نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران با اشاره به توزیع دارو و وجود دارو خانه در دورترین نقاط کشور گفت: در توزیع اینترنتی دارو باید موضوع حفظ اطلاعات مردم و نحوه ارسال دارو بیشتر بررسی شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شبکه خبر در برنامه بالاتر موضوع توزیع اینترنتی دارو آری یا نه؟ با حضور بهمن صبور ، نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران به عنوان مخالف و حمید قهوه چیان ، مدیر ارشد سیاستگذاری شرکت عرضه اینترنتی دارو به عنوان موافق بررسی کرد.
مقدمه مجری : آیین نامه مربوط به عرضه اینترنتی دارو به امضای وزرای ارتباطات و بهداشت رسید، اما قرار بود که تا آخر فروردین ماه این آیین نامه ابلاغ شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
سوال: آقای صبور علت شما با این شیوه از عرضه چیست؟
صبور: من ضمن تشکر از میهمان که در برنامه حضور داشتند خدایی نکرده نمیخواهم به ایشان بی احترامی کرده باشم، بنده میگویم مخاطب ما الان باید اصل ۹۰ باشد، وزارت ارتباطات باشد، وزیر ارتباطات باشد.
سوال: چرا؟
صبور: به خاطر این که آنها آمدند این آیین نامه را نوشتند باید معاونت فناوری وزارت بهداشت باشد بیاید اینجا پاسخگو باشد.
سوال: به هر حال شرکت هستند که قرار است عرضه داشته باشند، همیشه انتقاد سمت داروخانه، داروسازان
صبور: اصل کلی را خدمتتان عرض کنم، ما به عنوان داروخانهها و داروسازان این کشور به هیچ عنوان مخالف ورود فناوری نوین به این حوزه نیستیم، ما اصلاً دهه ۷۰ اگر خودمان را به روزرسانی نمیکردیم و مکانیزاسیون داروخانه را انجام نمیدادیم الان تأمین اجتماعی و بیمهها باید ۱۰ تا ۱۰۰ تا دفتر میزدند که اسناد ما را بگیرند، پس ما اولین گروهی بودیم، گروه پزشکی به این حوزه ورود کردیم و راهی جز این نداشتیم، ما الان تمام مخالفت مان با این این است که پشت این آیین نامهای که نوشتند اگر اینها یک document یک سندی باشد که بگویند ما ۱۰ تا کشور را رفتیم بررسی کردیم این اتفاق افتاده، به شما قول میدهم نیست، پشت درهای بسته سالی که مقام معظم رهبری فرمودند حداکثر مشارکت مردمی را باید در برنامه هایتان بیاورید این دوستان یعنی وزارت ارتباطات آقای سیاح و تیمش و وزارت قسمت فناوری وزارت بهداشت به هیچ عنوان ما که بالای ۷۰ سال است اینجا هستیم انجمن دعوت نکرده شما دیگر ببینید این چیزی که آمده بیرون موقعی که ما که کارشناسان اصلی این حوزه هستیم ببینید بقیه اش چه اتفاقی میافتد.
سوال: آقای قهوه چیان از نظر شما علت این مخالفتها چیست فکر میکنید با آیین نامه است یا اصولاً با ورود شرکتها و سکوهایی است که وجود دارند؟
قهوه چیان: این دعوت شما از ما به نظرم برای ما نشانه خوبی است اگر چه شما گفتید در مورد شأن نزول حضور ما در اینجا ولی من تصورم این است که سیاستگذاری عمومی در فقدان بازیگران واقعی آن حوزه نمیتواند به صورت واقعی محقق شود و از این لحاظ من خیلی شأن نزول تیپ و افرادی مثل خودمان، چون حالا عزیزانی قطعاً دانشمندتر و لایقتر وجود دارند که میتوانند اینجا بنشینند و اتفاقاً با یک طرز تفکری که در بخشی از دولت پایگاه دارد صحبت کنند، از این نظر من از این لحاظ خوشحال هستم.
تصورم این است که موضوع برنامه شما یکی از موضوعات حوزه سیاستگذاری عمومی است یعنی با توجه به نامگذاری سال پیش برای استفاده حداکثری از افزایش تولید از طریق دانش بنیانها قانونی تصویب شد که این قانون در یک نظام مقررات گذاری در بخشهای مختلف تقسیم بندی شد. یکی از این حوزه ها، حوزه سلامت بود. میخواهم بگویم یک اراده سیاسی یک نیاز را در جامعه فهمید این شد یک نگاه سیاسی و حاکمیتی و از طریق بالاترین مقام سیاسی کشور اعلام شد، نامگذاری شد، قانونش تصویب شد، مقرراتش تدوین شد و آن استفاده از دانش بنیانها بود. پس من عمیقاً بر این باور دارم همان طور که میبینم خوشبختانه بدنه مدیریتی و سیاسی هم الان عملکردشان این است که بیایند و واقعاً آن اراده سیاسی را در بستر قوانین و مقررات اجرایی کنند، آن چیست؟ افزایش تولید از طریق دانش بنیان ها، از طریق فضای مجازی که ما واقعاً نمیشود گفت که آیا چقدر ریل سازی کردیم برای حضور آنها. من بخواهم جمله ام را پایان ببخشیم تا صحبتهای شما را بشنویم آن هم این است که حقیقتاً به نظرم این اقدام برای کسب و کارهای فضای مجازی یک برکتی است که حوزهای که سالها مفقود بود در نظام قانونگذاری ما که این فقدان یک نوعی باعث بی میلی حضور فعالان اقتصادی یا ایجاد مسئولیتهای کیفری برای آنها میشد، از این جهت امر مبارکی است.
