معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طرح جنبش تعهد کشورها به حمایت از خانواده طبیعی را رئیس جمهور مطرح کرد و امیدواریم بتوانیم در سازمان ملل با قدرت و قوت در مقابل حرکتهای انحرافی بایستیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، برنامه صف اول شبکه خبر ، با حضور خانم دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با موضوع دستاوردهای حضور ایران در نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل را بررسی کرد.
سوال: خانم دکتر شما در هفته آخر اسفند سفری داشتید به نیویورک برای شرکت در نشستهای کمیسیون مقام زن بفرمایید که اهداف شما از این سفر چه بود؟
خزعلی: همانطور که میدانید هر ساله این کمیسیون تشکیل میشود در نیویورک و از همه جهان حالا یا معاونین مرتبط با مسائل زنان یا وزرای زن وزرای امور اجتماعی وزرای خانواده در این نشست شرکت میکنند عمدتاً کاری که انجام میشود گزارشی است که در سال گذشته هر کدام از کشورها از وضعیت زنان پیشرفتهایی که داشتهاند و توان افزاییهایی که نسبت به مسائل زنانشان داشتند مطرح میکنند و مشکلات یا هم افزاییهایی را که طلب میکنند و موانعی را که بر سر راه پیشرفتشان میبینند آنجا مطرح میکنند و معمولاً این تعاملات چند جانبه و دوجانبه میتواند راهگشا باشد و میتواند کشورها را یاری کند به همین مناسبت ما هم مشارکت حضوری داشتیم ،سال گذشته به صورت مجازی سخنرانیم را فرستادم در کمیسیون و امسال به صورت حضوری در چهار نشست شرکت کردیم نشست عمومی یعنی چهار نشست سخنرانی داشتم نشست عمومی نشست وزرایی و نشست تعاملی و یک پنل هم به ابتکار ایران برای اولین بار توسط زنان ایران برگزار شد به ریاست ایران و با همکاری کشور قطر و کشور اندونزی و بعضی از جمعیتهای آمریکایی که دوستدار خانواده بودند و به حمدالله استقبال خوبی شد در یکی از سالنهای بزرگ برگزار شد استقبال خوبی شد مباحث خوبی مطرح شد سوال و جوابهای متعدد و جمعبندی خوبی انجام گرفت و با نیروها و توانهای متفاوت و خوبی از کشورهای مختلف آشنا شدیم امیدوار هستم که این مقدمهای باشد برای اینکه ما بتوانیم گسترش فعالیتهای زنان را در سطح جهان داشته باشیم و بتوانیم از کشورهای دیگر هم برای تعامل بیشتر و برای شناساندن توانمندیهای زنان ایران که حقیقتاً یکی از اهداف این بود که توانمندیهای زنان ایران شناخته شود و معرفی کنیم پاسخگویی به برخی از شبهاتی که در مورد زنان ایران در دنیا مطرح میشود و برخی از دروغها و شایعه پراکنیها و قلب واقعیتها که در سراسر جهان به زنان ایران انجام میگیرد و باز از اهداف دیگرمان پشتیبانی از زنان مظلوم جهان بود که در راس آنها زنان مظلوم غزه هستند کمیسیون با عنوان فقرزدایی از زنان و جلوگیری از زنانه شدن فقر تشکیل شد و کشورها گزارشهایی میدادند به عنوان اینکه چه کارهایی انجام دادهاند در سال گذشته برای فقر زدایی و در عین حال و در همین زمان ما شاهد بودیم که تعداد زیادی از زنان در غزه به خاطر فقر به خاطر گرسنگی و به خاطر نرسیدن غذا جان میبازند و زنان و کودکان و این واقعاً جای تاسف بود که از یک طرف سازمان ملل نشست تشکیل میدهد و میگوید زنان نباید در سراسر دنیا فقیر باشند و از طرف دیگر قحطی و گرسنگی دارد زنان و مردان و کودکان را به کام مرگ میکشاند.
