منتخب مردم مشهد گفت: ما باید برای کاهش فساد و افزایش بهره وری، الگوی خصوصی سازی را از واگذاری فروش به الگوی مبتنی بر مشارکت مردم دولت تغییر دهیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه صف اول شبکه خبر میزبان آقای میثم ظهوریان - منتخب مردم شریف شهر مقدس مشهد و کلات از استودیوی خراسان رضوی، آقای فرشاد ابراهیم پور منتخب مردم ایذه، باغ ملک، صیدون و دزپارت و غلامحسین زارعی منتخب حوزه انتخابیه دشتی و تنگستان بود
مقدمه مجری: خرسندیم از این که آخرین برنامه صف اول در سال ۱۴۰۲ را تقدیم حضور شما میکنیم و امشب هم به روال شبهای گذشتهی صف اول با منتخبان مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی صحبت خواهیم کرد و در برنامهی امشب میهمانی در استودیو نداریم و با سه میهمان از سه حوزهی انتخابیه در ارتباط تصویری صحبت خواهیم کرد.
سوال: آقای ظهوریان ممکن است بفرمایید که چه شد که تصمیم گرفتید برای مجلس نماینده بشوید و آیا با یک برنامه مشخصی به این عرصه ورود کردید؟ یا نه، برخی بالاخره این طوری هستند که میگویند برویم ببینیم چه پیش میآید؟ شما برنامه مشخصی داشتید یا خیر؟
ظهوریان: این که چطور شد وارد عرصه انتخابات شدیم تجربهای که من در زیست بوم اندیشکدههای کشور داشتم در فضای سیاستگذاری و هم تجربه اجرایی که در سازمانهای مختلف داشتم احساس کردم مجموع این توانمندیها مناسب فضای مجلس شورای اسلامی و فضای سیاستگذاری کشور است این مجموعه دیدگاهها و نگرش هایم را سعی کردم در قالب یک سند تفصیلی برنامهها و دیدگاهها مدون کنم، مجموعا ۴۱ برنامه ذیل ۸ تا سرفصل تخصصی در حوزههای مختلف اقتصاد، حکمرانی، بحثهای فرهنگی اجتماعی که سعی کردم مجموع نگرش هایم را و اتفاقا در مسائل لبه دار حوزه سیاستگذاری کشور تدوین کنم که قابلیت ارزیابی توسط مردم هم در دورهی چهارسالهای که انشاالله به عنوان نماینده مردم شریف مشهد و کلات خدمت شان خواهم بود داشته باشد.
سوال: و از الان انتخاب کردید که عضو کدام کمیسیون باشید؟
ظهوریان: مجموعا با توجه به هم مجموع رشته تحصیلی بنده و هم مجموع سوابق اجرایی من، چون عمدتا در حوزه برنامه و بودجه است کمیسیون اول و اولویت من کمیسیون برنامه و بودجه است و کمیسیون دوم اگر توفیق نشد در کمیسیون برنامه و بودجه باشیم کمیسیون صنایع با توجه به تجربهای که در حوزه صنعت دارم و اشراف نسبی که به شبکهی مسائل حوزهی صنعت کشور دارم و اولویت سوم من کمیسیون اجتماعی انشاالله است.
سوال: شما در بحث شفافیت تا چقدر به آن اعتقاد دارید و آیا استثنائاتی برای این شفافیت هم قائل هستید یا خیر؟
ظهوریان: ما اگر رابطهی نماینده و مردم را رابطهی وکیل و موکل تعریف کنیم به نظرم خیلی معنا ندارد که در حوزههایی مثل شفافیت آراء نماینده بگوید که مثلا موکل من نمیخواهم بداند که من چه رایی دادم و چه کنشی در مجلس داشتم از این جهت به نظرم هر چه حوزهی شفافیت غیر از حالا مسائلی که ملاحظهای وجود دارد به لحاظ مسائل امنیتی، به لحاظ مسائل دفاعی به نظرم خیلی معنا ندارد که ما بخواهیم رابطهی بین نماینده و مردم را غیرشفاف کنیم ولی عمدتا آنچه که در حوزهی شفافیت تمرکز به آن شده شفافیت آرا بوده و به نظرم در یک حوزههایی که آسیب زا در فضای مجلس است مثل شفافیت هدایا و شفافیت توصیه نامهها به ویژه توصیه نامههای کلانی که در حوزههای بانکی و ارزی و ... است حتما ما میتوانیم قوانینی داشته باشیم که اعتماد و سرمایه اجتماعی بین نمایندگان و مردم را ارتقا بدهد.
سوال: یعنی اگر ساز و کار قانونی هم بر شفاف شدن فرض آرا نمایندگان وجود نداشته باشد یا مثلا شفافیت در حوزهی همین توصیه نامههایی که اشاره فرمودید یا هدایا، شما خودتان را ملزم میدانید که که شخصا برای شفاف کردن آنها اقدام بکنید؟
ظهوریان: بحث شفافیت آراء که حتما، بحث شفافیت هدایا هم همین طور، بحث شفافیت توصیه نامهها حتما به نظرم نیاز به یک زیرساختی دارد، چون بالاخره باید زیرساختی مجلس فراهم کند که نامههایی که نمایندهها برای توصیه نامه به ویژه در حوزههای کلان میگذارند در دسترس مردم قرار بگیرد شاید این که تک تک نامه بخواهد یکی یکی مثلا خود نماینده بارگذاری کند از سیستم اتوماسیون جایی بگذارد یک مقداری مشکل است ولی حتی به صورت داوطلبانه هم اگر مجلس زمینه اش را فراهم کند که نماینده این کار را بکند حتما بنده جزو اولین نفرهایی خواهم بود که به این فضا خواهم پیوست.
