منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی با مهم دانستن نقش صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات، با حضور در برنامه صف اول سیما از برنامه های خود در مجلس دوازدهم سخن گفتند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه صف اول با حضور منتخبان مجلس دوازدهم به موضوع وعده های انتخاباتی آنان پرداخت.
مشروح برنامه را در ادامه می بینید:
آقای ولایتمدار نمایندهی منتخب شهرستان قزوین – آبیک و البرز میهمان نخست برنامه بودند.
کار صدا وسیما در تبلیغات انتخاباتی عادلانه و در جلب اعتماد مردم موثر بود
سوال: آقای ولایتمدار ما شما را به همان عنوان شناسنامهای تان صدا میزنیم نه با شهرتتان، بفرمایید که اول یک مختصری از سوابق خودتان بگویید در حد یکی دو دقیقه، البته ویدئویی از معرفی شما و سوالاتی که شما پاسخ دادید به آن مثل همهی نامزدها در سطح کشور آماده شده پخش خواهد شد در طول برنامه، فعلا خودتان را یک معرفی بفرمایید و ما به سوالات مان ادامه خواهیم داد.
ولایتمدار: اینجانب سالار ولایتمدار که همه دوستان بنده را به نام سالار آبنوش میشناسند با عنایت خداوند متعال و توجه مردم عزیز حوزهی انتخابیهی قزوین، آبیک، البرز مورد لطف مردم قرار گرفتم که فعلا منتخب هستم، بنده دانش آموخته رشته علوم سیاسی مقطع دکترا با گرایش مسائل ایران هستم کارشناسی ارشد من مدیریت استراتژیک است و کارشناسی ام هم حقوق است، متولد سال ۱۳۴۱ هستم توفیق داشتم که در دوران دفاع مقدس رزمنده بودم بعنوان خادم بچهها در حد خودم انتخاب شدم بعد از آن هم در حوزههای مختلف چه فرهنگی و چه سیاسی و بعدا در سازندگی و اقتصادی در قرارگاه بزرگ خاتم الانبیا خادم عزیزان و در بحث زیرساختها و سازندگی کشور دستی در آتش داشتم، یک مقطع هم در سازمان بسیج خدمت عزیزان بسیج مستضعفین بودم، برای مقطع کوتاه هم بعنوان مدیر جنگ نرم در همان مجموعهی عملیات انجام وظیفه میکردم که محبت کردند دوستان عزیز از بنده خواستند ما هم وارد عرصه شدیم مورد عنایت و لطف خداوند و مردم شریف هم قرار گرفتیم تا این لحظه. ولی تا دیروز طلبکار بودیم ولی فکر کنم دیگر از الان باید پاسخگو باشیم شما دعا کنید که بتوانیم باشیم.
سوال: آقای ولایتمدار این برنامههای انتخاباتی صدا و سیما را شما چطور دیدید؟ هم برنامههایی که در رسانهی ملی پخش میشد هم برنامههایی که ویژهی حوزههای انتخابیهی مختلف بود که در آنجا نامزدها خودشان را معرفی میکردند و به سوالاتی پاسخ میدادند.
ولایتمدار: البته در این ایام ما بخاطر این که حوزه وسیع بود واقعا درگیر بودیم ولی آن برنامهای که از خود ما تهیه شد اگر این ادامه پیدا کند و یک مقدار مدیریت بشود، نه این که حالا در صدا و سیما هستم و شما محبت کردید و مدیران محترم، امسال بهترین کار و زیباترین کار، این کار صدا و سیما بود و من فکر میکنم چه بنده، حالا دوستان دیگر را شما دعوت کنید شاید همین را حتما به آن اشاره خواهند کرد آثاری که در تشخیص مردم، برنامههای مناظرهها و برنامهی آن ویدئو کلی برای مردم حوزه انتخابیه داشت، چندین برابر این تبلیغات و پوستر و اسرافها مفید بود. شاید همین فرهنگ جا بیفتد دیگر از این چیزها راحت بشویم و فقط از همان صدا و سیما بتوانیم هر کس خودش را به مردم ارائه بدهد و مردم هم با آن تیزبینی خودشان میتوانند دریافت کنند، من بعنوان یک فرد بعنوان یک کوچکترین واقعا امسال بابت این برنامه از مجموعهی مدیریت صدا و سیما سپاسگزارم آنجا هم رسما تشکر کردم.
سوال: به جز این فایدهای که شما اشاره به آن کردید که از مخارج انتخاباتی مرسوم یا سنتی مثل پوستر و پلاکارد و اینها و چاپ اینها و چسباندن اینها روی در و دیوار به شکل سنتی، جلوگیری کرده چه فوایدی داشت این برنامهها؟
ولایتمدار: یکی این که عدالت ایجاد شد بین داوطلبان، وقت گذاشتند خیلی انرژی صرف کردند، ولی از همهی سطوح آوردند فردی که بعدا خودش را ارائه کرد شاید در حد ۵۰۰ تا رای آورد او هم آمد و خودش را ارائه داد واقعا عدالت رعایت شد حوزه ما که کسی اعتراض نداشت، بعد بحث نگاه مردم هم، چون بعضا رعایت نمیشود در این بحث تبلیغات، این عکس او را پاره میکند و او همینطور. یک مقدار آن اخلاقی که همه دنبال آن هستیم آسیب میدید اینها هم جمع بشود مردم آن اعتمادشان بیشتر میشود.
