نیمه شعبان به جمکران میروند برای چه؟ دنبال حکمرانی دینی هستند، چرا ما امام حسین (ع) را بزرگ میدانیم، چرا امیرالمومنین علیه السلام را برای عدالت دوست میداریم؟ ما دنبال حکمرانی هستیم هر کس بیاید نقش خودش را در این حکمرانی تعریف کند مثلاً وظیفه دانشگاه چیست، وظیفه حوزه چیست اینها باید بتوانند مدیر تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند آیا کردند؟ پس ضعف دارند راهش چیست؟ باید آسیب شناسی کنیم و این را حل کنیم.
سوال: آسیب شناسی کردید دلیل را پیدا کردید و اولویت هم این است که اول از خود مسئولین شروع کنید به جای مردم و این که مسئولین را درباره این موضوع دغدغهمند کنید.
طاهری: دوم نخبگانی، جامعه نخبگانی حالا این نخبگان میتوانند نخبگان علمی باشند که تئوریسین هستند، نخبگان هنری باشند که تولید کننده آثار برای فرهنگ جامعه هستند این نخبگان میتوانند دانشگاهیان و حوزویان باشند و این مهم است اگر ما در این فضا حرکت کردیم شما میتوانید در یک فاصله ۵ تا ۱۰ ساله بسیاری از این دغدغههای فرهنگی مطلوب را در جامعه جا بیندازید.
سوال: بحث را ببریم روی بحث نظارت، در این حوزه شما سامانه دارید یک مقدار در خصوص خود سامانه توضیح بفرمایید و بعد برویم سراغ نظارت بر مسئولین.
طاهری: جا دارد یادی کنیم از شهید خدمت حضرت آیت الله رئیسی میفرمودند آقای طاهری در دستگاهها ورود پیدا کن جدی برخورد کن هرجا مانعی بود به خودم بگو ما خیلی جاها ورود پیدا کردیم ما در طراحی به این نتیجه رسیدیم بیاییم امر به معروف را در کنار این که تذکر لسانی در جامعه وجود دارد این را سامانهای هم بکنیم این سامانه سو که فعلاً در بعضی از استانها به صورت پایلوت دارد اجرا میشود به این صورت است که ما با دستگاهها هماهنگ میکنیم رئیس دستگاه یا نماینده تام الاختیارش میآید ما این را در سامانه ثبت میکنیم شما ورود پیدا میکنید آن مرکز را انتخاب میکنید یک منکری را که در جامعه دیدید در آن دستگاه اعلام میکنید این به رئیس دستگاه یا نماینده تام الاختیار میرسد او ارجاع میدهد همزمان شما که آن گزارش را ثبت کردید دارید نگاه میکنید، ستاد هم دارد نگاه میکند او ارجاع میدهد تا کار انجام بشود تا انتها اگر کار انجام شد از گزارش دهنده سوال میکنند راضی هستی قانع شدی، اگر گفت بله بسته میشود، اگر گفت نه دوباره برمیگردد به همین چرخه، ستاد چه کار میکند؟ ما فقط ناظر هستیم اگر انجام نشد، چون برایش پیامک میرود بعد از ۷۲ ساعت ورود پیدا میکنیم زنگ میزند، انجام میدهیم اگر نشد گزارش ترک فعل میکند دقت بفرمایید این امر به معروف است دنبال دستگیری نیستیم.
سوال: این که بالاخره این امر به معروف باید نتیجه داشته باشد.
طاهری: اتفاقاً همین که ما الزام نکردیم بهتر نتیجه داده ما این را صحبت کرده بودیم خدا رحمت کند به عمر شهید خدمت نرسید قرار بود ایشان سامانه را افتتاح کند به یک جایی برسانیم، چون این با سامانه سازمان بازرسی و دیگران فرق میکند ما در آنجا گزارش تخلف مالی یا اداری، اخلاقی داریم برای دستگیری یا پیگیری، این جا خیلی از گزارش های ما ببینید منکرهایی است که اگر حل شود رضایت عمومی میآورد من مثال میزنم مثلاً طرف به دستگاهی رفته دیده آنجا ۳ باجه وجود دارد یک باجه فعال است من عینی خیلی جاها گفتم، چون مردم این را لمس میکنند کولر هم خاموش است، منطقه گرمسیری بوده دیده خیلیها دارند اذیت میشوند پیگیری کرده آمدیم چه کار کردیم همان سه باجه را فعال کردند، کولر را روشن کردند صف از بین رفت، شما ببینید همین کار چقدر رضایت عمومی میآورد. این که حضرت آقا میفرمایند یا شهید خدمت میفرمودند که خدمت به مردم بالاترین معروف است، ببینید ما وقتی وارد یک دستگاه میشویم نگاه نمیکنیم این جا نماز جمعه شلوغ است یا نه، میگوییم وظیفه ستاد اقامه نماز است وظیفه ما نیست.