سوال: و فکر میکنید در پایان ۴ سال نمایندگی که عهده دار خواهید شد اگر اتفاقی در مجلس به واسطهی شخص شما رقم بخورد، از خودتان راضی خواهید بود که به آنچه که رسالت شما بوده در این دوره از مجلس به آن عمل کردید؟
ظهوریان: یک مجموعه عرض کردم من دیدگاهها و برنامههایی تدوین کرده بودم که طبیعتا تلاشم این است که در طول ۴ سالی که هستیم بتوانیم تا حد ممکن این دیدگاهها و برنامهها را اجرایی کنیم، البته بالاخره باید این نکته را هم لحاظ بکنیم که بالاخره مجلس یک فضای سیاسی اجتماعی هم دارد به این مفهوم نیست که یک نماینده اگر دیدگاهی دارد به مجلس برود مثلا یک دکمهای هست فشار بدهد همهی این دیدگاهها اجرایی بشود طبیعتا باید یک تعاملی در فضای مجلس با بقیهی نمایندهها شکل بگیرد نماینده بتواند دیدگاههای خودش را بقبولاند به لحاظ اقناع سایر نمایندهها موفق باشد و یک پیوست و مطالبه اجتماعی را هم حتما نماینده باید بتواند یک پیوست رسانهای و مطالبهی اجتماعی را هم پشت دیدگاههای خودش انشاالله قرار بدهد که تا حد ممکن اینها اجرایی بشود اگر بالاخره هر حدی من بتوانم این برنامهها را اجرایی کنم یک بار من عرض کردم ما ۲۹۰ نماینده که در مجلس داریم اگر هر کدام از اینها در دوره ۴ ساله شان یک قانون خوب و پخته را هم به نتیجه برسانند کشور شاید به لحاظ تقنین یا حتی یک قانون روی زمین مانده را بتواند اجرایی کند، چون ما مجموعهای از قوانین خوب را هم در کشور داریم که بعضا اجرایی نمیشود خیلی از مسائل کشور را مجلس میتواند حل کند انشاالله.
سوال: شما در اجرایی شدن این قوانین برزمین مانده یا تصویب یک قانون مفید تمرکزتان روی چه موضوعی خواهد بود؟
ظهوریان: یکی از مواردی که من هم در برنامههای انتخاباتی ام عرض کرده بودم هم در ایام اخیر یک کنش رسانهای داشتیم، بحث احیای قوانین حوزهی حقوق و دستمزد است.
حقوق کارگران افزایش آن باید حداقل به میزان نرخ تورم باشد
مشخصا مادهی ۴۱ قانون کار که تاکید میکند که حقوق کارگران افزایش آن باید حداقل به میزان نرخ تورم باشد مادهی ۱۲۵ قانون خدمات کشوری که باز در بحث ضریب ریالی حقوق تاکیدش این است که حداقل باید به میزان نرخ تورم به صورت سالیانه افزایش پیدا کند اینها قوانینی است که مشخصا به ویژه از سال ۹۷ به بعد دولت و مجلس اجرایی نکردند یکی از قوانینی که به نظرم جزو اولویتها خواهد بود همین است یک قانونی هم به عنوان مادهی ۲۹ برنامه ششم داشتیم که الان البته اعتبار ندارد ولی انشاالله سعی خواهم کرد بحث شفافیت حقوق مدیران کشور را هم انشاالله اجرایی کنیم که ۶ سال در کشور یعنی ۵ سال لایحه برنامه ششم اجرایی بود یک سال هم تمدید شد، اما عملا اجرا نشد به نظرم مجلس در این جنس از قوانین هم باید پیگیری کند که اجرایی شود در قوانین بودجه هم حتما به نظرم باید این تبصره هم اضافه بشود.
سوال: در بحث همین حقوق و دستمزدی که اشاره کردید میدانید که و اشاره هم فرمودید قانون مصوب وجود دارد، معیار و اندازه اش را هم مشخص کرده و خیلی شفاف است یعنی تکلیف دولت مشخص است برای تعیین حقوق و دستمزد، اما هر ساله حداقل در حوزهی کارگران شاهد هستیم که در همین روزهای پایانی سال جلسات متعدد و فشردهای هم برگزار میشود و نهایتا هم گهگاه با دلخوری و با نارضایتی بالاخره بالاجبار یک توافقی حاصل میشود و گله مندیها برای عمدتا کارگران هم به دنبال آن هست، شما عمدهی مسئله را در چه میبینید با وجود این که قانون مصوب و شفافی وجود دارد ولی همچنان این یک معضلی است که هر ساله کارگران باید منتظر باشند ببینند در آن هیئت سه جانبهای که متشکل از نماینده کارفرما و کارگر و دولت است چه تصمیمی حاصل میشود شما پیشنهاد مشخصی دارید؟ و فکر میکنید این چالش چطور حل خواهد شد؟
ظهوریان: ما مشخصا در اقتصادمان یک مسئلهای به نام تورم داریم این تورم عوامل مختلفی دارد یک بخش آن خلق پولی است که به ویژه در حوزه بانکهای خصوصی اتفاق میافتد و، چون هدایت اعتباری هم ما در حوزهی بانکهای خصوصی نداریم یعنی عمدتا وامها و تسهیلات بانکهای خصوصی به سمت بخشهای غیر مولد اقتصاد است بعضا به اشخاص وابسته و اشخاص حقوقی شرکتهای وابسته به خود بانکها داده میشود.
عامل تورم هدایت اعتبار و خلق پول بانکهای خصوصی است
بخش عمدهای از این تسهیلات هم به خود کارکنان بانکها داده میشود عامل بخشی از این تورم همین بحث هدایت اعتبار و خلق پول بانکهای خصوصی است بخشی از آن در نوع کنش دولت در حوزهی مصارف است این که بخش دولت حاضر به کنترل مصارف خودش در حوزههای دیگری غیر از حقوق و دستمزد نیست عملا، چون دولت ارادهی کافی برای کنترل تورم از طریق احیای اقتدار بانک مرکزی و احیای به نوعی کنترلی که دولت میتواند روی حوزهی خلق پول داشته باشد ندارد بیشتر بار کنترل تورم را انداخته روی دوش کارگر و کارمند و به نظر من باید حتما دولت در حوزههای دیگر وارد بشود از جمله یکی از تاریکخانههای اقتصاد کشور به نظرم حوزهی شرکتهای دولتی است که حدود ۱۸ هزار همت مجموع داراییهای دولت است که سودی که این داراییها به دولت میدهد حدود ۱۸۰ همت است به لحاظ شاخص نرخ بازده دارایی بسیار عدد پایینی است یکی از حوزههایی که میتواند سمت منابع بودجه دولت را افزایش بدهد و کمک کند که این کسر بودجه اتفاق نیفتد طبیعتا حوزه شرکتهای دولتی یکی از برنامههایی که من هم روی آن تاکید داشتم حوزهی نظارت و حساب کشی از شرکتهای دولتی و مشخصا بر اساس شاخصهای اقتصادی مثل نرخ آر او آ بازده دارایی شرکتهای دولتی است که کمک میکند سمت منابع بودجهی دولت ارتقاء پیدا کند و از این جهت فشار را به لحاظ کسری بودجه از دولت کم میکند.