به نظر من این کار بیش از همه در جلب اعتماد مردم اثر مثبت داشت.
سوال: حالا دعوت میکنم ویدئو را ببینیم و برگردیم.
پخش ویدئوی مصاحبه صدا و سیما با نامزد
سوال: بخشی از تبلیغات انتخاباتی جناب آقای ولایتمدار بود نماینده منتخب شهرستان و حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز.
شاید وقت نمیشود به همه اینها برسیم اول از همه باز درباره این سوالات بگویید که این سوالات را شما چطور دیدید؟
ولایتمدار: حقیقتا وقتی که مواجه شدم قبل از آن فکر میکردم که چه مسائلی را صدا و سیما یا دوستان اولویت دیدند دیدم حقیقتا مسائلی است که امروز مبتلابه است و قاطبهی مردم هم دنبال همین سوالات هستند یعنی بعد از همین هم دیدم که خیلیها تماس داشتند میگفتند ما سوالات مان همینها بود که خیلی زیبا طرح شد، واقعا هنرمندانه و متخصصانه بود.
ضمانت شغلی بویژه برای کارگران اولویت من است
سوال: حالا بگویید که اولویت شما بین همهی اینها که اشاره کردید کدام است؟
ولایتمدار: بحث ضمانت شغلی.
سوال: ضمانت شغلی در اینها نبود.
ولایتمدار: چرا؟ قانون کار بود.
سوال: بله این بهبود محیط کسب و کار منظور شما است؟
ولایتمدار: بله، الان بیشترین دغدغه کارگران هستند، استان ما هم یک استان کارگر نشین است و دومین شهر صنعتی کشور هستیم حدود ۶۰ درصد از جمعیت ما کارگر هستند و قاطبه از بنده در این مدت میخواستند که ما یک ضمانتی برای شغل مان میشود؟ این چند دستگی، شما میبینید که کارگران در چند گروه با واسطه مشغولند و فرد ۲۶ سال است همچنان شرکتی است و قراردادی است اگر بشود این تضمین بشود که این خانواده حداقل آرامش داشته باشد، فکر میکنم یک کار بزرگی کردیم.
سوال: برای اجرای آن ماده ۲۴ قانون بهبود محیط کسب و کار که همان قابل پیش بینی بودن اقتصاد بود برای اجرای آن برنامه شما چیست؟ یعنی شما چه پیگیری را، چون نمایندهها طبق قانون یا وظیفه قانونگذاری دارند یا نظارت بر حسن اجرای قانون.
ولایتمدار: این قانون قانون خوبی است ولی اجرا نشد، ما اگر بتوانیم با دوستان مان یک فراکسیون محکم و قوی برای بحث همین موضوع داشته باشیم که درواقع جامعه کارگری را زبانشان و پشتیبانشان باشیم، به نظرم همان قانون را بدانیم موانع اجرایش را برداریم به اهداف مان میتوانیم با یک فرآیندی برسیم.
سوال: البته بخشی از این قانون که مثلا سامانهی یا درگاه ملی مقررات هست اتفاق افتاده در سال گذشته یا همین بهتر است بگویم امسال در اوایل امسال راه اندازی شده و کمک کرده به این که مقررات یک شبه نتواند وضع بشود و در واقع تغییری در ساز و کارها در مسائل اقتصادی، در تولید یا در صادرات و واردات و اینها ایجاد بکند، دربارهی افزایش حقوق متناسب کارگران و کارمندان با تورم هم شما اینجا اشارهای کردید نظرتان را گفتید، باز اگر ممکن است اشارهای بکنید.
ولایتمدار: ببینید دیگر بهتر است که واقعا صادقانه و کف جامعه را ببینیم، یکسری ارقامی که در رابطه با بحث یارانه و اینها هست، آنها خاصند و این بحث دستوری است ما اوایل انقلاب اگر یادتان باشد، یک سکه ۱۵۰۰ تومان بود، بنده آن زمان یک کسی مثل بنده کار میکردیم در ماه درآمدمان به ۱۵۰۰ میرسید یعنی اگر هیچ هزینهای نداشتیم همان کارمان را صرفه جویی میکردیم یک سکه میخریدیم، حرف من امروز با همه مان البته الان خودم شدم یک پاسخگو، همین الان هم یک کارگر ما که صبح میرود سر چهارراه یا یک اداره مشغول است یا یک کارخانه مشغول است، همین الان هم با حقوقش بتواند یک سکه بخرد به نظرم یک زندگی معمولی خواهد داشت با ارقام بازی نکنیم، بگوییم این جا را مدیریت کردیم نه سفره آنجاست، واقعا این بحثی که ما الان داریم در بحث حقوق کارگری زندگی را تامین نمیکند واقعا انسان شرمنده میشود بتوانیم به آن سقف برسانیم حالا آن هم باید رعایت حال کارفرما و حق و حقوق او هم رعایت شود، ولی این جا این قشر ضعیف بتواند در حد یک سکه که پول آن چقدر است همین قدر درآمد داشته باشد به نظر من زندگی خوبی خواهد داشت. بیشتر از این توقع ندارند.
پرداخت به روش کنونی یارانه ها توجیه ندارد
سوال: برای حذف یارانه پردرآمدها چه خواهید کرد؟
ولایتمدار: من یکی از سوالاتی که حتما پیگیری خواهم کرد و در دستور کارم هست این است که ما در این مدت بالاخره دهکها را شناسایی کردیم یا نکردیم؟ این که الان دهک یک تا دهک ۱۰ دارد یارانه میگیرد اصلا توجیه ندارد.
