دبیر شورای راهبری پنجره واحد مدیریت زمین گفت: تا قبل از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، میانگین صدور مجوزها بالغ بر ۱۵۳ روز و جواب استعلامها تا ۷۰ روز بود که امروز میانگین صدور مجوزها به کمتر از ۵۰ و استعلامها به کمتر از ۲۰ روز رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، میر رجبی، دبیر شورای راهبری پنجره واحد مدیریت زمین در نشست خبری با اشاره به پیشینه تصویب ضوابط اجرایی پنجره مدیریت واحد زمین در آبان ۱۴۰۱ از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و ابلاغ آن به دستگاههای اجرایی، گفت: بر اساس ماده ۳ ضوابط اجرایی، سازمان منابع طبیعی به عنوان راهبر اجرایی این پنجره واحد و سامانه معرفی شده و وی نیز به عنوان دبیر اجرایی آن است.
وی افزود: ماده ۲ ضوابط اجرایی پنجره مدیریت واحد زمین در آبان ماه ۱۴۰۱، ۲ ماه مهلت داده بود به تمام دستگاههای متولی که نقشههای اجرایی خود را در سامانه بارگذاری بکنند ولی به جهت اینکه برخی دستگاهها آمادگی این حجم از کار را نداشتند چون تهیه نقشههای الکترونیکی کار بسیار زمان بری بود که با تشکیل جلسات، مهلتهای زمانی واقعی را به دستگاههایی که باید تکلیف شان را به عنوان دستگاه متولی زمین در سامانه انجام میدادند، زمان دادیم و در استانها جلسات کارگروه اجرایی پنجره واحد مدیریت زمین را داریم.
میررجبی اضافه کرد: در موضوع صدور مجوزها و پاسخگویی به استعلامات اراضی، مردم میتوانند با مراجعه به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین چه در حوزه صدور مجوزها و چه در حوزه پاسخگویی به استعلامات، ثبت نام کرده و خدمات را دریافت کنند.
وی ادامه داد: در کنار زیرسامانه که درگاه صدور مجوز متقاضیان نام دارد، زیر سامانه پایش اراضی را داریم که دستگاههایی که متولی زمین هستند از جمله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و دیگر سازمانهای مسئول باید در پایش اراضی در نقش حافظ اراضی ملی و منابع طبیعی باشند، گزارش های مختلفی از طریق سنجش از دور، پایش لحظهای از طریق تصاویر ماهوارهای و گشتهای فیزیکی تهیه میشود و به صورت روزانه به دستگاههای اجرایی ارسال میشود و این دستگاهها وظیفه دارند سریعا آنها را رصد و پیگیری کرده و تیمهای حفاظتی را به این مناطق اعزام بکنند و گزارش تخلف را تنظیم کنند و یگان حفاظت نسبت به تشکیل پرونده و ارسال به اداره حقوقی و ارجاع موضوع به دستگاه قضایی اقدام میکنند.
میررجبی گفت: سامانه پنجره مدیریت واحد زمین دو زیر سامانه دارد، اول/ زیرسامانه، درگاه صدور مجوز متقاضیان هست که تا امروز آماری که از سامانه اخذ شده حدود ۴۰۰ هزار مراجعه و ثبت درخواست در سامانه صورت پذیرفته که بالغ بر ۸۰ درصد این درخواستها بررسی و صحت سنجی شده است، تکمیل مدارک صورت پذیرفته و در حداقل زمان ممکن پاسخ داده شده است و این حجم صدور مجوز کاهش تردد متقاضیان به دستگاههای اجرایی را در پی داشته و آنچه برآورد کردیم حدود ۳۵۰ هزار مراجعه را کاهش دادیم و حدود ۹۰۰ هزار برگ کاغذ را صرفه جویی کردیم که آثار زیست محیطی مثبتی را دارد.
وی افزود: دوم، زیر سامانه پایش اراضی با توجه به ظرفیتهایی که تا الان در کشور موجود هست که یکی از ارکان اصلی آن ظرفیتها برای پایش هوشمند اراضی، تصاویر ماهوارهای به روز هست، تا قبل از سامانه پنجره مدیریت واحد زمین میتوانستیم گشتهای فیزیکی انجام بدهیم در حال حاضر به صورت هوشمند با استفاده از یکسری شاخصهای پوششهای گیاهی و خاکی که در سنجش از دور استفاده میشود از تصاویر ماهوارهای (خیام) بهره گیری میکنیم تا تغییر کاربریها و تصرف اراضی را شناسایی بکنیم تا امروز حدود ۳ هزار مورد تغییر کاربری شناسایی شده که با کاهش روند رسیدگی قضایی به تخلفات در تصرف اراضی و تغییر کاربریها، سهم مهمی در جلوگیری از تصرفات و تغییر کاربریها ایفا میکند.
میررجبی ادامه داد: توانستیم تمام استانها را زیر بار سامانه پنجره مدیریت واحد زمین ببریم در ۲ زیر سامانه، هیچ استانی نیست که اتصال به سامانه پنجره مدیریت واحد زمین نداشته باشد و تمام دستگاههای اجرایی متولی هم وصل هستند و برخی دستگاهها باید توجه بیشتری بکنند، ما قبل از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین میانگین صدور مجوزهای مان بالغ بر ۱۵۳ روز بود و در برخی دستگاهها برای استعلام بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ روز متقاضی زمان صرف میکرد، امروز این میانگین زمانی در بین تمام دستگاههای اجرایی در صدور مجوزها به کمتر از ۵۰ روز و در استعلامها به کمتر از ۲۰ روز رسیده است.