حسینی نماینده پارلمانی دولت با بیان اینکه دولت سعه صدرش بالا است، گفت: ما در نوروز امسال چندین نشست با نمایندگان مجلس دوازدهم برگزار و برای اجرای شعار سال با آنها رایزنی کردیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه امشب پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه صف اول با موضوع تعامل دولت و مجلس در سال گذشته و پیش رو و با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور پخش شد.
مشروح این گفت وگو را در زیر میخوانید:
سوال: با توجه به این که آرام آرام به ماههای پایانی مجلس یازدهم میرسیم مهمترین تحولاتی که در خود معاونت پارلمانی در سال گذشته اتفاق افتاد چه بوده است؟
حسینی: از شهریور سال ۱۴۰۰ که این دولت آغاز به کارکرد بنایش بر تعامل و همکاری با مجلس بود، چون وقتی این دو قوه در کنار هم باشند میتوانند کارهای بزرگی برای کشور انجام بدهند در عین حال که تفکیک قوا را ما داریم، اما معنایش این نیست که ارتباطی وجود نداشته باشد، تعامل سازنده نباشد، درست است که تقسیم کار شده آنها وظیفه نظارتی دارند، تقنین دارند، اما قطعاً با همدلی و هم افزایی همان طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند کارها بهتر میتواند انجام شود ما سعی کردیم که ارتباطات ما بیش از گذشته باشد یعنی اگر مثلاً در گذشته برخی از مسئولین چنان ارتباطی با مجلس نداشتند اینها را افزایش بدهیم مثلاً در همان سال اول رئیس جمهور با همه نمایندگان یک دور جلسه داشتند در قالب مجمع نمایندگان هر استان ما دیدارهایی داشتیم معاون اول، معاونین دیگر، وزرا حضورشان در مجلس، در وزارتخانهها و همین طور در مجلس و یا نشستهای مشترکی که داشتیم که اگر نمایندگان مطالبه ای، نقدی، نظر یا پیشنهادی دارند بتوانند دسترسی داشته باشند حرفهایشان را منتقل کنند و مشورتهای لازم را از آنها هم در انجام امور بگیریم لذا یک تحول قابل توجه در این حوزه رخ داد.
ما ۳۰ جلسه داشتیم هر ماه تقریباً یک جلسه با نمایندگان که نقطه نظرها یشان را داشته باشیم
حسینی : کار دیگری که ما انجام دادیم این است که بر اساس این که ما میخواهیم تعامل بهتری داشته باشیم بحثی را تحت عنوان دانش پارلمانی برای مجموعههای مختلف، چون هر وزارتخانه یک معاون پارلمانی دارد، اداره کل امور مجلس دارد که به طرحها و لوایح رسیدگی میکند و هم به مطالباتی که نمایندگان دارند یا اگر تذکر یا سوالی است و گاهی اوقات بحث استیضاح مطرح میشود خود آن عزیزان کاملاً با اسناد بالادستی و قانون اساسی آشنا باشند با آیین نامه داخلی مجلس آشنا باشند که روال امور چگونه است. ما سعی کردیم اینها را آموزش بدهیم و با خود پارلمانیهای وزارتخانهها جلسات منظمی داشتیم مثلاً ما ۳۰ جلسه داشتیم هر ماه تقریباً یک جلسه با آنها که نقطه نظراتشان را داشته باشیم یک صدای واحد دولت در مجلس داشته باشد.
سوال: در همین زمینه آیا این موازی کاری صورت نمیگیرد؟ چون دولت و رئیس محترم جمهور شما را به عنوان معاونت در حوزه پارلمانی منصوب کرده و بعد هر وزارتخانه هم یک نماینده در آنجا دارد.