سوال: یعنی شما معتقد هستید که اگر منابع دولت تامین بشود به اندازهی کافی؛ مشکلی برای تعیین حقوق و دستمزد هر ساله نخواهیم داشت حداقل برای کارگران؟
ظهوریان: ما اساسا بودجه مان سیستم تدوین بودجه مان در کشور صرفا تمرکزش سمت مصارف بودجه است یعنی دنبال تخصیص منابع هستیم به هزینه کردها، در حالی که یکی از بخشهایی که باید در بودجه به آن توجه بشود، خود منابع است که ما حجم بالایی از منابع را داریم در اختیار دولت که ۱۸ هزار همت دارایی کمی نیست که اگر روی همینها یک مدیریت خوبی انجام بشود، طبیعتا به لحاظ منابع ما میتوانیم جهشی داشته باشیم مشخصا هم عرض کردم بحث شرکتهای دولتی یک حوزهی بسیار مهم است ما الگویی که مواجهه کردیم با بحث شرکتهای دولتی با مسائلی که وجود دارد الگوی خصوصی سازی بوده آن هم در یک قالب واگذاری و فروش که نه تنها مسائل بهره وری داراییهای دولت را حل نکرده که دامن زده به یک مفاسد دیگری بحث بیکار شدن کارگران، بحث تغییر کاربری این شرکتها از کاربریهای مولد به غیر مولد، اعتصابات کارگری و ....
ضرورت تغییر الگوی خصوصی سازی از واگذاری فروش به مشارکت مردم دولت
یکی از ایدههایی که ما در ایام انتخابات هم روی آن تمرکز داشتیم بحث تغییر الگوی خود خصوصی سازی ما به جای الگوی واگذاری فروش که این مفاسد را داشته میتوانیم حرکت کنیم به یک الگوی مبتنی بر مشارکت مردم دولت که دقیقا مبتنی بر اصل ۴۴ قانون اساسی هم هست، مشخصا اگر مالکیت را شرکت در بنگاههای دولتی حفظ کند و مدیریتش را به مردم واگذار کند یک جهشی ما در بهره وری این بنگاهها خواهیم داشت و اتفاقا مسئله مردمی سازی هم که یکی از شعارهای دولت فعلی هم هست مردمی سازی اساسا یعنی واگذاری مدیریت نه آنچه که در مادهی ۵ لایحه برنامه هفتم آمده که باز دوباره همین مسئله واگذاری و بحث فروش شرکتهای دولتی را مطرح کرده علیرغم تجربه تلخی که ما در دو دهه گذشته داشتیم.
سوال: یعنی فکر میکنید اگر مالکیت منتقل نشود باز خصوصی سازی اتفاق افتاده؟
ظهوریان: بله، اصلا مردمی سازی یعنی واگذاری مدیریت، شما مدیریت را میتوانید به بخش مردمی اقتصاد واگذار کنید اگر بخش مردمی در مدیریت که آن مفاسد خصوصی سازی مثل تغییر کاربری و فروش داراییهای بنگاهها، اعتصابات کارگری و ... اتفاق نیفتد اگر مدیریت هم در یک بازه زمانی موفق بود دولت میتواند به تدریج بحث واگذاری سهام را هم انجام بدهد منتها به شکل مدیریت شده و کنترل شده.
سوال: البته میدانید که این بحث شرکتهای دولتی که خیلی هم ناشفاف هستند و جزو یکی از معضلات اصلی هست، سالهای سال است که به عنوان معضل مطرح میشده خیلی از نمایندگان در مجلس در کمیسیونهای عمدتا اقتصادی مجلس تلاش کردند برای این که تعیین تکلیف بشود این شرکتهای دولتی حداقل شفاف بشوند که بدانند اینها آنهایی که زیان ده هستند تکلیفشان معلوم بشود آنهایی که سودآوری دارند سودشان مشخص بشود که اینها ناشفاف است خیلی هم تلاش کردند ولی خیلی توفیق نداشتند شما چقدر خوشبین هستید که بتوانید این کار را انجام بدهید.
ظهوریان: این خیلی .من یک کم با شما هم نظر نیستم، چون اساسا اتفاقا بودجهی شرکتهای دولتی عمدتا در پیوست بودجه میآمده و خیلی مجلس ورود محتوایی هم به بحث شرکتهای دولتی نداشته ما میتوانیم مبتنی عرض کردم بر شاخصهای اقتصادی مثلا یکی از مهمترین شاخصهایی که میتواند مبنا قرار بگیرد نرخ بازده دارایی یا آر او آ است.
شرکتهای دولتی تبدیل به حیاط خلوت احزاب سیاسی شدند
واقعا یک نظارتی روی شرکتها انجام بشود که این شرکتها هم هلدینگهای بالادستی اینها و هم وزارتخانههایی که دارند اینها را اداره میکنند که عملا الان شرکتهای دولتی بخش عمده اش تبدیل به حیاط خلوت احزاب سیاسی شدند یعنی شما به لحاظ کیفیت انتصاباتی که در این شرکتها میبینید کیفیت مدیرانی که در این شرکتها منصوب میشوند، بخش عمدهای از اینها میبینیم حالا این خواست دولت فعلی هم نمیگویم یک روندی است که در کشور وجود داشته ولی کیفیت پایین است بخشی از آن انتصابهای بسیار سیاسی و با نفوذ شرکتهای دولتی حتی بعضی وزارتخانهها اختیار انتصاب اعضای هیات مدیره را واگذار کردند مثلا به مجموعهی نمایندگان استانها که خودش مفاسد بسیار زیادی هم برای مجلس و هم برای دولت دارد به نظرم ورود به این عرصهها و حساب کشی از این شرکتها اگر به ویژه کمیسیون برنامه بودجه بتواند در این حوزه ورود پیدا کند یکی از مسائل اساسی و مهم اقتصاد کشور را میتواند کاهش بدهد.
سوال: من راجع به بخش صنعت و مشخصا واردات خودرو میخواستم بپرسم، منتها مطمئن نیستم که در یک دقیقه جمع بشود، اگر مایلید کوتاه بفرمایید که شما موافقید یا مخالف یا اگر هر موضوع دیگری که مدنظرتان هست در یک دقیقه بفرمایید:
ظهوریان: نظر به بحث کمیسیون برنامه و بودجه یک نکتهی دیگر هم عرض کنم، یکی از مواردی که به نظرم خیلی میتواند کمک کند در کمیسیون برنامه بودجه احیای ماهیت برنامهای و محتوایی کمیسیون برنامه و بودجه است، چون کمیسیون برنامه و بودجه عمدتا تبدیل به کمیسیون بودجه شده بیشتر مسئله عدد و رقم در کمیسیون بودجه مطرح است.
