کنترل آلایندهها در منبع، نویدبخش هوای سالم
رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با کنترل آلایندهها در منبع در افقی دهساله شاهد هوایی سالم در تهران خواهیم بود.
وحید حسینی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا افزود: در دو تا سه سال نمی توانیم هوایی سالم داشته باشیم ولی میتوانیم کیفیت هوا را بهتر کنیم و باید بلند مدت برنامهریزی و کوتاهمدت عمل کنیم.
وی گفت: حل مشکل آلودگی هوا نیاز به کارهای خارق العاده ندارد چرا که بسیاری از شهرهای بزرگ و آلوده دنیا نیز توانستهاند از آلودگی هوا نجات یابند.
رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در کشور نیز گامهای بزرگی برداشته شده است همانگونه که با تولید خودروهای با استاندارد یورو2 و حذف خودروهای کاربراتور، آلاینده بسیار خطرناک مونوکسیدکربن از هوای تهران حذف شد.
حسینی بر ضرورت استفاده از فیلترهای دوده در خودروهای دیزلی تاکید کرد و گفت: خودروهای دیزلی از مهمترین معضلات ما در آلودگی هواست که مدتها از نظر قانونی و استاندارد رها شدهاند.
وی افزود: فیلترهای دوده مسئله جدیدی نیست و از بیش از ده سال گذشته در دنیا استفاده می شود.
حسینی گفت: اقدامهایی چون زوج و فرد کردن تردد خودروها نیز موثر نیست چرا که در شرایط وارونگی هوا شهر مانند ظرف دربستهای است که تمام آلایندهها در محیط آن باقی میماند.
رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از همکاری و رویکرد جدید شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا سخن گفت و افزود: با این همکاری بنا نیست منتظر کمک دولت باشیم البته سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است برای کمک به کاهش آلودگی هوای تهران حمایت قانونی میکند.
وی بر لزوم جدی گرفتن معاینه فنی خودروها نیز تاکید کرد و گفت: نباید به خودروهای آلاینده و موتورسیکلتهای بنزینی اجازه تردد داد.
حسینی افزود: موتورسیکلت های بنزینی پدیده شومی است که سه برابر خودروهای با استاندارد یورو2 آلودگی تولید می کنند و در مرکز شهر تهران نیز شاهد تردد تعداد زیادی از این وسیله نقلیه هستیم.
وی از ایجاد دفتر محیط زیست در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد و گفت: از زمان ایجاد این دفتر تمام طرحهای حمل ونقل با نگاه کنترل آلودگی هوا بررسی و اجرا میشود.
حسینی بر لزوم کنترل محدودههای ترافیکی توسط معیارهای زیست محیطی نیز تاکید کرد.
رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: نباید زوج و فرد بودن پلاک خودروها را ملاک صدور اجازه تردد قرار داد چراکه ممکن است این خودروها نیز آلاینده باشند و باید پاک بودن خودروها را ملاک قرار داد.
حسینی افزود: همه ما از آلودگی هوا آسیب می بینیم و در حال مرگ هستیم و آلایندهای مثل مونوکسید گوگرد آلاینده سنگینی است که در ارتفاع پایین قرار میگیرد و بیشتر بچهها آن را تنفس میکنند.
دومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا صبح امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما آغاز به کار کرد و تا عصر فردا ادامه دارد.