رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت گفت: شهر مکه به پنج منطقه برای خدمترسانی بهتر به زائران ایرانی تقسیم شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا رضایی رئیس ستاد مکه با اشاره به این که تا شامگاه چهارشنبه حدود ۱۰ هزار زائر ایرانی وارد مکه مکرمه شده است، اظهار کرد: شهر مکه به ۵ منطقه تقسیم شده تا از نظر عملیاتی، نظارتی و ادارای بتوانیم خدمت رسانی بهتری به زائران ایرانی بیت الله الحرام داشته باشیم.
رضایی ادامه داد: از ۲۲ اردیبهشت عوامل اجرایی و پیشرو با دو پرواز عازم عربستان سعودی شدند تا در ۱۹ هتل مدینه و ۶۲ هتل در مکه مکرمه خدمات ارئه دهند و پروازهای زائران نیز از ۲۴ اردیبهشت به فرودگاه مدینه منوره آغاز شد.
وی افزود: در ۹ روز اول، روزانه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ زائر در قالب ۱۴ تا ۱۸ کاروان وارد مدینه منوره شدند و از بامداد فردا جمعه، چهارم خرداد نیز پروازها به سمت فرودگاه بین المللی جده آغاز خواهد شد.
رضایی گفت: طبق برنامه ریزی ها، زائران ایرانی به مدت ۵ روز در مدینه منوره اقامت دارند و در روز ششم بعدازظهر مُحرِم میشوند و پس از اقامه نماز مغرب و عشا در میقات شجره با اتوبوس راهی ایستگاه قطار مدینه و از آنجا عازم مکه میشوند.
رئیس ستاد مکه ادامه داد: زائرانی که از روز جمعه چهارم خرداد وارد فرودگاه جده میشوند، اگر از برادران و خواهران اهل سنت باشند، بنابر فقه اهل سنت از فرودگاه مُحرِم و مستقیما وارد مکه میشوند، اما برادران و خواهران شیعه بنابر بر تعالیم فقه شیعی باید در میقات مسیر جده به مکه که «میقات جحفه» است، مُحرِم شوند.
رضایی اظهار کرد: اگر آقایان بخواهند مسیر میقات جحفه در مکه را در طول روز طی کنند باید از اتوبوسهای بدون سقف استفاده کنند، اما اگر غروب آفتاب و بعد از نماز مغرب و عشاء به سمت مکه مکرمه بروند میتوانند با اتوبوسهای مسقف حرکت کنند.
*مشارکت دو و نیم میلیون زائر در مناسک حج
وی با اشاره به این که تا شامگاه چهارشنبه، دوم خرداد، حدود ۱۰ هزار زائر و عوامل ایرانی وارد مکه شده اند، گفت: در موسم حج حدود دو و نیم میلیون زائر از اقصی نقاط جهان اعم از کشورهای اسلامی، اروپا، استرالیا، آفریقا، آمریکا در مکه حضور دارند و زائران کشورهای مختلف در هتلهایی که در ضلعهای غربی، شمالی و شرقی حرم قرار دارند، مستقر میشوند.
رئیس ستاد مکه افزود: با توجه به این حجم از زائر، تلاش شده است که هتلهای زائران ایرانی در مناطق مرغوب و حتی الامکان در خیابانهای اصلی شهر اجاره شود و از خدمات قابل قبولی برخورد باشند. بحث هزینه و مقرون به صرفه بودن و توان مالی زائران نیز در اجاره هتلها مدنظر بوده است.
*تقسیم شهر مکه به ۵ منطقه
رضایی ادامه داد: با هدف خدمت رسانی بهتر به زائران ایرانی، شهر مکه به ۵ منطقه تقسیم شده تا از نظرعملیاتی، نظارتی و اداری بتوانیم به هتلهای محل اسکان زائران که در مناطق مختلف «العزیزیه»، «المعابده»، «منصور»، «أجیاد» و. واقع شده است، دسترسی بهتری داشته باشیم.
وی گفت: در هر منطقهای از مکه مکرمه که تمرکز حجاج ایرانی وجود دارد یک ستاد ایجاد شده که تمام وقت فعال هستند و بر روند خدمت رسانی به زائران نظارت میکنند.
رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت با بیان اینکه خدماتی که به همه ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی ارائه میشود، یکسان است، افزود: تنها تفاوتی که در سطح و کیفیت خدمات به حجاج وجود دارد، مربوط به اسکان زائران است. هتلهای زائران در ۶ گروه قیمتی تقسیم بندی شده که زائران میتوانستند گروه قیمتی متناسب با وضعیت اقتصادی خود را انتخاب کنند و تلاش شده است هتلهایی که از امکانات نسبی خوبی برخوردار هستند، اجاره شود.
رضایی با اشاره به اینکه رقابت سختی میان کشورها برای اجاره هتل وجود دارد، اظهار کرد: ما سعی میکنیم هتلهایی را انتخاب کنیم که از شرایط خوبی برخودار هستند و مالکینی طرف قرارداد ما باشند که نیاز زائران ما اعم از بحث بهداشت و نظافت و... را تأمین کنند.
*واحدهای زیرمجموعه ستاد مکه
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره واحدهای تحت پوشش ستاد مکه گفت: واحدهای تخصصی ستاد در بخشهای مختلف مسئولیت خدمات رسانی به حجاج را برعهده دارند که ستاد جده و واحد استقبال از زائران از جمله واحدهای زیرمجموعه ستاد مکه است.
رضایی اضافه کرد: واحد حمل و نقل بین شهری ستاد مکه نیز مسئولیت انتقال زائران را عهده دار است و واحد نقلیه درون شهری هم از واحدهای مهم ستاد است که زمینه تشرف زائران به مسجدالحرام را فراهم میکند و اتوبوسهایی برای زائران ایرانی در نظر گرفته شده است که به صورت شبانه روزی مسئولیت انتقال حجاج به حرم امن الهی را عهده دار هستند.
وی در ادامه واحد نقل مشاعر را از دیگر واحدهای این ستاد ذکر کرد و گفت: این واحد مسئولیت انتقال حجاج از مکه به مشاعر مقدسه و تردد داخل مشاعر از عرفات به مشعرالحرام و سپس منا و از منا به مکه مکرمه را برعهده دارد و واحد تغذیه و تدارکات ستاد نیز عهده دار تأمین مواد غذایی مورد نیاز حجاج در هتلهای مکه و مدینه است و رساندن مواد خام به ۴ آشپزخانه تحت پوشش در مکه و مدینه را تأمین میکند.
رئیس ستاد مکه تصریح کرد: در واحد رفاه و حوادث نیز نمایندگان بیمه مستقر هستند که اگر حادثهای رخ دهد پیگیری کنند و واحد حراست هم عهده دار حفظ و صیانت از زائران است تا زائران در کمال آرامش به حرم تردد داشته باشند.
رضایی ادامه داد: در بخش خدمات درمانی و پزشکی نیز، پزشکان ایرانی در هتلها مستقر هستند و در ۵ منطقه مکه مکرمه درمانگاه وجود دارد که به صورت شبانه روزی انجام وظیفه میکنند و یک بیمارستان مرکزی مجهز هم برای خدمات رسانی به زائران فعال است.
وی اظهارکرد: واحد اسکان از واحدهای مهم ستاد است که بر خدمات دهی هتلها به زائران که باید مالکین هتلها و مدیران شرکتهای طرف قرارداد انجام دهند، نظارت میکند.
معاون سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با شرکتهای حمل و نقل مختلفی برای خدمات دهی به زائران در شهر مکه قرارداد منعقد شده است، گفت: در مشاعر مقدسه شرکت اتوبوسرانی «مناسک المشاعر» مسئولیت خدمت رسانی به زائران ایرانی را برعهده دارد.
*توصیه به زائران
رضایی با اشاره به این که در جلسات آموزشی که قبل از سفر حج برگزار شد، مدیران کاروانها و روحانیان همه ملاحظات، نکات و بایدها و نبایدهای سفر را به زائران بیت الله الحرام ذکر کرده اند، گفت: ما انتظار داریم که زائران این نکات را در طول سفر رعایت و ضوابط، دستورالعملها و قوانین کشور میزبان را رعایت کنند. زائران سعی کنند حتی الامکان به صورت گروهی به حرم مشرف شوند و تشرف خود را با مدیر کاروان هماهنگ کنند. ساعات ازدحام و شلوغی حرم را رصد و در ساعات خلوتتر به حرم بروند و تلاش کنند که از این فرصت حدود یک ماهه در مکه نهایت استفاده را ببرند و با حجی مقبول سرزمین وحی را ترک کنند.