به گفته وزیر علوم سکوی هوشمند میتواند اطلاعات تمام دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری را یکپارچه کند و میتوان از آن برای حکمرانی یکپارچه آموزش عالی و سیاستگذاریهای کلان استفاده کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه نشست کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی وزارت علوم گفت: در این جلسه مصوباتی داشتیم که مهمترین آن اجرای طرح سکوی هوشمند آموزش عالی است.
محمدعلی زلفیگل توضیح داد: طبق این طرح بازاری شکل میگیرد که در آن تمام بخشهای خصوصی کشور با توجه به دادههای آموزش عالی میتوانند خدماتی را تعریف کنند که به کل کشور و آموزش عالی ارائه شود.
وی ادامه داد: همچنین مقرر شد برنامهریزی شود تا سازمانهایی که هنوز به پنجره خدمات هوشمند متصل نشده اند، آنها هم به پنجره خدمات هوشمند متصل شوند و وزارت ارتباطات بستر لازم را برای قرارگیری اطلاعات و دادههای وزارت علوم در آن ایجاد کند و در اختیار آموزش عالی کشور قرار دهد.
وزیر علوم یادآور شد: از طرح سکوی هوشمند آموزش عالی میتوان برای حکمرانی یکپارچه آموزش عالی و سیاست گذاریهای کلان استفاده کرد؛ چراکه سکوی هوشمند میتواند اطلاعات و دادههای همه دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری را یکپارچه کند و دسترسی به اطلاعات و آمار به منظور برنامهریزی راحتتر باشد.
در ادامه رئیس انجمن هوش مصنوعی ایران، ضمن تشریح کارویژه این انجمن گفت: دانشگاهها وظیفه تعلیم و تربیت نیروی متخصص را در حوزههای مختلف دارند و انجمنهای علمی پلی هستند بین دانش و خلق ارزش تا علم را به فناوری تبدیل کنند.
محمدهادی زاهدی توضیح داد: کشور ما در حوزه هوش مصنوعی و تولید علم رتبه هفدهم جهانی دارد که نشان میدهد دانشگاهها کارشان را در این حوزه خوب انجام دادهاند؛ اما در همین حال در حوزه استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره، تصمیمات و دولت رتبه ۷۰ را در جهان داریم و این نشان میدهد که بین حوزه علم و فناوری و کاربرد آن خلائی وجود دارد.
وی یکی از وظایف انجمن هوش مصنوعی را تبدیل علم هوش مصنوعی به دانش هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: ما در تلاشیم تا به ترویج علم هوش مصنوعی، آگاهیسازی و کاربردیسازی آن کمک نماییم.
رئیس انجمن هوش مصنوعی با اشاره به هدف این انجمن مبنی بر تشکیل شبکه نخبگانی هوش مصنوعی گفت: ما میخواهیم کسانی را که در زمینه هوش مصنوعی دانش و مهارت دارند با کسانی که به این فناوری نیاز دارند - مثل شرکتها و سازمانها – پیوند و این شبکه را تشکیل دهیم تا زیست بوم هوش مصنوعی ظرف دو سه سال آینده در کشور ما تکمیل شود.
زاهدی در خصوص برنامههای پیش روی انجمن هوش مصنوعی گفت: در کشور تعداد زیادی فارغالتحصیل مستقیم رشته هوش مصنوعی وجود ندارد، اما افرادی که در رشتههای مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و و رشتههای مشابه تحصیل میکنند زیاد داریم که اگر این افراد با دورههای مهارتی خاصی آشنا شوند و کسب تجربه کنند، میتوانند مکمل زیست بوم حوزه فناوری هوش مصنوعی شوند و خلق ارزش کنند.
وی یادآور شد: ما در منطقه به لحاظ فناوری در حوزه هوش مصنوعی جایگاه خوبی نداریم؛ مثلاً امارات، ترکیه، عمان و حتی قطر از ما جلوتر هستند، اما هدفگذاری کردهایم که تا چهار سال آینده حداقل در حوزه هوش مصنوعی و در حوزه فناوری یعنی رسیدن به محصول و خدمت جزو پنج کشور برتر منطقه باشیم.
رئیس انجمن هوش مصنوعی با نام بردن از چالشهای موجود در حوزه هوش مصنوعی ازجمله مباحث مربوط به حریم خصوصی، اخلاق در هوش مصنوعی و مسائل مطرح در حوزه چت جی بی تیها خاطرنشان کرد: این مسائل در تمام دنیا مطرح هستند که چگونه میتوانیم اخلاق را در حوزه هوش مصنوعی توسعه دهیم.
زاهدی تأکید کرد: در معاونت آموزشی وزارت علوم مقرر شده همه دانشجویان در کشور یک واحد درسی تحت عنوان آشنایی با هوش مصنوعی و کاربردهای آن بگذرانند که این میتواند شروع فرآیند مهارت آموزی برای همه دانشجویان کشور باشد.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی یک فرارشته است و منحصر به یک حوزه علمی خاص نیست، گفت: هوش مصنوعی نه فقط در حوزه مهندسی کامپیوتر، بلکه در علوم انسانی، فیزیک و شیمی هم هست و ما تلاش داریم به وزارت علوم در تدوین دروس و برنامههای درسی کمک کنیم تا هوش مصنوعی در همه ابعاد آموزش عالی و همه رشتهها و گرایشهای تحصیلی گنجانده شود.