سوال: چقدر به اهدافی که ترسیم کرده بودید پیش از سفر دست یافتید مطمئناً این اهداف با چالشهایی و مسائلی و مشکلاتی هم روبرو هست از جمله اینکه همیشه به هر حال گروهکهای ضد انقلاب و به خصوص منافقین و نمایندگانشان آنجا تلاش میکنند که جوی درست کنند مزاحمتی ایجاد کنند برای همه هیئتهای ایرانی که به نمایندگی از ایران در مجامع بینالمللی حاضر میشوند معمولا رفتارهایی نشان میدهند آیا شما هم مواجه شدید با اینها یا خیر و چقدر موفق شدید که واقعاً تصویری بسازید یا بازخوردهایی بگیرید که انتظارش را احیاناً نداشتید و به هر حال در قضاوت شما نسبت به دستاوردهای سفر تاثیر مثبت داشت؟
خزعلی: آن تصویری که ما داشتیم از سفر خیلی بیشترش محقق شد و آن برنامهای که داشتیم بیش از تصور ما و بیش از آن چیزی که میخواستیم به حمدالله محقق شد، همانطور که عرض کردم پنلی که به طور اختصاصی ایران تشکیل داد توانست خیلی از حرفهایش را بزند ما میخواستیم صدای زنان ایران را برسانیم و در چند نشست و در موضوعات مختلف توانستیم وضعیت زنان ایران را ترسیم بکنیم میخواستیم دفاع از زنان غزه و مظلومیت آنها داشته باشیم مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفت و درخواست لغو عضویت اسرائیل را داشتیم به دلیل جنایتهایی که علیه زنان و کودکان علیه مردم مظلوم غزه مرتکب میشود و حقیقتاً جا ندارد که چنین رژیمی چنین رژیم نسل کشی در سازمان ملل جایی داشته باشد، امیدوار هستیم که اینها به نتایج قانونی برسد ما حداقل در آن حیطه خودمان و در وظیفه و مسئولیتی که داشتیم به حمدالله توانستیم صدایمان را برسانیم و مورد استقبال و تعامل خوب کشورهای مختلف قرار گرفت ضمن اینکه ما دیدارهای دوجانبهای هم با کشورهای مختلف داشتیم بعضی که شبهه داشتند بعضی که سوال داشتند به سوالهایشان جواب دادیم بعضی که خواهان این بودند که از توانمندیهای زنان ایران و از برنامههایی که برای زنان ایران داریم به صورت مشترک استفاده کنند و بعضی که مایل بودند ما برای کشور آنها و آنها برای کشور ما بتوانند برنامههای مشترک و برنامههای همسویی در ارتباط با خانواده داشته باشند به حمدالله حرکت خوبی و نشستهای خوبی برگزار شد و یکی از مهمترین مطالبی که به دنبالش بودیم همسو کردن و هم صدا کردن کشورها در مسئله خانواده بود مطلبی که آقای رئیس جمهور مطرح کردند به عنوان جنبش تعهد به خانواده که مسئلهای است که ما نیاز داریم کشورها حول این محور جمع بشوند که خیلی از کشورها استقبال کردند خوب انشاالله مستند را ارائه خواهیم داد و نشستی را در این زمینه خواهیم داشت.
سوال:یک گزارش ببینیم و برمیگردیم.
سوال: درباره خود نشستهای کمیسیون مقام زن شما اشاره کردید که ۳ بخش داشته این بخشها را به تفکیک میگویید که چه بوده و ما در هر کدام چه کاری کردهایم چه دستاوردی داشتهایم احیاناً؟
خزعلی:نشست عمومی را داشتیم که در صحن سازمان ملل بود و در واقع همه اعضا مشارکت داشتند و در این نشست عمدتاً به مباحث مرتبط با مسائل بینالمللی زنان که ما به صورت ویژه به مسئله غزه و فلسطین اشاره کردیم و مسائل مربوط به آن کشور کلیاتی مربوط به زنان در هر کشوری با توجه به کشوری که صحبت میکند که ما در مورد وضعیت زنان به صورت کلی در ایران صحبتهایی را آنجا مطرح کردیم و در همین نشست عمومی درخواست لغو عضویت اسرائیل را داشتیم.
سوال:همین جا ببخشید آیا کشور دیگری هم این درخواست را داشت و یا اصلاً اشاره به موضوع رفتار رژیم صهیونیستی در برابر زنان فلسطینی زنان و کودکان فلسطینی داشت یا فقط این ابتکار جمهوری اسلامی بود این را از این بابت میپرسم که اتفاقات اخیر در چند ماه گذشته در غزه خیلی کشورها را فعالتر کرده در موضوع فلسطین و مظلومیت مردم فلسطین را خیلی جا انداخته کار ما را شاید نسبت به گذشته سادهتر کرده آیا کشور دیگری هم بود که این پرچم را بلند بکند؟
خزعلی: بله خب خیلی از کشورها البته خوب شاید محدود بود ولی هیچ کشوری درخواست لغو عضویت اسرائیل را نداشت ولی خوب همه محکوم میکردند وضعیت گرسنگی و وضعیت فجایعی که و قتل و کشتار دارد در آنجا اتفاق و همه به اتفاق محکوم میکردند خود آقای گوترش در سخنرانیاش به شدت عصبانی بود و میگفت من ناراحتم و نمیتوانم خشم خودم را پنهان کنم خانم سیما بوخوس همینطور ین مسئله را محکوم میکرد ولی هیچ کدام مسئله لغو عضویت را مطرح نمیکردند.
