از دانش آموزان در سراسر ژاپن انتظار می رود در پایان روز کلاس های درس خود را تمیز کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی ان اچ ک ژاپن در مطلبی به فرهنگ دانش آموزان ژاپنی در زمینه پاک کردن محیط مدرسه پرداخت.
مجری: خبر بعدی ما در ارتباط با تحصیل در مدارس ژاپنی است. از دانش آموزان در سراسر ژاپن انتظار می رود در پایان روز کلاس های درس خود را تمیز کنند. گزارش بعدی ما در ارتباط با فرهنگ تمیز کردن مدرسه در ژاپن از سنت های باستانی تا دنیای مدرن است.
یک روز تحصیلی دیگر به پایان رسیده است و دانش آموزان حدود 50 دقیقه را صرف تمیز کردن مدرسه می کنند. در این دبیرستان در مرکز ژاپن, دانش آموزان از یک قانون سخت گیرانه تبعیت می کنند.
آیا ما اجازه نداریم صحبت کنیم؟
دانش آموز پسر: هیس!
خبرنگار: این بچه ها در سکوت کامل ساختمان مدرسه را تمیز می کنند. مفهموم تمیز کردن در سکوت در مدارس در دهه 1970 در منطقه ناگانو با هدف مقابله با خشونت در مدرسه از طریق آرام کردن ذهن دانش آموزان معرفی شد و به نظر می رسد این اقدام موثر واقع شده است.
دانش آموز: تمیز کردن کار لذت بخش تری است زمانی که درسکوت روی کارمان تمرکز می کنیم. این کار کمک می کند به همه جزئیات توجه کنیم.
باصدا.دانش آموز: انجام این کار مرا خوشحال می کند زیرا برای تمرکز بهتر بر روی درس هایم به من کمک می کند.
ناکامورا آکیفومی معلم دبیرستان تویوینو: هدف ما این است که دانش آموزان به شدت متمرکز شوند به صورت طبیعی آرام و ساکت باشند. امیدواریم بتوانیم با این کار روح و ذهنشان را پرورش دهیم.
خبرنگار زن: ریشه فرهنگ تمیز کردن مدارس در ژاپن به بیش از 500 سال پیش باز می گردد.
یاماموتو هیروکی. استادیار دانشگاه دایتو بونکا: راهبه های بودایی در معبدها درس می خواندند و تمیز کردن معبدها به بخش مهمی از آموزش آنها تبدیل شد. این سنت زمانی اجرایی شد که بسیاری از مدارس در پایان قرن نوزدهم در سراسر ژاپن ساخته شد.
خبرنگار زن: از این سنت ژاپنی در خارج از کشور هم استقبال شده است. در مصر, شماری از مدارس تمیز کردن را به عنوان ابزاری برای تقویت روحیه همکاری دانش آموزان می دانند. برخی از مدارس در ژاپن ترجیح می دهند بر روی کار آمدن و ابداع متمرکز شوند تا سنت. در این دبیرستان, کار تمیز کردن مدرسه به ربات ها سپرده شده است. کاهش تعداد دانش آموزان, کار تمیز کردن مدرسه را به یک چالش بزرگ تبدیل کرده است. دوسال پیش, مسئولان این مدرسه کار تمیز کردن روزانه آن را به سه روز در هفته کاهش دادند. سپس دانش آموزان پیشنهاد استفاده از ربات های جارو کننده را برای تمیز کردن مدرسه برای دو روز باقی مانده مطرح کردند.
دانش آموز: استفاده از ربات مزایای زیادی دارد. ما زمان بیشتری برای دور هم جمع شدن یا درس خواندن بیشتر داریم.
آیوما توموهیکو مدیر دبیرستان شووا: فکر می کنم توانسته ایم سیستم خوبی را پیدا کنیم. دانش آموزان ما قادر هستند استفاده بهتری از زمان خود کنند.
خبرنگار زن: چه این یک سنت چند قرنی باشد که ریشه در بودیسم دارد یا یک ابداع مدرن با اختراع ربات, کار تمیز کردن مدارس در ژاپن همچنان به قوت خود باقیست.