سوال: البته ۱۰ فکر میکنم نمیگیرد.
ولایتمدار: حالا مثلا آن کسی هم که حیوانی در خانه دارد مثلا در ماه هزینه آن حیوان شاید چند برابر حقوق امثال بنده است آنها هم میگویند میگیریم، البته برخوردی که من داشتم، ولی اگر ما بتوانیم واقعا آنها را درست شناسایی کنیم و آن درصدی که واقعا لازم ندارد را بگیریم، یک محاسبه سرانگشتی کردیم، سالی حدود ده هزار میلیارد صرفه جویی است ما اگر ده هزار میلیارد را بیاییم زمین همین که بحثش شد، زمین هم که فراوان داریم ما در بحث مسکن، ما یک درصدیم استاندارد دنیا ۶ درصد است یعنی خاک یک کشور ۶ درصدش برای مسکن و سکونت استاندارد است ما یک درصد سطح خاکمان را اشغال کردیم زمین واقعا داریم منتها زیرساخت آن باید فراهم شود ما همان مبلغ را همان مبلغی که از دهکهای ۶ به بالا را اگر واقعا بگیریم و برای زمینها، مثلا از تهران تا ساوه بیابان است.
سوال: برای زمین صرف بشود یا برای خود یارانهی دهکهای پایین؟
ولایتمدار: برای زیرساخت زمین آماده اش کنیم. آماده کنیم مثلا ۲۰۰ متر ۱۸۰ متری آب و گاز و جاده، برای اینها هزینه شود و زمین را بدهیم به این فرد و بفروشیم آن هم مثلا صد ساله، ۹۸ ساله، ۹۹ ساله که نفروشد به هر مستاجری یک واحد بدهیم او ماشینش را میفروشد یک ساختمان را میسازد، اصلا خود به خود همه چیز ارزان میشود، اشتغال ایجاد میشود، چهارصد و چند شرکت و کارخانه برای. یعنی یک رونق واقعی ایجاد میشود نمیدانم این گره کار کجاست که باید یکی از پیگیری هایم باشد.
سوال: دیگر از حالا به بعد شما باید بگویید که گره کار کجاست.
ولایتمدار: واقعا همچنان کسی جوابم را نداده است.
سوال: یارانه بنزین به کد ملی شما موافق بودید اختصاص پیدا کند به جای این که به کارت خودرو اختصاص پیدا کند؟
ولایتمدار: یکی از مسئولین که نمیخواهم اسمش را بیاورم، مسئولین تهران، به من گفت فردی را داریم که ۵۰ تا ماشین به اسمش هست و ماشین هم تقریبا ۴ سیلندر به بالا، حالا این فرد که چند تا کارخانه دارد و دو ماشین در قشم و در کیش و هر کجا میرود ماشین دارد گفت این راحت با همین بنزین ۱۵۰۰ تومان مصرف میکند و آماری که ما داریم میشنویم ۴۴ درصد از مردم خودرو ندارند، باید این هم با آن شناختی که ما از مردم داریم بهتر از این تبدیل میشد ولی الان به نظر من به عدالت نزدیکتر این است که به کد ملی داده شود، اگر به کد ملی اختصاص داده شود، آن فرد ۵۰ ماشین یک دانه میگیرد این هم حداقل میتواند یک جوری از این استفاده کند، از همه اینها مهمتر آن مقدار بنزین و سوختی که دارد قاچاق میشود که هم من خبر دارم هم شما و هم مردم، آن خلاصه مدیریت بشود.
سوال: برای این اختصاص یارانه بنزین به کدملی طرحی خواهید دید؟
ولایتمدار: این چیزی است که شدنی است و من نمیدانم که مانع چیست
سوال: از حالا به بعد همه چیز دست شما است در هر کدام دست بگذارید میتوانید قانون مصوب کنید بعد هم پیگیر اجرای آن باشید و این اتفاق بیفتد.
ولایتمدار: دعا کنید که خدا کمکمان کن.
سوال: حتما دعای مردمی که به شما رای دادند پشت سر شما هم هست ولی از حالا به بعد از شما هم سوال خواهند پرسید. یارانه به خود مردم گفتید که داده بشود تا این که دلار ارزان بدهیم برای حمایت از تولید و واردات کالاهای اساسی.
ولایتمدار: گرانیگاه فساد در هر جامعهای یکی در مرکز خرید است، دو نرخی است، هر کجا دونرخی است، این یک چیز مشخص است و برای ایران نیست در تاریخ هم بوده و مزایدهها و مناقصهها است اگر سامانهای تعریف بشود که اینها مدیریت شود فساد ما به شدت کاهش پیدا میکند، چون محل مانور دلالان و سوءاستفاده گرها دقیقا در این حوزه است، ما اگر تا آنجایی که ممکن است این دو نرخی یا حالا مرگ یک بار و شیون یک بار این مسئله را حل کنیم منتها اگر آمار درستی داشتیم که عرض کردم که آن دهک مستضعف، چون واژه آسیب پذیر متنفرم این واژهای که وارد فرهنگ ما کردند، نه، مستضعفهای ما که نیاز هست ما دست اینها را بگیریم اگر آمار درست داشته باشیم ما یک دفعه دو نرخی را برداریم یک نرخ بشود ولی آنها را شارژ کنیم تا بتوانند برسند به سطح معمول، این راه علاج است منتها ریسک است باید با اطلاعات کامل و یک هم افزایی یعنی باید بدنه هم تا برود برسد به آن شهرستانهای کوچک، همراه باشند برای همراهی، این راه علاج است که ما از این وضعیت بیرون بیاییم ولی این که بیشتر الان بحث دلار و ارز و سکه و خودرو است دیگر، این هم تا یک حد معمولی که زندگی مردم اداره بشود خوب است ولی واقعا از آنجا که افتاد دست دلال، ما یک دفعه میبینیم اصلا بدون این که کسی بتواند مهار کند هر چه آنها دلشان بخواهد به سر ما دارند میآورند.
