برترین آثار مستند رادیویی در سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک معرفی میشوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سومین جشنواره مستند رادیویی از چهارم تا ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار میشود.
آقای مهدی قدیری مدیر کل نظارت و ارزیابی برنامههای رادیو و یکی از داوران جشنواره رادیویی پژواک با حضور در استدیو شبکه خبر در خصوص کیفیت آثار گفت: با توجه به تجربه داوری در جشنواره اول و دوم پژواک، در گروه مستندهای مستمر در این دوره داور بودم، که باید بگویم برنامهها به لحاظ کیفیت، کیفیت خیلی خوبی داشتند، اهتمام خیلی خوبی شبکههای رادیویی و تهیه کنندهها داشتند که آثار صرفا برای جشنواره تولید نشود و آثار در خدمت آنتن و جدول پخش شبکههای رادیویی قرار بگیرد، آثاری که داوری شد، همگی دلالت بر این دارد که آثار از قوت خیلی خوبی برخوردار بودند.
وی در خصوص آثارمستند مستمر توضیح داد: وقتی یک جشنوارهای برگزار میشود، معمولا تمام همت برنامه سازان و هنرمندان بر این است که یک اثر خارق العادهای تولید شود که توجه داوران را جلب کند و امتیاز خوبی بگیرد، یکی از آفتهایی که این نوع نگاه دارد این است که این نوع از آثار فقط در خدمت گرفتن جایزه و برای جشنواره است، این را معاونت صدا با برنامه ریزیهایی که کرده در دو دوره گذشته و با آموزشهای خوبی که ارائه شده به تهیه کنندهها و برنامه سازها، به این سمت برده که این آثار در خدمت آنتن رادیو قرار بگیرد، مستمر به این معنا هست که استمرار دارد. تولید و پخش این برنامهها و در آنتن شبکههای مختلف رادیویی نیز حضور دارد.
قدیری در خصوص معیارهای داوری آثار گفت: من قدری سختگیرانه این آثار را داوری میکنم و تفاوتی قائل نیستم به این که این نوع آثار باید از کیفیت پایین تری برخوردار باشد، نگاه ما ایده الی و حداکثری و به سمت مطلوب است و مهمترین شاخصی که ما در این آثار در نظر میگیریم این است که چقدر این آثار از جذابیت برخوردار هستند، اثر رادیویی که بتواند مخاطب را تا انتهای برنامه همراه خود کند و در پایان برنامه مخاطب احساس کند قدری از فضا و زمان بریده شده، جذاب است و برای شاخص جذابیت ما خیلی فکر کردیم که بر چه مبنایی ما میتوانیم بگوییم یک اثر، اثر جذابی هست، شاید این تعریفی که به آن رسیدیم کاملترین تعریف باشد و آن این است که وقتی مخاطب در هنگام مواجهه با یک اثر رادیویی و یا هر اثر دیگری فضا و زمان را گم میکند و درگیر روایت داستان و یا آن اثر هنری میشود، این مهمترین شاخصی است که ما به عنوان جذابیت به آن توجه داریم، در کنار آن شاخص های محتوایی و شاخصهای فنی را هم در نظر داریم، مستند رادیویی باید توجه خیلی خوبی به پژوهش و تحقیقات داشته باشد جزئیات مربوط به آن برنامهای که قرار است تولید و ارائه کند باید به درستی ارائه شده باشد و مستند به لحاظ اثر بخشی باید اثر بخش باشد.
مدیر کل نظارت و ارزیابی برنامههای رادیو در خصوص نقاط ضعف آثار گفت: شرایط زمانی قدری دست تهیه کنندهها را میبندد چرا که هر هفته یا هر چند روز یک بار باید موضوعی را انتخاب کنند و پر و بال دهند و جزئیاتی را به آن اضافه کنند و به یک اثر قابل پخشی برسانند، من اگر از این زاویه نگاه کنم برخی از مستند سازان ما روی ابعاد شناختی و اطلاعات خیلی متمرکز میشوند، ابعاد احساسی، عاطفی و نگرشی در مستندها شاید کمتر به آن پرداخته شده، فرصت شاید این چنین تهیه و تولیدی وجود نداشته، موسیقی و جلوههای صوتی میتواند روی عواطف و احساسات مخاطب تاثیر گذار باشد، اثر مستندی که تولید میشود؛ اگر نتواند احساسات مخاطب را برانگیزد و نتواند همدلی و هم ذات پنداری با مخاطب ایجاد کند، این اثر نمیتواند مخاطب را جذب و درگیر کند.
وی در خصوص پژوهش و تحقیق در آثار هم گفت: ما وقتی اثری را ارزیابی میکنیم، و قرار است این اثر را تولید کنیم از چه زمینههای پژوهشی استفاده کنیم و چه کار کنیم که این اثر پر بار شود، تحلیل من این است که در زمینه پژوهش و تحقیق آثار ما ضعیف نیستند، ابزارهای متعددی وجود دارد که مستند سازان میتوانند به آنها مراجعه کنند، اگر در خدمت مستند پرتره هستند میتوانند به نزدیکان آن شخص مراجعه کنند و اگر در خدمت مستند رویداد هستند ارتباطات به گونهای هست که ما در این زمینهها کم نداشته باشیم، در این زمینه مستندهای ما به یک پختگی رسیده اند.
وی در پایان در خصوص نقاط قوت و ضعف کلیت برنامههای رادیو گفت: ما تمام تلاشمان بر این است که به برنامههایی که از رادیو پخش میشود کمک و مشورت بدهیم که جذابیت خوبی داشته باشند که مخاطب با برنامهها ارتباط بگیرد و به سمتی برویم که بر نقاط قوت برنامههای رادیویی اضافه شود و نقاط ضعف و کاستیها کاهش یابد، ما به صورت دورهای شبکههای رادیویی را ارزیابی میکنیم، من هر موقع که برنامههای اصلی رادیو را شنیدم به تهیه کنندههای این برنامهها دست مریزاد گفتم واقعا آثار خوبی در رادیو تولید میشود، ما به واسطه این که سخت افزار رادیو و گیرندههای رادیو در منازل کمتر شده و شنوندههای رادیو تحت تاثیر اینها قرار میگیرند؛ ما با یک اشکالی مواجه هستیم که ارتباط برنامهها با مخاطبانی که میتوانند استفاده کنند یک جایی قطع است، من پیشنهاد دادم و آن هم این که موتورهای جستجوگری که در اینترنت است به بخشهای مختلف برنامههای رادیو مرتبط شود تا مخاطب بتواند از این برنامههای رادیویی استفاده کند.