سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر افزایش مراودات تجاری ایران و ترکمنستان، از روند صعودی تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در دو ماه نخست امسال به ترکمنستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر رشد مراودات تجاری ایران و ترکمنستان، از روند صعودی تجارت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در دو ماه نخست سال به ترکمنستان خبر داد.
اکبر گداری، بازار ترکمنستان را مستعد جذب محصولات ایرانی معرفی کرد و افزود: در دولت سیزدهم، توسعه تجارت با همسایگان از طریق دیپلماسی اقتصادی برای کاهش تحریمها و افزایش صادرات محصولات ایرانی در اولویت قرار گرفت و در این بین رایزنیها برای گسترش مناسبات تجاری با ترکمنستان، بهثمر رسید و بازار این کشور به یکی از بازارهای هدف صادراتی ما بدل شد.
وی با بیان اینکه عدد تجارت ایران با ترکمنستان در پایان ۱۳۹۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد، افزود: از دهه ۹۰ به این سو دلایل مختلف دست به دست هم دادند تا عدد تجارت ایران و ترکمنستان کاهشی شود، اما در سالهای اخیر بهبود روابط سیاسی رشد تجارت با این کشور را رقم زد و در سال ۱۴۰۲ عدد تجارت با این کشور به مرز ۴۴۶ میلیون دلار رسید که از این عدد ۱۸۶ میلیون دلار در حوزه صنعت، ۱۵۶ میلیون دلار در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۷۴ میلیون دلار در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و ۲۷ میلیون دلار محصولات پتروشیمی و محصولات با پایه نفتی و ۲ میلیون دلار فرش بوده است.
به گفته گداری؛ اخذ ویزا برای تجار ایران بهسختی امکانپذیر است و به نظر میرسد که حضور در نمایشگاهها روند ورود به این بازار را برای ما تسهیل کند؛ از اینرو در شهریور امسال نمایشگاهی بامحوریت صنایع غذایی در این کشور برگزار خواهیم کرد.
سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: تجارت در حوزه صنایع غذایی ایران و ترکمنستان رشد قابل توجهی را تجربه کرده است؛ تجارت صنایع غذایی و محصولات کشاورزی دو کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۹ میلیون دلار بوده است که این عدد در سال ۱۴۰۲ با رشد ۳۵ درصدی به ۷۴ میلیون دلار رسید.
این مقام مسئول ادامه داد: حدود ۷۰ میلیون دلار در ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به ترکمنستان صادرات داشتیم که از این عدد ۱۲ میلیون دلار آن در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی بوده است؛ این عدد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. میوه تازه، صیفیجات، رب گوجه فرنگی و برخی محصولات تبدیلی عمده محصولات صادراتی ایران به ترکمنستان است، اما این بازار قابلیت جذب لبنیات و انواع محصولات پروتئینی تولید ایران را نیز دارد.
گداری در پایان با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای تصاحب سهم بیشتر از بازار ترکمنستان، تصریح کرد: ۱۷ تیر امسال همایشی با محوریت معرفی نمایشگاه اگرفود ترکمنستان در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد؛ در این همایش تلاش خواهیم کرد که از زوایای مختلف این نمایشگاه را مورد بررسی قرار بدهیم.
وی ادامه داد: توانمندیهای ایران در حوزه صنایع غذایی قابل توجه است و شرکتها تردید نداشته باشند که با حضور در این نمایشگاه قراردادهای خوبی با طرفهای تجاری این کشور منعقد خواهند کرد که در نهایت زمینه توسعه صادرات به ترکمنستان را فراهم میکند.