سوال: آقای صبور بفرمایید؟
صبور: الان بزرگترین چالش ما سیاستگذارانی که در این حوزه دارند قوانین را مینویسند و ابلاغ میکنند دارو را نمیشناسند، ما بزرگترین چالش مان این است که دارو را به عنوان یک کالای عادی میبینند و یک سیاست اشتباهی را ما سال ۹۹ من حدود ۲۵۰ سال تجربه را آوردم اصل ۹۰، آن موقع رئیس آنجا کس دیگری بود، ما آنجا ۲ ساعت و نیم دو بار هم با آقای پژمانفر دو بار رفتیم صحبت کردیم و هم مسئول قبل از آن که آقای شجاعی بودند ما سال ۹۹ رفتیم گفتیم اگر شما این سیاستگذاران را این سیاستها را اجرا کنید ما مشکل دارو پیدا میکنیم، ما صادر کننده آنتی بیوتیک بودیم شدیم وارد کننده، هشت ماه طول کشید که به حرف ما برسند، من میگویم ما که امتحانمان را پس دادیم و دارو هم یک داروی استراتژیک است ما میگوییم باید این را به عنوان یک کالای خاص، قانون خاص ببینند. ما یک کارگروه اقتصاد دیجیتال داریم در هیئت دولت موقعی که وزیر بهداشت را در داخل خودشان عضو نمیکنند و به عنوان میهمان دعوت میکنند که حالا هر کسی از وزارت بهداشت بیاید حق رأی ندارد بعد میآیند برای حوزه ما که یک حوزه سلامت است که این همه مهم است، دنیا اصلاً این را به صورت خیلی ویژه میبیند، در بازترین اقتصاد دنیا هم شما بروید دارو ویژه است، ما الان مشکلی که داریم، من کمیسیون اصل ۹۰ بودم دوشنبه هفته پیش واقعاً خجالت کشیدم، چون دوستانی که آنجا داشتند برای من تصمیم میگرفتند اولاً این که همه تشریفاتی دعوت شده بودند، همه آنهایی که مثبت بودند دعوت شده بودند، از رئیس کمیسیون اصل ۹۰، معاونش آقای خضریان و وزیر ارتباطات بگیرد تا هر کسی که آنجا بود واقعاً فرق بین دارو و مکمل را نمیدانستند چیست، فرق بین ثبت و ریجستر را نمیدانستند چیست، من با حضور این دوستان مشکل ندارم منتها میگویم قانون باید به نحوی نوشته شود، بازیگرانش مشخص باشند.
سوال: مشخصاً ایراد شما به کدام بخش از توزیع اینترنتی دارو است؟ با اصل آن که مشکل ندارید؟
صبور: در دنیا این کار را انجام داده اند، کشورهای دیگر از دهه ۷۰ میلادی شروع کردند، کشورهای دیگر ۲۰ سال از ما جلوترند، شما بروید پیوست کنید ۲۰ تا کشور را ببینید چه کار کرده بعد بیایید بومی سازی کنید ببینید ما فروش اینترنتی که نمیخواهیم شعار دهیم پوپولیستی، ما میخواهیم یک کاری کنیم برای کشور و ایرانی اسلامی سربلندی بیاورد نه این که مثل طرحهای دیگر برویم جلو بدون پیوست مطالعاتی.
سوال: میشود جزئیتر بگویید این بندش اشکال دارد به این دلیل؟
صبور: اولین مشکل این حفظ محرمانگی اطلاعات مردم است، آیا این دیده شده؟ نه. دومین مشکل این است که واقعاً دارویی که به دست مردم میرسد در نهایت، ما الان در این آیین نامهای که
سوال: یعنی همه میتوانند ببینند من چه دارویی سفارش دادم؟
صبور: موقعی که این به این شکل باز باشد، همین الان از ۳ -۱۰ - ۱۴۰۰ موقعی که ما استارت زدیم نسخه الکترونیک را بدون زیرساخت ببینید من میگویم که شما سوره الرحمن را بخوانید یک آیهای دارد «فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» من هر حرفی زدم ادامه اش آن است که یعنی من با فروش اینترنتی دارو با ورود این فناوری مشکلی ندارم، چون الان من متهم هستم به سنتی، چون دوستان نامه زدند خود آقای معاون وزیر ارتباطات که اینها سنتی هستند اصلاً فضای مجازی را نمیشناسند. شما سن تان جای سن حالا نگوییم برادر کوچکتر من هستید من که دهه ۷۰ هستم اصلاً پول مکانیزه کردم چرا این طور صحبت میکنید، شما یک جلسه با ما نگذاشتید. محرمانگی هست، قیمت تمام شده کالا باید در آن مشخص شود، اصالت کالا باید در آن دیده شود، آن اطلاعاتی که ما به بیمار بدهیم، ببینید اصلاً دنیا اینها را مشخص کرده category داروها را مشخص کرده، نحوه ارسال داروها را مشخص کرده، هر کسی در جایگاهش تعریف شده است، من کل صحبتم این است که یک آیین نامهای نوشتند ما که ذینفع اصلی هستیم اینجا ۱۶ هزار و ۵۰۰ داروخانه هستیم ما را آدم حساب نکردند، دارم رو به شما میگویم، سازمان نظام پزشکی را دعوت نکردند، یک طرحی به این بزرگی را چه جوری شما میتوانید از ذینفعان اصلی اش دعوت نکنید و بعد آیین نامه بنویسید، این کجای دنیا این کار را کردند و این را هم به شما بگویم من document صد در صد مستند دارم که در دنیا بعد از ۲۰ سال به این نقطه رسیدند که این روش که رفتند اشتباه بوده، تازه آنها با آن سیستم.
سوال: کدام روش؟
صبور: روشی که سکوها و پلتفرمها آمدند در بازی، اصل را مشکل ندارم، ما مشکل نداریم ما میگوییم کل این پکیج، میگویند نسخه نویسی داریم، یک نسخه پیچی داریم، یک ارسال داریم، ما میگوییم اینها در یک سامانه واحد، من صد درصد موافق بخش خصوصی هستم، چون خودم ۳۰ سال است که دارم آنجا کار میکنم ولی این وضعی که الان ما داریم میرویم و نسخه نویسی را یکی میزند، نسخه پیچی را یکی و ارسال را یکی مطمئن باشید من الان بیمارانی دارم که دو سال است این طرح راه افتاده بیمار ام اس که ۱۹ سال پیش من دارویش را میگرفته است الان به من میگوید آقای دکتر چرا اطلاعات من را به آنجا دادید، به من میگوید برو آنجا بگیرد اصلاً کسی نمیدانسته است که من ام اس دارم. من میخواهم بگویم این زیرساختی که ما داریم این کار اصلاً جلو نمیرود.
سوال: آقای قهوه چیان بفرمایید؟
قهوه چیان: من از آقای صبور تشکر میکنم که توضیحات را دادند ولی من به عنوان هم یک شهروند و هم به عنوان یک عضو جامعه تجارت الکترونیک و هم به عنوان یک حقوقدان اگر قبول داشته باشید ما حقوق خوان در واقع حقیقتاً یک تناضاتی
صبور: عضو کمیسیون بهداشت حوزه دیجیتال بیشترین سقط جنین در ایران با این که ما میگوییم جمعیت جوان بروید ببینید بیشترین سقط را چه کسی دارد، ناصرخسرو جمع شد آمد در فضای مجازی.
قهوه چیان: این که ما در فضای عمومی در مورد یک موضوع عمومی بخواهیم بیاییم صحبت کنیم
صبور: وزارت بهداشت بارها نامه دادند این خلاف است، قضاوت با مردم.