سوال: این پیشنهاد جمهوری اسلامی بود؟
خزعلی: بله پیشنهاد جمهوری اسلامی بود و بعد هم کشورها آمدند از ما تشکر میکردند به خاطر این پیشنهاد ،ولی خوب عملاً اقدام عملی را باید بردارند و اقدام عملی باید داشته باشند و قدم بردارند که متاسفانه برای حفظ مصالحشان و به خاطر تهدیدهایی که میشوند و فشارهایی که به آنها از نظر سیاسی آورده میشود این شجاعت وجود ندارد که این اقدام را بکنند امیدوار هستیم به مرور با گفتنهای متعدد و با شکستن این سدها و با بلند کردن این صدا در سازمانهای بینالمللی بتوانیم به نتایجی برسیم، اگر چه حقیقتاً مایوس هستیم از سازمانهای بینالمللی و از اینکه اینها بتوانند اقدامی انجام بدهند به دلیل اینکه زیر سلطه ابر قدرتها هستند زیر سلطه استکبار هستند و منافعشان را ترجیح میدهند بر اینکه حرکتی به نفع مظلومین داشته باشند حقیقتاً دیگر سازمان ملل سازمان ملل نیست سازمان برخی از دولتها است که دنبال منافع و مصالح خاص خودشان هستند و ملتها جایی ندارند در آنجا ولی ما از طریق کشورها تلاش کردیم که صدایمان را برسانیم و تا حدی بتوانیم این مسئله را پیش ببریم که به این فکر کنند و به دنبال این مسئله باشند البته خوب برخی از کشورها گفتند نه ما اصلاً باید به دنبال این باشیم که از سازمان ملل اخراج بشود ،ولی هیچ اقدام عملی و حتی گفتار عملی هم نداشتند این را در خصوصی میگفتند، اما در سخنرانیها نه متاسفانه اظهار تاسف و همدلی در حد کلام بود و این خوب جای تاسف بسیار دارد و امیدوار هستیم که ملتها کاری انجام بدهند از دولتها و سازمانهای بینالمللی حقیقتاً ناامید هستیم من در همان سخنرانی هم ذکر کردم که وفاداری به مقاومت و همراهی زنان با مقاومت هر روز قویتر میشود و پایدارتر میشود ولی اعتماد به سازمانهای بینالمللی هر روز کمرنگتر میشود و از این باید بترسیم.
سوال: درباره بقیه نشستهایی هم که برگزار شد بفرمایید؟
خزعلی: نشست وزرایی داشتیم، که نشست وزرایی هم گزارشی از مراحل مختلف توانمندسازی زنان حمایتهایی که از پیشرفت زنان انجام گرفته مسئله تحکیم خانواده بحث مشاوره خانواده و کارهایی که در یکی دو سال گذشته انجام گرفته برای اینکه پیشرفت و ارتقاء بیشتر زنان و خانواده را شاهد باشیم گزارشهایی داده شد و بعد نشست تعاملی داشتیم در نشست تعاملی غیر از اینکه ما بحثهایی را در ارتباط با پیشرفت زنان داشتیم البته این را ذکر کنم که بحث بیمه را و نوع تامین اجتماعی را در نشست وزرایی به صورت عام در مورد توان افزایی و استحکام خانواده صحبت کردیم و در نشست تعاملی با موضوع حمایتهای اجتماعی و بیمه اجتماعی بود نوع بیمههایی که برای زنان در نظر گرفته شده در سال گذشته که به حمدالله دولت ما از خیلی از دولتها جلوتر بود بسیار قوی در بخش بیمه در بخش حمایتی از زنان عمل کرده بود شما شاهد هستید که در سال گذشته بیمه ناباروری تصویب شد ، بیمه زنان باردار تا پایان شیردهی بیمه کودکان زیر ۷ سال و بیمه اجتماعی زنان روستایی دارای سه فرزند اینها حرکتهای خیلی خوبی بوده غیر از بیمه سلامت که این فراگیری را در همه روستاها دارد و تعداد زیادی از شهرنشینان هم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند ۶ میلیون به کسانی که تحت پوشش قرار گرفتند اضافه شد اینها همه دستاوردهای بسیار خوبی است که ظرف مدت کوتاه قابل توجه است و خیلی از کشورها نتوانسته بودند خیلی کمتر از این را هم نتوانسته بودند برسانند ما در نشست تعاملی بعد از اینکه گزارش میدهیم سوالاتی مطرح میشود از جانب کشورهای مختلف که در بخش ما بلاروس و اردن و مالزی سوالاتی را مطرح کردند در ارتباط با حمایتهایی که از زنان سرپرست خانوار میشود در ارتباط با تحریمها که ما یکی از مسائل عمدهای که مطرح میکردیم این بود که خود تحریمها یک ظلم مضاعفی بر زنان و ضعیفان و مریضهایی است که دارو بهشون نمیرسد و کسانی است که سرپرستی خانوار دارند و با توان کمتری دارند زندگیشان را اداره میکنند و بسیاری از این تحریمها زمینه حرکت اقتصادی آنها را با اختلال ایجاد میکند و نماینده سازمان ملل هم که آمده بود در ایران این گزارش را به صورت مبسوط داده بود که دارند صدمه میبینند و بیشتر از همه زنان و کودکان و بیماران دارند از این مسئله تحریمها و فشارهای یک جانبه و خودسرانهای که دارد آمریکا اعمال میکند بر کشور ما دچار صدمه میشوند که این راه هم آنجا مطرح کردیم و سوالات هم بخشی به این مسئله مربوط میشد.