حسینی: نه بالاخره، چون مطالبات نمایندگان متعدد است. یکی ممکن است در وزارت صمت کار داشته باشد، یکی در وزارت نفت، یکی در کشاورزی قطعاً باید امور تخصصی را وزارتخانههای مربوطه انجام دهد آن کاری که در گذشته مشکل آفرین بوده همین که اشاره کردید یک ناهماهنگی ایجاد میشد گاهی اوقات رقابتهای منفی بین خود وزارتخانهها ایجاد میشد مثلاً در بحث بودجه برای جلب بودجه بیشتر و کاری که ما کردیم این است که مرتب این جلسات و نشستها وجود داشته باشد اگر در جایی هم ناهماهنگی بوده تذکر داده شود. ما در این دوره کاری کردیم که قبلاً سابقه نداشت ارزیابی عملکرد معاونین پارلمانی یعنی هم از بُعد نظارت و هم از بعد تقنین به آنها امتیاز میدهیم بعد به وسیله وزیرمربوطه، رئیس جمهور کاملا دوستان میدانند که عملکرد و کارنامهشان باید مشخص و درخشان باشد لذا یک همدلی و وفاق خوبی ایجاد شده این هم از آن کارهایی بود که در گذشته سابقه نداشت یا مثلاً موردی تشکیل میشد مثلاً میخواستند یک وزیر را استیضاح کنند پارلمانیها را جمع میکردند یک هماهنگی بینشان انجام میدادند، اما این که به صورت منظم در وزارتخانههای مختلف همه اطلاع پیدا کنند از تجربیات دیگران استفاده کنند مثلاً در بعضی وزارتخانهها سامانههای خیلی خوبی دارند همه اطلاعات نمایندگان در آنجا وجود دارد این کار بسیار خوبی است که دارد انجام میشود.
ارزیابی عملکرد معاونین پارلمانی داریم یعنی هم از بُعد نظارت و هم از بعد تقنین به آنها امتیاز میدهیم
حسینی : یک اقدام دیگری که کمتر سابقه داشت بحث حضور در حوزههای انتخابیه بود، نمایندگان معمولا اول یک پروژه یا برنامهای داشتند اول از رئیس جمهور درخواست میکنند که ایشان حضور پیدا کنند، رئیس جمهور با آن همه مشغله دیگر فرصت نمیکند برای هر برنامهای حضور پیدا کند یا مثلاً معاون اول یا وزیر مربوطه و بالاخره حداقل این که انتظار دارند خود ما در خیلی از برنامهها حضور پیدا کنیم از نزدیک کارهایشان را ببینیم، مشکلاتی که دارند، واقعیتها را منتقل کنیم و از کارشان گره گشایی انجام شود که ما هم این کار را منظم انجام میدهیم من الان نمازم را کامل میخوانم، هر هفته یک سفر انجام میدهیم کثیرالسفر محسوب میشویم.
سوال: بیشتر در چه حوزههایی مثلاً فقط سر زدن به پروژهها و منتقل کردن مشکلات به دولت است؟
حسینی: بله یک بخش از آن خواسته نماینده است که مثلاً در حوزه انتخابیه با یک مشکل مواجه است مثلاً پتروشیمی، پالایشگاه یا کارخانه است که نیاز است تقویت شود یا یک پروژه عمرانی است باید ادامه پیدا کند یا مثلاً در مناطق مرزی بازارچه مرزی است یا مثلاً بحث تقسیمات کشوری، یک بخش میخواهد تبدیل به شهرستان شود این که ما بنشینیم در کمیسیون سیاسی دفاعی یا در دولت صرفاً بر اساس گزارشها بخواهیم تصمیم بگیریم تا این که خودمان برویم از نزدیک ببینیم که این بخش چه امکاناتی دارد، چه تعداد اداره دارد، چه ظرفیت کشاورزی، صنعتی، معدنی، خدماتی و گردشگری و مسائل مختلف دارد بعد این را بیاییم خیلی دقیق در کمیسیون دفاعی یا در بحث صحن دولت مطرح کنیم این خیلی فرق میکند، واقع بینانه است.
