عضو انجمن فعالان عفاف و حجاب گفت: پس از فرهنگی شدن ملزومات حجاب، مهمترین موضوع تشکیل اتحادیهای تخصصی در حوزه محصولات حجاب است که متأسفانه چنین تشکلی نداریم.
سیدمحمد مهدی روحانی عضو انجمن فعالان عفاف و حجاب در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: موضوع مهمی که بتواند هم سکوهای فروش محصولات عفاف و حجاب و هم توزیع کالاهای فرهنگی حجاب را مدیریت کند، وجود اتحادیه تخصصی است. با وجود اینکه نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند و از حجاب استفاده میکنند، اتحادیهای تخصصی که بتواند حجاب و پوششهای عفیفانه را ساماندهی و مجوز برای تولیدکنندگان صادر کند و نظارت روی تولیدکنندگان داشته باشد، وجود ندارد.
وی با انتقاد از تعداد اندک سکوهای فروش محصولات عفاف و حجاب گفت: معضل سکوهای فروش محصولات عفاف و حجاب، جدی است چرا که یک تولیدکننده برای عرضه محصولات خود با هزینهها و اجارههای بالای یک مکان برای فروش روبرو است، عرضه کنندگان محصولات عفاف و حجاب در واقع از حمایت ویژه نهادی برخوردار نیستند و در طول سال جایگاهی برای عرضه محصولاتشان ندارند. پیشنهاد ما همراهی و همکاری بخشهای دولتی در این عرصه است.
عضو انجمن فعالان عفاف و حجاب با بیان اینکه این انجمن همیشه در میدان بوده ولی همراهی نشده است افزود: این انجمن در سال گذشته پیگیرهای بسیاری را در این زمینه انجام داده است ولی بخاطر وجود تشریفات اداری متعدد، این پیگیریها به مرحله عملیاتی نرسید و با مشکلات بسیاری روبرو شدیم.
وی با انتقاد از نحوه آشنایی خریداران محصولات عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن گفت: ما در همین مصلی چالشهای بسیاری داریم که در خور تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب نیست که ازجمله این چالشها نبود حتی کتیبه، در سردر غرفهها و یا نام گذاری و شماره گذاری نشدن غرفه هاست که در شان یک تولید کننده عفاف و حجاب نیست.
روحانی با بیان اینکه همه مواد اولیه محصولات عفاف و حجاب، وارداتی گفت: لازمه برطرف شدن این معضل، ارائه راهکار و تسهیل گری از سوی بخشهای دولتی است به این معنی که بخشهای دولتی در این عرصه باید موضوعات گمرکی، تعرفههای دولتی و ارزآوری را برای یک تولیدکننده تسهیل کنند.
وی افزود: برای واردات محصولات، یک تولید کننده باید حداقل به مدت ۳ تا ۴ ماه منتظر بماند تا محصول به دست وارد کننده برسد که این امر، نقدینگی سنگینی را از یک مجموعه تولیدی میگیرد که این موضوعی آزار دهنده است.
روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات در این عرصه حضور کم فعالان عفاف و حجاب در این نمایشگاه بوده است گفت: فعالان حجاب و عفاف در انجمن ۴۵۰ عضو دارد ولی متاسفانه امسال حدود ۱۰۰ عضو آن در سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم شرکت کردند که پاسخ معاونت قرآن وزارت ارشاد، نبود ظرفیت در نمایشگاه بود.
وی افزود: نمایشگاه قرآن، فضای دیده شدن تولیدکنندگان و ویژندهای (برند)های مختلف است تا آنان دیده و شناخته شوند ولی متاسفانه باوجود برخی معضلات، این اتفاق نمیافتد.
سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا چهاردهم فروردین هر روز از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد پذیرای علاقهمندان در مصلای امام خمینی تهران خواهد بود.
کودک و نوجوان، حکمرانی قرآنی، مشاوره و پژوهشهای قرآنی، بینالملل، جلسات خانگی و پوشش ایرانی و اسلامی از بخشهای این رویداد قرآنی است.
بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم بزرگترین بخش نمایشگاه قرآن است و در رواق غربی مصلی تهران، محصولات ویژه حجاب را عرضه میکند.