سوال: برای مسکن که اشارهای کردید هم در سوالات بود و الان هم اشاره کردید مسکن ویلایی را شما گفتید که ترجیح میدهید به مسکن آپارتمانی، برای این چه برنامهای خواهید داشت؟
ولایتمدار: وقتی که از دوستان متخصص، در این قصه هم بنده دستی به آتش داشتم بالاخره ما در قرارگاه خاتم هم طرحهای مسکن اجرا میکردیم، بزرگترین بیمارستانها را ساختیم، دوستان نظام مهندسی و مهندسین میگویند ارتفاع سازی برای صرفه جویی در انتقال انرژی، انتقال آب، انتقال برق، ولی با رعایت آن معادلهای که ما در دنیا داریم زندگی میکنیم درصد سطح استفادهی مسکن در دنیا تا ۵-۶ درصد ما در یک درصدیم چه اشکال دارد؟ ما واقعا از بلندمرتبه سازیها آسیب فرهنگی دیدیم، ما اگر بیاییم از زمین هایمان استفاده کنیم همه استانها تقریبا بنده اشراف دارم، اکثریت استانها استعدادش را دارند که ما زمین ویلایی بدهیم هم فرهنگ قدیم آن همدلیها و آن زندگی در حیاط، قدیم میگفتند فلانی حیاط خریده، حیاط فروخته، حیاط یعنی زندگی، حیاط یعنی محوطه جلوی ساختمان به آن میگفتند زندگی، الان ما حیاط نمیخریم خوابگاه میخریم و خوابگاه میفروشیم یعنی حیاط جمع شده و رفته است، با آن زمین ویلایی حیاط دوباره بر میگردد.
سوال: شما استفاده استعاری کردید، چون آن حیاط با ط دسته دار است و این حیات با ت دو نقطه است.
ولایتمدار: معنای دوتای آن یکی است، اصلا اراده یکی است، آن قدیم میگفتند حیاط واقعا حیاط زندگی بود یعنی کسی بتواند در آن زندگی بکند، آفتاب بخورد بالاخره لباس هایش را زیر آفتاب چند دقیقه بگذارد از لحاظ بهداشتی رعایت شود، دوتای آن یکی است. بعد هم از نظر انرژی، الان ما در استان قزوین یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت داریم، تقریبا ۹۹ درصد قزوین هم گازکشی شده، مصرف گاز یک میلیون و ۴۰۰ هزار ما تقریبا ۶۰ درصد گاز نیروگاه مان است، نیروگاه شهید رجایی که کنار ما دارد برق تولید میکند، یک و نیم برابر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گاز مصرف میکند، پس ما مشکل مصرف انرژی نداریم ما اگر این را در زمین مسطح مردم را در زندگی ویلایی، منتها باید با کمک دولت، ما بدانند در آنجا برای خودشان یک سرپناه داشته باشند انتقال انرژی چه برق، چه آب، چه گاز من میگویم آن هزینه را ندارد این بهانه است، میشود دوباره فرهنگ را برگردانیم باز هم تاکید میکنم به واژه حیاط، حیاط را برگردانیم برای مردم.
سوال: برای آن طرحی خواهید دید؟
ولایتمدار: برای همین روشن است، ما داریم و همه چیز آن فراهم است، فقط اراده میخواهد.
سوال: کمتر از سه ماه وقت داریم تا تشکیل مجلس دوازدهم سه ماه فرصت دارید که همه این وعدههایی که به مردم دادید پیگیری کنید و طرح هایش را بنویسید و آماده هم باشد که روز تشکیل مجلس یا جلسه دوم مثلا اینها را تقدیم هیئت رئیسه مجلس بکنید و بررسی اینها در مجلس جدید شروع بشود.
ولایتمدار: تا دلتان بخواهد طرح داریم فقط اراده میخواهد.
آقای عباس بیگدلی منتخب مردم تاکستان نیز مهمان دیگر برنامه صف اول امشب سیما بود.
برنامه های انتخاباتی صداوسیما به مطالبات مردم نگاه خوبی داشت
سوال: آقای بیگدلی این مدل را که اولین بار انجام شد، شبکههای انتخاباتی در سراسر کشور راهاندازی شد چطور دیدید؟
بیگدلی: از مردم عزیز ایران اسلامی به ویژه مردم فهیم شهرستان تاکستان تشکر میکنم به خاطر حماسهای که در ۱۱ اسفند خلق کردند. واقعیت این است که به خاطر این که دور گذشته هم بنده در انتخابات مجلس شورای اسلامی حاضر بودم و این دوره نسبت به دوره قبل تفاوت داشت از این منظر که عدالت در ارائه برنامهها و موضوعات تخصصی و ویژه در برنامههای صدا و سیما واقعاً جای قدردانی و تشکر دارد و باعث شد هم هزینههای انتخاباتی کاهش پیدا کند و هم موضوعات به صورت تخصصی و با رویکرد تخصصی نسبت به مطالباتی که مردم در سطح ملی و منطقه دارند ویژه به آن نگاه خوبی انجام شد.