سوال: اتفاقا میخواهم سوال کنم الان وقتی ما سازمان بازرسی را داریم فعالیتهای شما یک مقدار موازی کاری میشود ولی این که شما فرمودید بیشتر در مسائل اجتماعی و فرهنگی
طاهری: مثال میزنم عین کارهایی که انجام شد مثلاً طرف یک بیمارستانی رفته دیده نمازخانه اش زمستان خیلی سرد است فرش هم ندارد گزارش داده ما به کمک رئیس بیمارستان آن جا را تجهیز کردیم یعنی همیشه مکرر فسادهای میلیاردی نبینیم گاهی همین چیزهای جزئی مردم را ناراضی میکند شما اگر به اینجا برسید که میتوانید یعنی همه مردم با این یک گزارش میشود یک مشکل از جامعه، یک گره از زندگی اجتماعی مردم باز شود اگر این تکرار شود، ما ۱۲۰ دستگاه داریم اگر هر کدامشان هر ۶ ماه یکی از این مشکلات را حل کنند ولو اداری ما سالی ۲۴۰ تا از مشکلات اداری مردم را حل کردهایم از این چیزهای جزئی شروع کنید تا بالاتر، ماجراهایی را داشتیم که گزارش فسادی را دبیر ما پیگیری کرده و به کمک قوه قضاییه ما وقتی دیدیم گزارش میکنیم بعد پیگیری میکنیم یعنی ما میشویم وکیل آن مدعی و میلیاردها تومان را به بیت المال برگرداندیم این را هم شامل میشود، آن را هم شامل میشود ولی این که ما خودمان راسا اقدام کنیم برای حل نه، ما از نظر قانونی چنین اجازهای را نداریم.
سوال: شما در ابتدای صحبت گفتید ما در قضیه امر به معروف، چون در حوزه ایجابی خوب عمل نکردیم رسیدیم به اقدامات سلبی پرحاشیهای که الان در سطح جامعه داریم در موضوعات مختلف، از طرف دیگر میگویید که اگر ما بخواهیم امر به معروف را انجام بدهیم بهتر است اول از خود مسئولین شروع کنیم دغدغه مندشان کنیم، اقداماتی هم انجام دادید اگر اینطور است چرا الان باز مسائلی که دارد مطرح میشود مشکلات اجتماعی که در حوزههای مختلف مطرح میشود باز این ورود شما، صحبتهای شما آن نظارت ستاد شما باز به نتیجه نرسیده و این روند و آن اشتباهات ادامه دارد؟
طاهری: یک نکته بگویم ما که فعال ما یشا نیستیم، این همه اقتصاددان دارند برای رفع تورم فعالیت میکنند باز هم تورم داریم یعنی این توقع که ستاد ما در هر استانی در بالاترین حالت ۱۰ -۱۵ نفر آدم داریم ما داریم بسترسازی میکنیم، همکاری میکنیم دیگران را بیاوریم کاری است که تازه چند سال شروع شده است و ما الان شدیدش کردیم و خیلی دستگاهها مقاومت میکنند. ببینید الان همه باید مالیات بدهند به سازمان مالیاتی، بگویید آیا همه مالیات میدهند؟ خیر این نیازمند همکاری همه دستگاهها است. ۱۷ دستگاه عضو ستاد هستند، ۶ وزارتخانه است وزارت ارشاد، آموزش عالی، آموزش و پرورش، وزارت اطلاعات، وزارت صنعت و معدن، صدا و سیما، فراجا، سپاه، بسیج، حوزههای علمیه اینها مینشینند نظامسازی میکنند الان مثلاً اجرای خیلی از طرحهای مربوط به امر به معروف و امثال آن را بسیج دارد انجام میدهد ما که آدم نداریم آدمهای ما همان تشکلهای مردمی هستند که برای بسیج هستند، این نکته مهم است یک باید داریم، یک هست و نیست. ما در حوزه بایدها اول باید این را جا بیندازیم من مثال بزنم منِ راننده اول باید قبول کنم نباید از چراغ قرمز رد بشوم بعد بگوییم چرا از چراغ قرمز رد شدی، یک بخش آن آموزش است، بخشی از آن رفتار مسئولان است من که نمیتوانم بگویم دفاع از بیت المال امیرالمومنین علی (ع) این را فرمود، اسلام این را میگوید، هی ما تبلیغ کنیم از آن طرف مسئولان بیایند مثلاً با پول بیت المال همایشهای آن چنانی بگیرند در آن اسراف باشد، اصل همایش را ما رد نمیکنیم مدل برگزاری را میگویم، طرف که شرکت میکند چه میگوید، خوب حرف، جواب نمیدهد این که چرا نتیجه نداده این دوباره یک بحث دومی است، ما روی این هم کار کردیم من بحث دغدغه مندی را گفتم، بحث بودجه، بحث دوم است شما وقتی میخواهید یک کار فرهنگی بکنید کار فرهنگی گرانتر از یک کار اقتصادی است، چون کار اقتصادی درآمد دارد خودش را جبران میکند، کار فرهنگی فقط مصرف است لذا دولتها سراغ کار فرهنگی نمیآیند بعد میروند سراغ آن کار فرهنگی که به نوعی رضایت موقتی را از مردم بگیرند مثلاً یک تیم صنعتی صدها میلیارد پول را میبرد در فوتبال هزینه میکند چرا؟ چون یک آوردهای دارد به نام طرفداران در جامعه که میتواند خیلی از ضعفهای خودش را با آن پوشش بدهد همین شرکتهای صنعتی در همان ورزش، در خیلی از رشتههای دیگر نمیروند چه برسد به بقیه کارهای فرهنگی، چون آن برای خودش یعنی فرهنگ را هم اقتصادی حساب میکند چرتکه میاندازد.
