مجموعههای تلویزیونی از جمله برنامههای نوروز سیما مورد توجه بینندگان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، همزمانی بهار طبیعت و ماه بندگی حال و هوای سبد نوروزی برنامه های صدا و سیما را معنوی کرده بود.
آقای دکتر سید علی موسوی مدیر کل سنجش مخاطب سازمان صدا و سیما با حضور در استدیوی شبکه خبر گفت: در ایام نوروز مطابق سالهای گذشته دو نظر سنجی در هفته اول و دوم نوروز انجام دادیم، این نظر سنجیها به صورت تبلتی (حضوری) و دقیق در سراسر کشور انجام شده است وگروه سنی این دو نظر سنجی افراد ۱۲ سال به بالا بودند.
وی ادامه داد: در خصوص میزان استفاده از برنامههای صدا و سیما ویژه برنامهای که مربوط به تحویل سال بوده و ایام ماه مبارک رمضان ویژه برنامه افطار و سحر و همچنین سریالها و فیلمهای سینمایی که در این ایام پخش شد در مقایسه با سال گذشته در هفته اول افزایش ۸ درصدی و در هفته دوم افزایش ۷ درصدی داشتیم که در مجموع در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش ۱۵ درصدی مخاطبان بودیم.
موسوی افزود: در خصوص برنامههای تحویل سال شبکه سه با برنامه «سال نو» رتبه اول را کسب کرد، البته این رتبه بندیبا یک درصد تفاوت با برنامهها و شبکههای دیگر است و برنامه «شب عیدی» از شبکه دو رتبه دوم را کسب کرد.
وی در خصوص سریالها هم گفت: در هفته اول و هفته دوم نوروز نظر سنجی در خصوص سریالها صورت گرفت فصل چهارم سریال «زیرخاکی» رتبه اول را کسب کرد، سریال «هفت سر اژدها» رتبه دوم و پس از آن سریال «رستگاری» که رتبه سوم را کسب کرده است.
موسوی در خصوص برنامههای ویژه افطار و سحر هم گفت: برنامه افطاری «زندگی پس از زندگی» و برنامه «محفل» به طور مشترک رتبه برتر را کسب کردند، برنامههای افطار شبکههای استانی نیز توانست اقبال مخاطبان به شبکههای استانی را پس از این دو برنامه کسب کندو باید بگویم که ویژه برنامههای افطار در مقایسه با سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشتند.
وی ادامه داد: برنامههای سحرگاهی «ماه خدا» و «ماه من» که برنامههای شبکههای سراسری بودند در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴ درصدی را داشتند که به ترتیب توانستند توجه مخاطب را جلب کنند.
موسوی افزود: ویژه برنامههای مناجات خوانی و ترتیل قرآن کریم، قرائت قرآن کریم و سخنرانیهای مذهبی را هم ارزیابی کردیم، در مورد ترتیل قرآن کریم، امسال ما ۸ درصد افزایش مخاطبان را در مقایسه با سال گذشته داشتیم، شبکه سه و شبکه قرآن و معارف دو شبکه برتر ما در زمینه ترتیل خوانی هستند، در سخنرانی مذهبی ما رشد ۴ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشتیم که شبکه سه و شبکههای استانی رتبههای بالاتری دارند و مناجات خوانی نیز افزایش ۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد و شبکه سه و شبکههای استانی در این خصوص از شبکههای برتر ما هستند.
موسوی در خصوص ویژه برنامههای نوروز و ماه مبارک رمضان در رادیو هم گفت: در رادیو هم در کنار برنامههای تلویزیون نظر سنجی انجام شده. در رادیو ما رشد سه درصدی در مقایسه با سال گذشته داشتیم که از بین رادیوها، رادیوهای شبکههای استانی در سراسر کشور رادیو آوا، رادیو جوان و رادیو پیام رتبههای برتر را دارند.
وی در پایان گفت: امسال درباره خبر که بخش عمده اقبال مخاطبان به تلویزیون علاوه بر سریالها و ویژه برنامهها توجه به اخبار است، امسال ما رشد ۶ درصدی را در اخبار داشتیم که رشد مناسبی است، علاوه بر این در خصوص شبکههای استانی و اقبال شبکههای استانی ما رشد ۱۲ درصدی را داشتیم و نکته مهمتر این که اقبال استفاده از برنامههای رادیو تلویزیون در شبکههای مجازی بیشتر شده که ما در مقایسه با سال گذشته رشد ۲ درصدی داریم، خیلی از مخاطبان ما ممکن است که تکرار برنامه و یا بخشی از برنامهها را از سایتها و یا تلوبیون یا ایران صدا نگاه کنند یا گوش کنند، امسال این رشد را هم در بین رصد برنامههای صدا و سیما و استفاده از شبکههای مجازی داشتیم، نظر سنجیهای مرکز تحقیقات در بازههای مختلف زمانی انجام میشود ما هفته اول و دوم نوروز ویژه برنامههای نوروز، سریالها، ویژه برنامه افطار و سحر و مناجات خوانی نظرسنجی کردیم ولی از روز شنبه ۱۸ فروردین، ویژه برنامههایی که در ایام نوروز از شبکههای مختلف تاکنون پخش شده است مانند «پانتولیگ، مهمانی و مردان آهنین» به عنوان برنامههای شاخص در یک نظر سنجی جداگانه نظر سنجی میشوند.