سوال: سوالات را چگونه دیدید و چقدر به مسائل واقعی مردم نزدیک بود؟
بیگدلی: تقریباً مطالبات عمومی که ما در منطقه شاهد هستیم به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، بحث حمایت از تولید و شفافیت موضوعات کاملاً تخصصی و اقتصادی که در این سوالات گنجانده شده بود به نظرم خیلی کمک کرد که مردم تصمیم درستی بگیرند.
در دسترس بودن ودیدار مردمی اولویت من است
سوال: کمتر از سه ماه فرصت دارید تا تشکیل مجلس دوازدهم، بفرمایید که این سه ماه را چطور خواهید گذراند؟
بیگدلی: اولین برنامهای که خدمت مردم عزیز هم گفتیم که رویکردمان را با این فرایند میخواهیم شروع کنیم که اگر توفیق باشد یکی از اشکالاتی که عموماً در دیدارهای مردمی مردم عزیز مطرح کردند بحث در دسترس نبودن نماینده است برای انتقال مشکلاتی که وجود دارد، بنای ما این است که میز کارمان را در بخشها راهاندازی کنیم و دبیرخانهای را هم در سطح شهرستان و هم در سطح بخشها راه اندازی کنیم متشکل از فرهیختگان و نخبگانی که در سطح خود شهر و بخشها وجود دارند و موضوعات را به صورت کاملاً تخصصی بررسی کنیم، آسیبها و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد مشکلاتی که در سطح ملی وجود دارد و میتوانند نخبگان و فرهیختگان کمک کنند در کنار ارائه مشکلات، ارائه راهکارها را بررسی میکنیم و با اولویت بندی مشکلاتی که در سطح شهرستان و در سطح ملی وجود دارد تلاش خودمان را انجام میدهیم، تعاملاتمان را با سایر نمایندگان استان و سایر نمایندگانی که در سطح کشور وجود دارند و سایر مجموعه حاکمیتی که میتوانند به رفع مشکل کمک کنند برقرار میکنیم.
سوال: از مواردی که اشاره شد در سوالات بود و شما هم جواب دادید، کدام یک را در اولویت قرار میدهید برای اینکه احیاناً تبدیلش کنید به طرحی و تقدیم هیئت رئیسه کنید و در دستور کار مجلس بگذارید باشد؟
بیگدلی: به نظرم یکی از مشکلاتی که عموماً وقتی با مردم صحبت میکنیم و مردم نسبت به آن مطالبه دارند بحث اصلاح نظام بانکی است در حوزه اعتبار و منابعمان عادلانه به آن شکلی که مردم انتظار دارند وجود ندارد یک آماری را معاون وزیر اقتصاد چند روز پیش ارائه کردند که به نظرم آمار قابل تاملی است ایشان فرمودند که ۶۰ درصد از مردم عزیز از تسهیلات بانکی استفاده نکردهاند، صد هزار نفر از ۲۵ هزار خانواری که در سطح کشور وجود دارد از تسهیلات بالای ۱۰۰ میلیون تومان استفاده کردهاند، لذا این موضوعی که بالاخره مطرح شده و اشکالات اساسی که در این حوزه وجود دارد ما را باید به سمت اصلاح نظام بانکی هدایت کند.
سوال: چگونه؟
بیگدلی: اصلاح نظام بانکی به نظرم باید به سمت کنترل تورم، بحث تقویت نظارت بانک مرکزی و بانکها و موسسات مالی اعتباری، بحث هدایت نقدینگی به سمت تولید واقعی باید شکل بگیرد. واقعیتش تنها تفاوتی که نظام بانکی ما با نظام بانکی کشورهای توسعه یافته دارد این است که آن جا اعتبار دقیقاً میرود آن جایی که باید برود ولی با توجه به این که شبکه هوشمندی در کشور وجود ندارد توزیع اعتبار ما عادلانه و منطقی صورت نمیگیرد.
سوال: چرا این اتفاق میافتد؟
بیگدلی: به خاطر این که زیرساختها فراهم نیست، نظارت بانک مرکزی ضعیف است و باید تقویت بشود و شبکه هوشمندی برای نظارت وجود ندارد، شبکههای نظارتی ما کاملاً به شکل سنتی دارد انجام میشود.
سوال: ارتباطی بین این مسئله و بنگاهداری بانکها میبینید؟
بیگدلی: بله دقیقاً ما نمونهاش را داریم نمیخواهم اسم ببریم ولی متاسفانه در بانکهای خصوصی داریم ثروت مردم و دارایی مردم را بلوکه کردهاند و بردهاند و ثروتهایشان هزاران برابر شده ولی مردم برای مایحتاج زندگی خودشان و برای توسعه کشاورزی ویژه در منطقه خودمان نیاز به تسهیلاتی برای داربستی کردن باغات، قطرهای کردن، چون یکی از مشکلات اساسی شهرستان تاکستان بحث کم آبی است که متاسفانه ما با آن مواجه هستیم که باید در سطح کلان ملی نسبت به این موضوع نگاه ویژهای وجود داشته باشیم.
