شبکههای اجتماعی چینی پُستهای «نمایش پول و ثروت» را حذف میکنند
شبکههای اجتماعی چینی بهتازگی پُستهایی را که محتوایی از نمایش ثروت شخصی و تجملگرایی دارند، حذف میکنند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، به نظر میرسد اقدام شبکههای اجتماعی چین در حذف پُستهایی که با هدف تظاهر و نمایش ثروت افراد به اشتراک گذاشته میشوند، بخشی از کمپین «پاکسازی محیط فرهنگی اینترنتی» باشد.
در بیانیهای که شبکه اجتماعی Weibo به صورت آنلاین منتشر کرده، اعلام شده که در ماه جاری میلادی اقدامات متعددی درباره محتواهای نامطلوب از جمله «نمایش ثروت و تجملگرایی» انجام داده است.
Weibo در این بیانیه اعلام کرد که پُستهایی را هدف قرار داده که خودروهای لوکس و املاک گرانقیمت را به نمایش میگذارند. پُستهایی که از ثروت و نمایش رفاه حاصل از ثروتمند شدن به اشتراک گذاشته شده بودند، نیز حذف شدند.
شبکه اجتماعی Weibo تاکید کرده که این تصمیم، بخشی از راهبرد چین برای ایجاد یک محیط اجتماعی-اکولوژیکی متمدن، سالم و هماهنگ است.
این شبکه اجتماعی کاربرانش را تشویق کرد که به جای چنین محتواهای مصرفگرایانهای، محتوای باکیفیت، واقعی و دارای ارزش مثبت را در این سکو به اشتراک بگذارند تا محیطی شاد و پویا را در این فضا برای جامعه خود ایجاد کنند.
سایر شبکههای اجتماعی چینی از جمله Tencent، Douyin و Xiaohongshu هم اظهارات مشابهی را منتشر کردند.
شبکه اجتماعی Douyin در همین زمینه اعلام کرد که در هفته اول ماه مِی (دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت) ۴ هزار و ۷۰۱ پیام و ۱۱ حساب کاربری را به همین دلیل حذف کرده است.
شبکه اجتماعی Xiaohongshu نیز خبر داد که در دو هفته گذشته ۴ هزار و ۲۷۳ پُست غیرقانونی را حذف کرده و ۳۸۳ حساب کاربری را بسته است.
به نظر میرسد این رویکرد جدید، بخشی از کمپین سراسری مقامات چینی برای «پاکسازی محیط فرهنگی اینترنتی» است که در سال ۲۰۱۶ آغاز شد.
در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) پکن قوانینی را تصویب کرد که بر اساس آن بهاشتراکگذاشتن متنها، تصویر لباسها و نمادهایی که به احساسات ملی چینی آسیب میرسانند، ممنوع شد.
در سال ۲۰۲۲، مدیران ورزشی چین اعلام کردند که خالکوبی بدن برای اعضای تیم ملی فوتبال این کشور ممنوع است و به ورزشکارانی هم که از قبل خالکوبی داشتند، توصیه کردند که آنها را پاک کنند یا بپوشانند.
در آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) هم دولت چین کمپینی با عنوان «بشقاب خالی» را برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی و نوشیدنی و گسترش فرهنگ صرفهجویی راهاندازی کرد.
دولت چین همچنین در سال ۲۰۱۸ خواستار اصلاحات و بازنگری همهجانبه در مشاغل مربوط به برگزاری مراسم عروسی شد تا به روشهای نامتعارف برگزاری این مراسم از جمله تشریفات مجلل، هدایای گرانقیمت و افزایش فزاینده هزینه مراسم ازدواج پایان دهد.