در برنامه «بارکد» رادیو اقتصاد پنجشنبه هر هفته، فضای مجازی، ظرفیتها و قوانین این حوزه بررسی می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرزانه صادقیان تهیه کننده برنامه «بارکد»، در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره اسم این برنامه گفت: در اتاقی فکری که شکل گرفت برای این برنامه، خیلی مهم بود که اسمی را انتخاب کنیم که سازگار باشد با مفاهیم حوزه اقتصاد دیجیتال، بارکد مفهومی است که خیلی تکرار میشود و برای مخاطبان نام آشناست و از بین مجموع اسامی که مطرح شد بارکد را انتخاب کردیم.
وی درباه انتخاب موضوعات افزود: از ۱۵ شهریور که برنامه «بارکد» شروع شد، افراد صاحب نظر و پیشکسوت و کارافرینهای جوان که دراین حوزه خوش درخشیدند این برنامه را به خوبی همراهی کردند. تا الان چندین اتاق فکر داشتیم برای برنامه «بارکد» و در این اتاق فکر تمام سرفصلها و موضوعات مشخص شده است و میدانیم که در هفتههای آینده قرار است به چه رویدادها بپردازیم، هدفمان این است که مخاطب وقتی بارکد را میشنود با تمام تازههای حوزه اقتصاد دیجیتال آشنا شود از جمله فناوری.
وی درباره مخاطبان برنامه گفت: یکی از مخاطبان این برنامه، فعالان کسب و کارهای مختلف است. حدود دو دهه است که در جهان مفهوم اقتصاد دیجیتال رواج پیدا کرده و در کشورمان در دهه اخیر اقتصاد دیجیتال بررنگ شده است، در کشورمان رفته رفته این مفهوم جا افتاده و فعالان کسب و کارهای مختلف ناگزیرند که به سمت اقتصاد دیجیتال پیش بروند به همین خاطر رسالت این برنامه این است که بیشتر اگاه کند فعالان کسب وکارهای مختلف که از حوزه سنتی بیرون بیایند و به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند.
صادقیان گفت: در این برنامه ما چند هدف را دنبال میکنیم، یک هدف آموزش است، آموزش بازاریابی دیجیتال که مبنانی پایهای را آموزش میدهد برای فعالان کسب و کارهای مختلف. یکی دیگر از اهدافمان اطلاع رسانی است، هیچ رویدادی نیست که در حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار شود و در برنامه پوشش داده نشود، مثل کنگره موبایل ایران که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد و برنامه «بارکد» این برنامه را پوشش خواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که فضای دیجیتال سویههای تاریکی هم دارد مثل کلاهبرداری، آیا به این موضوعات هم پرداخته می شود گفت: یک دورهای بود که مردم بدون آگاهی و شناخت به سمت ارزهای دیجیتال رفتند و وارد این عرصه شدند و بسیار هم ضرر کردند، یکی از رسالتهای رسانه این است که این افراد را آگاه کند و برنامه بارکد تلاشش این است که به این موضوعات هم بپردازد،. تا مخاطبان ما آگاه شوند و به سمتی نروند که باعث ضرر و زیان اقتصادی آنها شود.
وی درباره ساختار برنامه هم گفت: ساختار برنامه گفتگو محور است، ما یک کارشناس مجری داریم، و یکی از نقاط قوت این برنامه این است که از حضور یک کارشناس مجری بهره مند میشود کسی که خودش آگاه است به حوزه اقتصاد دیجیتال، هر هفته مهمانانی داریم کسانی که در این حوزه فعال هستند، مسئولیتی دارند یا در بخش حصوصی هستند یا کارافرین یا کسانی که در حوزه استاراپ فعال هستند.
وی گفت: در لابه لای این گفتگوها یک بخش حکمرانی دیجیتال داریم که به سازمانها یاد میدهد چطور به حکمرانی دیجیتال توجه داشته باشند و تاثیر مهمی که حکمرانی دیجینال بر توسعه اقتصادی آن سازمان داشته باشد. در بخش آموزشی هم مبانی کاربردی در حوزه آموزش بازاریابی دیجیتال برای مخاطبان تشریح میشود. یک بخش خبری هم داریم که مهمترین خبرهای روز حوزه اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک و فناوریهای روز را برای مخاطبان عرضه میکند.
وی در پاسخ به این سوال اگر بخواهید در برنامه تغییری ایجاد کنید آن تغییر چیست گفت: مفاهیمی که در این برنامه مطرح میشود با شکل و ساختار برنامه همخوان باشد. در اتاق فکری که داشتیم مطرح شد که نشان برنامه و آنوسهای که مطرح میشود از هوش مصنوعی بهرهمند شوند.
وی درباره برنامه فردا هم گفت: مهمان این برنامه که پژوهشگر حوزه تحول دیجیتال است، درباره نگاه جهانی به اقتصاد دیجیتال بحث و گفتگو می کند.