رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: آمارهای مرکز ما نشان میدهد تارنماهای فروش کتاب به ترویج کتابخوانی کمک کرده است.
آقای مجتبی صمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی رشد فروش کتاب افزایش یافته است، اما فعالان حوزه کتاب نیازمند تغییر رویکرد و نگرش نسبت به استفاده و بهره گیری از فضای مجازی هستند.
وی برای حل مشکلات و مسائل پیش رو پنج راهبرد و سیاست برای فعالان حوزه کتاب مطرح کرد و گفت: اولین راهبرد زیر ساخت محوری یعنی برنامه و قالبهایی است که بتواند فعالیتها و کنشهای مختلف کاربران و مخاطبان را در حوزه کتابخوانی ترویج کند.
رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات افزود: دومین راهبرد سواد خود تبلیغی است که مولفان و مترجمان و افرادی که به نوعی تولید کنندگان محتوا هستند باید خودشان بیایند در این فضا وارد شوند و کار تبلیغ و ترویج کتابهای خود را انجام دهند.
آقای صمدی گفت: سومین نکته بهره گیری از فرهنگ شهرت است در شرایط کنونی فضای مجازی باعث شده است فرهنگ شهرت شکل بگیرد.
وی افزود: چهارمین راه حل، همیاری ناشران است به این دلیل که قدم اصلی را ناشران باید در عرصه ترویج کتاب خوانی و اثرگذاری در حوزه فضای مجازی و استفاده از این فضا به عهده بگیرند.
رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات گفت: پنجمین راهبرد ترویج مرور نویسی است به این صورت که دانش آموزان و دانشجویان ما باید این مهارتها را داشته باشند که با هر کتابی مواجه شدند روایت خود را از کتابها داشته باشد.
بنابر اعلام پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سال گذشته تنها یکی از تارنماهای فروش کتاب بیش از یک میلیون نسخه کتاب را از طریق فضای مجازی به فروش رساند.