هدف از جذب دانشجوی خارجی صادرات قدرت نرم است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف از جذب دانشجوی خارجی، صادرات قدرت نرم و ترویج فرهنگ به سایر کشورهاست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر زالی افزود: امروزه در جهان تعداد دانشجویان بین الملل از مرز شش میلیون نفر گذشته و همواره به صورت تصاعدی در حال افزایش است.
وی گفت: امروزه بینالمللی سازی آموزش یک امر اجتناب ناپذیر است و هرگونه تعلل در این عرصه پررقابت جهانی ما را از مدار خارج میکند.
به گفته دکتر زالی آموزش امروز به یک صنعت تبدیل شده است و بقای دانشگاهی و آکادمیک در عرصه هزاره سوم به جز بینالمللیسازی مسیر دیگری ندارد.
وی افزود: مرز شکنی جغرافیایی، ورود دیپلماسی علمی و ورود به باشگاههای علمی جهانی به عنوان ابزار قدرت نرم جهانی است؛ امروز کشورها با مدارهای بینالمللی خود در مناطق شناخته میشوند و کشوری که دارای بیشترین مدار علمی، اقتصادی، آموزشی در یک منطقه فراسرزمینی باشد، از قدرت نرم بیشتری درعرصه ارتباطات جهانی برخورداراست.
وی با اشاره به گامهای بلند در راستای دیپلماسی علمی در دولت سیزدهم گفت: در این جریان که یک دکترین سیاست جدید خارجی ایران را تشکیل میدهد، از دیپلماسی علمی به عنوان یک ابزار مهم استراتژیک قدرت نمایی منطقهای و فرامنطقهای در مصادر اجرایی ارشد کشور یاد میشود.
دکتر زالی تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی نمیتوانند به عنوان کنشگران بی تفاوت فقط نظارهگر باشند بلکه باید به عنوان عناصر اصلی کنشگری در این عرصه ورود کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: بحث بین المللیسازی به یک راهبرد استراتژیک در راستای منافع ملی و سازمانی و دانشگاهی تبدیل میشود و باید در این حوزه به فضای رقابتی موجود بین ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور نیز توجه کرد.
دکتر زالی یادآور شد: دانشجویان خارجی از فرهنگ و نظام آموزشی متوسطه کاملا متفاوتی وارد این دانشگاه میشوند و نیازهای آنان متفاوت با دانشجویان داخلی است.
به گفته وی اساتید بین المللی علاوه بر تسلط به زبان انگلیسی و اصول مقدماتی تدریس و ظرفیتهای نوین حوزه آموزش دارای ویژگیهای ممتازی هستند.
وی تسلط در برقراری ارتباط، سلیقه شناسی، مخاطب شناسی، آشنایی به متدهای یادگیری نوین، تسلط به روانشناختی مخاطب، متناسب سازی کوریکولوم و محتوای آموزشی در تناسب با مخاطب را از دیگر شاخصهای یک استاد بین الملل عنوان کرد.
وی تاکید کرد: هدفگذاری ما در بین المللیسازی باید ابتدا برای کشورهای منطقه باشد و نیازهای آموزشی آنان را شناسایی کنیم و در مرحله بعد سایر کشورها قرار دارند.
دکتر زالی در ادامه سخنان خود از حوزه بین الملل دانشگاه خواست نقشه مبتنی بر کمبود و نیازهای آموزشی منطقه استخراج شود و بازمهندسی تمام کوریکولومهای مدنظر در رشتهها و مقاطع انجام شود و توسعه بستر آموزشی و اطلاع رسانی آن مدنظر قرار گیرد.
دکتر زالی همچنین به استفاده از متدولوژیهای نوین آموزشی مثلAIو هوش مصنوعی و متاورسی و ... در این حوزه اشاره کرد و بر ضرورت تدوین یک بسته متاورس در حوزه آموزش دانشگاه تاکید کرد.