دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی به مناسبت شبهای محرم گفت: امسال شرایط مراسم محرم متفاوت است و ما در قلب حوادث بسیار بزرگ و مهمی در منطقه قرار داریم.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی به مناسبت شبهای ماه محرم در حسینیه سید الشهداء در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: امروز سال جدید هجری قمری ۱۴۴۶ آغاز شد. سالی که گذشت مملو از جان فشانی ها، قهرمانی ها، دردها و امیدها بود و ما همچنان در قلب پیامدهای سال گذشته در غزه، کرانه باختری، لبنان، یمن، عراق، سوریه، ایران و کل منطقه قرار داریم.
به هر حال، ما به استقبال سال جدید هجری قمری میرویم و طبق معمول آغاز این سال را به همه مسلمانان تبریک میگوییم و از خداوند عز و جل میخواهیم به ما برای تحقق آرزوها و پایان دردها توفیق دهد و تمام قهرمانان، ثابت قدمان، استواران، مقاومان و مظلومان را پیروزی قاطع و فوری عطا فرماید. ما در عین تبریک سال جدیدی هجری قمری، در روز اول محرم یاد و خاطره واقعه عظیم، دردناک و اندوهناک کربلا را گرامی میداریم که ایامی برای سوگواری است. ما این روز را به صاحب اصلی این عزاداری و نوه امام حسین (ع) یعنی سید و مولای مان حجت بن الحسن العسکری المهدی تسلیت میگوییم. همچین به مراجع عظام، رهبرمان و همه مسلمانان جهان و تمام دوستداران اهل بیت علیهم السلام تسلیت میگوییم.
امسال مراسم عزاداری امام حسین (ع) با تمام سالهای گذشته تفاوت دارد. حداقل از سال ۱۹۸۲ میلادی یعنی در طول ۴۱ و ۴۲ سال گذشته بزرگداشت محرم در شرایط متفاوتی و به صورت کلی به صورت طبیعی برگزار شده و این روند تا آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ این گونه بوده است. هر چند در برخی موارد عملیاتهای محدودی انجام شده ولی در کل بدون عملیات، بمباران و شهادت سپری شده است. اما امسال شرایط مراسم محرم متفاوت است و ما در قلب حوادث بسیار بزرگ و مهمی در منطقه قرار داریم. ما در حال تجربه طوفان الاقصی در غزه و فلسطین و مشاهده تمام پیامدهای آن در منطقه هستیم. در جبهه لبنان و جنوب لبنان و کل لبنان هم ما در حال جنگ و نبرد روزانه و شهید و مجروح شدنهای تقریبا روزانه قرار داریم و خانههایی که تخریب میشوند، خانوادههایی که آواره و کوچانده میشوند و ثابت قدمانی که در روستاهای خط مقدم زندگی میکنند. از این رو ما در فضای نبرد و جنگ قرار داریم و احتمال تمام گزینهها در سطح آثار و پیامدها وجود دارد. کسی که در این روزها رسانهها را پیگیری و به دادههای اطلاعاتی توجه کند، گاهی احساس میکند ما در آستانه جنگ بزرگ در منطقه قرار داریم و گاهی نیز اوضاع به گونهای پیش میرود که گویا امور به پایان خود نزدیک شده است.
ما در این فضا و شرایط هستیم. این فضا بدون شک آثار و پیامدهای متفاوتی بر مراسم عزاداری امسال دارد. از یک سو پیامدهای روحی و معنوی دارد. امسال ما واقعه کربلا را گرامی میداریم درحالی که در خود کربلا هستیم. از شهدای کربلا سخن میگوییم و خودمان شهید میدهیم. از جراحتهای عباس (ع) سخن میگوییم و هر روز جوانان و مردان و زنانی هستند که در راه عباس مجروح میشوند. از سوزاندن خیمهها سخن میگوییم و خودمان خانههایی داریم که نابود و سوزانده میشوند. از این رو ما در قلب واقعه کربلا قرار داریم. به لحاظ فضا و حال و هوای معنوی، روحی، عزم، اراده، تصمیم، ثبات، شجاعت و اقدام شرایط متفاوتی را تجربه میکنیم. بدون شک این فضا، عزاداری امسال ما را متفاوت میکند و باعث میشود تا بیشترین احساس قرابت و نزدیکی را به لحاظ روحی، درونی، قلبی، عقلی و عاطفی به واقعیت حوادثی که سال ۶۱ هجری در کربلا اتفاق افتاده و با امام حسین و عباس و سیده زینب علیهم السلام و تمام کسانی که شاهد واقعه کربلا بوده اند، داشته باشیم.