هنر برنامه ریزی انتخاب اولویت بندی کارهای خوب و انتخاب کارهای پیشران است
یکی از مسائل مهم احیای ماهیت محتوایی و برنامهای کمیسیون است مشخصا این که ما تصورمان از برنامه ریزی هنر انتخاب کارهای خوب و توزیع منابع بین کارهای خوب است در حالی که هنر برنامه ریزی اتفاقا انتخاب اولویت بندی کارهای خوب و انتخاب کارهای پیشران است از این لحاظ این که مجلس بتواند طرحهای پیشرانی را کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب کند و در تخصیص منابع مشخصا به آنها توجه کند مثال بخواهم بزنم یک طرحی مثل توسعه سواحل مکران بعنوان طرحی که جزء مسائل کلیدی در اسناد آمایشی قبل از انقلاب به آن اشاره شده مثل سند (ستکوب؟... این کلمه مفهوم نبود) یا پروژههای وابسته به این مثل پروژه راه آهن چابهار، زاهدان، مشهد، سرخس این نوع از پروژهها باید به نظرم توجه ویژهای در بودجه به آنها بشود و کمک میکند به توسعه کشور و تبدیل ایران به کوریدور اتصال جنوب و شمال دنیا، این به نظرم از طریق احیاء ماهیت برنامهای و محتوایی کمیسیون برنامه و بودجه قابل انجام است.
سوال: آقای ابراهیم پور در مصاحبه کوتاهی که از شما پخش شد اشاره کردید یکی از قوانینی که تلاش میکنید برای احیا شدن آن کاری انجام بدهید بحث پیش بینی پذیر کردن اقتصاد در جهت قانون بهبود فضای کسب و کار است. با چه ساز و کاری دولت را مکلف خواهید کرد که بتواند اقتصاد را پیش بینی پذیر کند؟
ابراهیم پور: امروز ۲۹ اسفند ماه سالروز ملی شدن صنعت نفت است یکی از دستاوردهای بسیار متعالی مجالس قبلی در کشور ما همین امروز است، امروز را به همه بینندگان تبریک عرض میکنم همچنین آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما را دارم و چند ساعت مانده به آغاز سال جدید هم تبریک عرض میکنم خدمت همه بینندگان عزیز حلول سال ۱۴۰۳ هجری شمسی را، در پاسخ به سوال شما همان طور که میدانید یکی از بزرگترین چالشهای کشور ما پیشبینی ناپذیری فضای کسب و کار و فضای اقتصادی کشور است.
باید به سمتی پیش برویم که بانک مرکزی استقلال کامل داشته باشد
به ویژه در موادی که مثل ماده ۲۴ قانون تنظیم مقررات و همچنین قانون برداشتن موانع فضای فعالان اقتصادی باید به سمتی پیش برویم که بانک مرکزی استقلال کامل داشته باشد یعنی منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قوانین برنامهای و بودجه کشور به صورت مستدل و منظم به ویژه قوانین تفریغ بودجه مورد نظر دستگاههای نظارتی به ویژه بُعد نظارتی مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد، به نظر من با تقویت بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی میشود تا حدود بسیار زیادی بعد از جدا کردن آثار تحریم روی اقتصاد کشور ایجاد انضباط اقتصادی کرد.
سوال: به نظر شما تا الان مثلاً فرض بفرمایید یکی از ابزارهای نظارتی مجلس که دیوان محاسبات است تا الان نتوانسته در حوزه نظارت آن جدیتی که باید داشته باشد و همین باعث شده که نتوانیم مثلاً در حوزه کسب و کار اقتصادی پیش بینی پذیری داشته باشیم.
ابراهیم پور: یکی از دستگاههای نظارتی دیوان محاسبات است که همانطور که فرمودید ذیل مجلس شورای اسلامی است به نظر میآید دیوان محاسبات کارکرد خودش را به صورت صحیح دارد انجام میدهد منتها سایر دستگاههای دیگر و موانعی که در حوزه اجرا پیش میآید باعث انحراف از بودجه مصوب میشود، عامل اساسی آن هم کسری بودجههای سنواتی است که دستگاهها به دلیل ناترازی که دارند امکان تحقق برنامهها را ندارند و مجبور به انحراف میشوند.
سوال: در بخش دیگری از مصاحبه تان، شما اشاره کردید معتقد هستید به گردش آزاد اطلاعات و در عین حال تاکید کردید که این با بحث فیلترینگ کاملاً متفاوت است شاید برخی برایشان یک تعارض پیش بیاید و گردش آزاد اطلاعات را با فیلترینگ در تضاد بدانند شما چه تفکیکی بین این دو قائل هستید؟
ابراهیم پور: امروز در همه کشورها همان کشورهایی که حتی معتقد به آزادی بیان هم هستند قوانین بسیار مشخصی در حوزه گردش آزاد اطلاعات دارند حتی در حوزه شبکههای مجازی و رسانههای رسمی شان باید این ساز و کار به صورت مشخص تدوین شود از سوی مجلس شورای اسلامی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیت ملی به همه رسانهها و متولیان فضای رسمی و غیر رسمی کشور در جریان قرار بگیرند که حدود اختیاراتشان به چه شکل است، برخی از مواردی که امروز ما به عنوان موارد ضد امنیت مسائل اجتماعی ممکن است از آنها نام ببریم شاید اصلاً آنها در تعارض با منافع ملی ما نباشند باید ساز و کاری را اندیشید که فضای مجازی ما قانونمند باشد یعنی تحت نظارت باشد خود فیلترینگ عرض کردم در همین مصاحبه که مشکلات بسیار زیادی را در کشور ایجاد کرده به ویژه بر روی نسل جوان باید اینها قانونمند شود نه فیلترینگ به شکل فعلی قابل قبول است و نه آزادسازی و گردش اطلاعاتی که مد نظر غربیها است.
سوال: یعنی الان فیلترینگ را که اتفاق افتاده شما قانونمند و قانونی نمیدانید؟
ابراهیمپور: فیلترینگ به شکل فعلی ضابطهمند نیست به صورت کلی است باید با مصادیق خاص مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرد.
