تحریمها فرصتی برای عمق بخشی به تولید آسانسور و پله برقی
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایران گفت: در طول یک دهه اخیر که با تحریمها مواجه بودیم تحریم در صنعت آسانسور و پله برقی موجب رشد تولید در این صنعت شد طوری که بیش از ۹۰ درصد نیاز داخل را تامین میکنیم.
آقای صمد شفائی رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایران در نشست خبری تحریریه صنعت
خبرگزاری صداوسیما گفت: این انجمن در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد و در حال حاضر بیش از ۱۸۰ عضو فعال دارد که زمینه اشتغال بیش از ۳۰ هزار نیروی انسانی در صنعت آسانسور و پله برقی فراهم کرده است.
وی افزود: تولیدکنندگان در سراسر کشور به صورت تقریبی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد تولیدی هستند، اما فقط ۱۸۰ عضو این انجمن دارای نشان برتر با تولید حجم انبوه هستند.
شفائی ادامه داد: در طول یک دهه اخیر که با تحریمها مواجه بودیم این تحریمها نه تنها به صنعت آسانسور و پله برقی آسیب نرساند بلکه موجب رشد تولید در این صنعت شد طوری که بیش از ۹۰ درصد نیاز داخل را تامین میکنیم و هیچ گونه مشکلی در زمینه نصب، راه اندازی و تولید قطعات آسانسور و پله برقی در داخل کشور نداریم.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایران گفت: صنعت آسانسور و پله برقی در ایران، حدود یکصد سال قدمت دارد یعنی از سال ۱۲۹۸ این صنعت به ایران راه یافت و در پالایشگاه آبادان نصب شد.
وی افزود: یک دهه قبل شاید نیاز داخل کشور به گونهای بود و ایجاب میکرد محصولات مورد نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم، زیرا یک سری از امکانات مورد نیاز در این صنعت را داخل کشور نداشتیم و به خارج از کشور وابستگی داشتیم و باید از محصولات خارجی برای رفع نیاز کشور استفاده میکردیم.
شفائی ادامه داد: با توجه به تحریمهایی که به صورت سراسری در کشور با آن مواجه بودیم این فرصت را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که توانایی هایشان را در تولید قطعات آسانسور و پله برقی نشان دهند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایرانی گفت: بر اساس آمارهای بدست آمده از سازمانهای مرتبط و سازمان ملی استاندارد ایران، سالانه به طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه آسانسور نیاز داخل کشور است و در طول سالهای مختلف کاهش و افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: آسانسور ساختمانهایی که از هشت طبقه پایینتر است به صورت صددرصد توسط تولیدکنندگان داخلی، طراحی، تولید و به متقاضی ارائه میشود، اما تولید یک سری از محصولات مانند سیم بکسل، صرفه اقتصادی برای واحدی تولیدی ندارد.
شفائی ادامه داد: نیاز داخل کشور توسط تولیدکنندگان با نیمی از ظرفیت تولید، تامین میشود و اگر این نیاز افزایش پیدا کند با توجه به زیرساختهای موجود در کشور، به راحتی در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایرانی گفت: در آینده نزدیک علاوه بر تامین نیاز داخل، برنامه ریزی برای صادرات وجود دارد و خوشبختانه تولیدکنندگان به سوی صادرات رفته اند، اما در موضوع صادرات مباحثی همچون رقابت، کیفیت و بازاریابی مطرح است.
وی افزود: قیمت تمام شده مواد اولیه که به دست تولیدکنندگان میرسد در برخی از اقلام ۳۰ تا ۴۰ درصد مابه التفاوت در مقایسه با قیمتهای جهانی دارد، زیرا مواد اولیهای همچون فولاد، آلومینیوم و قطعات آلیاژی بسیار گران است که در قیمت تمام شده محصولات، تاثیر زیادی دارد.
شفائی ادامه داد: در حالی به بیشتر کشورهای منطقه و کشورهایی مانند روسیه، آفریقای شمالی و آسیای شرقی صادرات داریم که چرخه گردش مالی در صنعت آسانسور و پله برقی در کشور حدود یک میلیارد دلار است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایرانی گفت: در طول یکی دو سال گذشته، تولید پله برقی رشد قابل توجهی داشته که علت آن سرمایه گذاریهای بسیار مناسب در این بخش از صنعت بوده، زیرا قطعات پله برقی به صورت منفصل به کشور وارد و در ایران به صورت یک محصول کامل به مصرف کننده، ارائه میشد.''
وی افزود: در حال حاضر این قطعات منفصل در داخل کشور، طراحی و تولید میشود برای مثال قیمت تمام شده یک پله برقی ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار بود، اما با قیمت ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار به دست مصرف کننده میرسید، اما تولیدکنندگان قیمت تمام شده این محصول را به نصف تقلیل داده اند که این امر مانع از خروج ارز از کشور شده و همچنین اشتغالزایی به وجود آورده است.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایرانی گفت: یک سری از قطعات استاندارد اجباری دارند، استاندارد قطعات این صنعت مطابق استاندارد EN اروپا و شامل ۴ قطعه اصلی است مانند ضربه گیرها، قفل ها، گاورنر و پاراشو جز قطعات اصلی و دارای اجباری هستند و سایر قطعات، استاندارد کیفیت دارند.
وی افزود: در یک دهه اخیر به علت نوع نیاز داخل، آسانسورها و هم پله برقیها صرفا به بهانه صرفه مادی وارد کشور شده و نصب میشدند، اما زمانی که مشکلاتی برای قطعات و تعمیرات بوجود میآمد خدمات و پشتیبانی نداشت، اما در حال حاضر خوشبختانه مترو یا فروشگاهی نداریم که پله برقی و آسانسور آن خراب باشد یا آسانسوری نداریم که نتواند حرکت کند.
شفائی ادامه داد: پیرو سیاستهای دولت و قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد از سال ۱۳۹۸ محصولاتی که در داخل کشور تولید میشوند مشروط بر اینکه از نظر کیفی و کمی قابلیت رقابت با محصولات خارجی دارند، اجازه واردات ندارند؛ این قانون کمک بسیار بزرگی به تولیدکنندگان این صنعت بود تا محصولاتی را با توان داخل تولید کنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایرانی گفت: در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته واقعا حسرت میخوردیم که بتوانیم یک موتور گیربکس در داخل کشور تولید کنیم که اکنون این اتفاق افتاده و ۱۵ واحد تولیدی، گیربکس تولید میکنند.
وی افزود: اتفاق دیگری که در این صنعت افتاده، تولید موتورهای گیرلس در ۲ تا ۳ سال گذشته است و در واقع تولید این نوع از موتورها کمک بسزایی در صرفه جویی انرژی و کارکرد آسانسور میکند و به وزارت صمت اعلام کرده ایم که توانایی تولید صددرصدی این محصول را دارا هستیم.
وی گفت: موضوع تامین مواد اولیه یکی از چالشهای مهم در صنعت آسانسور و پله برقی است؛ اگر سیاستهای در نظر گرفته شده طوری باشد که مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده برسد قطعا در قیمت تمام شده آسانسور و پله برقی تاثیر بسزایی دارد.
شفائی ادامه داد: چالش دیگری که تولیدکنندگان این صنعت با آن مواجه هستند، موضوع تحریمهای خارجی است؛ همچنین یکی دیگر از دغدغههای تولیدکنندگان، برگزاری نمایشگاهها چه در داخل و چه در خارج از کشور به دلیل بالا بودن هزینههای برگزاری است.