ضرورت واردات کامیون برای توسعه ترانزیت کشور
نماینده اردبیل در مجلس با اشاره به اینکه توسعه ترانزیت نیازمند توسعه زیر ساختهای حمل و نقل و نوسازی ناوگان حمل و نقل است واردات کامیونهای دارای استاندارد روز دنیا ار خواستار شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، صدیف بدری با اشاره به ضرورت توجه به توسعه همه جانبه حمل و نقل کشور، گفت: توسعه ترانزیت در کشور در گروی توجه به دو مولفه مهم است، ابتدا توجه به مسائل زیر ساختی مانند احداث فرودگاه و تجهیز آنها، خطوط ریلی، جادههای یکطرفه و موضوع دیگر نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقلی مانند هواپیما، لوکوموتیو و واگن قطار، اتوبوس و کامیون است.
وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، هوایی و ریلی باید در کنار توسعه زیرساختها مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: اگر به یکی از این دو مولفه توجه کنیم مشکلات حل نشده و تحقق اهداف توسعهای در حوزه ترانزیت محقق نخواهد شد.
نماینده اردبیل گفت: یکی از چالشهای موجود در مسیر توسعه ناوگان جادهای و تامین کامیونهای مورد نیاز، نا هماهنگی میان دستگاهها در واردات است. در گذشته وظیفه واردات کامیون بر عهده وزارت راه بود که سال گذشته این امر به وزارت صمت واگذار شده و این وزارت خانه نیز به دلیل ایجاد سامانه جدید موضوع واردات را متوقف کرد و روند واردات بسیار کند پیش میرود. ضمن اینکه هم اکنون نیز مشکلات متعدد میان کامیون داران، وارد کنندگان کامیون و بانک مرکزی برای پرداخت تعهدات ارزی ایجاد شده است.
بدری خاطرنشان کرد: اگر توسعه ترانزیت را در یک بسته جامع نبنیم مشکلاتمان حل نخواهد شد. هم اکنون برای توسعه ترانزیت زمینی، باید کامیونهایی با استاندار روز دنیا در اختیار داشته باشیم تا امکان رقابت با کشورهای دیگر و شرکتهای حمل و نقلی دنیا وجود داشته باشد؛ لذا وزارت راه در دولت آینده برای این موارد باید برنامه دقیقی ارائه کند. ضمن اینکه مسائل مربوط به واردات خودرو باید رفع شود، چرا که هم اکنون وزارت راه نیاز را شناسایی کرده، اما رفع مشکل در اختیار وزارت دیگر است.