سوال: دغدغه شما کاملاً به جا است، بحث نظارت بر مسئولین که مطرح شد یاد آن بحث گشت ارشاد مدیران و دستگاهها افتادم آن هم تحت نظارت شما است؟ یعنی از جمله مسئولیتهای شما است؟
طاهری: به یک معنا بله و به یک معنا نه، این جزو وظیفه نهاد ریاست جمهوری است که سازمان بازرسی آن را دارد پیگیری میکند، ما کمک میکنیم، معین هستیم.
سوال: از نتایج و دستاوردهایش اطلاعی دارید؟
طاهری: بله من نمیخواهم نام ببرم، اتفاقا همین امروز نامه از یکی از بخشها آمده که عزل مدیر داشته البته بگویم اینها را ما انجام نمیدهیم باز تاکید کنم ما گزارشات مردمی که آمده را میدهیم به آن مرکز مثلاً اگر سازمان بازرسی باشد، اگر وزارت علوم باشد و پیگیری میکنیم تا به نتیجه برسیم خود آنها انجام میدهند ما عزل مسئول داشتیم، بازگشت بیت المال داشتیم، بازگشت آمر به معروف یا سوت زن که فسادی را گزارش داده بیرونش کردند برگشته به همان پست این مهم است، حتی دستگاه آمد گفت او به اینجا برنگردد، چون برای ما بد میشود ما بیرونش کردیم باز ایستادیم البته باز هم باید از قوه قضاییه تشکر کنم حکم داد، چون ما با جاهای مختلف قوه قضاییه همکاری داریم من کلی میگویم برگشت سر همان پست، ما داریم این کار را انجام میدهیم البته ما به اندازه بضاعتمان کار میکنیم ولی ما معتقد هستیم، این اعتقاد مهم است باید شروع کنیم یار بگیریم الان الحمدلله ارتباط ما با بسیج، وزارت کشور با همه جا خوب است داریم تیم میسازیم.
سوال: ولی تا زمانی که موضوع، دغدغه مردم نشود...
طاهری: قبل از مردم، مسئولان ما باید خیلی از چیزها را دغدغه کنند اگر ما علم آموزی در جامعه، قانونگرایی در جامعه این قانونگرایی خیلی نکته مهمی است اگر آمدیم جامعه را بر اساس قانون مداری آوردیم ولو این قانون الان به ضرر من بود ما این را بپذیریم مالیات دادن به نفع جامعه است.
سوال: شما الان در صحبتهایتان فرمودید که فرد سوت زنی را دوباره ایستادید و برگرداندید، این واقعا بین مردم یک دغدغه است که اگر آمدند و پیگیری کردند همین مسائل امر به معروف را در دستگاهها با شما ارتباط گرفتند بعداً گره در کار خودشان ایجاد میشود، میشود واقعاً به آنها اطمینان داد؟
طاهری: من یک نکته به شما بگویم وقتی آدم بالای کوه میخواهد برود باید خسته بشود، باید مردم و مسئولان دغدغهمند شوند وقتی دغدغهمند شدند فساد را پیگیری میکنند. من این جا اعلام میکنم به مردم شریف ایران اگر در استانها بروید ستاد استان، در تهران ما هستیم البته قوانین حمایتی هم مجلس تصویب کرده است آنها سر جای خودش تشویقهایی که دارد، وظیفه ما در قانون این است ما پیگیری میکنیم. الحمدلله در این زمینه قوه قضاییه خیلی خوب با ما همکاری میکند.