سوال: ممکن است بخشی از زوایای این قواعدی که فرمودید تبیین بفرمایید ما مثلاً الان در برخی از کشورهای خارجی هم داریم که مثلاً فرض بفرمایید روی تیک تاک این فیلترینگ را اعمال کردند و مانع از این دسترسی میشوند شما با چه معیاری میخواهید این کار را قانونمند و ضابطمند کنید؟
ابراهیم پور: مجلس شورای اسلامی اختیار دارد که با تدوین قوانین بسیار واضح، شفاف و آن چیزی که عرف جامعه اسلامی و ایرانی است بتواند فضای مجازی را ضابطهمند کند، یک بخش آن برمیگردد به اینترنت ملی و یک بخش آن برمیگردد به اپلیکیشنهایی که به صورت خاص باید مد نظر قرار بگیرد، اما راهکاری که در حال حاضر در خصوص فیلترینگ دارد انجام میشود جامعه نشان داده که نه مقبولیت دارد و نه راهگشا است.
سوال: یعنی الان شما مخالف فیلتر شدن شبکههای اجتماعی هستید که الان مردم به لحاظ قانونی دسترسی ندارند و فیلتر شده است؟
ابراهیم پور: شکل فعلی را بله، شکل فعلی نافی منافع ملت است و تعارضاتی را ایجاد کرده، اما به صورت کلی با ایجاد ضابطه موافق هستم.
سوال: پیش بینی شما این است که عضو کدام کمیسیون در مجلس شورای اسلامی باشید؟
ابراهیم پور: با توجه به اینکه عمده مشکلات حوزه انتخابیه ما در حوزه آب و انرژی است و همچنین تخصصی که در حوزههای کشاورزی و آموزش دارم این سه اولویت را انتخاب خواهم کرد.
سوال: یعنی اولویت اول شما کمیسیون کشاورزی خواهد بود؟
ابراهیم پور: انرژی، کشاورزی و آموزش.
سوال: در کمیسیون انرژی شما مهمترین مطالبه یا موضوعی که پیگیری خواهید کرد چیست؟
ابراهیم پور: لازم است برای پاسخ به این سوال شما یک مختصری از جغرافیای حوزه انتخابیه را عرض کنم حوزه انتخابیه منطقه عمومی مَنگشت که چهار شهرستان ایذه، باغ ملک، صیدون و دزپارت را در درون خودش جای داده پیشینهای به بلندای تاریخ دارد در دورهای تحت سیطره ایلامیان بوده و بعد هم در همه دورهها چه دورههای هخامنشیان، چه دورههای مادها، چه در دوره اشکانیان و چه در دوره ساسانیان همواره یکی از مناطق بسیار مورد توجه اقتصادی و اجتماعی سلسلهها بوده در یک دورهای که قرن ششم هجری بوده پایتخت اتابکان لر بزرگ بوده حدود ۶ هزار و ۷۸ کیلومتر مربع مساحت استان را به خودش اختصاص داده که رقم بسیار بزرگی است حدود ۱۰ درصد مساحت خوزستان است و جمعیت حدود ۳۱۱ هزار نفر که جمعیت آن حدود شش و نیم درصد جمعیت استان خوزستان است،
بزرگترین معضل خوزستان ابر بحران بیکاری است
اما بزرگترین معضلی که ما امروز داریم ابر بحران بیکاری در این منطقه است، جوانان ما بسیار بیکار هستند مشکلات فقر، موضوعات منطقه ما است و همچنین پیشی گرفتن استهلاک سرمایههایمان نسبت به سرمایهگذاری مان اینهامسائلی است که باید آنها را حل کنیم. یکی از کمیسیونهایی که میتواند مشکل گشا باشد بحث انرژی و در حوزه آب است ما محصور در بین کارون ۳، کارون ۴ و شهید عباسپور هستیم، اما روزانه دو ساعت یا سه ساعت مردم این چهار شهرستان آب خواهند داشت، در حوزه برق همین مشکلات را داریم راهی هم که میشود این مشکل را حل کرد انتقال آب از کارون ۳ به دشتهای ایذه، باغ ملک، صیدون و دزپارت است که مشکل آب را حل کند تمام تلاشم این است که از طریق کمیسیون انرژی چه با حضور خودم و چه با حضور همکاران دیگر موضوع انتقال آب را به صورت جدی دنبال کنم و همچنین احداث سد کارون دو را در منطقه سوسن.
سوال: چرا اکثر نمایندگان چند کمیسیون مشخص را به عنوان کمیسیون انتخابیشان اعلام میکنند یا کمیسیون برنامه و بودجه یا کمیسیون کشاورزی یا مثلاً کمیسیون صنایع یا سیاست خارجی و امنیت ملی است در صورتی که ما کمیسیون مثلاً شوراها داریم، آموزش داریم، کمیسیون فرهنگی داریم، کمیسیون اصل ۹۰ داریم آنها یک مقدار مهجورتر هستند و خیلی گرایشی به سمت آنها نیست آیا واقعاً فرقی میکند که در کدام کمیسیون باشید؟
ابراهیم پور: من دلایل خودم را برای انتخاب کمیسیونها به تفصیل عرض کردم که معضل حوزه انتخابیه من موضوع انرژی است و در حوزه انتخابیه من بالای ۷۰ و خردهای چاه وجود دارد که پلمپ هستند روزانه ۵۵۰ هزار بشکه از زیر پای مردم ما دارد به پالایشگاههای استانهای اصفهان و تهران، استان آذربایجان شرقی و غربی منتقل میشود که ۵۰ درصد خوراک پتروشیمیهای این استانها از زیر پای مردم این چهار شهرستان دارد منتقل میشود و به همین دلیل هم هست که ترجیح من حوزه انرژی است، رشته تخصصی من حوزه اگرو اکولوژی است که سالها هم در وزارت جهاد مشاور بودم، در حوزه آموزش عالی مسئولیت داشتم به همین دلیل به دلیل تجربه و تخصص و هزینهای که نمیخواهم برای کشور داشته باشم برای کسب آموزش و کسب تجربه این سه کمیسیون را انتخاب کردم، با بقیه کمیسیونها احاطه و اشرافی الان ندارم.