سوال:، چون اشارهای هم کردید به وضع بیمه زنان در کشورهای مختلف و اینکه و در ایران ما در نسبت به خیلی از اینها و یا شاید بیشترشان جلوتر هستیم و خیلی از این کشورها نیامدهاند به این سمت میتوانید مصداقهایی هم بگویید که قطعاً این را مخاطبان ما بدانند که شما تجربههایی که از بقیه رکت کنندگان در این نشستها شنیدید در کشورهای مختلف چه بود یعنی وضعیت بیمه زنان یا حمایتهایی که از زنان میشود حمایتهای اجتماعی مشخصاً از جنس بیمه داریم صحبت میکنیم خزعلی برخی از بیمهها که حقیقتاً به این شکلی که ما داریم بیمه سلامت فراگیر خصوصاً برای روستاییان بیمه ناباروری که اعمال نمیشود در خیلی از کشورها حالا من نمیخواهم اسم کشور خاصی را ببرم یا حمایتهایی مثل مرخصی بعد از زایمان که این مرخصی خیلی خوبی را داریم کشورها از دو ماه سه ماه نهایتاً ممکن است یک کشوری مثل ازبکستان مثلاً ۳ سال هم دارد ولی اکثراً در حد همین سه تا چهار ماه بیشتر نیست.
سوال: مثلاً در کشورهای اروپایی؟
خزعلی: در کشورهای اروپایی هم همینطور حالا بستگی دارد الان من دقیق بگویم کدام کشور ولی بعضی از کشورها مقدارش کمتر است و برخی از کشورها کمی بیشتر ولی حدی که ما قرار دادیم ۹ ماه و ۲۷۰ روز در واقع خیلی کار خوب و خیلی کم نظیر است عرض کردم برخی از کشورها مثلاً ممکن است مثل ازبکستان البته اجرایی هم گاهی اوقات نمیشود مثلاً یکی از کشورهایی که گفت ما دو سال مرخصی داریم گفتم حالا واقعاً من میخواهم ازت بپرسم واقعاً این مسئله اجرایی میشود خندید گفت نه، چون اگر بخواهم دو سال بروند مرخصی کارشان را از دست میدهند این یکی از مسائلی است که همه آنهایی هم که اجازه میدهند عملاً با عدم استفاده مادران با این مسئله روبرو هستند با این موضوع که این پشتوانه را ندارند ما مطلبی که در قانون جمعیت داریم به حمدالله پشتوانه خوبی برای خانمها است که کارشان باید حفظ شود حتی رتبه و پستشان باید حفظ شود اگرچه ممکن است به طور کامل اجرایی نشده باشد ولی در بعضی از دستگاههای اجرایی خوب دارد اجرایی میشود پستشان را حفظ میکنند حتی در برخی از دستگاههای اجرایی ما قبلاً اینگونه بوده که وقتی مادر میرفته مرخصی کمترین ارزشیابی را بهش در آن سال میدادند که الان در نظر گرفتهاند آن سال که برای مرخصی زایمان میرود بالاترین ارزشیابی را بدهند که خوب این یک مطلب خیلی ایجاد انگیزه کنندهای است برای مادران شاغل که موقعیتشان را از دست نمیدهند بعد از زایمان و بعد از مرخصیهایی که دارند برخی از کشورها از ما میخواستند که این تجربیات را منتقل کنیم یا یک ساعتی که مادران شیرده یا مادرانی که فرزند زیر ۶ سال دارند میتوانند کمتر کار کنند یا بازنشستگی یکی از مسائلی که آنجا خیلی دنبال این بودند که بازنشستگی زنان را کاهش بدهند و کمتر کشوری این کار را کرده بود کشور ما دست برتر را داشت که ما ۵ سال زودتر میتوانیم خانمها را بازنشسته بکنیم یا به تعداد فرزندانی که میآورند میتوانند بر سنوات و سابقه کاریشان اضافه شود و زودتر بازنشسته شوند یا بحثهای دورکاری که حالا این هم از مواردی است که باید جدیت بیشتری به خرج بدهیم که بهتر اجرایی بشود ولی همین دورکاری ترجیحا ممکن است یکی دو روز در هفته باشد این یک امتیاز خوبی بود برای اینکه پشتیبانی از مادران بشود که این مسئله هم باز نادر بود در جاهای دیگر به هر حال این موقعیتهای خوب را مطرح کردیم که پشتیبانی میکند از مادران و از اینکه در کنار خانواده باشند و کارهای دیگری را که به خصوص در سال گذشته ما سعی کردیم برای زنان و به عنوان کسب و کار پایدار خانواده محور داشته باشیم که با پشتیبانی کردن از زنان کارآفرین و اینکه آنها تحت سرپرستی و تحت پوشش قرار بدهند تعدادی از زنان را از مواد اولیه تا رساندن محصولات به بازار تا آموزش دادن و همراهی کردن آنها و این تعهد ۴ سالهای که از اینها میگیریم برای اینکه این شغل پایدار باشد و موقت نباشد خب این خیلی کمک کرده به وضعیت اشتغال بانوان ما اشتغالی که در کنار خانواده و به گونهای باشد که به