پایگاه اینترنتی پُسیت:
سیل اخبار جعلی در برزیل راه افتاد
بعد از وقوع سیل ویرانگر در یکی از ایالتهای برزیل، انتشار تصاویر و اطلاعات نادرستِ تولیدشده توسط هوش مصنوعی در این کشور به شدت افزایش یافته است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اینترنتی Pocit (پُسیت) ایالت «ریو گراند دوسول» برزیل از ابتدای ماه جاری میلادی با بارانهای شدید و سیلهای ویرانگر مواجه شده است؛ شدت این بارش باران به حدی است که مثلا در یکی از مناطق این ایالت در سه روز به اندازه چهار ماه بارندگی ثبت شده است.
این فاجعه بیش از نیم میلیون نفر از مردم برزیل را آواره کرده و بسیاری از شهرهای آن پس از هفتهها هنوز زیر آب است.
کارشناسان میگویند این فاجعه آمیزترین سیل در تاریخ برزیل است که البته تبعاتش با تداوم فصل بارندگی، احتمالاً ادامهدار خواهد بود.
معضل نشر اطلاعات نادرستِ تولیدشده توسط هوش مصنوعی در موقع بحران
در شرایط نابسامان کنونی ناشی از وقوع سیل، انتشار اطلاعات نادرست و اخبار جعلی بیش از هر زمان دیگری در برزیل حاشیهساز شده است. برجستهترین نمونه از اخبار و اطلاعات جعلی که با هوش مصنوعی تولید شده، تصویری از یک بالگرد است که نشان یک فروشگاه محلی رویش دیده میشود و در حال نجات افراد از سیل است.
این تصویر به طور گستردهای در پیامرسان واتساپ منتشر شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
مقررات هوش مصنوعی باید هر چه سریعتر تدوین شود
رسانههای تخصصی حوزه فناوری در برزیل، تصاویر تولیدشده دیگری توسط هوش مصنوعی را در فیسبوک و اینستاگرام شناسایی کردند که برخی از آنها صحنههای خارقالعادهای مانند تسلیت مسیح (ع) به قربانیان سیل را به تصویر میکشیدند. البته برخی از این تصاویر انقدر واقعبینانه به نظر میرسند که میتوانند بینندگان را به راحتی فریب دهند.
چالشهای مبارزه با اطلاعات نادرست
کمیاب بودن تصاویر معتبر از منطقه سیلزده «ریو گراند دوسول» به انتشار محتوای جعلی و تولیدشده توسط هوش مصنوعی در شرایط بحرانی دامن زده است.
تقاضای مردم برای آگاهی از اخبار مناطق درگیر سیل با وجود محدودیت امکانات برای تأیید صحت و سقم اطلاعات در شرایط بحرانی، زمینه را برای انتشار اطلاعات نادرست فراهم کرده است.
آنچه در شرایط کنونی نظر متخصصان امر را به خود جلب کرده، این است که استراتژی «متا» برای برچسبگذاری محتوای هوش مصنوعی به جای حذف آن، ناکارآمد است زیرا بسیاری از پستهای گمراهکننده بدون درج علامتِ تولید با هوش مصنوعی منتشر میشوند.
کارشناسان میگویند علاوه بر این، نبود سیستم درج نام و نشان برای تولیدکنندگان تصاویر حقیقی، تلاشها برای ردیابی و تأیید منشأ چنین محتوایی را سخت میکند.