سوال: ساز و کار این مشخص است؟ چون مثلاً در حوزه تقسیمات کشاورزی وزارت کشور، فرمانداران و استانداران هستند، در حوزه صنعت و صنایع، وزارت صمت، وزارت نیرو و اینها هستند برای خود جایگاه معاونت پارلمانی آیا جایگاهی است؟
حسینی: در وهله اول باید آن وزارتخانهها کار خودشان را انجام بدهند مثلاً تقسیمات کشوری از شهرستان، استان میآید وزارت کشور ولی ببینید وقتی مثلاً میآید در کمیسیون سیاسی دفاعی که رئیس آن وزیر کشور است بالاخره بقیه اعضای دولت میگویند حتماً وزیر دفاع میکند یعنی به طور طبیعی دفاع میکند لذا اگر کس دیگری هم باشد که در کنارش بتواند واقعیتها را به خوبی منتقل کند خوب است یا این که بالاخره برخی از کارها به نتیجه رسیده است اما از طریق وزارتخانه مربوط نتوانستند به جمعبندی برسند این که توقع دارند که یک فرد دیگری بیاید و ورود پیدا کند و گزارش بدهد و الحمدلله این تعامل بسیار خوب بوده و وزرا هم همکاری میکنند وقتی میبینند ما مطالب را منتقل میکنیم یا خود شخص آقای رئیس جمهور.
نماینده پارلمانی رئیس جمهور به صورت منظم هم به خواست نمایندگان، هم به خواست استانداران، هم نمایندگان ولی فقیه به استانها سفر می کند
حسینی: بعد فقط بحث نماینده نیست یعنی ما در استانها با استاندار، با نماینده محترم ولی فقیه در موضوعات مختلف، گاهی اوقات جلسه شورای اداری استان تشکیل میشود یا مثلاً فرمانداران مختلف را و سیاستهای دولت آن جا تبیین میشود، ابهامات و سوالاتی که وجود دارد یا مثلاً در جمع دانشگاهیان مثلاً در همین بحث انتخابات ما تاکید داشتیم بر مشارکت، این که ما چگونه مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب کنیم ابهاماتی هست، سوالاتی هست، اینها پاسخ داده شود اینها موثر است. در مجموع میخواهم بگویم این حرکت در گذشته کم سابقه بوده سفر میرفتند، اما به این صورت کمتر بود ولی ما به صورت منظم هم به خواست نمایندگان، هم به خواست استانداران، هم نمایندگان ولی فقیه یا شورای هماهنگی تبلیغات سفر می کنیم.
ارزیابی از عملکرد خود نمایندگان که چه موقعیتی دارند با چه چالشها و مشکلاتی مواجه هستند نتایج سفرهای استانی است
حسینی: همین هفته گذشته ما در روز قدس در استان خوزستان در اهواز بودیم در کنارش قطعاً به آن مناسبت که صحبت میشود، عملکرد دولت هم بیان میشود ابهاماتی که است یا راجع به آن استان که چه اقداماتی انجام شده مثلاً من در بحث اهمیت استان خوزستان اشاره کردم که سوم شهریور سال ۱۴۰۰ اعضای دولت رایش را گرفته و روز بعد از آن رئیس جمهور در خوزستان حضور داشتند تا به الان ۸ سفر داشتند به خاطر اینکه استان مشکلات خاصی دارد مشکلاتی که از دوران دفاع مقدس باقی مانده باید توجه بیشتری شود. میخواهم بگویم اینها نتایج خوبی است که گفته میشود و بعد هم بالاخره ارزیابی از عملکرد خود نمایندگان که چه موقعیتی دارند با چه چالشها و مشکلاتی مواجه هستند میتواند بسیار کمک کار نمایندگان عزیز باشد.
سوال: شاید الان از آغاز امسال ما موضوع شعار سال هم داریم و کسی که هماهنگ کننده بین راهبردهای دولت و مجلس است جنابعالی سکانش را در اختیار دارید، آیا الان تدبیر خاصی برای تحقق شعار سال اندیشیده شده یعنی جهش تولید با مشارکت مردم؟
حسینی: از ۵ فروردین بعد از تعطیلات رسمی بلافاصله جلسه دولت تشکیل شد و آن جا روی این مسئله بحث شد که هر وزارتخانه و هر دستگاه الزامات تحقق این شعار را در مجموعه خودش کار کند که چه زمینه سازی باید انجام بشود و بعد هم اگر از جهت قانونی نیاز به قانون جایی داریم لایحهای باید باشد که اینها هم بیان شده و ما اعلام آمادگی کردیم و اصلاً برنامهای هم که قبلاً نوشته شده بر اساس همین مسئله اولویت اقتصاد است، تولید است، ما امسال باید لوایح متعددی را ملزم هستیم بر اساس برنامه هفتم تقدیم مجلس کنیم که تحقق پیدا کند آن اهداف متعالی و بلندی که در نظر گرفته شده است .