خانوادهشان هم لطمه نخورد ، شما شاهد هستید الان بیکاری ۲ درصد از سال گذشته تا الان ۲ درصد کاهش پیدا کرده و آن امکاناتی که از نظر مشاغل خانگی در اختیار بانوان قرار گرفته که در این دولت ۲۵ برابر تسهیلات داده شده به زنان که ۸۰ درصد مشاغل خانگی همانطوری که میدانید بانوان هستند و با ۲۵ درصد افزایش افزایش تسهیلات و وضعیت مشاغل خانگی بانوان و اشتغالشان خیلی بهبود پیدا کرده همینطور مجوزهایی که ۸۰ درصد آن به خانمها اختصاص پیدا میکند صندوقهای خرد روستایی که بیش از ۴ هزار صندوق خرد روستایی داریم و تعاونیهایی که آمار تعاونیهای زنان را و تعاونهایی که در هیئت مدیرهشان بانوان هستند اینها را ارائه دادیم خوب اینها همه خبرهای خوبی بود که جالب توجه بود برای کسانی که فکر میکردند زنان ایرانی هیچ فعالیتی ندارند یا در بحث علمی حقیقتاً وضعیت زنان ایران از متوسط جهان بالاتر است شما در متوسط جهان میبینید که ۱۴ درصد زنان از مخترععین و از مبدعین هستند، اما در ایران ۲۴ درصد اینها همه نشان دهنده قدرت و توان بسیار خوب زنان ایران در عرصههای مختلف است و یا در مسئله ورزش و مدال آوری باز شاهد هستیم با اینکه ما ممکن است در برخی از فدراسیونها شرکت نکنیم یا پوشش خاصی خانمهای ایرانی دارند و ممکن است بعضی این را مانع بدانند ولی مدال آوری بانوان ما دارد نزدیک میشود به مدال آوری آقایون و این نشان دهنده توان خوبی است که در بانوان وجود دارد و پشتیبانی خوبی که دولت به خصوص این دولت انجام داده و ظرفیت را بالا برده برای فعالیت زنان چه در ورزشهای قهرمانی و چه در ورزشهای همگانی به گونهای که شما هم شاهد هستید که این پشتیبانیها باعث شده وضعیت ورزش بانوان ما رشد چشمگیری داشته باشد.
سوال: در این موارد احیاناً مواجهای داشتهاید با کسی ولو در خارج از جلسه و به صورت دو نفره که بیاید و بازخوردی به شما بدهد و بگوید مثلاً انتظار این را داشته یا نداشته ؟
خزعلی: ببینید سوال داشتیم، پرسشهایی را داشتیم، در همه نشستها هم پرسشهایی که به صورت رسمی مطرح میشد هم پرسشهایی که به صورت فردی مطرح میشد یا شبههها و یا سوالاتی که چه در مصاحبههای با خبرگزاری من پاسخگوی آن بودم و چه در نشستهای دوجانبه شاید مثلاً کشورهای اروپایی در مصاحبههایی که داشتیم معمولاً یک لیستی همراه خودشان میآوردند که مثلاً این سوالات را مطرح کنند که وضعیت حقوق بشر در ایران چگونه است و وضعیت زنان چگونه است و بیشتر هم مسائل مربوط به اغتشاشات پارسال را مطرح میکردند یا مسئله حجاب را مطرح میکردند که اینها را در یک گفتگوی صمیمی سعی میکردیم پاسخ بدهیم و البته ما هم از آنها سوال داشتیم، که سوالی که از وضعیت این کشورها مطرح کردم، اینکه بچههای مهاجر را از مادرانشان جدا میکنند، یا اینکه زنان مسلمان را با نوعی تبعیض و با نوعی نگاه نژادی با اینها برخورد میشود و در واقع نوعی نفرت پراکنی که خودشان هم قبول داشتند که بعضیهایشان میگفتند که ما داریم تلاش میکنیم این سبکهای تندروی و نفرت پراکنیهایی که دارد نسبت به مسلمانان انجام میگیرد داریم تلاش میکنیم که تعدیل کنیم ولی به هر حال خیلی جاها ما مطلب داریم و مطالبه داریم نسبت به حقوق زن و این نیست که بخواهند آنها ایراد به حقوق زن بگیرند البته در مسئله حجاب یکی از این وزرای اروپایی این را مطرح کرد که شما برای قانونی که دارید تصویب میکنید برای اینکه یک کسی کمی حجابش خوب نباشد ۱۰ سال او را میبرید زندان که مطرح کردم اولاً این قانون هنوز تصویب نشده بعد هم قانون جریمه محور است نه حبس محور مثل جرایم رانندگی و ذکر کردم که خیلی از این قوانین و خیلی از این حریمها و مسائلی که ما داریم رعایت میکنیم در واقع پیشگیری کننده از خشونتها و آزارهایی است که خانمها ممکن است باهاش مواجه باشند که ایشون میگفت ما انقدر جرائم و انقدر مجازات برای آزارها و خشونتها قرار دادهایم که کفایت میکند گفتم اتفاقاً شما بعد از اینکه جرم اتفاق میافتد به دنبال این هستید که مجازات بکنید ما میخواهیم پیشگیری بکنیم و ما میخواهیم