سوال: شما برای تحقق چه امری برای رفع کدام دغدغه یا چالش در حوزهی انتخابیه یا در سطح کلان و ملی وارد عرصه انتخابات شدید میخواهید بروید مجلس و فکر میکنید که آنجا میتوانید اثرگذار باشید؟
زارعی: من اجازه میخواهم مجددا از حضرتعالی از بچههای رسانه ملی، مرکز بوشهر قدردانی و تشکر کنم، یک نکتهای که شاید یک مقداری احساس میکنم از ذهنها دور مانده نقش رسانهی ملی، اصحاب رسانه در ایجاد یک حماسهی باشکوه در کشور بود حداقل من حوزهی انتخابیه خودم را میگویم بالای ۷۰ درصد در سنوات اخیر واقعا بی سابقه بود که جا دارد از تک تک دوستان در حوزهی اجرا، حوزهی نظارت، اصحاب رسانه به ویژه رسانهی ملی که نیاز است من خودم هم از جنس شما هستم همکار شما هستم در رسانهی ملی، نیاز است نقش پربار رسانهی ملی در ایجاد یک حماسهی باشکوه را قدردانی بکنیم و مورد تجلیل و تشکر قرار بدهیم، اگر نیاز هست من پاسخ سوال بعدی را بدهم.
سوال: بله بفرمایید:
زارعی: من فکر میکنم که با توجه به فضایی که وجود داشت و جنگ ترکیبی به جنگ شناختی که در کشور وجود داشت من بعنوان مدیر کل دیوان محاسبات، حالا سوابق را شما اعلام کردید همهی اینها کسوت خدمتگذاری است تکلیف من بر این شد که بیایم در عرصهی انتخابات و جایی که نیاز است خدمتی وافر انجام بدهم حضور پیدا بکنم، چرا این اتفاق افتاد؟ آمار را من در استانهایی که کار کردم دارم میدهم از ۴۵۵ جزء و بند و تبصره قانون بودجه سال گذشته ما فقط ۱۲۳ مورد در یکی از استانها که خودم آمار و اشرافیت دارم اجرا شده بود این یعنی نشان میداد یا در قانونگذاری ما مشکل داشتیم خدایی نکرده قصد توهین به هیچ نمایندهای ندارم یا در اجرا مشکل داشتیم این است که تکلیف بر این شد که احساس میکنم میتوانم در حوزهی قانونگذاری و نظارت موثر باشم به ویژه در استان خودم که بالاخره واقعا محرومیتهای خاصی داریم هم در حوزهی انتخابیه هم در استان بوشهر ما پارس شمالی را داریم، پارس جنوبی را داریم، پایانههای نفتی خارک را داریم تقریبا بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت کشور را ما داریم انجام میدهیم ۱۸ میلیارد فوت مکعب گاز داریم تولید میکنیم در یک کلام خیلی کوتاه بخواهم عرض بکنم، آن جایگاه اقتصادی که ما در اقتصاد کشور و حتی خاورمیانه داریم با شاخصهای توسعه ما در استان بوشهر و به ویژه در حوزهی دشتی و تنگستان خیلی با هم همخوانی ندارد و فرق و فاصله است این است که احساس کردم میتوانم در این زمینه خدمتی بکنم و تصمیم گرفتم در انتخابات حضور پیدا کنم.
سوال: آیا طرح مشخصی را برای برطرف کردن این تبعیض و نابرابری ارائه خواهید کرد در مجلس؟
زارعی: ما پارس شمالی، پارس جنوبی را داریم که باید یک مولفههایی را تعریف بکنیم که استان بوشهر و شهرستان دشتی و تنگستان بیشتر از این مسائل و مولفهها برخوردار بشود غیر از این ما دریا داریم گمرکات داریم، بنادر داریم، ۱۱ بندر تجاری داریم، ۵ منطقهی ویژه اقتصادی داریم بالای ۵ میلیون اصل نخل داریم در استان هم دردشتی هم در تنگستان، هم در دشتستان، اینها را میتوانیم فعال کنیم، ظرفیت ملوانی داریم، ظرفیت مرزنشینی داریم، اینها اگر نیاز باشد من توضیح بیشتری میدهم اینها میتواند یک محرک توسعه باشد برای حوزهی انتخابیه بنده و استان و حتی کشور، بر اساس فرمایشی که مقام معظم رهبری در خصوص توسعهی دریا محور داشتند اینها مولفههایی است که من فکر میکنم تاکنون نه این که خدایی نکرده کار نشده ولی آنچنان مورد توجه واقع نشده است.
سوال: شما کدام کمیسیون تمایل دارید که عضو بشوید در مجلس؟
زارعی: من با توجه به سابقهی اجرایی که دارم هم بعنوان فرماندار، بعنوان رئیس کمیته برنامه ریزی بودم در شهرستانهای متعددی که بودم هم شهرستان دشتستان، هم بندرلنگه، هم پارسیان، هم که بعنوان مدیر کل تعاون، هم دیوان محاسبات، ترجیح میدهم که در کمیته و کمیسیون برنامه و بودجه انشاالله ایفای نقش بکنم.
سوال: شما با توجه به این که سابقهی مدیریت در دیوان محاسبات را دارید به بحثهای بودجهای خیلی باید اشراف داشته باشید و علی القاعده همین طور است، یکی از مسائلی که همیشه با آن مواجه بودیم و یکی از مطالبات اصلی بوده که همواره مطرح میشده، اصلاح ساختار بودجه بوده، شما اگر وارد مجلس که شدید اگر وارد کمیسیون برنامه و بودجه بشوید آیا برای اصلاح این ساختار تلاشی خواهید کرد و فکر میکنید که چه اصلاحی اتفاق میافتد؟
زارعی: عرض کردم که یکی از تکالیفی که احساس کردم میتوانم جایی کار را انجام بدهم همین کمیسیون برنامه و بودجه بود، بودجه نیاز است که ساختارش اصلاح بشود، شفاف بشود، بودجه عملیاتی بشود، جاهایی که بالاخره فکر میکنم توصیه کردیم قانون هم داشتیم در این موارد ولی اجرا نشد یک نقصهایی د رساختار بودجه ما وجود دارد مثلا بعنوان مثال میگویم ما عذرخواهی میکنم اول مصرف مان یا مصارف را تعیین میکنیم بعدا میاییم دنبال منابع، به همین ترتیب به نظرم دچار کسری میشویم امسال هم ۱۴۰۳ بودجه را که دادیم فکر میکنم پیش بینی بالای ۳۰۰ میلیارد کسری را داشته باشیم، یکی از کارهایی که ما در دستور کارمان انشاالله اگر توفیق شد در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا بکنم اصلاح ساختار بودجه است، این ساختار با وضعیت فعلی ما پاسخگو نیست حالا اگر نیاز باشد من طرحهای نیمه تمام، طرحهای رها شده را آمار دارم و میتوانم ارائه بدهم و فکر میکنم که نیاز است در یک کلام ساختار بودجه اصلاح بشود.
