تازهترین نظر سنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما بیانگر علاقه مخاطبان به برنامههای حوزه سلامت است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس این نظر سنجی در شبکه سلامت سیما برنامههای «ضربان، حال خوب و مادر کودک» پربیننده بوده اند.
آقای سید علی موسوی مدیر کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صدا و سیما با حضور در استودیو شبکه خبر در خصوص چگونگی انجام پژوهشها گفت: آنچه که در سند تحول به عنوان توجه به عدالت رسانهای و توجه به عدالت گستری در برنامههای مختلف رسانه ملی آمده شروع کنم، در راستای عدالت گستری و عدالت محوری در رسانه سعی کردیم برنامههای بهداشتی و برنامه های با موضوع پزشکی به منظور استفاده در نقاط مختلف کشور در رسانه ارزیابی شود تا ببینیم آیا پوشش مناسب در این حوزه برای شبکههای مختلف رادیویی و تلویزیونی وجود دارد یا خیر؟ مجموعه پژوهشهایی را ما در طول سال با بررسی محورهای موضوعی از جمله بهداشت و سلامت میپردازیم که نتایج آن را امروز از پژوهشهای مختلفی که محور آن پژوهش آرایش رسانهای است عرض میکنم.
وی ادامه داد: باید در حوزه سلامت ما به بحث سلامت در ابعاد فردی، اجتماعی، خانوادگی و سلامت معنوی بپردازیم، یعنی آنچه که رسانه باید در موضوع سلامت توجه کند این ابعاد است. موسوی افزود: نتایج بررسیهای ما نشان داده که در میان مخاطبان سیما، نیمی از مخاطبان نزدیک به ۵۰ درصد مخاطبان سیما به موضوع سلامت در تلویزیون توجه داشتند و از آن بهره بردند، یکی از حوزههایی که مخاطبان ما سعی کردند از رسانه به عنوان منبع اطلاعات و آموزش استفاده کنند در حوزه بهداشت بوده است و شبکه سلامت و شبکه سه و شبکه یک ترتیب شبکههایی هستند که در موضوع بهداشت و سلامت از آنها استفاده شده است، به طور میانگین حدود ۲۱ دقیقه از برنامه های بهداشت روان به طور میانگین بهداشتی و سلامتی در رسانه (سیما) استفاده میشود این میزان درصد بالایی افرادی هستند که در روز حدود یک ساعت میانگین تماشا بوده، اما در میان افراد حدود یک ساعت وقتشان را برای تماشای برنامهها میگذارند و مرجع استفاده در موضوع سلامت و بهداشت همچنان تلویزیون است و مابقی رسانهها هم در پژوهشهای ما رصد شد که با فاصله زیاد شبکههای اجتماعی با عنوان منبعی که استفاده میکنند و بعد از آن اینترنت قرار گرفته و بعد سایر رسانهها هستند.
مدیر کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صدا و سیما در ادامه گفت: در واقع ارجاع مخاطبان به تلویزیون بیشترین میزان را داشته در زمان کرونا این میزان به حدود دو برابر رسید، هم درصد استفاده از شبکههای سیما و هم ساعتی که مخاطبان ما از برنامههای تلویزیون استفاده میکردند تقریبا دو برابر شد، علاوه بر این ما بحث رصد برنامهها را داریم در شبکه سلامت «برنامه ضربان و برنامه مادر کودک» رتبههای برتر را دارند، در شبکه سه برنامه «طبیب» و در شبکه آموزش برنامه «دکتر سلام» اینها برنامههای برتر حوزه سیما هستند که به موضوع بهداشت و سلامت پرداختند، در گروه بندی جمعیت در کشور بانوان به خصوص بانوان متاهل بیشتر به برنامههای سلامت توجه دارند، تحصیلکردهها نیز توجه بیشتری به موضوع بهداشت و سلامت داشتند.
وی افزود:علاقه نوجوانان و گروه سنی جوان به موضوع بهداشت بیشتر است، اما استفادهای که الان وجود دارد گروه سنی میان سال از این برنامهها استفاده میکنند، آنچه که در موضوع سلامت و بهداشت تمرکز بر آن است و رقابت جدی که بین رسانهها وجود دارد، چون ممکن است که خیلیها با این موضوع تجارت کنند یا استفادههای دیگری و فاصله بین مرجعیت رسانه به ویژه تلویزیون و سایر رسانهها فاصله بسیار زیادی است.
موسوی گفت: رادیو هم درصد خوبی را در میزان مرجعیت رسانهای بعد از سیما دارد و درصد توجه به رادیو بالا است و برنامههای رادیویی و رادیو نماها آنچه که در سالهای اخیر در کنار رادیو توجه مخاطبان صدا به آن بیشتر شده رادیو نما است که رادیو سلامت با موضوع تخصصی توجه به موضوع بهداشت و سلامت، برنامههای «مجله پزشکی و به زندگی سلام کن» از برنامههای مهم ما هستند، درمورد اخبار هم برنامههای بهداشتی یکی از بالاترین موضوعاتی هستند که مورد توجه قرار میگیرند و در موضوعات سیما یعنی موضوعاتی که رسانه میپردازد مثل طنز و سرگرمی یا موضوعات خانوادگی باز موضوع سلامت جزء موضوعات برتر است.
وی در خصوص پژوهشها گفت: پژوهشهای ما در مرکز تحقیقات محور عمده پژوهشها به صورت تبلتی است و بخشی به صورت تلفنی انجام میشود و در بخشی از پژوهش دسته بندی موضوعات سلامت به طور کلی افراد ۱۵ سال به بالا در کشور بودند و برنامههای ما افراد ۱۲ سال به بالا کسانی که مخاطب رسانه هستند در مورد ترتیب برنامهها، موضوعات مورد علاقه اشان، موضوعات خبری که آنها در موضوع سلامت به آن توجه دارند سوال شده است.
مدیر کل سنجش مخاطب مرکز تحقیقات صدا و سیما در خصوص پژوهشهای مشابه هم گفت: پژوهشهای مشابه نظیر پژوهشهای انتخاباتی که نتایج آن در مرکز تحقیقات به صورت رسمی و در زمان مناسب و با دستور ریاست سازمان در اختیار مردم قرار میگیرد در واقع به طور تقریبی هر روز ما این پژوهشها را با دقت بالا در سطح کشور انجام میدهیم.
وی در خصوص اثر سنجی در حوزه سلامت گفت: به طور متمرکز امسال و سال گذشته چند روش و تکنیک اثر سنجی را ما در موضوعات و در برنامههای مختلف پیگیر شدیم، هم در سریالها و هم در برنامهها سعی کردیم که اثر سنجی را پیاده کنیم، یکی از موضوعاتی که خروجی اثر سنجی را در حوزه رسانه به آن میپردازیم بحث بهداشت و سلامت است که چقدر به این موضوع پرداخته شده و چقدر مخاطب از آن اثر گرفته است، آیا رفتارش یا اندیشه اش در خصوص بهداشت و سلامت تغییری در آن ایجاد شده است.