نگذاریم اصلاً جرم اتفاق بیفتد و قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است و شاهدش اینکه شما میبینید در سایتهای خود آمریکا بروید در سایت پیشگیری و درمان میبینید که چقدر آمار آزارهای جنسی و تعدی فراوان است و اصلاً قابل مقایسه با ایران نیست تازه خود آنها میگویند که خیلی از موارد هم گزارش نمیشود یا آمارهای خشونت اصلاً قابل مقایسه نیست من دیدم چند وقت پیش یکی از خانمها گفته بود که در سال گذشته ۱۰۰ نفر از بانوان به دست همسرشان یا به عنوان قتل ناموسی کشته شد آنجا شما میروید در آمار میبینید که در آمار آمریکا ۴۰۰۰ نفر ذکر میشود در سال به دست یکی از بستگانشان یا دوست پسرشان در این آمار یک چیز عادی شده خوب این خیلی جای تاسف دارد که ما آن آمار وحشتناک را نمیبینیم و گاهی اوقات آماری که یکدانه هم زیاد است یک دانهاش هم حقیقتاً زیاد است آن را میآییم بزرگ میکنیم و خیلی بیش از آن چیزی که است سعی میکنیم روی آن مانور بدهیم.
سوال: یک وقتی مقایسه مثلاً میکنند به قول شما میشود، مقایسه کرد که ببینیم که در جاهای دیگر اوضاع چیست یک وقتی دیگر در مورد خودمان صحبت کنیم، به قول شما میتوانیم بگوییم که یکی هم زیاد است؟
خزعلی: بله یکی هم زیاد است ولی میخواهیم بگوییم به دلیل این حریمهایی که ما داشتیم و به دلیل این حفاظی که سعی کردهایم برای زنان داشته باشیم در واقع خیلی کم شده این خشونتها علیه زنان و قابل مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست.
سؤال: خانم دکتر، درباره دیدارها بفرمایید که چه گذشت در این دیدارها، معمولاً ذهنیت ما که دورتر هستیم از متن این دیدارها این است که یکسری تعارفات یا مثلاً بحثهای دیپلماتیک مطرح میشود. خیلی عینیتر و جزئیتر چه دستاوردی داشتید در این دیدار؟
خزعلی: دیدارها نه، اتفاقاً خیلی دیدارهای صمیمی و دیدارها گاهی از اوقات یک ساعت دیدارها طول میکشید و تجربیاتی که در مورد زنان در مورد خانواده دادیم و مواردی که رسیده بودن به آن کشورها و یا مواردی که احساس میکردند باید کمک بگیرند از تجربیات دیگران استفاده کنند، اینها تبادل میشد و یک نوع هم افزایی بسیار خوب در این دیدارها صورت میگرفت. از شرایط و امکانات و دستاوردهای کشورهای مختلف هم ما مطلع میشدیم و هم آنها مطلع میشدند و بعضی از اینها که به ایران آمده بودند قبلاً، خیلی اظهار اشتیاق میکردند و عنوان میکردند که برای ما شگفت انگیز بوده است پیشرفتهای خانمها را که دیده بودیم و فکر نمیکردیم یک همچنین حرکتهایی و یک همچنین توانمندیهایی در زنان ایران باشد. ما از بعضی هایشان هم دعوت کردیم کسانی که به ایران نیامدند که در اکس بایی که در آینده خواهیم داشت، بیایند و دستاوردهای ایران و زنان را به صورت ویژه ببینند. استقبال خیلی خوبی از این نشستها میشد با اینکه ما فرصت کمی داشتیم بیش از ۲۰ کشور را نشست و ملاقات گذاشتیم و همگی شائق بودند که این ارتباطات ادامه داشته باشد، از همه دعوت کردیم که در جنبش تعهد به خانواده بپیوندند و از همه دعوت کردیم به جنبش زنان ضد فساد بپیوندند که ما این جنبش یا کمیته زنان ضد فساد را از دو سال پیش شروع کرده ایم و در کشورهای مختلف با ارتباط با کشورهای مختلف سعی کرده ایم که آنها بیایند و به این کمیته بپیوندند که مسئله اینکه زنان در مقابله با فساد خیلی موفق هستند. حالا بحث فساد مالی و فساد اداری یک بخش آن است، بخش فساد اخلاقی بخش دیگری که بعضی از نهادها یا کشورها آن را طبقه بندی میکنند، زیرمجموعه فساد مالی قرار میدهند که زنها هم میتوانند در مبارزه با فساد خیلی موفق باشند و هم میتوان آنها را حفظ کرد از اینکه در معرض فساد و سوءاستفاده قرار بگیرند. این کاری است که ایران شروع کرده است و با بعضی از کشورها هم رایزنی کرده است الان هم استقبال کرده اند از هر دو مطلب، هم کمیته زنان ضد فساد و هم جنبش تعهد به خانواده؛ که انشاالله این ادامه دار خواهد بود و نشستها و گفتگوهایی چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری خواهیم داشت.