از سوی دیگر، شرایط امسال دارای پیامدهای امنیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد به ویژه در جنوب لبنان. بله، منطقه البقاع در شرق لبنان هم به صورت پراکنده، نقطهای و معین هدف قرار میگیرد؛ مثل روز گذشته که تروری که در البقاع انجام گرفت، امروز با بسیار بزرگ و گسترده مواجه شد. اما در جنوب به ویژه در خط مقدم و کل منطقه جنوبی، فضای این نبرد را تجربه میکند و این طبیعتا بر مراسمهای عزاداری سایه میاندازد. برادران که مسئول برگزاری مجالس در جنوب هستند، اعم از علما و برادران در جنبش امل و حزب الله و مجالس مشترک و انفرادی، این مسئله را به لحاظ زمانی و مکانی برای برگزاری مجالس مورد توجه قرار میدهند. این مسئله همچنین بر مراسمها و راهپیماهای روز بزرگ عاشورا در جنوب تأثیر میگذارد. گذر زمان اوضاع را روشن میکند، اما بدون شک شرایط امسال دارای آثار و پیامدهایی است که ما در سایر مناطق نیز باید به آن توجه داشته باشیم.
موضوع دیگر این است که سال گذشته مراسم عاشورا بسیار عظیم و بزرگ برگزار شد؛ چه در سطح مجالس و تعداد آن در تمام شهرک ها، روستاها، شهرها و محلهها که همه آن را برگزار کردند و چه در سطح شمار شرکت کنندگان در این مجالس که از همه سالهای قبل از آن بیشتر بود. من سال گذشته گفتم که مراسم محرم و عاشورا با بیشترین قدرت، حضور و فعالیت در تاریخ لبنان در میان دوستداران اهل بیت و شیعیان لبنان برگزار شد؛ آن هم به علت پیشرفت امور و امکانات و همبستگی و فضای مساعدی که فراهم شده بود. پس از حضور گسترده در سال گذشته، در تحلیلهایی که در جلسات متعدد داشتیم، تأکید کردیم که خداوند توفیق برگزاری این سطح از مراسم عزاداری را داد و قلبها را به سوی این مجالس و حضور در آن هدایت کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنرانی به مناسبت شبهای ماه محرم گفت: ما یک روز پس از آغاز نبرد طوفان الاقصی در نوار غزه تصمیم گرفتیم وارد این نبرد شویم. ما سرشار از روحیه عالی، بر اساس مفاهیم والا و با اراده و عزمی که در مراسم عزاداری سال گذشته شاهد آن بودیم، وارد قلب نبرد شدیم؛ گویی که از ابتدا برای این سطح از نبرد آماده میشدیم. بر این اساس، موضع گیری و تصمیم در لبنان برای گشودن جبهه علیه دشمن صهیونیستی با هدف پشتیبانی از غزه و ملت فلسطین اتخاذ شد.
این روحیه، عزم و ارادهای که شاهد بودیم و شنیدههای ما از خانوادهها و پدران، مادران، پسران و دختران شهدا و از مجروحان، ثابت قدمان، آوارگان و کسانی که خانه هایشان ویران شده و از تمام کسانی که صرف نظر از وابستگیهای دینی، طائفه ای، مذهبی و حزبی به مسیر مقاومت پایبند هستند، ثابت میکند که ما در جایگاه و موضع صحیح برای پشتیبانی از غزه و فلسطین ایستاده ایم و این شرایط، ذخیره روحی و معنوی، درونی و عاطفی لازم را برای این نبرد که با تمام نبردها از سال ۱۹۸۲ حتی از جنگ ژوئیه متفاوت است، فراهم میکند.
