وزیر راه و شهرسازی از حرکت اولین قطار مسافری در مسیر ریلی یزد - اقلید طی ۲ روز آینده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مهرداد بذرپاش در حاشیه بهرهبرداری از راهآهن یزد – اقلید گفت: این یکی از طرحهای مورد تأکید رئیسجمهوری فقید کشورمان بود. عملیات تکمیلی خط ریلی و بهرهبرداری از راهآهن یزد – اقلید عملیات بزرگی بود که برای آن در ۲ سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.
وی ادامه داد: مسیر راهآهن اقلید – یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راهآهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.
بذرپاش ادامه داد: یزد به عنوان یکی از استانهای مهم صاحب بار که به دلیل وجود معادن مختلفی که در این استان قرار دارد، برای فعالان صنعت ریلی، استان جذابی محسوب میشود و باید این صنعت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در این طرح ۲۷۰ کیلومتری ایراداتی وجود داشت و ایستگاههایی نیمهتمام مانده بود که با احداث پنج ایستگاه و رفع ایرادات موجود، حرکت قطار باری در این مسیر ریلی از امروز آغاز میشود و پس از ۲ روز نیز اولین قطار مسافری در این مسیر حرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به کاهش زمان حدود چهار ساعتهای که با احداث این خط از مسیر شیراز به سمت مشهد مقدس محقق میشود، گفت: راهآهن یزد – اقلید یکی از درخواستهای مردم بوده و اثرات مختلفی در صرفهجویی انرژی، زمان و همچنین افزایش امنیت مسافرین و افزایش سرعت جابهجایی بار خواهد داشت.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه معادن بزگی که در مسیر قرار دارند یکی از بیشترین برخورداران از فواید این خط ریلی خواهند بود، اظهار کرد: راهاندازی و بهرهبرداری از این خط عظیم ریلی، طرح مثلث طلایی گردشگری سه استان اصفهان، فارس و یزد که همواره مورد تاکید استانداران این استانها بوده است را تکمیل میکند.
بذرپاش ضمن تشکر از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا و سایر دستاندرکاران این طرح تصریح کرد: اتفاق دیگری که رخ میدهد، میزان توسعه ترانزیتی است و احداث این خطوط ریلی عملاً در راستای کلان پروژه ایران راه را میتواند ترانزیت کالا از مسیر ایران را تسریع کند.
وی ادامه داد: خبر خوبی هم که برای مردم داریم این است که در ۲ ماهه ابتدای امسال نسبت به ۲ ماهه سال گذشته ۵۷ درصد رشد ترانزیت داشتیم.
بذرپاش این رشد را بیسابقهای دانست و گفت: رکورد ترانزیت در سال گذشته شکسته شد و با ادامه مسیر رشد ترانزیت در سال ۱۴۰۳ پیشبینی میشود که این رکورد باز هم شکسته شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: همواره تاکید رئیسجمهوری فقید بر این بود که توسعه ترانزیت میتواند بهاندازه نفت در کشور درآمد داشته باشد و همه برنامههای کلان پروژه ایران راه از جمله توسعه زیرساختها چه در خطوط ریلی و چه در بخش جادهای و هم در بخش توسعه نرمافزارها و تسهیل تردد کالا و مسافر در پایانههای مرزی بر این مبنا قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که رشد ترانزیت کشور نشان میدهد که مذاکرات مختلف بینالمللی و منطقهای که ریاستجمهوری در رأس آن قرار داشت، در حال به ثمر نشستن است، گفت: آمارهای موجود در بخش ترانزیت گواه این موضوع است.
بذرپاش با اشاره به این که در سال ۱۴۰۲ مجموعاً بیش از ۸۴ همت طرح راه و ریل افتتاح شد که در تاریخ معاصر ما بیسابقه بوده است، افزود: حدود ۱۹۵ کیلومتر احداث و افتتاح خطوط ریلی، ۲۳۵ کیلومتر احداث آزادراه و حدود ۸۰۰ کیلومتر نیز بزرگراه افتتاح شده است.
وی خاطرنشان ساخت: این اعداد، منابع و حجم اشتغال قابل توجهی به خود صرف میکند و در کنار آن آثار مستقیمی هم در امنیت تردد و توسعه ترانزیت و تسهیل تردد دارد و اعدادی بیسابقه در تاریخ کشور است.