سؤال: ریزتر میتوانید درباره این ابتکارات توضیح بدهید که چه اتفاقی میافتد دقیقاً، یعنی ما درباره مثلاً جنبش حمایت از خانواده آیا شعاری را مطرح کرده ایم یا خیر این تبدیل به یک پویش فراگیر شده است یا قرار است بشود و در آن چه اتفاقات مشخصی قرار است بیفتد، یعنی مثلاً یک تعدادی کشور بیایند بگویند ما موافق هستیم که باید از خانواده حمایت کنیم این یک حرف است ولی ممکن است دستاورد واقعی و ملموسی پیدا نکند یا اینکه نه در قدمهای بعدی قرار است این پویش تبدیل به یک راهکارهای عینی و عملیاتی شود؟
خزعلی: ببینید ما در داخل این را به صورت یک کار عملیاتی شروع کرده ایم، سندنویسی آن را داریم انجام میدهیم و در بین الملل هم رایزنیهایی را هم با سازمان همکاریهای اسلامی داشته ایم، البته مسئله کشورهای دوستدار خانواده که ما هم به آن ملحق شده ایم، چندین سال است که بعنوان دوستار خانواده که تلاش میکنند از خانواده حمایت کنند حمایت کنند از تحکیم خانواده و خانواده را با همان معنی فطری و طبیعی که ما میشناسیم. ولی الان تعهد به خانواده طبیعی، مطلبی است که آقای رییس جمهور مطرح کرده اند، این ایستادگی در مقابل انحرافی است که در جامعه جهانی صورت میگیرند و به سرعت به کشورهای مختلف تحمیل میشود، به سرعت در قانونها آورده میشود، به سرعت بر دستورالعملها خواسته میشود که این مسئله به رسمیت شناخته شود. خب کشورهایی دارند مقابله میکنند ،به هر حال خانواده همجنس دارند مقابله میکنند. بعضی از کشورها عنوان میکردند ما مثلاً ازدواج همجنس ۱۴ سال زندان دارد در کشورشان، بعضی از کشورها اعلام میکردند که محدودیتی نداریم یا بخاطر مسائل جهانی پذیرفته ایم. ولی اکثراً در مقابل این مسئله موضع داشتند، چه مسئله خانواده همجنس و چه مسئله تغییر جنسیت و تبعاتی که به دنبال آن دختر یا پسر مواجه میشوند و وضعیتی که مطرح بود و خیلی از کشورها مطرح میکردند و وضعیت هویتی که برای آن فرد پیش میآید و از آن طرف هم جامعه و مافیای سرمایه داری که به دنبال این است که این مسائل را رواج بدهد و در بحثهای دیگر هم این مسئله مطرح شد که واقعاً بخاطر منافع مالی و مادی که دارند، دارند روی این مسئله تمرکز و سرمایه گذاری میکنند. این تعهد میخواهد کشورهایی را همراه کند با هم، حالا انشاالله ما سند را که تکمیل کردیم این را به سازمان همکاریهای اسلامی عرضه میکنیم، قطر هم منشوری را تهیه کرده بود که قرار شد اینها را جلسه مشترکی داشته باشیم، اشتراکاتی که در هر دو سند داریم را بتوانیم در سازمان همکاریهای اسلامی ببریم و کشورهای اسلامی را پای این سند و پای این تعهد بیاوریم و انشاالله بتوانیم در سازمان ملل با قدرت و قوت در مقابل حرکتهای انحرافی بایستیم. خود تعریف از خانواده که اصلاً خانواده چه است، بحث زن و مرد و اینکه این را باید جا بیندازیم که منظور ما از خانواده چه است، زن و مرد و کودک و یا خانوادهای که از دو جنس تشکیل شده است، این مسئلهای است که باید در آن تبلیغات و کار شود و اجازه ندهیم آن هیاهو و تبلیغات انحرافی بیاید در مقابل آن بایستد. مثلاً در کشور قطر دیدیم که خیلی خوب و محکم در این مسئله آمد و سال گذشته حتی اجازه نداد کسانی که نگاهها و رویکردهای انحرافی داشتند، وارد ورزشگاه شوند. اینها حرکتهایی خوبی است که باید با پشتیبانی و با هم افزایی و با همکاری بیشتری و با ارتباطات بیشتر ما این تقویت کنیم. انشاالله حرکتهای عملیاتی هم بعد از این خواهد بود، بعد از تهیه این سند. یا بعضی از مفاهیم دیگری که کمرنگ شده است و باید ما بتوانیم این را تبیین کنیم و گاهی اوقات وقتی تبیین میکنیم برای خیلی از اینها مسئله جا میافتد. ما در همان برنامه و مصاحبهای که با خبرنگار