اصل شفافیت باید در همه موضوعات به کارگیری شود
سوال: یکی از اشاراتی که کردید در پاسخ سوالات در حوزه فناوریهای نوین به هوش مصنوعی اشاره کردید که هوش مصنوعی باید بیشتر کاربردی شود هم در زندگی و هم در حکمرانی، چه برنامهای برای این خواهید داشت؟
بیگدلی: یکی از موضوعاتی که برای توسعه این فناوری وجود دارد ایجاد بستر و زیرساختهایی است که میتواند در سطح ملی با قوانینی که مجلس شورای اسلامی میتواند وضع کند وجود داشته باشد. واقعیت این است که اصل شفافیت باید در همه موضوعات به کارگیری شود نه صرفاً در موضوع شفافیت آرا و اموال و ثروت و توصیه نامهها.
سوال: برای تخصیص یارانه بنزین به کد ملی به جای خودروها و کارت سوخت که متعلق به یک خودرو است شما اعلام نظر کردید که به کد ملی اختصاص پیدا کند موافقتر هستید برنامه شما چیست؟
بیگدلی: متاسفانه بزرگترین اتلاف انرژی و فسادها را در عدم توزیع عادلانه یارانهها شاهد هستیم، شما بررسی کنید ببینید فسادهایی که چه در چای دبش داشتیم و چه در بحث فساد فولاد اصفهان داشتیم و بیشترین قاچاق را متاسفانه در سوخت داریم، بیشترین قاچاق را در توزیع یارانه آرد داریم میبینیم، نگاه ما این است که تا زمانی که زیرساختها فراهم نیست سیستم هوشمندانهای برای توزیع یارانه برای این که در سفره مردم خودش را نشان بدهد وجود ندارد باید خود مجلس زیر ساختهایش را فراهم کند بعد از این که این زیرساختها فراهم شد بحث توزیع یارانه به شکل هدفمند انجام بشود.
سوال: مثلاً چه زیرساختی؟ یعنی چه کاری لازم است شما بکنید؟ ببینید در مورد تخصیص یارانه به کد ملی این طور که بعضاً کارشناسان میگویند، میگویند خیلی زیرساخت خاصی نمیخواهد، چون مثلاً میشود روی کارت بانکی انجام بشود یعنی حتی این کارت سوخت قابل حذف شدن است و دورهای آزموده شده است.
بیگدلی: بله ویژه در این خصوص که کاملا فرمایش شما درست است مختص به کد ملی قرار بگیرد تا این که به خودروها کاملاً منطقی است، چون واقعیت این است که در روستاها متاسفانه ما شاهد هستیم که سطح زندگی مردم به نسبت شهر و مرکز استان ضعیفتر است و از این یارانه محروم هستند قطعاً در این خصوص نظر من این است که توزیع یارانه حتماً به کد ملی صورت بگیرد ولی واقعیت این است که توزیع یارانه در سایر امور به نظر منطقی نیست، درست است که یارانه اگر به شکل نقدی بخواهد پرداخت بشود باعث ایجاد تورم میشود تورم مثل سیلی است که در هر مسیری قرار بگیرد، در مسیر مسکن قرار بگیرد قیمت مسکن را افزایش میدهد، در مسیر ارز قرار بگیرد متعاقباً مثل همان ولی میشود به صورت غیر نقدی به شکل کالاهای اساسی، به صورت تجهیز در مناطق کشاورزی ویژه در شهرستان تاکستان میشود به صورت تجهیزات کشاورزی در اختیار مردم قرار بگیرد.
سوال: این شبیه همان مثلاً دلار دادن به واردات و اینها نیست؟
بیگدلی: نه مستقیم به خود مصرف کننده.
سوال: باز دوباره کسانی شکل مصرف کننده در خواهند آمد مثلاً آن زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد خیلیها شدند صاحب شرکت، نمیدانم ویدیویی را دیده بودید که صف خیلی طولانی چند صد متری تشکیل شده بود برای دریافت مجوز مثلاً شرکتهای پایین دستی صنایع پتروشیمی و کارگاهها و کارخانههای اینطوری و بسیاری از این مجوزها هیچ وقت به یک کارخانه واقعی تبدیل نشد، اما با آن مجوز یک عالمه مواد اولیه این کارگاهها و کارخانهها دریافت شد و رفت در بازار آزاد سر در آورد. حالا مثلاً اگر فرض بفرمایید این اتفاق این گونه بیفتد که تراکتور بدهند بگویند به کشاورزان تراکتور یارانهای میدهیم نصف قیمت میدهیم آیا این احتمال نمیرود که دوباره کسانی به شکلی بیایند ادعا کنند و اثبات هم ظاهرا بشود روی کاغذ که کشاورز هستند و بیایند آن را بگیرند و بعد دوباره ببرند در بازار آزاد بفروشند، چون خودتان اشاره کردید بهای نکه آن مدل میتواند باعث فساد شود به نحوهای مختلف و این یارانه اگر به کد ملی یا مستقیماً به فرد فرد افراد داده بشود فسادش کمتر است و بعد مردم خودشان تصمیم میگیرند این را مصرف کنند و عادلانهتر هم خواهد بود؟
بیگدلی: فرمایش شما درست است ولی واقعیت این است یکی از اشکالات اساسی که در سطح کلان شاهد آن هستیم بحث تعارض منافع است من، چون در دستگاه نظارتی و نظام بانکی بودم بارها شاهد بودم که افرادی که خودشان ذینفع بودند در مراجعی حضور داشتند که تصمیم گیری میکردند بارها دیدیم متاسفانه ویژه در خصوص دو نرخی بودن ارز و فسادهایی که وجود داشته به خاطر این بوده که تصمیم گیری و تصمیم سازی جاهایی اتفاق افتاده که خودشان ذینفع بودند. به نظرم اگر نمایندگان ما به دور از فضای سیاسی، به دور از فضایی که وامدار جریانات مافیای قدرت و ثروت نباشند و ویژه وام دار خود مردم باشند میتوانند در تصمیم گیری و تصمیم سازی فضایی را فراهم کنند، مواردی را مد نظر قرار بدهند که این موضوعات در آن قوانین دیده شود و مردم کمترین زیان را ببینند.
