بنای دولت؛ تقویت دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی
رئیس جمهور گفت: بنا بر تأکیدات رهبری فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، مراکز تربیت نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش هستند و بنای دولت نیز تقویت این دو دانشگاه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی، امروز دوشنبه در آستانه روز معلم، در دیدار جمع بسیاری از فرهنگیان و در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع فرهنگیان، معلمان و آیندهسازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و روز معلم را به همه معلمان و دستاندرکاران آموزش و پرورش تبریک گفت.
رئیس جمهور، نهاد تعلیم و تربیت را موضوعی بسیار با اهمیت توصیف کرد که باید همواره مورد توجه دولتمردان، معلمان، مربیان و خانوادههای گرامی باشد و گفت: موضوع تعلیم و تربیت، اساس ساختن کشور، صیانت از جامعه، رشد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، آسیبشناسی و آسیبزدایی از جامعه و اساس ارتقای نسلها است.
آقای رئیسی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، ناظر به رفع همه آسیبهایی است که امروز جامعه را رنج میدهد، اظهار داشت: آموزش و پرورش، ناظر بر رفع دغدغههایی است که امروز دغدغهمندان، آسیبشناسان، جامعهشناسان و خانوادهها دارند، بنابر این، آموزش و پرورش، نه موضوعی با اولویت، بلکه موضوع نخست کشور است و هدف انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی برای ارتقا و اعتلای فرهنگ، ساخت انسانها، ساخت جامعه قرآنی و نمونه با کمک و محوریت آموزش و پرورش، معلم و مدرسه، ممکن است.
رئیس جمهور در ادامه، ضمن ارج نهادن به همه تلاشهای وزرا، معاونان، مدیران کل، مربیان و معلمان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در جهت ارتقای نهاد مدرسه، تصریح کرد: امروز ضرورت بازنگری درباره کارهای انجام شده با هدف کم کردن فاصله وضع موجود با وضع مطلوب، ضروری است و در این زمینه، سند تحول آموزش و پرورش میتواند در جهت اقدامات هماهنگ و منسجم میان مدرسه، خانواده و متولیان اجرای این سند، بسیار مؤثر باشد.
آقای رئیسی با تأکید بر اهمیت تقویت نرمافزاری و سختافزاری نهاد مدرسه برای اجرای این سند، گفت: همه ما باید ضرورت نیاز به تحول را درک کنیم و بر هر اقدامی که ما را به این فرایند نزدیکتر میکند، تأکید و توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس جمهور با توجه به اهمیت موضوع اجرای عدالت و اقامه قسط در جامعه، تصریح کرد: انسان عدالتطلب، متعهد، مسئولیتپذیر، حقخواه و دغدغهمند در نهاد مدرسه تربیت میشود و اساساً مدرسه، حلّال بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ما است.
آقای رئیسی، همچنین با تأکید بر اهمیت جایگاه معلمان در انسانسازی، جامعهسازی، ارتقای اخلاق و مبانی علمی و اندیشهای در جامعه، اظهار داشت: اینکه امام خمینی رحمه الله علیه، فرمودند «معلمی شغل انبیاست» سخنی قرآنی و دینی است، زیرا نخستین معلم بشریت، ذات اقدس الهی و پس از آن، انبیا و اولیای الهی بودهاند.
رئیس جمهور در ادامه، رواج قانونمداری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، فرهنگ فقرزدایی، تبعیضستیزی و صدق و راستی را در گروی تعلیم و تربیت در مدارس، دانست و گفت: اگر این مفاهیم به عنوان یک ارزش به دانشآموزان آموخته شود و احساس، اخلاق و عمل افراد در چارچوب مبانی تربیتی باشد، بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی از جامعه زوده خواهد شد.
آقای رئیسی، تعلیم و تربیت را تنها راه صیانت جامعه از سلطهگری و تهاجم فرهنگی در دنیای ارتباطات و اطلاعات امروز عنوان کرد و اظهار داشت: محدودیتسازی و ممنوعیتسازی به هیچ وجه امکانپذیر نیست و تنها راه، استفاده از ابزارها در مسیر تعلیم و تربیت و ارتقای فرهنگ، علم و دانش در کشور است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به رسوایی مدعیان اخلاق، حقوق انسان و آزادی بیان در وقایع غزه، تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه، پردهها کنار رفته، نقاب از چهره نقاب مدعیان افتاده و تابلوی گویای غزه، حقیقت تمدن غربی را برای همه روشن کرده است و ملتهای آزاده دنیا به صدق کلام امام خمینی رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره پوچ بودن ادعاهای غرب، باور پیدا کردهاند.
آقای رئیسی با توجه به اهمیت ارتباط میان معلم و دانشآموز، باز کردن گرههای ذهنی دانشآموزان را وظیفه همه معلمان و مربیان عنوان کرد و گفت: اگر امروز این گرههای ذهنی، باز نشود، تبدیل به مسئله و موجب انزوای روحی نوجوانان و جوانان ما خواهد شد، بنابر این، همه شما معلمان و مربیان وظیفه دارید با بهرهگیری از ارتباط بسیار خوب میان معلم و متعلم، نسبت به گرهگشایی از شبهات آنان اقدام کنید.