قهوه چیان: من تصورم این است این که ما در مورد یک موضوع عمومی در حوزه عمومی و به صورت عمومی و خبری
صبور: و افراد متخصص باید در این حوزه تصمیم بگیرند نه افرادی که در این حوزه تخصص ندارند.
قهوه چیان: میخواهیم بیاییم صحبت کنیم و بگویم که این موضوع موضوعی فنی نیست
صبور: بله فنی است، دارو است.
قهوه چیان: و برای مثال بگوییم که آن کسانی که در مجلس بودند و از جمله کمیسیون پزشکی.
صبور: کمیسیون تخصصی که مال وزارت بهداشت است در جریان نیست.
قهوه چیان: آن کسانی که در دولت بودند و از جمله وزارت بهداشت، اینها هیچ کدام فهمی از اولاً بحث دارو، اقتصاد دارو.
صبور: اصل ۹۰ ندارد، تخصصی نیست، ما کمیسیون تخصصی بهداشت داریم.
قهوه چیان: اگر که هیچ کسی در واقع متخصص نیست و فقط احتمالاً یک سندیکایی در واقع و یک سازمانی در کشور متخصص است ما هیچ متخصصی در وزارت بهداشت، در مجلس، در دولت، در بخش خصوصی نداریم، حرف شما درست است. عرض من این است ما نمیتوانیم در مورد یک موضوع فنی که به شدت جنبه عمومی دارد بیاییم بگوییم این را فقط بسپارید دست متخصصان، متخصصانی هم که فقط مورد اعتماد شما هستند. من اگر بخواهیم تاریخچهای را بگویم همین الان براساس این رویداد تقنینی ما الان اینجایی که ایستاده ایم من و شما داریم با همدیگر گپ میزنیم خدمت بینندگان عزیز آیین نامه رسیده به مرحله آخر.
صبور: اشتباه است.
قهوه چیان: من نمیتوانم بفهمم که شما در مورد آیین نامهای دارید مخالفت میکنید که خبر امضا شدنش تا جایی که من در رسانهها شنیدم از طریق وزیر بهداشت
صبور: وحی منزل که نیست، اینجا کشور جمهوری اسلامی است.
قهوه چیان: وزیر بهداشت، شما نمیتوانید بگویید وزیر بهداشت با آن تشکیلات کارشناسی عظیم اش متوجه نکات نشده است.
صبور: غذا و دارو که رکن اصلی این کار است مورد مشورت قرار نگرفته، ما که بیش از ۱۰ سندیکا و تولید کننده و ... در حوزه دارو داریم مشورت قرار نگرفته، حذفش کردید.
قهوه چیان: ما که حذف نکردیم، من دارم گزارشی از یک خبر را دارم میگویم.
صبور: معاون فناوری وزارت بهداشت رفت با وزارت ارتباطات بست غذا و دارو حذف کرد، این که مسلم است.
قهوه چیان: من نمیتوانم بفهمم که چه طور در نقطهای هستیم که وزیر بهداشت با وزیر ارتباطات...
صبور: وزیر به جزئیات اطلاع دارد.
قهوه چیان: قطعاً از شما بیشتر دارد، قطعاً از شما بیشتر دارد.
صبور: قطعاً ندارد، مطمئن باشید ندارد، اصلاً
قهوه چیان: این در واقع خیلی چیزها را به هم میزند.
صبور: بازوی وزیر بهداشت غذا و دارو است...
قهوه چیان: اصل سوم قانون اساسی یکسری اصولی را میگوید واقعاً به نظرم همه ما فارغ از نگاه بخشی باید تابلویش بکنیم واقعاً اگر ما این بخش قانون اساسی را به نظرم رعایت کنیم به موضوع دیگر اصلاً نیاز نداریم. اصل سوم اساسی یکی محو انحصارطلبی است، آقای دکتر بین من و شما ما یک شنوندگانی داریم بگذارید در یک فضای آرام استدلال هایمان را بگوییم.
صبور: فرق من با شما این است که آن دوستان دو سال است دارند جلسه میگذارند ما را دعوت نکردند من اینجا مجبورم حرف بزنم، شما را دعوت کردند، چون شما آنجا حرف هایتان را زدید، اگر شما ما را دعوت نمیکردید ما سخنگو نداشتیم حرف بزنیم.
سوال: ما از همه بازیگران دعوت کردیم.
صبور: من با شخص ایشان مشکل ندارم. کسی که این ریل را گذاشته و من را مقابل ایشان قرار داده من با آنها مشکل دارم.
قهوه چیان: ما اصول زیبایی داریم در قانون اساسی مثل محو انحصار طلبی، مثل مشارکت عامه در تعیین سرنوشت اقتصادی که نامگذاری سال امسال هم با آن یک ارتباط خیلی نزدیکی دارد مثل رفع تبعیض ناروا بین بخش آنلاین، حالا این را در پرانتز اضافه میکنم ما تا یک زمانی اقتصادمان آفلاین بوده هر وقت بخش آنلاین آمده یک اقتصادبخشی کمک کند برای رفع نیاز آن قسمت از بخش سنتی معمولاً معترض بودند، شما در تاکسیهای اینترنتی، در فروشگاه و سکوهای توزیع کالا.
صبور: همان دیدگاه اشتباه است، دارو را نباید تاکسی اینترنتی ببینید، من عرضم این است ما یک جامعه فرهیخته هستیم، ما اصلاً مکانیزه نمیکردیم که نمیتوانستیم نسخه الکترونیکی بزنیم.
قهوه چیان: پی ریزی اقتصاد صحیح براساس برای رفع هر نوع محرومیت زدایی.
این گفتگوی شما به نظرم نشان دهنده این است که اصلاً بخش احتمالاً بخشی از این حوزه اقتصادی اصلاً اجازه نمیدهد حرفهای طرف زده شود.
صبور: من اول از شما تشکر کردم گفتمای کاش به جای شما آقای سیاح بود، به جای شما پژمانفر بود، من میدانستم چه بگویم.