حسینی: مثلاً این که در پایان این دوره تورم تک رقمی بشود، این که ۹۰ درصد محصولات کشاورزی در داخل تامین شود و اهداف دیگری که در بخشهای مختلف لحاظ شده است اینها باید تحقق پیدا کند برخی نیاز به لایحه دارد که باید انجام بشود یا مثلاً فرض کنید در بحث اقتصاد دریا پایه که بسیار مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب است سیاستهای کلی ابلاغ شده امسال باید لوایح مربوط به آنها آماده شود که بر اساس آن زیرساختهای قانونی و مقرراتی که لازم است آیین نامههایی که لازم است کارها عملیاتی و اجرایی بشود. در مورد خود بودجه هر ساله وقتی نهایی میشود نیاز به آیین نامه دارد در گذشته گاهی اوقات نوشتن این آیین نامهها تا ۳ ماهه چهارم هم به درازا میکشید در دی و بهمن و گاهی تا اسفند ولی خوب این دولت تاکید آقای رئیس جمهور بر این است که بلافاصله اینها آماده شود وعملیاتی و اجرایی بشود.
فرد اگر میخواهد در بخشهای گوناگون کار کند کاملا اطلاعات لازم در اختیارش گذاشته میشوددر پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نخواهند گرفت
حسینی: در این نشست مشترک که بود اشاراتی شد ولی باید بیش از اینها کار شود در کمیسیونهای مشترک و ببینیم چگونه میشود این شعار را که بسیار مهم است، چون تولید اساس کار است و اگر ما میخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم، اگر میخواهیم فرصتهای شغلی جدید ایجاد شود، اگر میخواهیم درآمد ارزی داشته باشیم، اگر میخواهیم واردات ما کاهش پیدا کند همه اینها برمیگردد به بحث تولید آن هم با مشارکت مردم که بسیار مهم است. با نمایندگان صحبت شد که اگر پیشنهادهایی دارند، چون اینها بالاخره در میدان هستند با مردم در شهر و روستا در تماس هستند و میدانند که موانع تولید چه چیزهایی است، چرا بعضی از سرمایهگذاران رغبت ندارند برای این که در این حوزه بیایند کار کنند یا رها کنند اینها را تا حدودی نمایندگان میدانند بر اساس اقتصاد بومی هر شهری، استانی میتوانند پیشنهادهای خوبی را ارائه بدهند.
حسینی : البته در گذشته هم گامهای خوبی برداشته شده شما ببینید همین که صدور مجوز کسب و کار تسهیل شده این که در مناطق آزاد بستههای سرمایهگذاری آماده شده که فرد اگر میخواهد در صنعت، در کشاورزی، در معدن، در خدمات، در بخشهای گوناگون کار کند کاملا اطلاعات لازم در اختیارش گذاشته میشود اگر تسهیلاتی وجود دارد به او گفته میشود و مجوزها هم آماده است یعنی این که آن قدر در پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نخواهند گرفت، اگر ما بتوانیم این تفکر را در کل کشور همه استانها، هر شهرستان بداند که این ظرفیتهایش است و اگر سرمایهگذاری میخواهد بیاید به او عرضه کند که ما این کارها را انجام میدهیم و حمایتهای لازم باید انجام بشود، چون ما گاهی اوقات در گذشته هم داشتیم بحث خصوصیسازی، واگذاری، اما دیگر رها شده است.
