معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: این دانشگاه موفق به کسب رتبه بین المللی تایمز شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،عمرانی گفت: بر اساس آخرین گزارش رتبه بندی دانشگاههای جوان (Young University Rankings ۲۰۲۴) در پایگاه بین المللی آموزش عالی تایمز، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جایگاه ۳۵۰-۳۰۰ دانشگاههای جوان دنیا قرار گرفت.
وی افزود: همچنین دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در بین دانشگاههای آسیا در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ دانشگاههای آسیا و در نخستین سال درخواست ورود به Impact Rankings ۲۰۲۴ در پایگاه تایمز توانست در جایگاه ۱۵۰۰-۱۰۰۰ دانشگاههای جهان و رتبه ۱۷ در بین دانشگاههای ایران قرار گیرد.
عمرانی درخصوص رتبهبندی دانشگاههای جوان تایمز (Young University Rankings ۲۰۲۴) گفت: در این رتبه بندی عواملی مانند تدریس، تحقیق، استنادات، چشم انداز بین المللی و درآمد حاصل از صنعت در دانشگاههای دارای ۵۰ سال سن یا کمتر ارزیابی میشوند.
وی هدف از این رتبهبندیها را برجسته کردن دستاوردهای دانشگاههای جوان و ارائه دیدگاهی متفاوت درباره رتبهبندی سنتی دانشگاهها که اغلب به نفع مؤسسات قدیمیتر با شهرت بیشتر است عنوان کرد و افزود: رتبهبندی دانشگاههای جوان فرصتی را برای مؤسسات جدیدتر فراهم میکند تا پیشرفت و نوآوری خود را به نمایش بگذارند و نشان دهند که با وجود سن نسبتاً جوان، تأثیر قابل توجهی در آموزش عالی دارند.
عمرانی به شاخصهای ورود به رتبه بندی دانشگاههای جوان آموزش عالی تایمز اشاره کرد و گفت: تاسیس دانشگاه در سال ۱۹۷۲ یا پس از آن، دانشگاه جامع و دارای چند دانشکده که طیف وسیعی از برنامههای کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه دهد، دانشگاه باید حداقل ۵۰۰ مقاله در اسکوپوس بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ داشته باشد و حداقل ۱۰۰۰ مقاله در مدت مشابه منتشر کرده باشد.
وی درخصوص رتبه بندی دانشگاه در بین دانشگاههای آسیا نیز گفت: در این رتبه بندی بر اساس آیتمهایی همچون تعداد دانشجویان بین المللی، نسبت جنسیتی دانشجویان، آموزش، پژوهش و صنعت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جایگاه ۵۰۰-۴۰۱ دانشگاههای آسیا قرار گرفت.
عمرانی با اشاره به رتبهبندی تاثیر آموزش عالی تایمز (Impact Rankings) نیز افزود: این رتبه بندی ارزیابی سالانه دانشگاههای سراسر جهان است که تأثیر تحقیقات و آموزش آنها را بر جامعه و محیط زیست میسنجد. این رتبهبندی با سیستمهای رتبهبندی سنتی که عمدتاً بر شهرت دانشگاهی و برتری پژوهشی تمرکز دارند، متفاوت است، زیرا تأثیر اجتماعی و اقتصادی کار مؤسسات را نیز در نظر میگیرد.
وی یادآور شد: این رتبه بندی شامل شاخصهایی مانند اهداف توسعه پایدار، آموزش با کیفیت، مدیریت انرژی، حفاظت از محیط زیست، صنعت، نوآوری و زیرساخت، رشد اقتصادی است که هدف از این رتبهبندی تأثیر ارائه دیدگاهی جامعتر و فراگیرتر از بخش آموزش عالی و نقش آن در رسیدگی به چالشهای مهم جهان است.