قهوه چیان: من تصورم این است که این اصول زیبایی که ما در قانون اساسی داریم که خیلی از آنها را میشود در واژه عدالت اجتماعی جست بخش خصوصی و اتفاقاً اقتصاد بخش اینترنتی و کسب و کارهای مجازی دارند از طریق دسترسی عادلانه این کار را میکنند. من عید با خانمم رفتیم چابهار، از کرمان که داشتیم میرفتیم ما تا ایرانشهر که رسیدیم هفت هشت ساعت تا آنجا راه بود و تا گواتر که رفتیم هفت هشت ساعت هم تا آنجا راه بود من این موضوع را خدمت شما بگویم به نظرم یک کم این طوری با همدیگر مناظره کنیم، کدامیک از تشکیلات دولتی میتواند و این امکان را دارد بستری را ایجاد کند که تا گواتر که تا سرتاسر مرزهای کشور زیبایمان بتواند به مردمش خدمت رسانی کند، من این را خدمتتان میگویم یک شرکتی مثل ما که من الان نمیدانم اسم ببرم یا نبرم حالا مثل شرکتهای توزیع کالا مثل اوکالا ،دیجی کالا، همه این بازیگرانی که در صحنه هستند فقط شرکت دیجی کالا ۱۰۰ تا مرکز توزیع دارد من میخواهم موضوع را باز کنم، ما تمامی بحث مان این بود ما گفتیم ما برای زیباکردن کشورمان براساس اصول قانون اساسی میآییم کمک میکنیم، میآییم از این ظرفیتها استفاده میکنیم ذیل مقرراتی که تعریف کرده نظام قانونگذاری به شهروندان مان این خدمت را میکنیم که حتی در گواتر، در سیستان، در ایلام من فقط یک نکته را بگویم تریبون را بدهم دست شما، ما یک قلم کالایی که آقای دکتر داریم میفروشیم...
سوال: آقای صبور چند تا نکته مطرح کردند میخواهم ببینم شما به عنوان یکی از سکوهای عرضه کنندهای که میخواهید این کار را رقم بزنید چند تا نکته مطرح کردند گفتند از اشکالات این آیین نامه و این شیوه از عرضه است یکی حفظ محرمانگی بود، قیمت تمام شده، اصالت کالا، اطلاعات بیمار و نحوه ارسال، پنج تا چالش خیلی جدی را مطرح کردند، اینها چگونه هست که مورد انتقاد داروسازان و داروخانه داران شده است؟
صبور: نظام پزشکی
سوال: بله نظام پزشکی
قهوه چیان: من این نکته را بگویم و بعد این را بگوییم، ما ۹ هزار فقط مکمل ورزشی فروختیم آقای دکتر من از شما خواهش میکنم گوش کنید این را، فقط یک سایت ۹ هزار فروختیم
صبور: اصالت کالا برای من مهمتر است.
قهوه چیان: اتفاقاً در استانهای محروم بوده است هر چهار تا
صبور: همه آنها اصالت داشته، اصالت نداشته است که...
قهوه چیان: پرسیدم به عنوان نقطه ضعف ها، من میتوانم خدمتتان بگویم. در آیین نامه جدید و من هم به لحاظ فنیتر بخواهم نظر شما را هم داشته باشیم شما هم به سوالات جواب دهید. حوزه مکملها از حوزه دارو تفکیک نمیشود، مکملها بخش زیادی از کالاهایی هستند که امکان سرایت به سلامت مردم را دارند ولی خیلی از آنها نیازی به تجویز ابداً ندارد و در بازار و حتی در بحثهای پزشکی هم این طور نیست. یکی از ایرادهای ما اتفاقاً من الان دیگر مقابل شما نیستم این اعتراض را دارم آن هم این است که متأسفانه توجهی به این تفکیک نشده است اگر چه در آخرین پیش نویسهایی که میشنیدیم و میدیدیم آمدند گفتند که سکوهایی که از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند دیگر نیازی به اجازه از سازمان غذا و دارو و اینها ندارند، این هم یک نکته خیلی خوبی بود از این جهت که ما، چون به بخشی از نظام تصدی و حاکمیت مان اعتماد داریم که اتحادیهها هستند میگوییم که سکویی مثل سکوهای توزیع کالا اگر چه باید همه ضوابط را رعایت کنند ولی تنها از یک...
صبور: بحث ارسال را گفتند، بحث پوشش دهی را گفتند من میتوانم افتخار کنم ، دورترین نقطه کشور ما داروخانه داریم، لب مرز بروید، ۶۰ کیلومتر آن طرف مرز سیستان و بلوچستان، لب مرز پاکستان ما داروخانه داریم، سرخس داریم، هر جا که بگویید، دارو هم به یک قیمت واحد دارد به کل کشور این از افتخارات کشور جمهوری اسلامی است که دارد این کار را میکند، بحث مکمل است که بالای ۱۵ سال است که مکملها در وزارت بهداشت مشکلی ندارد، مجوز میگیرند و مکملها میتوانند و فرآوردههای آرایشی و بهداشتی میتوانند فروش بروند به صورت آنلاین که آنجا هم هیچ مشکلی نداریم، من مشکل را چیز دیگری میدانم، من میگویم اگر واقعاً آن کسی که به عنوان پدر من آن بالا نشسته حالا اسم او را میگذاریم وزارت بهداشت، هر اسمی اصلاً بگذاریم اصل ۹۰ اگر از اول میآمد آن درایت را داشت ما را دعوت میکرد، از بحث حقوقی دعوت میکرد و همه را پشت یک میز مینشاند و حرفهای همه را میشنید و براساس آن کاری که دنیا کرده را خروجی اش یک چیز خوب بیرون میآمد، الان مشکل ما این است که ببینید الان دو سال است دارند این کار را زیرزمینی میبرند جلو، الکی سازمان غذا و دارو را سر کار گذاشتند در آن پشت داشتند آیین نامه مینوشتند، به محض این که آیین نامه شان آمد بالا، آیین نامه غذا و دارو را انداختند بیرون آیین نامه خودشان را آوردند بالا. گفته شرکت کارور شرکتی است که بیش از ۱۰ میلیون آدم ریجیستر شده داشته باشد، اسمش را گذاشتند شرکتهای دانش بنیان، کجا شرکت دانش بنیان بالای ۱۰۰ همت گردش مالی دارند اسمش را گذاشتید دانش بنیان، بعد گفته شرکتهایی که میتوانند این کار را بکنند حتی میتوانند ۵۰ درصد سهام خارجی داشته باشند، تمام این شرکتها مشخص است اسم هایشان چیست، من میگویم کاری که دنیا کرده این کار نیست، شما بروید ژاپن ببینید چه کار کرده است، ژاپن آی تی اش از ما بالاتر است یا نه، کره جنوبی بالاتر است یا نه، چین بالاتر است یا نه، در آسیا و در اروپا همچنین. من الان یک گزارش مستند دارم برایتان.
قهوه چیان: آقای دکتر میتوانید منبعی هم به ما معرفی کنید، همه تحقیقات ما نشان میدهد حتی در آمریکا دارند میروند سمت حتی داروهای بدون نسخه.
صبور: این گوشی من اینجاست، من با همکارم در آمریکا صحبت کردم، من پریشب الان شما ویس من را ببینید با نروژ، نروژ از ۲۰۰۷ نسخه الکترونیک را با آن زیرساخت راه انداخته است.
قهوه چیان: من بحثم تحقیقات جامع است.
