محققان یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به طراحی سامانه خودکار جهت هوشمندسازی و تسهیل خدمت رسانی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پزشکی و پرستاری در سه گروه پرستاری از کودک، سالمندان و بیمار به متقاضیان دریافت خدمت شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به طراحی سامانه تحت پایگاه اینترنتی و نسخه موبایل مدیریت بیماران و آژانسهای پرستاری شده است که به واسطه بهرهمندی از سامانه مدیریت هوشمند و تناظریابی با کمک هوش مصنوعی، هم از نظر تکنیکال«روش های نموداری» و هم از نظر قیمت تمام شده با نمونههای مشابه قابل رقابت است.
این سامانه، جهت هوشمندسازی و تسهیل خدمت رسانی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پزشکی و پرستاری خصوصی و نیمه دولتی در سه گروه پرستاری از کودک، سالمندان و بیمار به متقاضیان دریافت خدمت طراحی و تولید شده است.
بر اساس این گزارش، بیماران به عنوان کاربران این سامانه میتوانند از طریق پایگاه اینترنی نرم افزار درخواست دریافت خدمات تخصصی پرستاری در محل را ثبت کنند، سامانه به طور خودکار درخواستها را در صف نوبت دهی مدیریت کرده و بر اساس اطلاعات پروفایل بیمار با بهره گیری از هوش مصنوعی، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرستاری و مراقبتی متناسب با نوع و سابقه بیماری فرد را از دیتابیس شناسایی و بر اساس امتیاز مهارتی پرستار، ظرفیت آزاد، تخصص و تعرفه خدمات پرستاری، درخواست بیمار را به آن شرکتها ارسال میکند. به محض پذیرش درخواست توسط یکی از آژانسهای پرستاری که درخواست را دریافت کرده اند، سیستم نوبت دهی زمان و مکان ویزیت را به بیمار اطلاع میدهد.
ناصر محمودی، مدیرعامل این شرکت در خصوص کاربست این محصول گفت: در عصر تکنولوژی و بالاخص مجازی سازی سعی بر کاهش رفت و آمدها و حضور در اماکن عمومی بخصوص ازدحام در اماکن درمانی است.
بسیاری از افراد هستند که بنا بر دلایل مختلفی، چون ترس از محیط بیمارستان، دوری از شلوغی، وضعیت جسمی و… امکان مراجعه به بیمارستان را ندارند. این محصول با مدیریت هوشمند درخواستها و نوبت دهی، نیاز به حضور را به حداقل رسانده و پرستار را طبق شرایط خاص بیمار در کوتاهترین مسیر و زمان به محل بیمار میرساند.
همچنین هوشمند سازی ارائه خدمات موجب کاهش هزینههای کسب و کارها و استفاده از بهترین خدمات را در کوتاهترین زمان برای بیماران فراهم میکند.
وی ادامه داد: این محصول به سفارش شرکت مجری طرح در انگلستان تولید شده که در سال ۱۴۰۰ مرحله MVP طرح در باکینگهامشر اجرا و در سال ۱۴۰۱ به طور کامل توسعه و وارد بازار شده است.
تیم برنامه نویسی متشکل از یک نفر مدیر محصول، سه نفر توسعه دهنده تحت وب، دو نفر نسخه موبایل و یک نفر طراح رابط کاربری در کنار تیم مشاوره تخصصی پزشکی از فرصتهای اشتغال ایجاد شده در این محصول است.
محمودی در خصوص ارزش و اهمیت این محصول در اقتصاد و میزان ارزآوری آن تصریح کرد: درآمد زایی محصول در سمت متقاضیان دریافت خدمت با مدل B۲C و در سمت ارائه دهندگان خدمات مراقبتی مدل B۲B است که شرکتهای پرستاری در صورت تمایل به استفاده خصوصی، میتوانند با پرداخت هزینه حدود ۱۵ هزار دلار آن را برای موسسه خود به صورت سفارشی خریداری کنند.
وی مزیت این محصول را نسبت به نمونههای مشابه خارجی در بهره مندی از سیستم مدیریت هوشمند و تناظریابی با کمک هوش مصنوعی دانست و گفت: سامانه تحت وب و نسخه موبایل مدیریت بیماران و آژانسهای پرستاری، به واسطه بهرهمندی از سیستم مدیریت هوشمند و تناظریابی با کمک هوش مصنوعی، امکان رقابت هم از نظر تکنیکال و هم قیمت تمام شده محصول را با رقبای خود دارد.
محمودی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی عصر حاضر، شرکتهای دانش بنیان ایرانی جهت حضور در عرصههای بین الملل بیش از پیش به حمایت ارگانهایی همچون معاونت علمی فناوری نیاز دارند؛ لذا انتظار میرود معاونت علمی فناوری بتواند با پشتیبانی از شرکتها فرایند معرفی و فروش محصولاتشان را در عرصه بین الملل تسریع کند.