سوال: و با توجه به این که یکی از مسائل اصلی در کشور با بحث معیشت هست و به ویژه در مناطق محروم این خیلی پررنگتر خیلی احساس میشود و شما هم از این که مردم حوزهی انتخابیه شما از یک نابرابری برخوردار هستند گلهمند هستید در مقایسه با مناطق برخوردار، شما برای رفع مشکل معیشت پیشنهاد مشخصی دارید در مجلس؟
زارعی: من فکر میکنم کلیتر بخواهیم پاسخ بدهیم، آن سرانههایی که بر اساس آن بودجه دارد توزیع میشود فکر میکنم نیاز به بازنگری دارد باید نرخ محرومیت، درجه محرومیت، دوری از مرکز، بدی آب و هوا، همهی اینها در توزیع اعتبارات در نظر گرفته شود اگر بخواهیم با سرانه توزیع بکنیم قطعا من با احترام به همهی استانها و شهرستانهای دیگر، اگر بخواهیم با سرانه توزیع کنیم سهم ما همان چیزی خواهد بود که الان هست و تقریبا یک تسلسل فقر و محرومیت داریم رفتیم در بعضی از روستاها انصافا در حد بشاگرد محرومیت دارد نه این که بخواهیم بگوییم کار نشده، کار شده، اما محرومیت داریم، اولین درخواست من و اولین اقدام من این است که در بحث توزیع اعتبارات انشاالله یک عدالت توزیع رعایت بشود که ما هم بتوانیم بیش از این منتفع بشویم.
سوال: و فکر میکنید که برای دولت مقدور است که این کار را برای مناطق محروم، منظور شما کل مناطق محروم است، صرفا که حوزه خودتان را نمیفرمایید.
زارعی: بله کل مناطق محروم، ما یک سرفصلهایی در بودجه داریم تحت عنوان توازن، دو در هزار نفت، اینها را من فکر میکنم تا این لحظه روی اعتبارات تملک دارایی سرمایه ما سرجمع زده میشود و توزیع میشود اگر قرار است توزیع بشود، پیشنهاد مشخص من این است که تملک ما را جدا بکنند استان بوشهر و سایر مناطقی که نیاز است محروم هست، بعد بحث توازن منطقهای دو در هزار نفت و گاز اینها را بخواهند توزیع بکنند اینها پیشنهاد مشخص بنده است که میتواند یک محرک خوبی باشد برای اتمام پروژههای عمرانی که تقریبا این جا بعضی از پروژهها تقریبا بیش از یک دهه الان تقریبا رها شده هستند و متاسفانه نرخ استهلاک پروژه از اعتباراتی که برای پروژهها میگذاریم در این استان فکر میکنم خیلی از مناطق کشور به ویژه مناطق محروم نرخ استهلاک پروژه بیشتر است.
سوال: در بحث یارانهها نظر شما چیست؟ شما معتقد هستید یارانهها باید مستقیماً به شکلی که الان روال است پرداخت شود یا معتقد هستید باید حذف شود و در قالب ارز ترجیحی به وارد کنندهها پرداخت شود تا از آن مبدا بتوانند تعدیل قیمتی را رقم بزنند؟
زارعی: ما در ارز ترجیحی نشان دادیم که نتوانستیم خوب نظارت کنیم پیشنهاد مشخص من در یارانههااین است که یارانهها را توزیع کنیم نخواهیم همه را حذف کنیم یا بخشی را بخواهیم حذف کنیم، به نظر من عدالت در توزیع است دهکهای پایین باید یارانه بیشتری بگیرند، دهکهای بالا از یارانه کمتری برخوردار شوند. ضمن این که ما در آن دهکبندی هم حرف داریم مثلاً در دهک اول بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان به ازای هر نفر، کسی که ۷۰۰ تا یک میلیون تومان هزینهاش است در دهک اول قرار میگیرد، در دهک هشتم بخواهم مثال بزنم کسی که تقریباً ۸ تا ۹ میلیون تومان درآمد داشته باشد در دهک هشتم قرار میگیرد یا خانوادههایی که ۸ تا ۹ میلیون تومان باشند، اینها فکر میکنم با واقعیتها خیلی منطبق نیست و نیاز به بازنگری دارد به نظرم.
سوال: پس شما با حذف یارانه دهکهای پردرآمد هم مخالف هستید؟
زارعی: من با توزیع عادلانه موافق هستم به آنها هم داده شود در حد عدالت، دهکهای پایین باید از یارانه بیشتری برخوردار شود. به قول ارسطو یک وقت عدالت در نابرابری است، بالاخره نیاز است به دهکهای پایانی یارانه بیشتری بدهیم در بحث بنزین هم همین است من آمار را چک کردم تقریباً دهک اول بهرهمندی اش از بنزین سهمیهای تقریباً یک و سه دهم درصد بود، دهک دوم هم تقریباً ۲ و خردهای بود ولی دهک هشتم بالای ۲۷ درصد بود، این نشان میدهد که عدالت آن جا اجرا نمیشود اینها نیاز است که یک مقدار عادلانهتر توزیع شود این بحث یارانهها انشالله.
سوال: شما معتقد هستید همین بنزینی که اشاره فرمودید به خودروها داده شود یا به کارت ملی افراد؟
زارعی: به نظرم ما نتوانستیم، عرض کردم خدمت شما بالاخره آن بحث نظارتی که مجلس به عهده دارد نتوانستیم واقعاً خوب نظارت کنیم. پیشنهادم این است که یارانه به افراد داده شود تا به خودرو، منتها بنزین نباشد، چون من الان کیفیت کار را نمیدانم، میدانم یک پیشنهاد داده شده است و اگر قرار است پرداختی شود یارانهاش پرداخت شود نه خود بنزین در کارت ملیها باشد که آن هم خودش یک بازار غیر متعارفی دارد بعداً ایجاد میکند.