در حال حاضر برخی مسائل محلی، منطقهای و بین المللی وجود دارد که ممکن است تشخیص حق و حقیقت در آن به بحث، تلاش، مناظره و بررسی نیاز داشته باشد؛ اماای برادران و خواهران، ما در شرایط فعلی با مسئله و ملت فلسطین از یک سو و از سوی دیگر با طرح صهیونیستی و اشغالگری اسرائیل در سرزمینهای لبنان و سوریه یعنی در مزارع شبعا و بلندیهای کفرشوبا و جولان اشغالی، مواجه هستیم. ما امروزه با داستانی با عنوان اسرائیل و پیامدهای حضورش در منطقه و تجاوزگریهای اسرائیل و مظلومیت ملت فلسطین و ملتهای منطقه از جمله لبنان رو به رو هستیم. این مسئلهای است که بر حق بودنِ آن، آشکار و واضح و مانند روز روشن است و به هیچ مناقشه و جدلی نیاز ندارد. این مسئله بر اساس تمام عیارها واضح و روشن است. بر اساس معیارهای مبتنی بر قوانین بین المللی، با معیارهای اخلاقی و بر اساس تمام ادیان آسمانی و غیر آسمانی، بر اساس معیارهای عقلی و فطری و تمام معیارها، ما با حق و حقیقتِ واضح، آشکار و روشن صد درصدی مواجه هستیم. در مقابل هم باطلِ صد در صد آشکار و واضح و روشن قرار دارد. ما از یک سو حقیقتی داریم به اسم فلسطین، ملت فلسطین، مقدسات در فلسطین، ملتهای منطقه و حق آنها برای زندگی با کرامت، امن و صلح آمیز و حقشان برای استفاده از درآمدها و نفت و گاز و منابع دریایی. از سوی دیگر، باطلی به اسم اسرائیل وجود دارد که به معنای اشغالگری، غصب، تجاوز، تهدید، قتل و جنایات هولناک است که ما درباره آن قبل از سال ۱۹۴۸ و قبل از اینکه متولد شویم، شنیده بودیم، اما اکنون آن را در هر ساعت در غزه و سایر مناطق میبینیم.
از این رو ما با حق و حقیقتی آشکار رو به رو هستیم و مردم جهان در قلبهای خود این حقیقت را پذیرفته اند و بسیاری از آنها به آن اذعان کرده اند. ما درباره جوانان دانشجو در آمریکا، اروپا و بسیاری از مناطق دیگر جهان میشنویم که به جهت گیریهای فکری، دینی و سیاسی متفاوت و متعددی وابستگی دارند و تحت تسلط رسانههای خارجی قرار دارند، اما هولناکی جنایتها در نوار غزه که در دهههای گذشته در این منطقه جغرافیایی محدود بی نظیر است، فطرت انسانی آنها و عقل، روح و عواطف و قلبهای آنها را بیدار کرده و در حمایت از فلسطن موضع گرفته اند.
امروزه هر کسی که به تحولات غزه بی اعتنایی کند، مُرده است؛ قلب، عقل و روحش مرده است. هر کسی که جنایات در غزه و فلسطین، اسیران در زندانها و ظلم به آنها، اعدامهای میدانی، شکنجههای هولناک و گرسنگی مردم فلسطین و غزه را نادیده بگیرد، قلب، روح و عاطفه و احساسات انسانی ندارد. موضع گیریهای سیاسی و تحولات جنگ را کنار بگذارید، من اکنون درباره موضع گیری شخصی، عاطفی و انسانی سخن میگویم.