سوال: برای بعضی از موضوعات قانون نیست ولی در مورد مشارکت مردم به ویژه در حوزه اقتصاد ما اصل ۴۴ قانون اساسی را داریم و سیاستهای کلی هم از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، دولت چه مقدار امسال را که مشارکت مردم به صورت خاص در حوزه جهش اقتصادی آورده، آیا در این زمینه نیاز به مقررات تازهای است یا نیاز به مقررات زدایی داریم؟
حسینی: قطعاً خود انبوه مقررات و دستورالعملها گاهی اوقات دست و پاگیر است و کار را مشکل میکند هر مقدار که این سهل و روان بهتر است مثلاً در گذشته به اقتصاد دریا پایه توجه نداشتیم یا به اقتصاد دیجیتال چندان توجه نمیکردیم یا این که مثلاً فرض کنید ما با در برخی از سازمانهای بینالمللی مانند شانگهای یا بریکس یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت پیدا کردیم. گاهی اوقات لوایحی هم باید به مجلس داده شود که در مجلس هم در جریان باشد و همراهی کند، این است که بخشی از آن برمیگردد به قانون ولی بخش عمده برمیگردد به عزم و اراده اجرا و نهایی کردن و این که مدیران ما در سطوح مختلف پای کار باشند و نمایندگان هم در این قضیه کمک کنند، همراهی کنند اگر راهکار و پیشنهادی دارند، نقدی دارند نقدشان را مطرح کنند ما استقبال میکنیم ولی بالاخره باید یک همدلی و همبستگی باشد نه تنها بین دولت و مجلس بلکه قوه قضاییه هم در این عرصه باید همراهی کند، نهادهای انقلاب باید کمک کنند همه، انشالله این جهش صورت بگیرد و ما در پایان سال بتوانیم یک کارنامه درخشانی را ارائه بدهیم. خوشبختانه این دولت اهتمام ویژهای دارد به آنچه که رهبر فرزانه انقلاب مطرح میکنند، چون میدانند این نیاز کشور است، ضرورت دارد و راه بهبود امور از این مسیر میگذرد.
سوال:انشاالله که کارنامه بسیار درخشانی که سال پرکاری هم برای شما است در سال ۱۴۰۳ باشد ولی مهمترین کاری که در سال ۱۴۰۲ در معاونت پارلمانی کردید چه بوده است؟
حسینی: همان طور که اشاره کردم، چون ما مرتب با دو موضوع سر و کار داریم یا سه موضوع، یکی بحث مطالبات نمایندگان است که البته وظیفه اصلی نمایندگان نیست، اما خوب دیگر مردم توقع دارند و مردم از کارهای شخصی به نمایندگان مراجعه میکنند تا پروژهها و طرحها، آنها به ما منعکس میکنند و ما هم در دولت با وزرا، اگر لازم باشد با شخص آقای رئیس جمهور منتقل میکنیم و پیگیر هستیم که نتیجهای عاید شود اگر جایی هم واقعاً امکانپذیر نیست یا مثلاً اعتباری ندارد اینها را به نمایندگان توضیح میدهیم.
نکته دوم بحث سوالات و تذکرات نمایندگان است من به یک قلم اشاره کنم ما در طی این ۳۲ ماه بالغ بر ۶ هزار سوال داشتیم.
سوال: با توجه به اینکه همه گمان میکنند، چون مجلس و دولت همگرا هستند باید قاعدتاً کمتر بود.
حسینی: نه بیش از ۶۰۰۰ سوال داشتیم اصلاً در مورد بعضی از وزارتخانه ۲۰۰ یا ۳۰۰ سوال مطرح شده یکی از کارها این است که ما این نمایندهای که سوال کرده را متقاعد کنیم که سوالش را پس بگیرد، جاهایی ممکن است اطلاع ندارد اطلاعات لازم را در اختیارش قرار میدهیم، یک جاهایی ممکن است اشکال از ما باشد ضعفی وجود دارد کاستی یا کمبودی است آن کمبود جبران میشود و نماینده قانع میشود مراحل مختلف دارد ثبت سوال است بعد میآید اولین مرحله در کمیسیون مطرح میشود در همان فاصله ممکن است با نماینده یا نمایندگان سوال کننده صحبت شود یا در کمیسیون به نماینده توضیح داده شود و ایشان قانع شود و صرف نظر کند، باز از کمیسیون تا هیئت رئیس یک فاصله است در این فاصله گاهی اوقات صحبت میشود هیئت رئیسه اعلام وصول میکند میخواهد بیاید در صحن باز دوباره فرصت گفتگو وجود دارد از این ۶ هزار سوال، ۳۰ سوال به صحن علنی مجلس میآید از این ۳۰ سوال که مطرح شد تنها ۹ مورد بود که نمایندگان قانع نشدند این کار معاون پارلمانی است یعنی شما فکر کنید از ۶ هزار ما به ۹ مورد رسیدهایم من یک وقتی به یکی از آقایان میگفتم سحر و جادویی در کار نیست دوستان بالاخره زحمت میکشند میروند و اشکالات را برطرف میکنند یا توضیح میدهند.