سوال: شما ازدواج کرده اید؟
بیگدلی: بله
سوال: چند فرزند دارید؟
بیگدلی: سه فرزند، دو دختر و یک پسر
سوال: چند ساله هستند؟
بیگدلی: پسرم ۱۲ ساله، یک دختر ۸ ساله و یک دختر ۳ ساله دارم.
قانون جوانی جمعیت نیازمند پیگیری است
سوال: پس شما به جوانی جمعیت هم بها دادید، برای جوانی جمعیت در مجلس چه کاری خواهید کرد؟
بیگدلی: قوانین خوبی برای جوانی جمعیت در مجلس وضع شده است ولی نیاز به پیگیری دارد حالا ویژه در منطقه خودمان متاسفانه شاهد هستیم که مواردی داشتیم که در واگذاری زمین، علی رغم اینکه در مرکز استان اتفاق افتاده ولی در شهرستان خودمان یک مورد واگذاری زمین هم نداشتیم که نیازمند نگاه ویژه است و آن چیزی که ما از مطالعه این قانون به دستمان آمده این است که عموماً این قانون بیشتر به نفع کارمندان دولت است البته حقشان است بالاخره باید حمایت شود، ولی ویژه در خصوص سایر خانوادههایی که جزو حقوق بگیران ویژه کارمندان دولت نیستند این موضوع در نظر گرفته نشده، به طور مثال مثلاً یک خانم کارمند ۲ سال بعد از صاحب فرزند شدن از حقوق و مزایای دولت برخوردار است ولی خانمهای خانهدار متاسفانه از این امکانات و این مزایا محروم هستند که باید آن نکتهای که حضرت آقا فرمودند هر قانون و لایحهای که در مجلس وضع میشود پیوست عدالت باید داشته باشد، این موضوع را در سطح مجلس پیگیری میکنیم که عموماً قوانینی که دارد وضع میشود به صورت عادلانه روی منافع مردم اثر داشته باشد.
سوال: برای کاهش فرار مالیاتی حالا یک فرار مالیاتی داریم و یک معافیت مالیاتی داریم که شما اقتصاد خواندید و با هر دو مفهوم هم آشنا هستید برای اینها چه برنامهای دارید؟
بیگدلی: در خصوص موضوعات مالیاتی به نظرم اصل ۵۱ قانون اساسی هم در این خصوص اشاره مستقیم دارد که بالاخره هر قانونی که در حوزه مالیاتی دارد وضع میشود باید توسط مجلس وضع شود و اعتقاد من این است که با توجه به شرایطی که در حوزه نظام اقتصادی شاهد هستیم رویکرد نظام مالیاتی به سمت افراد ثروتمند و با تمکن مالی بالا خیلی ضعیف است در کنار این که باید فضای کسب و کاری که نسبت به آن سودی که دارد کسب میکند باید مالیاتش را پرداخت کنند، باید رویکردمان را تغییر بدهیم به سمت افراد ثروتمند و با تمکن مالی.
سوال: یعنی دقیقاً چه اتفاقی باید بیفتد؟
بیگدلی: بالاخره شناسایی افرادی که بیشترین درآمد را در سطح شهرستان، استان و کشور دارند خیلی کار سختی نیست به نظرم و قابل شناسایی است به جای این که از دهکهای پایین ویژه از حقوق بگیران و کارگران عزیز بگیریم که مخصوصاً در این شرایط اقتصادی که هزینهها خیلی بالا است حقوق و دستمزد جوابگوی هزینههای ویژه بخش کارگری نیست و عمده فرار مردم از حوزه کارگری همین است که حقوق و دستمزدشان پایین است به نظرم میشود در دهکهای پایین نگاه ویژهای داشت و مسیر اخذ مالیات را بیشتر به سمت دهکهای بالا با درآمدهای بالا برد.
سوال: منظورم این است که قانون میخواهد یا نظارت میخواهد؟
بیگدلی: نه بحث قانون است، اصلاح نظام مالیاتی یکی از موضوعاتی است که به نظرم الان مورد مطالبه مردم است، آن چیزی که ما در کف جامعه داریم میبینیم و مردم مطالبه میکنند یکی از آنها اصلاح نظام بانکی و گام دوم اصلاح نظام مالیاتی است.
برای حذف کنکور باید قانون وضع شود
سوال: برای حذف کنکور چه خواهید کرد؟
بیگدلی: تلاش خواهیم کرد، بالاخره یکی از دغدغههایی که مردم دارند به خاطر استرسی که الان خانوادهها میکشند، به خاطر رانتی که بعضاً مشاهده میکنیم در سیستم آزمونهایی که در سطح کشور دارد انجام میشود باید تلاش کرد.
سوال: چگونه؟ یعنی مثلاً یک قانون میخواهد؟
بیگدلی: بله باید قانون وضع کرد.