سوال: یعنی اگر کسی در امر به معروف گزارشی داد کارش به مشکل خورد بیایند سراغ ستاد؟
طاهری: ما سامانه سو را در استان خراسان رضوی پایلوت اول را امتحان کردیم شما از حضرت آیت الله علم الهدی که رئیس آنجا است بپرسید الان سازمان بازرسی وقتی میخواهد وارد یک اداره شود زنگ میزند چه خبر؟ ترک فعلها را به من بگویید یعنی ما شدیم دادهای برای آنها، آنها به ما اعتماد دارند ما کمک میکنیم به هر مجموعه که خودش را بالا بیاورد. اگر ما یک جا منکری را در یک دستگاه ببینیم دوست داریم خود دستگاه بیاید ما آمدیم دستگاه را تخصصی کردیم، هفت کارگروه درست کردیم یک مثال بزنم الان فعالترین کارگروه ما کار گروه نظام بانکداری ما است، ما به آنها گفتیم خودتان مصادیق منکر را پیدا کنید حل کنید مثلاً سود مرکب الان جزو منکراتی است که دامن تولید را گرفته است علما هم اعتراض دارند دارند تازه تشکیل شده دارند راهکار پیدا میکنند، وام برای تولید باید قرض الحسنه باشد.
سوال: قبل از این که بروم سراغ گروههای مردمی، جملهای بفرمایید الان دستگاههایی که با ستاد بیشترین همکاری را داشتند و دستگاههایی که ضعیفترین همکاری داشتند را نام ببرید.
طاهری: به این صورت هنوز احصا نکردیم، دادگستری بالاترین همکاری را با ما دارد یه نکته خیلی مهمی است، فراجا همکاری خیلی خوبی با ما دارد، در وزارت کشور در نظارت با کمک آنها در واقع معین آنها هستیم.
سوال: اثرگذاری گروههای مردمی در قضیه امر به معروف و این که قانون حمایت از آمران به معروف به کجا رسید؟
طاهری: دفاعی کنم از بزرگوارانی که در گرما و سرما دارند بحثهای تشکلها را، اینها تشکلهای مردمی هستند من خیلی جاها دیدم اینها را به حکومت میچسبانند خیلی از اینها دلی میآیند جهادی میآیند من بعضی جاها دیدم محاسبه میکنند این قدر پول را ببرید بیمارستان بسازید، اینها همه جهادی هستند ما گزارش هایی که داریم، چون تشکلهای مردمی را رصد میکنیم، سپاه است، بسیج است، شهرداری است، خودشان وسط میآیند مثلاً میگویند فقط به ما آموزش بدهید، همکاری کنید، اثرش بسیار زیاد است بالای ۹۵ درصد نمیخواهم بگویم حتماً اثر مثبت بالای ۱۰۰ درصدی داشته ولی اثر بسیار بالایی داشته است، درگیری نداشتند.
سوال: حداقل از آن برخوردهای سلبی و حاشیههایش جلوگیری میکند.
طاهری: این را بگویم اینها دغدغهمند بودند، انقلاب را مردم کردند مردم باید حفظش کنند، ما باید به خواست آنها احترام بگذاریم.
سوال: الان اکثر مردم برداشتشان از فعالیت شما این است که فعالیت شما راجع به حجاب است آیا این را قبول دارید؟
طاهری: بله این تصویر از قبل بوده است.
سوال: به نظر شما چه کار باید بکنیم؟
طاهری: در آسیب شناسی بگویم بخشی از آن شاید به رفتار گذشته ما برمیگردد، بخشی از آن به بحث رسانهای برمیگردد، بخشی به کار دشمن، این چند بُعدی است ما داریم کارهای کاملاً ایجابی انجام میدهیم تشکلهای ما در ۱۰ عرصه است از گردشگری تا محیط زیست، ورزش، تولید، شما میتوانید در سامانه ما در تشکلها ثبت نام کنید من از مردم تقاضا میکنم بیایند و ثبت نام کنند بعد میبینند ما عرصههای مختلف داریم در هر عرصهای حتی محیط زیست کار کنند، ما حمایت میکنیم و ما باید به این جا برسیم اگر روزی جایی رسیدیم در دستگاه انتصاب غلط بود خود دستگاه این را پس بزد، یک جا نقدی بود مردم یعنی خود سیستم فرهنگی این را پس بزد، ما کارمان را درست انجام بدهیم تا آن جا زمان میبرد.
سوال: از شما تشکر میکنیم که به صراحت به مردم گفتید که قبلاً اقدامات ایجابی به درستی انجام نشده رسیده به اقدامات سلبی، الان هم نیاز به فرهنگ سازی دارد، نیاز به مشارکت مردم دارد که در گروههای مردمی دیدیم بسیار بهتر جواب داده است.