این طور نیست که هرچه مطالبه باشد دولت بتواند همه اینها را انجام بدهد
حسینی: بالاخره ما محدودیتهایی داریم این طور نیست که هرچه مطالبه باشد دولت بتواند همه اینها را انجام بدهد بعضی از اینها باید در بودجه سالانه بیاید وقتی نباشد یا امکاناتی وجود نداشته باشد میسر نیست، این فقط از سوالات است. حالا شما ببینید استیضاح ما حدود ۱۵ وزیر در این مدت در مظان استیضاح بودند یعنی ثبت شد بعضیهایشان چندین بار ۱۵ مورد که میگویم بعضی از وزرا مثلاً ۵ -۶ بار طراحان مختلف بحث استیضاحشان را مطرح کردند، اما شما ببینید از این موارد متعدد تنها دو مورد مطرح شد یکی وزیر صنایع بود که دو بار دفعه دوم ایشان نتوانست نظر مجلس را جلب کند، وزیر بهداشت هم بود که در کمیسیون دیگر ختم به خیر شد و تمام شد و دیگر به صحن کشیده نشد و البته طبیعی است در همه دولتها این مسئله استیضاح را داشتیم.
سوال: یعنی مجلس در حوزه نظارت کار خودش را از دید شما دارد با قدرت انجام میدهد؟
حسینی: بله حتی ببینید حضرت آقا یک توصیه به نمایندگان کردند که افراط در استیضاح نباشد، تعداد تحقیق و تفحصهایی که ما این بار داریم شاید قابل مقایسه با دوران قبل نباشد از شهردار یک شهرستان بگیرید تا استانداری تا ریاست جمهوری در امور مختلف بحث تحقیق و تفحص مطرح شده لذا ممکن است تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص همه مطرح است و به جد و بعد هم بالاخره در نطقهایشان مطالبی که میگویند ما معمولاً با خود نمایندگان هم صحبت میکنیم شاید سخنی که گفتید این مبنای قانونی ندارد، همین هفته که ما در مجلس بودیم درباره موضوع جرائم راهنمایی و رانندگی یکی از نمایندگان میگفت که بر اساس چندین اصل قانون اساسی شما باید این را در مجلس تصویب کنید و هر دریافت و پرداختی باید با نظر مجلس باشد در حالی که مجلس این را در گذشته تصویب کرده و اختیارش را به دولت داده که سالانه بر مبنای تورم میتواند افزایش بدهد، دیگر نیاز نیست ما هر سال بیاوریم بگوییم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد یا ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد. میخواهم بگویم گاهی اوقات واقعاً شتاب میکنند بعضی دوستان یا در جریان نیستند ما اینها را توضیح میدهیم گاهی اوقات هم مجبور هستیم پاسخ مکتوب بدهیم.