صبور: جامع دیگر. نروژ در ۲۰۰۷ سیستم را راه اندازی کرده، ۲۰۲۳ آمار دارند ۲۰۲۳ فهمیدند سکو و پلتفرمهایی که آمدند فوق العاده کار اشتباهی است و دولت یک هزینه سرسام آوری را به خاطر دیتاها توجه کنید یک چیز کوچک آن را به شما میگویم فرضاً من خانه ام کرج بوده، چون آنها پزشک خانواده دارند به ازای هر بیمار ببین ساختارش را درست کردند پزشک خانواده آمده در هر منطقهای بیماران رجیستر شده اند ثبت شده اند داروخانههای اطراف آن بیماران پرونده دارند من اگر میروم دکتر X که دکتر خانواده هم هست داروخانه میداند من این بیماری را دارم من تمام صحبتم این است من با این سیستم مشکل ندارم میگویم آقا بیایید زیرساختش را آماده کن رجیستر، مخصوصاً بیماران خاص، بیماران پیوندی باید برای چی بلند بشود بیاید در خیابان؟!
سوال: خب نه الآن شما ایرادهایتان را مثلاً گفتین چند تا ایراد مطرح کردید.
صبور: ببینید این سیستم بزرگترین ایرادش گفتم یکی از آن سیستم ثبت محور است الآن ببینید یک چیز روز به شما میگویم الآن وارفارین کسری کشوری است درست، دولت با همه مشکلاتی که دارد سه برابر نیاز کشور وارد بازار کرده مصرف نه واردات اینکه بیشتر وارد، باز ما کسری کشوری داریم برای چه؟ برای اینکه همه با یک کد ملی در این اپلیکیشنها ۳۰ تومان، ۱۰ تومان پول میدهند یک نسخهی صوری میگیرند میروند دارو را میگیرند ثبت محور است، شما این را آقای اسنپ دکتر، دیوار دارم اسم میبرم.
قهوه چیان: اصلاً اسم نبرید.
صبور: چرا اسم نبرم هستش، شما حرف زدید من نگفتم بیشترین داروی سقط جنین را شما توزیع کردید، نه من خرید دارم داروی سقط جنین که اصلاً در داروخانهها نیست فروشش کلاً ممنوع است دارند سیکل خودش را دارد دارند مثل نقل و نبات میفروشند تو جلوی این را نمیتوانی بگیری وزارت اطلاعات باید بیاید ورود کند، من میگویم که ما زیرساختمان ببین من با اصلش مشکل ندارم دفعه هزارم من با اصلش مشکل ندارم، چون دوستان نمیدانند دارند چه کار میکنند تو زیرساختش را آماده کن من را شناسایی کن به عنوان یک بیمار سرطانی در سامانه اسمم را ثبت کن داروی من معلوم باشد چی هست اصلاً من میگویم هر ماه دارو را میروم نزدیک درب خانه به او میدهم موقعی که تو سیستمت ثبت محور است رجیستر نیست من میگویم آقا همین تیتک بابا سه ماه است برو یک ماه آن را بررسی کن وارفارین حالا من میگویم میخرم ۲۰۰ تومان بیرون دو و نیم دارند میفروشند آخر کشور ما مگر چقدر وارفارین مصرف دارد؟!
قهوه چیان: من آقای دکتر ببینید شما به نظرم خوب میگویید یعنی اولش میآیید میگویید اصل را قبول دارید آخر حرفتان معمولاً این نتیجه استنباط و فهم میشود که در واقع قبول نداریم آقای دکتر بگذاریم من یک کم ریزتر در مورد این موضوع صحبت کنم به نظرم این نکته و این موضوع و پیش بینی این در نظام حقوقی ما اتفاقاً برای هم افزایی شبکهها و سکوهای در واقع حوزه کسب و کارهای مجازی است با همین شبکه مویرگی داروخانههایی که شما گفتید در کشور دارین ببینید من به نظرم دو تا نگاه میتوانیم داشته باشیم یک نگاه، نگاه همه جانبه و انحصارگرایانه است.
صبور: اشتباه است حرفهای شما شیک است. ولی این حرفها اجرایی نیست. نه انحصار نیست به خدا.
قهوه چیان: به نظرم شما هم کمی از خودتان دفاع بکنید ما این میز را داریم حرفها ما را مردم عزیزمان میشنوند مخصوصاً حالا من این نکته را کمی به نظرم خیلی اخلاقی نبود که اسم کیس و بیزینسی را اینجا بیاورید نه من میگویم اتهام نزنیم آقای دکتر، سرچ شما از اینترنت فکر کنم در این حد جستجو در گوگل است یک کم عمیقتر باید به نظر من اتفاقاً، چون سلامت مردم خط قرمز ما هم هست اتفاقاً تحقیقات عمیق تر، پختهتر و همه جانبه.
صبور: نه من خرید کردم مستند دارم، برای من مهم است قسم خوردم.
قهوه چیان: آقای دکتر ببینید اصل را قبول دارید ولی در نهایت به یک سمتی میآیید.
صبور: من برآیند را اشتباه میدانم.
قهوه چیان: ببینید از یک جایی از بحثها فرمودید که داروخانهها ذینفع این موضوع هستند و لذا دعوت نشدند عرض من این است که آقای دکتر ذی نفع مردم هستند ذی نفع تک تک بیماران و افرادی هستند که در واقع در نقاط مختلف کشور از عدم دسترسی سریع، آسان با اقتصاد با قیمت در واقع مناسب محرومند آقای دکتر من اصلاً نمیتوانم اتفاقاً همین که شما خودتان را ذینفع میدانید اولین در واقع به نظرمن.
صبور: من کجا گفتم ذی نفع.
قهوه چیان: فرمودید داروسازها به عنوان ذی نفع.
صبور: گفتم نظر کارشناسی الآن هم میگویم نظر کارشناسی.