سوال: در بحث بازار، شما معتقد هستید بازار رقابتی میتواند به تولید ملی کمک کند یا بازار انحصاری؟
زارعی: فکر میکنم انحصار یک مقدار به تولید ملی آسیب میزند بازار باید تا حدودی رقابتی باشد یک جا هم نمیتوانیم الان فتیلهها را بکشیم پایین بگوییم رقابتی کامل، الان حتی در کشورهایی که لیبرالیسم کامل حاکم بود نتوانستند چنین کاری انجام بدهند و تجربه موفقی نداشتند، اما در این جا پیشنهادم این است که حرکت کنیم به سمت رقابتی کردن و کاهش انحصار، اگر انحصار کاهش پیدا کند در خیلی از جاها رقابت ممکن است بتواند خودش را تنظیم کند.
سوال: پس شما مخالف ممنوعیت واردات خودرو هستید؟
زارعی: بله، من مخالف هستم خودرو باید وارد شود منتها با ساز و کارهایی که جدید تعریف شود، آن ساز و کاری که سال گذشته بود من فکر نمیکنم جواب داد ما نتایج ملموسی را از این واردات خودرو ندیدیم باید ساز و کار جدیدی تعریف شود و یا بیاییم یک رنج قیمتی تعریف کنیم جوری که اگر خودرو وارد بشود هم صنعت خودرو را داشته باشیم، هم بتواند در خور قدرت خرید قشرهای ضعیف باشد. پیشنهاد مشخص من این است.
سوال: و به همین ترتیب در بحث لوازم خانگی و در بحث پوشاک شما معتقد هستید واردات باید اتفاق بیفتد.
زارعی: ما یک پدیدهای داریم در استانهای جنوبی، چه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و به نظرم خوزستان تحت عنوان پدیده قاچاق یا شوتی، متاسفانه یا خوشبختانه بالاخره دارد وارد میشود ولی چرا ما این را قانونمند نکنیم؟ نیاز بازار است، این کجا میرود؟ خارج از کشور که نمیرود در داخل کشور دارد مصرف میشود به نظرم ما باید ساز و کاری تعریف کنیم حتی لوازم خانگی، اگر بخواهیم خدای نکرده ممنوعیت واردات داشته باشیم تقریبا این یک خود تحریمی است ما اجازه بدهیم کالاهایی که نیاز داریم و بازار کشش دارد.
سوال: الان که داریم، شما میگویید خدای نکرده من میگویم الان که داریم.
زارعی: کدام پدیده را میگویید منظورتان قاچاق است؟
سوال: نه ممنوعیت واردات را میگویم شما فرمودید اگر خدایی نکرده واردات لوازم خانگی ممنوع شود، من میگویم الان داریم خدا کرده
زارعی: الان به صورت قانونی نداریم به صورت رسمی باید صورت بگیرد یک ممنوعیتهایی داریم، ما میخواهیم خدای نکرده اینگونه داریم میگوییم خود تحریمی میشود بعضی از کالاها حتی ما در برنج، در ارزاق عمومی، چون ما در کنار مرز قرار گرفتیم میبینیم اینها نیاز است باید وارد شوند مگر ما چقدر برنج در سال در کشور تولید میکنیم؟ چند درصد از مردم کشور میتوانند برنج داخلی را خریداری کنند؟ آیا قدرت خرید دارند؟ چند درصد میتوانند خریداری کنند؟ اینها مثالی است که من فکر میکنم باید در کمیسیون اقتصادی.
سوال: این با بحث حمایت از تولید داخل تضاد پیدا نمیکند؟
زارعی: ما تا جایی که تولید داخل داریم چقدر برنج تولید داخل داریم؟ چند درصد از لوازم خانگی تولید داخل داریم تولید با کیفیت؟ اگر غیر از این باشد همان که عرض کردم خودمان داریم خودمان را تحریم میکنیم شما یک آمار بدهید ما چقدر تولید برنج در کشور داریم که واردات برنج را یک جاهایی ممنوع میکنیم؟ من با واردات کامل مخالف هستم باید ضابطهمند باشد بر اساس نیاز کشورمان بتوانیم وارد کنیم به نظرم یک بخشی اش ما داریم خود تحریمی انجام میدهیم.
سوال: با ارز ترجیحی که به وارد کنندهها اختصاص بدهند چطور؟ با آن مخالف هستید یا معتقد هستید باید اختصاص پیدا کند؟
زارعی: من در عرایضم عرض کردم ارز ترجیحی را مجلس نتوانست خوب نظارت کند نمیخواهم بگویم در بعضی جاها کالاهایی وارد کردیم که شاید نیاز نبود و نتوانستیم خوب نظارت کنیم من فکر میکنم اگر قرار است ارز ترجیحی باشد در قالب پرداخت به افراد در قالب افزایش یارانه شکل بگیرد، نظارت مردمی کردیم خود مردم نظارت میکنند اگر این اتفاق بیفتد نیاز به خیلی از ابزارهای نظارتی هم نیست و کاهش پیدا میکند.
سوال: کلام پایانی را بفرمایید.
زارعی: من تشکر میکنم از شما اگرچه فرصت کمی فراهم شد از همکاران چه در استان و چه در رسانه ملی قدردانی و تشکر خاص دارم یک پیشنهاد دارم به همکارانمان در مجلس شورای اسلامی، دوستانی که تازه وارد مجلس شورای اسلامی میشوند چه بنده و چه دوستان من فکر میکنم پیشنهاد این باشد که نرویم خودمان را در لابلای مسائل روزمره خدای نکرده فراموش کنیم کار اساسیمان چیست، مردم از ما انتظار دارند در بحث معیشت، در بحث کاهش تورم انتظار دارند. ما سابقه داریم نماینده مجلس وقتی به مجلس میرود در میان سیلی از طرحها، نامههای مانده یا بخشی از لوایحی که از دولت میآید گم میشود. پیشنهاد من این است که من و بقیه نمایندهها فرصتی داشته باشیم، اصلا برای چه رفتیم؟ قرار است چه کاری انجام بدهیم؟ نظام مسائل کشور را احصا کنیم و بر اساس نظام مسائل حرکت کنیم. اگر رفتیم و به روزمرگی افتادیم دچار آسیب میشویم. یک نکته هم میخواهم عرض کنم با توجه به این که بنده و تعدادی از دوستان جدید آمدیم در مجلس پیشنهادم این است که دوستانی که در مجلس فعلی هستند ظرفیتی فراهم کنند که بقیه نمایندگانی که جدید آمدند ممکن است تجربه نمایندگی نداشته باشند ولی کار اجرایی و تقنینی کردهاند، اینها بیایند در کمیسیونهایی قرار بگیرند، اگر کمیسیونهای مجلس قوی شد ما مجلس قوی داریم، کمیسیونها انحصاری نشود، چون این مسائل را شنیدهام.