سوال: این مواردی که من از شما میپرسم همه هم در صحبتهایی که داشتید در ویدیویی که ضبط شده بود و پخش شده و مردم حوزه انتخابیه شما آنها را دیدند و بر مبنای همانها به شما رای دادند، این که اینها را میپرسم برای این است که شاید شما بگویید مثلاً در دو سه ماه آینده حتی قبل از این که مجلس دوازدهم شروع بشود برایش برنامه خواهید داشت، چند طرح آماده روی کاغذ حداقل که همان روز اولی روی میز هیئت رئیسه بگذارید و تقدیم کنید، لذا بیشتر ناظر به همین است که بعد از این که شما این تشخیص را داشتید و مردم هم به همین تشخیص شما رای دادند. دقیقاً قدم بعدی شما برای پیگیری آن مطالبه مردم چیست؟
بیگدلی: در گام اول با نشستهایی که در کمیسیونهای تخصصی مجلس میتوانیم داشته باشیم به نظرم یکی از کارهای خوبی که در سطح رسانه ملی انجام شده جمعبندی نظرات و مواردی است که داوطلبین مجلس شورای اسلامی انجام دادند، به نظرم یکی از پیشنهادهایی که میتواند راهگشا باشد افرادی که داوطلب بودند نگاهشان نسبت به آزمون چه نگاهی بود، بتوانیم اعضایی که نگاهشان نسبت به آزمون این بوده که آزمون را باید برداریم، چون الان فعلاً من آماری ندارم بگویم در سطح کشور نمایندگانی که منتخب شدند افرادی هستند که نسبت به موضوع آزمون موضعگیری خاصی داشتند یا خیر، اگر تجمیع نظرات، خروجی اش مثبت باشد یعنی اکثریت نفراتی که در خصوص آزمون نظر مثبت داده باشند برای برداشتن آزمون میشود برنامههای خوبی را در این حوزه پیگیری کرد.
صداوسیما از نمایندگان مجلس مطالبه کند
سوال: حرف شما معنیش این است که اول شما باید در مجلس جدید درباره هر یک از این موضوعات نظرسنجی کنید.
بیگدلی: ما انتظار داریم که خود صدا و سیما که بالاخره فلسفه سوالاتی که مطرح شده دنبال این بودند که رویکردها را مشخص کنند به نظرم خود صدا و سیما به عنوان مرجعی که از اکثریت داوطلبان این پرسش را داشته میتواند در جمعبندیهایشان موضوعاتی که داوطلبان اعلام کردنددر قالب جمعبندی موضوعاتی که مطرح شده داشته باشند و این را از نمایندهها مطالبه کنند که این موضوع را به صورت مهم و با اولویت پیگیری کنند.
سوال: بله طبیعتاً اینها که سوالات ما بوده و باز هم در روزهای آینده از همه منتخبان مردم در مجلس دوازدهم خواهیم پرسید. درباره شفافیت آرا، سفرها و حقوق نمایندهها بفرمایید. شما چه مدلی مد نظرتان است که آن را مدل شفافی میدانید؟
بیگدلی: ما دور گذشته همین دوره نگاهمان این بود که بالاخره ما به عنوان وکیل و خادم مردم باید شفاف و صادقانه با مردم صحبت کنیم، از بدو ورودمان به عنوان یک نامزد در انتخابات، اموال خودمان را شفاف اعلام کردیم و از سایر داوطلبان هم خواستیم اموال خودشان را شفاف اعلام کنند.
سوال: الان این کار را کردید یعنی در همین ایام تبلیغات انتخابات
بیگدلی: بله هم در دوره گذشته و هم این دوره اموال خودمان را به صورت شفاف خدمت مردم اعلام کردیم و صادقانه گفتیم که اگر توفیق داشته باشیم. آن قدری است که بتوانید الان هم بگویید؟
بیگدلی: بله بنده یک ساختمان در خود قزوین دارم، یک ساختمان در شهرستان تاکستان دارم که به عنوان دفتر کارم در نظر گرفتم و یک خودرو پژو پارس دارم این کل دارایی بنده است.
سوال: که شامل دفتر کار و منزل شماست و کل دارایی شما همین است.
بیگدلی: بله و این قول را به مردم عزیز دادیم که اگر توفیقی باشد ۴ سال بعد هم که خدمت عزیزان رسیدیم همین جا صادقانه میگویم یعنی آن عهدی که با خودم و با مردم بستم این است که یک ریال به دارایی خودم اضافه نکنم و در این ۴ سال هر آن چه تلاش و کار میکنیم برای مردم عزیزمان باشد.
سوال: شفافیت را چگونه دنبال خواهید کرد؟ به صورت یک نظام منظورم است حالا این که اقدام شما بوده داوطلبانه.
بیگدلی: در موضوع شفافیت بالاخره آن عزم و اراده خود مجلس را میطلبد که در سطح کلان انجام میشود و بنده قطعا در این مسیر قدم برمی دارم ولی حتی خدمت عزیزان اعلام کردم اگر این اراده وجود نداشته که مطمئنم در مجلس وجود دارد که در خصوص شفافیت گامهای مثبتی بردارند، در همه امور مثلا در بحث آرا، نامه ها، شفافیت در اموال و همه امور ولی اگر مجلس در این حوزه نتوانست تصمیمات درستی بگیرد این را صادقانه میگویم داوطلبانه همه موضوعات را به صورت ماهانه به صورت شفاف خدمت مردم عزیز ارائه خواهم کرد.