قهوه چیان: آقای دکتر من اجازه بدهید ببینید دنیا دارد میرود به سمت در واقع فروش شما در نوبت خودتان بفرمایید اتفاقاً با همین سبک و سیاق، آقای دکتر ببینید محرمانگی را به عنوان یک عبارت و ایراد مطرح میکنید ولی بازش نمیکنید که ما متوجه بشویم ببینید این حرفهایی که شما میفرمایید در حوزهی آف لاین هم میتواند اتفاق بیفتد اگر آخر همین نگاه به لحاظ. به نظر من اشتباه است آقای دکتر یا اطلاعات شخصی خودتان را دارید میگویید یا دوست هایتان را در نروژ و امریکا اجازه بدهید من دارم یک برهانی را به شما میگویم شما برهان را به من جواب بدهید دیگر نمیشود که این طوری ادامه بحث بدهیم من از نظرم مقررات عام بگذاریم که محرمانگی باید با این شیوه رعایت بشود انتظار بیشتری هم از بخشها آنلاین داشته باشید بد نیست بدانید آقای دکتر یک پزشک در یک مطبش فقط نظام پزشکی ناظرش است ما در حوزهی ایکامرس و تجارت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی وزارت ارتباطات ناظر ما هست وزارت صمت ناظر ما هست آخر شما همه را این کاره حساب و خودتان را ما در بخشهای مختلف ببخشید ما در بخشهای مختلف اقتصاد ایکامِرس (تجارت الکترونیک) دائم در سازمان غذا و دارو، دائم در وزارت بهداشت، دائم در معاونت علمی، دائم در دانشگاه ها، آقای دکتر واقعاً فکر نکنید خب نه من میگویم آنها به من نظارت دارند لذا من تصورم این است بگذارید.
صبور: ما هم هستیم، نظارت داشتن که این همه داروی سقط جنین نمیتوانستیم بفروشیم این همه داروی ترامادون نمیتوانستید که.
قهوه چیان: یک تخلفی بوده یک فریبی بوده ... بوده اجازه بدهید که سیرش را آقای دکتر لذا محرمانگی را بگذارید هم قسمت آفلاین رعایت کند و هم آنلاین اتفاقاً با نظارتهای بیشتر بگذارید من یک کم حرف بزنم شما گوش بدهید؛ ضوابط بگذاریم ولی ضوابطش میتواند متفاوت باشد مثلاً آمدند گفتند یک بحث شعاع خاص ما داریم در بحثهای آفلاین خب اتفاقاً.
سوال: ببخشید تا رد نشدیم این محرمانگی را، چون موضوع مهمی است الآن این رعایت نمیشود در شرکتهای شما.
قهوه چیان: ابداً این طور نیست ما اتفاقاً در مورد هر مرجع حاکمیتی هم سختگیری میکنیم که مقام قضائی باید از ما این اطلاعات را بخواهد اتفاقاً حالا من به نظرم اگر جسارت نباشد شما اشتباه میکنید، چون من در این زیست اقتصاد در این محیط اقتصادی هستم شما پزشک هستید ما در ایکامرس و تجارت الکترونیک ابداً هیچ اطلاعاتی را بدون دستور مقام قضایی به هیچ کسی نمیدهیم حالا یک کسی که یک کسب و کاری دارد یک تخلفی کرده این قسمت آفلاین با او مقابله کنید اتفاقاً نقطه قوتی که ما میتوانیم در قسمت آنلاین در حوزه فروش دارو را ببینیم این است که این شایعه را برداریم ما این شعاعه را برمی داریم همان چیزی که در بخشهای مختلفی موجب انحصار بوده در وکالت بوده، در داروسازی بوده، گویا یک اقتصادی یک در واقع افراد ذی نفعی حالا در ادبیات شما یک سری قوانینی گذاشتند امروز جوابگو نیست اتفاقاً ما میگوییم ضابطه بگذارید ما در قسمت آنلاین کاملاً ضوابط را رعایت میکنیم مثل همین آقا در حوزهی آنلاین شما بیایید در واقع این سطح را افزایش بدهید ما در حوزه در واقع کسب و کارهای مجازی به همان شبکه مویرگی که شما فرمودید در کل کشور دارید، چون ما به جز در واقع داروخانهها از طریق دیگری دارو که نمیفروشیم موجب تقویت اقتصاد آنها میشویم یک نکتهای من بگویم واقعاً نمیدانم گفتنش آیا واقعاً میتواند درست باشد یا نه؟ آن هم این است که حتی حتی گاهاً دیده میشود که خیلی از داروخانهها از این نگاه که یک نگاه خاصی سازمان غذا و دارو دارد با کسب و کارهای مجازی فعالیت نمیکنند حداقل به عنوان یکی از دغدغه هایشان است.
صبور: ما ۱۴۰۰/۱۰/۳ یک شبه آمدیم یک تصمیمی گرفتیم مثل تصمیمهای دیگری که در کشور میگیریم که نسخه الکترونیکی را باید بدون زیرساخت راه بیندازیم ما بعد چه اتفاقی افتاد ما وزارت بهداشت مسئولیتش را انداخت روی یک سری نرم افزارهای بخش خصوصی این نرم افزارها الآن حالا شاید ۳۰ تا، ۴۰ تا باشند ولی هفت هشتهای آنها که صدر جدول هستند اسم نمیبرم ساعتی ۲ هزار تا ۸ هزار نسخه در آن سامانه زده میشود نسخه کل یعنی نسخه بیمار، آزمایش همه آنها، اینها در این چند ساله یک بیگ دیتا یک دیتای بزرگی را کشف کردند بعد تمام جزئیات الآن دارند الآن فرضاً میدانند جناب آقای قهوه چیان خانه شان کجاست کارت ملی او چیست، مریض او چه کسی هست، همه را میدانند اگر بیمار خاص باشند عذرخواهی میکنم دارویش را میدانند چیه اینها همه ببین ما از چی داریم حرف میزنیم اینها را بردند جلو آماده کردند اسب زین شده است یعنی شما کافی است این آیین نامه کذایی که یک ریال ارزش حقوقی ندارد را که اینها نوشتند بدون نظر کارشناسان خبره این حوزه، کشور سیاست دارویی اش از دست دولت و حاکمیت خارج خواهد شد ببینید من میگویم ایشان.
سوال: دست کی بیفتد؟
صبور: دست همین سکوهایی که الآن اصلاً بدون ضابطه رشد کردند دو سال است بدون ضابطه الآن اینها یک دانه دیتاهای خیلی بزرگی دارند.
قهوه چیان: سکوهای خودشان نمیفروشند.
صبور: نه آقا الآن شروع کردند الآن از بیماران خاص شروع کردند شما میروید در مطب یک پزشک خاص بیمار خاص را شروع کردند شما آن کدی که برای شما میآید کیو. آر کد را اسکن میکنند میگوید برو خانه دارویت را برای شما میآورم از کجا میآورد؟ چه برندی را میآورد؟ با چه قیمتی میآورد؟ مریض اینها را نمیداند اینها را، چون نمیداند خیال میکند به به چه خوب آورد نزدیک در خانه، بگذار شش ماه بگذرد آن موقع کی است که قیمت بازار را تعیین میکند؟ آن موقع کی هست که برند را تعیین میکند؟ آن موقع کی هست که سیاستگذار دارویی کشور میشود؟! ما صحبتمان این است میگوییم آقا در یک سیستم عدالت محور یک پکیجی کامل باشد پزشک در آن سیستم نسخه اش را ارسال کند در آن نسخه قدرت انتخاب به بیمار بدهیم داروخانه اش را انتخاب کند سکویش را انتخاب کند و دارویش را ببرد نزدیک خانه.
