حجم بالای اخبار ناگوار در رسانهها، به ویژه در مورد فقدان و مرگ افراد مشهور، میتواند برای کودکان چالشبرانگیز باشد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،کارشناس سلامت روان در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان به این پرسشها به گونهای پاسخ داد که نه باعث اضطراب کودک شود و نه موضوع مرگ را انکار یا به طور غیر واقعی برای او تبیین کند، گفت: در این خصوص ضمن اینکه باید از پاسخهای نامفهوم اجتناب کرد پاسخها را متناسب با سن و درک کودک داد.
دکتر نجمه عابدی شرق با تأکید بر پرهیز از ارائه پاسخهای نامفهوم و کلیشهای به کودکان افزود: پاسخهایی از قبیل اینکه پیش خدا یا راه دور رفته نه تنها کمکی به درک مفهوم مرگ توسط کودک نمیکند، بلکه میتواند بار هیجانی منفی و سردرگمی را در او ایجاد کنند.
وی سن و میزان درک کودکان را هنگام پاسخدهی به پرسشهای کودکان درباره مرگ، ضروری دانست و گفت: برای کودکان خردسال، میتوان از مثالهای عینی و ملموس مانند پژمردگی گلها یا مرگ حیوانات خانگی برای توضیح مفهوم مرگ استفاده کرد.
عابدی شرق همچنین افزود: در سنین بالاتر هم میتوان با لحنی آرام و صمیمی، مرگ را به عنوان بخشی از چرخه طبیعی زندگی تبیین کرد و به سؤالات فلسفی و معنوی آنها نیز پاسخ داد.
وی در ادامه استفاده از داستان و قصه را از دیگر روشهای آموزش مفهوم مرگ به کودکان دانست و گفت: کتابها و داستانهای متعددی وجود دارند که میتوان از آنها برای آموزش مفهوم مرگ به کودکان به شیوهای غیرمستقیم و جذاب استفاده کرد.
کارشناس سلامت روان افزود: یکی از این کتابها که داستانی لطیف و شاعرانه را در مورد مرگ و سفر روح روایت میکند خواب نارنجی روباه است.
وی با بیان اینکه این کتاب میتواند به کودکان در درک مفهوم مرگ و غلبه بر ترس و اضطراب ناشی از آن کمک کند، بر ایجاد فضایی امن برای گفتگو تأکید کرد و گفت: در پاسخگویی به پرسشهای کودکان درباره مرگ، مهمترین نکته ایجاد فضایی امن و صمیمی برای گفتگو است.
عابدی شرق افزود: اینکه کودکان احساس کنند میتوانند بدون ترس و قضاوت، در مورد افکار و احساسات خود در مورد مرگ صحبت کنند بسیار مهم است. از سویی والدین و مربیان باید با صبر و حوصله به آنها گوش فرا دهند و به نگرانیهای آنها احترام بگذارند.