معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: استفاده از ظرفیت دانشجویان و فارغالتحصیلان در جهت اعتلای فضای فرهنگی اجتماعی دانشگاهها ضروری است.
به گزارش خبرگزاري صداوسيما؛ کلانتری افزود: فارغالتحصیلان و دانشجویان در واقع به عنوان مروجان فرهنگی هستند که باید از ظرفیتشان در جهت اعتلای فضای فرهنگی دانشگاهها استفاده شود.
وی گفت: شاید هیچ وقت بشر به اندازه امروز به قرآن محتاج نبوده است و تا به امروز تا به این حد از «ایسمهای» مختلف سرخورده نبوده است، زیرا امروز در غرب چیزی از بنیانها و خانواده نمانده و باقی مانده آن نیز در حال فروریختن و نابود شدن است.
کلانتری تصریح کرد: این سرخوردگی در همه حوزهها دیده میشود. هیچ وقت در جهان شکاف اقتصادی به این حد وجود نداشته است و این اقتصاد معیوب باعث شده که در حالی که کشوری برای حفظ نظام بازار محصولات خود را به دریا میریزد یا به آتش میکشد، در سوی دیگر کره زمین میلیونها نفر از گرسنگی رو به مرگ هستند.
وی افزود: بشر امروز محتاج لنگری است که در این جهان متلاطمی که خود ساخته، یاریش کند و به آرامش و سکون برساند و این لنگر، قرآن است.
کلانتری بیان داشت: میل و انس به قرآن در دنیا رو به افزایش است حتی در میان کسانی که مسلمان هم نیستند، احساس نیاز به این ملجا و پناهگاه را میبینیم و در چنین شرایطی باید این معارف ناب در قالبی کاربردی به دنیا ارائه کنیم.
وی تصریح کرد: استان کردستان یک استان قرآنی است و دانشگاه کردستان نیز متبرک به این فضا بوده و استعدادهای بیشماری در این زمینه وجود دارد و میزبانی سی و هشمین جشنواره قرآن و عترت (ع) فرصت بزرگی برای این استان است.
کلانتری خاطر نشان کرد: فارغالتحصیلان و دانشجویان این دانشگاه در واقع به عنوان مروجان فرهنگی هستند که باید از ظرفیتشان جهت اعتلای فضای فرهنگی دانشگاهها استفاده شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم متذکر شد: خوشبختانه در دانشگاه کردستان کانونها و تشکلهای فرهنگی و قرآنی فعالی وجود دارد و امیدواریم فعالیتهای قرآنی و مذهبی شاهد ارتقاء سطح معارفی دانشگاههای کشور باشد.
عبدالحسین کلانتری در نشست هماندیشی با دانشگاهیان دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه دانشگاه از محیط خود بیگانه نیست، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات حوزه مطالعات دانشگاه، که یک حوزه تخصصی و جدی است، کنکاش پیرامون محیط نهاد علم است و نسبتی که نهاد علم با آن دارد.
وی افزود: در کنار رتبهبندی دانشگاهها به نسل اول و دوم و سوم، از منظر ارتباط نهاد علم با جامعه، دانشگاههای مردممدار مطرح میشود که در امتداد آن هم مسئولیت اجتماعی دانشگاهها مطرح میشود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: برخی از علمای حوزه مطالعات دانشگاه بر این باورند که از آغاز تشکیل دانشگاهها ارتباط نزدیکی میان این نهاد و جامعه و مردم برقرار بود، اما بعدها فاصله ایجاد شد و این یک موضوع جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نیست.
وی تاکید کرد: در کنار همه رتبههای کسب شده که در جای خود مهم و مغتنم است، دانشگاهها باید از خود بپرسند که آیا کمک و آوردهای برای محیط پیرامون خود داشتهاند؟
کلانتری از تدوین آییننامه مسئولیت اجتماعی برای دانشگاهها خبر داد و گفت: تصویب این آییننامه جهتدهی خوبی به فعالیتهای دانشگاهها خواهد داد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، استان کردستان را یکی از مرزبانان هویتی ایران دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه کردستان باید ظرفیتهای عظیم را شناسایی و جهتدهی کند و این مستلزم همافزایی تمام عناصر و اجزای زیست بوم اعم از اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است.
کلانتری اساتید را مهمترین رکن دانست و تاکید کرد: شأن اساتید فراتر از انتقال دهنده صرف معلومات است و باید دانشجویان را به تلاش، پویایی، بهزیستی و مدارا تشویق کنند و مسیر زندگی را به انها نشان دهند.
وی بر احیای شأن استادی در همه ابعاد آن تاکید کرد و افزود: اساتید با توجه به مسئولیتی که دارند، آگاهانه به مسئولیت خود عمل کرده و مهمترین نقش آنها امیدآفرینی و صورتبندی افقهای روشن است. افقهایی که توسط جوانان همین مرز و بوم محقق خواهد شد.
در ادامە نیز تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه کردستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت ۲سال امضا شد.
گفتنی است هدف از امضای این تفاهمنامه، توسعه همکاریهای مشترک در زمینه فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی، بهرهمند شدن طرفین از امکانات از جمله فضای فیزیکی و تحقیقاتی و برگزاری مشترک سمینار، جشنواره، همایش و میزگرد است.