نیوزویک داشتیم اشاره کردم به نشریه ایندیپندنت که آنجا نظرخواهی میکند از خانوادههایی که در ارتباط با آزار نسبت به زنان نظر میدهند ذکر میکند که میپرسد چه رابطهای بین نوع پوشش و آزاری که زنان میبینند وجود دارد و آنجا ۵۱ درصد از مردم و ۴۱ درصد از معتقد هستند که رابطه همبستگی وجود دارد بین این دو تا، بنابراین خودشان به این مطلب رسیده اند، اما اینکه چرا نمیخواهند آن را اجرایی کنند و این مسئله پوشش اجتماعی را برای حفظ زنان، برای حفظ خانواده، برای حفظ زنان از خشونت داشته باشند بخاطر سرمایه داری است که غالب است و ما معتقد هستیم که این حجاب و پوشش و این لباس اجتماعی نشان تمدن است، نشانی است برای احترام گذاشتن به زنان، برای حفظ زنان و این را باید ما به جهان اعلام کنیم و این را ما باید مطالبه گری کنیم که چرا زنان را ابزار قرار داده اند که چرا این همه خشونت علیه زنان است، چرا این همه زنان محیط شان نا امن است، چرا این همه مورد اذیت قرار میگیرند، این باید مطالبه جدی ما از جهان و از کسانی که دارند سوءاستفاده میکنند از جسم زن و اجازه نمیدهند فکر زن و احساسهای پاک زن در جامعه بروز پیدا کند.
سؤال: برای من جالب بود، نیمی از زنان و مردان در یک تحقیق که در خارج از فضای کشورهای اسلامی برگزار شد، در انگلستان و آنها معتقد هستند نیمی از زنان و مردان معتقد هستند که پوشش تأثیر دارد بر همبستگی با آزاری که به زنان میرسد. حالا این را مخاطبان ما میتوانند جستجو کنند و عینی ببینند.
خزعلی: بله همانجا خبرنگار رفت و جستجو کرد و آدرس آن را در خبر خودش آورد. در دانشگاهها و سایتی که عرض کردم، در سایتهای علمی به این مسئله اشاره شده است. ولی نیمی از این بهره بگیریم؛ این علمی است که با منافع مالی و مادی آنها سازگار نیست؛ بنابراین هرگز آزادیها؟ یا منافعی که تعبیر رهبر معظم انقلاب است، اینها مادی گرایی و لذت جویی را به هر چیزی ترجیح میدهند، اینکه ما از نظر فکری اصلاً متفاوت هستیم و میخواهم نگاه مان نگاه انسانی باشد، نگاه معنوی باشد، نگاه سودجویانه نباشد نسبت به زن، این را ما باید به جهان نشان بدهیم و انشاالله میتوانیم.
سؤال: صحبت همین است که در برابر آن قدرت سرمایه داری، نظام سرمایه داری که به هر حال پول دارد و قدرت دارد و سالهای سال است دارد حکومت میکند بر دنیا هم بر فرهنگ دنیا و هم بر بقیه شئون، این پویشی که الان جمهوری اسلامی ایجاد کرده است و یا درباره آن حرف زده است، قرار است آیا در حد مثلاً یک مقاله یا یک کتاب یا یک دعوت اخلاقی فقط باقی بماند، یا اینکه احیاناً قرار است در قدمهای بعدی کشورهایی که همسو و موافق با این فضا هستند، دور هم جمع شوند و راه حلهای عینی قدرتمندی برای اینکه در برابر آن قدرت نظام سرمایه داری بتواند مقاومت کند و بتواند بایستد، وضع کنند و یا پیدا کنند.
خزعلی: بله قطعاً هدف همین است که ما بتوانیم حرف مان را در مجامع بین المللی تا هر حدی که میتوانیم به کرسی بنشانیم و بتوانیم کسانی را با خودمان همراه کنیم و هم افزاییهایی داشته باشیم که برخی از آن اهدافی که آنها دارند و برخی از مسائلی که میخواهند تحمیل کنند را جلویش را بگیریم و میتوانیم خیلی از جاها واقعاً اگر این برنامه ریزی صحیح را داشته باشیم و این همراهی و همدلی را ایجاد کنیم، خواهیم توانست.
سؤال: قدم بعدی مشخصی دارید، یعنی زمانبندی شده، یعنی بگویید ما قرار است سه ما دیگر دوباره جمع شویم و نشست حساسی برگزار کنیم با کشورهایی که همسوی با ما هستند و بنشینیم این راه حلها را بررسی کنیم.
خزعلی: بله تعدادی از وزراء را دعوت کرده ایم و ادامه این برنامه را خواهیم داشت.
سؤال: چه زمانی؟
خزعلی: انشاالله در اردیبهشت در تهران.
پایان