رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت: سامانههای «صبا» و «دماوند» و رویدادهای «جهان بانو»، «از ایران» و «جهاندیده ها» از ابتکارات این سازمان در برنامه تحولی بوده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا ملکی رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حاشیه مراسم گرامیداشت شهدای خدمت و روز دیپلماسی فرهنگی گفت: دیپلماسی فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران یک تفاوتهای ماهوی با دیپلماسی فرهنگی در دنیا دارد. ما اعتقاد داریم دیپلماسی فرهنگی میتواند برای کشور اقتدار معنوی و اقتدار فرهنگی در جهان ایجاد کند.
رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما از یک سو داراییهای بسیار گستردهای در خارج از کشور داریم اعم از زبان و ادبیات فارسی، میراث فرهنگی و تاریخی و مفاخر ما، ایرانی تباران و ایرانیان خارج از کشور، پیروان اهل بیت، عزیزان اهل سنت و متصوفه علاقمند به ایران و همچنین هواداران انقلاب اسلامی، اینها داراییهای ما در خارج از کشور هستند و دیپلماسی فرهنگی در حفظ اینها و صیانت از اینها، و در گسترش و ارتقای اینها میتواند موثر باشد.
ملکی گفت: از سوی دیگر دیپلماسی فرهنگی میتواند به ارتقای عزت و منزلت ملت ایران در دنیا کمک کند و با ارائه تصویر شایسته از ایران اسلامی از جمهوری اسلامی و دستاوردهای آن مفید واقع شود.
وی افزود: دیپلماسی فرهنگی میتواند در تحقق آرمانهای ما در خارج از کشور در مسیر تمدن نوین اسلامی موثر باشد.
رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در دولت سیزدهم و با اهتمامی که شهید رئیسی، شهید خدمت در حوزه دیپلماسی فرهنگی داشتند از ابتدای دولت سیزدهم شاهد تحول بزرگ در این حوزه هستیم.
ملکی افزود: تاکیداتی که شهید رئیسی در دیدار با رایزنان فرهنگی داشتند درباره ایرانیان خارج از کشور، در حوزه خانواده در عرصه بین الملل و در حوزه گفتگوی ادیان و همچنین درباره گسترش روابط فرهنگی با همسایگان داشتند.
وی گفت: یکی از اتفاقات در دوره جدید تدوین یک سند راهبردی و یک برنامه تحول برای سازمان بود. گامهای مهمی مانند توسعه صادرات فرهنگی به خارج از کشور، توسعه حضور در فضای مجازی در عرصه بین الملل و فعال سازی کنشگران مردمی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و اینکه تلاش کنیم امتداد بین المللی اینها گسترش پیدا کند.
رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در حوزه صادرات فرهنگی شوراهایی شکل گرفته و آیین نامههایی وجود دارد و شاهد ایجاد اتاقهایی در استانهای مرزی در کشورهای همسایه که بتوانیم به توسعه صادرات فرهنگی بپردازیم.
ملکی گفت: در حوزه فضای مجازی و وب سامانههایی مانند صبا و دماوند ایجاد شده که به لحاظ محتوا و گسترش صادرات میتوانند موثر باشند.
وی افزود: در حوزه مردمی سازی حمایتهای موثری از موسسات غیردولتی انجام شده و ما شاهد حضور اینها در خارج از کشور هستیم. مانند فیلم پویانمایی «پسر دلفینی» که حمایتهای غیرمستقیمی سازمان در این خصوص داشت.
رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: مهمترین وظیفه یک رایزن فرهنگی گسترش حضور و امتداد ظرفیتهای فرهنگی ایران در آن کشور است.
ملکی افزود: نکته دوم حمایت از توسعه و فعالیت ظرفیتهای بومی است؛ کنشگران بومی که علاقمند به ایران و علاقمند به اسلام و علاقمند به انقلاب و مکتب اهل بیت (ع) مورد حمایت قرار میگیرند.
وی درباره ابتکارات این سازمان گفت: در «رویداد از ایران» از کنشگران داخلی که خدمات و محصولات و آثاری قابل ارائه در خارج از کشور داشتند دعوت شدند تا عرضه کنند و نوعی رقابت ایجاد شد و برگزیدگان مورد حمایت قرار گرفتند.
رئیس مرکز راهبردی مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: «رویداد جهان بانو» در حوزه بانوان فعال در عرصه بین الملل بود.
ملکی گفت: رویداد جهاندیده ها، کسانی که تجربههای میدانی عملی در عرصه فرهنگی بین المللی داشتند آثار خود را ارائه دادند.
وی افزود: سایت دماوند از سویی پشتیبانی محتوایی رایزنان فرهنگی در خارج از کشور بوده است و از سوی دیگر امکان دسترسی آزاد و بی واسطه به محتوای خوب و فاخر و مناسب در مورد ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را برای خارج از کشور فراهم کرده است که با مشارکت بخشهای مختلف و با محوریت سازمان انجام شده است.