اوقات شرعی ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ به افق اهواز، مرکز استان خوزستان اعلام شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، امروز دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲، ۷ رمضان الکریم ۱۴۴۵ هجری قمری و ۱۸ مارس سال ۲۰۲۴ میلادی است.
اوقات شرعی امروز به شرح زیر است:
اذان ظهر در اهواز ساعت ۱۲ و ۲۳ دقیقه به گوش میرسد و غروب آفتاب ساعت ۱۸ و ۲۶ خواهد بود.
نوای روحبخش اذان مغرب نیز در ساعت ۱۸ و ۴۳ طنین انداز میشود و نیمه شب شرعی ساعت ۲۳ و ۴۳ دقیقه است.
اذان صبح فردا، سه شنبه ۲۹ اسفندماه نیز ساعت ۵ و یک دقیقه به گوش خواهد رسید و آفتاب در ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه طلوع میکند.
ذکر روز دوشنبه:
یا قاضی الحاجات
به معنای "ای برآورنده حاجتها" است که ۱۰۰ مرتبه خوانده میشود و موجب کثرت مال خواهد شد.
ذکر این روز به اسم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است و روایت شده در روز دوشنبه زیارت این دو امام بزرگوار خوانده شود.
حدیث روز را بخوانید:
امام صادق علیه السلام فرمود: إذا تَوَضَّأَ أحَدُکُم و لَم یُسَمَّ کانَ لِلشَّیطانِ فى وُضوئِهِ شِرکٌ و إن أکَلَ أو شَرِبَ أو لَبِسَ و کُلُّ شَى ءٍ صَنَعَهُ یَنبَغى أن یُسَمِّى عَلَیهِ فَإن لَم یَفعَل کانَ لِلشَّیطانِ فیهِ شِرکٌ.
هر گاه یکى از شما وضو بگیرد و بسم اللّه الرحمن الرحیم نگوید. شیطان در آن شریک است و اگر غذا بخورد و آب بنوشد یا لباس بپوشد و هر کارى که باید نام خدا را بر آن جارى سازد، انجام دهد و چنین نکند، شیطان در آن شریک است. محاسن ص ۴۳۳، ح ۲۶۰
سخنان آموزنده:
دفاع از حق و اسلام از بزرگترین عبادات است. (امام خمینی"ره")
احکام شرعی امروز:
سوال: در بین عموم رایج است که در هنگام اجاره منزل مقدارى مبلغ تحت عنوان رهن به صاحب خانه مىپردازند و همچنین مقدارى به صورت اجاره پرداخت مىکنند و یا منزل را به صورت رهن کامل اجاره مى کنند. اولاً: حکم شرعى این دو نوع معامله را بیان نمائید. ثانیاً: در صورت عدم صحت این عمل روش صحیح براى اجاره کردن منزل را بیان نمائید. ثالثاً: حکم وضو و نماز در منزلى که به یکى از دو روش فوق معامله شده است چیست؟
جواب: بطور کلّى اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانهام را به این مبلغ معیّن ـ مثلاً ده تومان ـ به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن ، مثلاً صد هزار تومان، به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعى ندارد)، ولى قرض به شرط اجاره، صحیح نیست، و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنى خانهاى که بطور متعارف اجارهاش از قرار ماهى مثلاً دویست هزار تومان است نمىشود بخاطر گرفتن قرض به ماهى هزار تومان تنزّل کند زیرا چنین اجارهاى متعارف نیست بلکه ممکن است آن را مثلاً به صد هزار تومان تقلیل داد، و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنى در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغى را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمىباشد، و در هر صورت نماز و وضویى که در خانه با رضایت و اجازه صاحب خانه انجام شده صحیح است. (استفتائات مقام معظم رهبری)