سوال: پیش آمده که در یک موضوعی کوتاه بیایید و عقب نشینی کنید برای این که به یک حل و فصل منجر شود؟
حسینی: بله مثلاً مواردی بوده که نمایندگان اصرار داشتند کل نمایندگان نه، یک نماینده خاص مثل آن چه که در بحث معاون وزیر کشور رخ داد برای این که تعامل دو قوه حفظ شود و مشکلاتی ایجاد نشود این کار انجام شده، اما گاهی اوقات واقعاً نمایندگان در مواردی معدود نمایندگان داریم که به یک اقداماتی یا بعضی از مسائل اصرار دارند و بعد به زیانشان تمام میشود. من یک مورد را بگویم بد نیست، یکی از نمایندگان اصرار داشت که فرماندارشان تغییر کند بالاخره بررسی شد و در نهایت استاندار به جمعبندی رسید که آن فرماندار جابجا شود در حالی که نباید نمایندگان در عزل و نصب هادخالت کنند، مشورت بدهند، اما نباید بر نظر خودشان اصرار داشته باشند، آن فرماندار که کنار رفت بعداً کاندیدا شد و الان شد نماینده مجلس به جای همین نماینده که اصرار داشت این آقا عزل شود، اگر آن فرد اصرار نمیکرد او فرماندار بود و چه بسا این فرد هم به نمایندگی خودش در دور بعدی ادامه میداد یا مثلاً ببینید این که حضرت آقا فرمودند من شما را دوست میدارم که میگویم در انتصابات ورود پیدا نکنید، چون از همان گام اول یک عده با نماینده مخالف میشوند که چرا این گزینه مثلاً با نظر او شده مدیر کل یا رئیس اداره یا هر چیزی شده بعد اگر او عملکردش ضعیف باشد یا اشکالاتی داشته باشد همه برمیگردد به آن نماینده و بعد هم نمیتواند وظیفه نظارتی اش را انجام بدهد یعنی مثلاً نمایندگانی گفتهاند این آقا استاندار باشد و بعد بگویند ایراد دارد، میگویند خودتان پیشنهاد دادید.
سوال: البته در بسیاری از کشورها، چون دو مجلس دارند این قضیه خود به خود حل میشود یعنی یک مجلس کارهای مردمی و پیگیری حوزه انتخابیه خودش را دنبال میکند به عنوان مجلس نمایندگان و یک مجلس سنا هم کار عمومی و کلان کشور را ولی، چون ما یک مجلس داریم عملاً دوتایش یکی میشود.
حسینی: بله البته شوراهای شهر ما میتوانستند یک بخشی از این بار را به دوش بکشند ولی، چون شوراهای ما شدند شوراهای شهرداریها این هم مثلاً در مسائل دیگر جامعیتی ندارند و بعد هم بالاخره باید این فرهنگ سازی صورت بگیرد که مردم مشکلاتشان را از همان روال عادی دستگاههای اجرایی دنبال کنند، ما میرویم در شهرها همه میخواهند به رئیس جمهور نامه بدهند، ما میگوییم شما در اینجا استاندار، معاونش، فرماندار آنها مسئله شما را حل میکنند برای چه شما میخواهید حتماً به مقامات بالاتر مراجعه کنید.
جمعبندی دولت این بود که یک سازمان مستقل یا وزارتخانهای باشد برای وازت بازرگانی
سوال: در حوزه وزارت بازرگانی صحبتهای فراوانی شد. بالاخره تصمیم دولت و مجلس به کجا انجامید؟
حسینی: داستانش طولانی است یکی از دلایل مهمش هم بحث کنترل قیمت کالاها است که باید نظارت جدی باشد، با این ساز و کار فعلی پاسخگو نیست. درست است که ما سازمان تعزیرات داریم، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده داریم و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت وظایفی بر عهده دارند، وزارت دادگستری و دیگران، جمعبندی دولت این بود که یک سازمان مستقل یا وزارتخانهای باشد و تقریباً هم توافق شد یعنی ما اصلا این لایحه را بر اساس نامهای که رئیس محترم مجلس به دولت داد نوشتیم، چون ما میگفتیم طرح خود نمایندگان داریم یا سازمان، ما گفتیم سازمان نامه نوشتند که یک لایحه دولت بدهد دولت هم این لایحه را داد، در کمیسیون بررسی شد، در صحن هم تصویب شد ما در مراحلی بودیم که دیگر نهایی شود برخی تبصرهها و مواد و اینها و ابهاماتی برطرف شود یک مرتبه گفتند که این طرح را مسکوت بگذاریم در حالی که دولت باید رسماً درخواست بدهد حالا هیئت رئیسه مجلس اینگونه تشخیص دادند، به نظر میرسید به آیین نامه داخلی مجلس عمل نشد و بهتر بود که نظر دولت گرفته میشد و این قضیه به نتیجه میرسید، حالا دیگر آن ۶ ماه تمام بشود مجدد میتواند در دستور قرار بگیرد.