سوال: مشکلاتان با کمیسیون اصل ۹۰ فقط این بود که با شما مشورت نکردند دیگر درست است؟
صبور: تهمت به ما زدند من ۴۴ تا داروساز دارم که در کرونا فوت شدند در جنگ ۲۳ نفر شهید شدند مگر من به این، من در کرونا شدیم قدیس الآن شدیم دشمن مردم، خون مردم را کردیم در شیشه.
سوال:، چون نام بردیم از کمیسیون اصل ۹۰ آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ روی خط ارتباطی برنامه ماست، آقای پژمانفر بفرمایید که تا حالا مشکل اصلی که دارد مطرح میشود چقدر درست است اینکه با ... اینها نبوده.
آقای پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: من یک توضیح مختصری بدهم ببینید ما بر اساس تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه سلامت که مصوبه هیئت وزیران است وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات مکلف شدند بر اساس مصوبه هیئت دولت یک دستورالعمل توزیع دارو را از طریق سکوهای اینترنتی فراهم بکنند این مصوبه برای ۱۴۰۱/۴/۱۸ هستش الآن ۲۰ ماه از این مصوبه میگذرد ما کمیسیون اصل ۹۰ موظف هستیم که نسبت به مسائلی که زمین مانده پیگیری اجرای قانون بکنیم پس بنابراین اگر اشکالی آقایان دارند اصلاً ربطی به اشکال کمیسیون اصل ۹۰ نیست اصل ۹۰ دارد تلاش میکند اجرای قانون بشود این چیزی که مصوبه هیئت دولت است در هیئت دولتی که وزیر بهداشت در آنجا بوده کار کارشناسی شده و مصوب شده، یک سری اشکالات دکترین به مسئله دارند همهی این اشکالاتی که داشتند ببینید در هیئت دولت یک معاونتی هست به عنوان معاونت حقوقی، آن مسئول بررسی و جمع بندی نسبت به این مسائل است تمامی اشکالات حقوقی که آقایان مطرح کردند با محوریت معاون حقوقی رئیس جمهور و همه این کسانی که در این موضوع ذی مدخل بودند بررسی شده و جواب تمامی اینها را داده شده این مسئله هم باز هیچ ارتباطی به کمیسیون اصل ۹۰ ندارد مرجع اشکالات حقوقی و پاسخش هم معاونت اصل است من یک نکتهی دیگر هم بگویم ببینید آقایان یک اشکالاتی میکنند میگویند الآن همین حرفهایی که الآن به شما زدم همین حرفها را هم مکرر آمدند در کمیسیون مطرح کردند آقا داروی سقط جنین توزیع میشود این حرف ها، من از این آقایان سؤال میکنم این داروهایی که دارد توزیع میشود آیا در مثل پلتفرمهایی مثل اینستاگرام و تلگرام است یا در این سکوهایی که مجاز هستند و مجوز دارند؟ اگر یک مورد حتی یک مورد اگر اینها آوردند اثبات کردند در این سکوها این اتفاق افتاده خب ما جواب میدهیم، اما یک دانه از این موارد اینجا نبوده آقایان که خود این آقایان در ارتباط با این موضوع خودشان آمدند در همین فضاهای اینستاگرام و اینجاها خود این آقایان دارند داروهای مختلف را دارند میفروشند کار غیرقانونی دارند انجام میدهند بعد آمدند این مسئله را، من میگویم چرا باید یک جریان غیرمجازی مثل اینستاگرام که شما خودتان میروید در آنجا ایجاد حجیت میکنید و به اینها اجازه میدهید که چنین کاری بشود و متأسفانه بعضی از داروخانه دارها از جمله همین آقای بزرگوار خودش دارد آنجا مشروعیت میدهد به این فضای غیرقانونی خودش این کار را میکند، من میخواهم بگویم که این مسئله، ما کمیسیون اصل ۹۰ اگر اشکالی در ارتباط با موضوع نسخهی الکترونیکی دارند این اصلاً ربطی به موضوع ندارد ما در جلسه گفتیم آقا این موضوع را بیایید به ما بنویسید که در نسخه الکترونیکی اشکالاتی است ما بررسی میکنیم یک پروندهی دیگر ما الآن اجرای تبصره ۲ ماده ۸ آیین نامه تولید دانش بنیان را در حوزه سلامت داریم پیگیری میکنیم که این خودش یک پروندهای است آقایان میگویند نسخه الکترونیک ... الآن این موضوع را مطرح میکنید و به این بهانه چیز دیگری را دارید رد میکنید من فکر میکنم اینها تعارض منافعی است که آقایان دارند و در کمیسیون هم هیچگونه پاسخ نگذاشتند من نسبت به این جلسه یک طرفهای که من از الآن از یک وسط یک جلسه بلند شدم که این را یک پاسخ بدهم این را بی عدالتی در ارتباط با این موضوع میدانم که ما داریم اشاعه قانون میکنیم قانون میآید یک سری حرفهای غیرقانونی که هیچ کدامشان مورد تأیید وزارت بهداشت و دستگاههای رسمی کشور نیست را مطرح میکنند و اجازه پاسخ هم در فضای رسانه عمومی داده نمیشود.
سوال: آقای صبور از شما چند تا سؤال دارند؛ ببینید ایشان گفتند ما ذی مدخلان را دعوت کردیم به هیچ عنوان من اصل ۹۰ دعوت نبودم خودم تحمیلی رفتم یک بار هم من را دعوت نکردند اصلاً دعوت نکردید ما را به هیچ عنوان بعد اولویت اول کشور ما این همه به شما نامه زدیم برای موارد دیگر رسیدگی نکردید اینکه یک آیین نامه داخلی بود را ورود کردید کشور الآن با صد تا مشکل در حوزهی دارو به اصطلاح دست و پنجه نرم میکند سال ۹۹ من نیامدم خدمتتان گفتید تعارض منافع دارید بعد ما وارد کننده آنتی بیوتیک شدیم چرا به آن موضوع ورود نکردید؟ چرا سهم دولت را کوچک نمیکنید؟ آمدید به یک چیزی اشاره میکنید که اصلاً اولویت اول کشور نیست در تمام جلسات که شما دعوت کردید ماها را که دعوت نکردید هیچ، برداشتید کمیسیون بهداشت هم فقط نماینده شان آقای نماینده تفت است او را گفتید خانم دکتر محمدبیگی که مسئول حوزه اقتصادی شده یک جلسه هم دعوتش نکردید جلسه دوشنبه که به اصرار من آمد آنجا، شما هم که اصلاً اجازه حرف زدن به او ندادید به من هم اجازه ندادید، به من هم تهمت زدید که شما داروخانهها خون مردم را کردید در شیشه، ما مکمل میتوانیم بفروشیم ۱۵ سال است وزارت بهداشت مجوزش را میدهد من همین سؤالم است که دوستانی که دارند این آیین نامه را مینویسند حمایت میکنند هیچ اطلاعی از این بحث دارو ندارند شما اگر ۴ ساعت، یک نیم شیفت ۸ ساعت با من بیایید در داروخانه فرآیند را ببینید آن موقع صحبتتان عوض میشود دوستان در ستاد نشستند آیین نامه مینویسند این آیین نامهها به ضرر کشور است .