رئیس جمهور با تأکید بر نگاه ویژه دولت به موضوع عدالت آموزشی و بیان اینکه از ابتدای آغاز کار دولت مردمی، اساس تقسیم بودجه بر محور عدالت و بر مبنای آمایش سرزمینی بوده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، پرچمدار اجرای عدالت بوده و انتظار مردم، تصویب قوانین عادلانه، قضاوت و داوری عادلانه و اجرای عدالت است که باید در همه شئونات و سطوح این نظام، اجرا شود.
آقای رئیسی با توجه به پیشرفتها و دستاوردهای چشمگیر کشور در عرصههای مختلف، خطاب به معلمان و مربیان، گفت: یکی از راههای باز کردن گرههای ذهنی دانشآموزان، آشنایی با این پیشرفتها و دستاوردها است که ابتدا باید معلمان از آنها مطلع باشند و سپس در اردوهای راهیان نور، دانشآموزان خود را با این توانمندیهای کشور آشنا کنند.
رئیس جمهور تصریح کرد: دشمن با شبههافکنی و ایجاد تردید به دنبال یأسآفرینی در کشور است و معلمان به عنوان ملجأ و پناه دانشآموزان میتوانند منشأ امید و امیدواری در نسل جوان ما باشند.
آقای رئیسی، رشد کشور را در گرو افزایش بهرهوری دانست و با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از مجموعه امکانات آموزشی در کشور در جهت ارتقای رشد علم، دانش، فرهنگ و اخلاق در جامعه، اظهار داشت: جبران عقبماندگیها در این زمینه، نیازمند انگیزه، اندیشه نو و مدیریت جهادی است و با کار عادی و معمولی، نمیتوان به اهداف مورد نظر رسید.
رئیس جمهور در ادامه، وجود پارکهای علم و فناوری متعدد و فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانشبنیان را نشانه بهرهمندی کشور از وجود جوانان فعال، باانگیزه و بانشاط دانست و گفت: همه تلاش ما باید برای ایجاد امید و ارتقای انگیزه در نسل جوان با رفع مشکلات و برداشتن موانع از پیش پای آنان باشد.
آقای رئیسی با بیان اینکه لازمه شکلگیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکلگیری مدرسه قوی، وجود معلمان قوی است، بر ضرورت تقویت معلمان، تأکید و تصریح کرد: بنا بر تأکیدات رهبری فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، مراکز تربیت نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش هستند و بنای دولت نیز تقویت این دو دانشگاه در همه زمینهها بهویژه جذب استادان برجسته است؛ البته در توسعه این دانشگاهها نیز قطعاً حسابشده عمل خواهیم کرد.
رئیس جمهور، همچنین با توجه به اینکه مدرسه باید آسیبشناسی و آسیبزدایی را نیز بر عهده داشته باشد، بر ضرورت تأمین نیروی انسانی مشاور در مدارس، تأکید کرد و اظهار داشت: تلاش دولت بر این است که هیچ مدرسهای خالی از مشاور و مربی پرورشی نباشد و حتما این برنامه، اجرایی و عملیاتی میشود.
آقای رئیسی با تأکید بر اهمیت مهارتافزایی در کنار علمافزایی در مدارس، ضمن قدردانی از کارهای انجام شده از طرف وزیر آموزش و پرورش برای تقویت هنرستانها، گفت: اینکه تلاش شده است تا هنرستانها به مراکز مهارتافزایی تبدیل شوند، اقدام بسیار خوب و مثبتی بوده و بنای دولت نیز مساعدت در زمینه تقویت هنرستانها است.
رئیس جمهور با توجه به موضوع رتبهبندی معلمان، تصریح کرد: درباره این موضوع، متأسفانه فقط مسائل معیشتی فرهنگیان، برجسته شد، در حالیکه در این کار، بیشتر بر ارتقای شأن و منزلت معلمان، تأکید و توجه شده است.
آقای رئیسی، همچنین ضمن گرامیداشت یاد استاد شهید مطهری و همه معلمان و دانشآموزان شهید کشور، اظهار داشت: دولت برای همه معلمان، احترام ویژهای قائل است و این احترام فقط در سخن نیست، بلکه در برنامهریزیها و تصمیمگیریها نیز بنای دولت، توجه به تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه معلمان است.
رئیس جمهور گفت: ما هرگونه هزینه برای تقویت آموزش و پرورش و علم و فرهنگ در کشور را سرمایهگذاری برای آینده کشور میدانیم که نتایج آن نیز در کشور، مشخص خواهد شد.
گفتنی است، در این مراسم با حضور رئیس جمهور، از ۱۵ معلم برگزیده مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و نیز ۵ برگزیده گروه مدیریت و کیفیت آموزشی، با اهدای لوح، قدردانی شد.
نورمحمد سلطانی، سلمان رستمی، مرضیه باباخانزاده، نرگس سادات سجادی و آرمان حسنی از معلمان مقطع ابتدایی، جعفر عالیپور، عبدالرضا شیرکوند، بهرام فرهادی مقدم، فاطمه مطاعی، سیده ژیلا انجمروز از معلمان مقطع متوسطه اول، فروغ نادری، زهرا شرفی، علییار پادروند، مرتضی بصیری و فاطمه زارع از معلمان مقطع متوسطه دوم و مهدی بشیرنژاد دهقان مدیر، محمد نظری معاون، زهره غلامی مربی امور تربیتی، فائزه ادیبنیا مشاور و مرجان ارازیان مراقب سلامت نمونه، ۲۰ برگزیدهای بودند که مورد قدردانی آقای رئیسی قرار گرفتند.