بنابراین، شناخت و آگاهی از واقعیتها و حقایق باید باعث مسئولیت پذیری، حمایت از حق و ایستادن در کنار صاحبان حق شود که مظلوم و زیر شکنجه و ستمدیده هستند. طبیعتا از هر کسی به اندازه توانایی ها، شرایط، قابلیتها و اولویت هایش انتظار میرود، اما اینکه کسی نتواند هیچ کاری انجام دهد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست. حتما همه باید کاری انجام دهند. کل بشریت در قبال تحولاتی که در سال میلادی و هجری کنونی و گذشته اتفاق افتاد، در روز قیامت بازخواست خواهند شد و از موضع گیری آنها درباره جنگ غزه و اقدامات و رفتار شان در قبال آن مورد سؤال قرار میگیرند. ممکن است عدهای در دنیا کسی آنها را مورد سؤال قرار ندهد و بسیاریها از مسئولیت فرار کنند، بهانه جوییهای دروغین و واهی داشته و در توهم غرق باشند، اما در قیامت چنین فرصتی فراهم نیست.
منظور من در این پاسخگویی فقط امت عربی و اسلامی، ملتهای منطقه و محور مقاومت نیست. هر انسانی به صرف انسان بودن و هر شخص و مرد و زنی که به سن تکلیف رسیده باشد، در روز قیامت بازخواست خواهد شد و باید در محضر خداوند پاسخی آماده کرده باشد.
هنگامی که میخواهیم یاریگر حق باشیم، با مشکلات، خطرات و چالشهای بزرگ از جمله هیاهو، اتهام زنی، شک و تردید، کم ارزش جلوه دادن و نا امید کردن مواجه خواهیم شد. اما باید در رو به رو شدن با این شرایط به خود بگوییم که آیا ما بر حق نیستیم؟ وقتی چنین بگوییم دیگر به اتهامات، سرزنشها و نا امیدیها اعتنا نخواهیم کرد. ما که اهمیتی به مرگ نمیدهیم، چگونه به کمتر از اهمیت دهیم؟
این اتهام زنی ها، هیاهوها، آشوبها و نزاعها که در مقابل حق و حقیقت شکل میگیرد، بیانگر ضعف و سستی و گاهی اوقات مزدوری و خیانت صاحبان آن را اثبات میکند.
هنگامی که تصمیم میگیریم یاریگر حق باشیم، پیامدهای بسیاری تحمل خواهیم کرد. وقتی در مقابل پیامدهای سیاسی به خود میگوییم که آیا بر حق نیستیم؟ پاسخ این سؤال باعث میشود که به این پیامدها اعتنا نکنیم.
به همین ترتیب، هنگامی که میخواهیم در میدان جنگ یاریگر حق باشیم و شهید میدهیم و شهیدان عزیزی را از دست میدهیم و جوانان، بزرگان، فرماندهان، زنان، مردان و کودکان ما کشته میشوند، خانههای ما ویران میشود و با خطرات مواجه میشویم و بمبها بر سر شهرها و روستاهای ما به ویژه در جنوب فرو میریزد، یک لحظه تردید به خود راه نمیدهیم و مطلقا یک لحظه عقب نشینی نمیکنیم. چرا؟ چون ما سخن حق و کلام امام حق یعنی حسین (ع) را تکرار میکنیم.
ما از مرگ نمیهراسیم. ما بار دیگر در نبرد طوفان الاقصی و در نبردی متفاوت با تمام نبردهای سابق خود- بعدا خواهم گفت چرا متفاوت- ثابت کرده ایم که هر چه زمان بگذرد و نسلهای دیگری به ما اضافه شوند و نشانههای پیری در صورتها و موهای مردان و زنان سالخورده ما آشکار شود، پیام جوانان، بزرگسالان، سالخوردگان، کودکان، مردان و زنان ما در دهه اول محرم و روز دهم محرم برای همه جهان اعم از دوستان منتظر و دشمنان در کمین این است که آیا ما بر حق نیستیم؟ پس به مرگ اهمیت نمیدهیم.