پژمانفر: اولاً اینی که ایشان فرمودند ما مسائل متعددی به کمیسیون مطرح کردیم من هیچ موردی را سراغ ندارم یک حرف غیر صحیحی را دارند میگویند بعدش هم اولویت در کشور اینکه آیا این اولویت. اولویت کشور را شما باید تعیین بکنید یا اینی که آن کسی که در حوزه بهداشت و درمان در عرض شود کشور مسئولیت دارد ببینید مسئله شما خودتان الآن دارید اقرار میکنید که میگویید ما یک سری کارهای غیرقانونی یعنی فروش مکملها را ما داریم در فضای مجازی داریم انجام میدهیم خب آقا برادر شما خودت دارید کار غیرقانونی میکنی.
صبور: کی گفته غیرقانونی؟
پژمانفر: کار غیرقانونی در اینستاگرام دارید انجام میدهید آیین نامهای هم که نوشته شده آیین نامهای هم که نوشته شده شما الحمدلله تریبون زیاد دارید و در فضاهای این شکلی هم انجام بدهید، اما کمیسیون آیین نامه اصل ۹۰ شما همه اش دارید سر و صدا میکنید بله شما، چون همیشه تریبون داشتید قدرت داشتید پول داشتید با مردم و جان مردم بعضی از همکاران شما بازی کردند خب اجازه نمیدهید با شما این مسائل را مطرح بکند ببینید این آیین نامه را کسانی نوشتند که در حوزه وزارت بهداشت مسئولیت دارند و باید کسانی مثل شما را من مسئولیت ندارم برادر، کی گفته که من در کمیسیون اصل ۹۰ من وقتی جلسه میگیرم باید شما را هم دعوت کنم دیگری هم دعوت بکنم ... غیررسمی است ما در قانون داریم از هر کمیسیون یک نماینده شرکت میکند ببینید عزیزان بیننده ما ملاحظه بکنید ما در کمیسیون اصل ۹۰ هر کمیسیونی نماینده دارد نماینده کمیسیون در ارتباط با موضوعاتی که در کمیسیون تصمیم گیری میشود و جمع بندی میشود آن هم آینده است من ضمن اینکه دستور جلسه کمیسیون هم چاپ میشود یعنی تمام نمایندههای مجلس متکی هستند ما چه موضوعی در دستور کار داریم و شرکت میکنند سرکار خانم عرض شود که از همکاران بسیار خوب ما هستند ایشان هم از طریق عرض شود که فضای رسانهای داخل مجلس مطلع شدند حضور پیدا کردند ما هیچ محدودیتی. شما من هم باید عرض شود موقعی جلسهای رسمیت دارد که من هم دعوت بشوم من حرفم این است که شما بروید با کمیسیون با آیین نامه داخلی مجلس بروید اگر ... عوض بکند اگر چه شما قدرت خیلی کارها را هم دارید بروید عوض بکنند، اما قانون میگوید هر کسی در هر حوزهای حرف را میزند نماینده آن مجموعه آن حرف را میزند در کمیسیون اصل ۹۰ هم نماینده کمیسیون بهداشت و درمان حضور داشته در تمام تصمیم گیریها و پیگیری مسائل وجود داشته اجازه بدهید قانون اجرا بشود و اگر در نسخهی الکترونیکی و یا هر مورد دیگری.
مجری: آقای قهوه چیان یک ۳۰ ثانیهای داریم برای جمع بندی شما.
قهوه چیان: آقای دکتر حالا نکتهای که در مورد مباحث شما داشتم این بود که شما بیشتر این موضوعات را که تشریفات و دعوت و صدای شما نشنیده بیشتر مطرح میکردید ولی الآن من به عنوان آخرین نکته در واقع این برنامه تلویزیونی میخواهم بگویم شرکتهای کامرس از جمله در واقع شرکتهایی که در فروش در توزیع و اتفاقاً در مسئلهی دارو وصل کردن داروخانه با مردم در واقع نقش مؤثری دارند میخواهم این را بگویم از آنجایی که این سامانهها شفاف هستند از آنجایی که در واقع زد و بند اصلاً منتفی است بین فروشنده و خریدار از آنجایی که فروش و توزیعی که در واقع داروها در این بستر مارکت پِلِیس یا بازارگاهها اتفاق میافتد امکان عرضه را توسط داروخانهها به مردم میدهد من حالا نمیدانم شما از اول بحثتان.
سوال: آقای قهوه چیان من از شما میخواهم که این چرخه را یک بار برای بینندگان شفاف توضیح بفرمایید این مشکلات و چالشهایی که میگویند شاید اگر این چرخه را یک بار با هم مرور کنیم شاید یک قدری شفافتر بشود.
قهوه چیان: آقای دکتر یک نیازی هست یک فروشنده و یک خریدار دارو وجود دارد حرف در واقع کسب و کارهای مجازی این است میگوید من این نیاز را که برای خریدرا است به این فروشده که در واقع میخواهد به آن برسد دسترسی نیست سرعت در واقع میتوانیم برسانیم لجستیک همین شرکت در واقع ما شرکت دیجی کالا صد تا انبار در کل کشور دارد ۳ هزار نفر فقط در حوزه تأمین و اینها این روال وارد در واقع سایتها و همین پلتفرمها میشود بر اساس نسخهای که دارد اگر که در واقع دارو باشد و در مورد مکملها در واقع تصریح حقوقی بر ممنوعیت وجود ندارد سفارش گذاری میشود و دارو مکمل از مبدأ داروخانه کاملاً از مبدأ داروخانه دارای مجوز ارسال میشود من حقیقتاً نقطهی خیلی قوی در فرمایشهای شما از این جهت شما این چرخه را الآن نقد بفرمایید ببخشید قوانین و مقررات وزارت بهداشت از مبدأ داروخانههای مجاز داروهایی را که در واقع نیازمند مجوز و نسخه هستند و از آن طرف مکملها که این نیاز را ندارند.