معاون فنی صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: اگر به اطلاعات مشترکین برق دسترسی نداشته باشیم نمیتوانیم پاسخگوی درخواست خسارت مشترکین باشیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، قانون تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی در سال ۹۹ در مجلس تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شد. این صندوق در اوایل سال گذشته نیز راه اندازی شد. بر اساس مفاد این قانون تمامی منازل مسکونی کشور که با پرداخت حق بیمه ماهانه تحت پوشش این صندوق قرار میگرند. سازوکار پرداخت حق بیمه هم به این شکل است که بخشی از آن را دولت بر عده میگیرد و بخشی به صورت ماهانه بر روی قبض برق مشترکین از آنها گرفته می شود.
بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، صندوق موظف است با همکاری دستگاههای ذیربط، سامانه را به صورت برخط با امکان ارتباط با سامانه خدمت رسانی این دستگاهها طراحی و ایجاد کند. دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون مدیریت بحران کشـور- مصوب ۱۳۹۸- موظفند کلیه اطلاعات مورد نیاز صندوق در چهارچوب این آیین نامه را از طریق سامانه مذکور برای صندوق ارایه نمایند.
یکی از این دستگاهها وزارت نیرو و شرکتهای توزیع نیروی برق هستند که بر اساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، موظفند از طریق ایجاد دسترسی به اطلاعات سامانه مشترکین، اطلاعات مربوط به کلیه واحدهای مسکونی و مشاعات که به آنها انشعاب قانونی برق داده شـده است و تغییرات بعدی آن را به ترتیبی که بین وزارت نیرو و صندوق توافق میشود، از طریق سامانه در اختیار صندوق قرار دهند.
اما بنظر میرسد عدم همکاری برخی از دستگاهها به ویژه توانیر تکمیل این سامانه را به تاخیر انداخته است. آقای یارمحمدیان، معاون فنی صندوق بیمه حوادث طبیعی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: دربارهی سامانه پیگیری پرونده و ثبت ادعا هم باید عرض کنم که تمام طراحیها دربارهی سامانه انجام شده و این سامانه آماده زیربار رفتن است و تنها مشکلی که ما باهاش مواجه هستیم عدم تبادل اطلاعات و وب سرویس مربوطه با توانیر است. علیرغم تاکید قانون تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی و تکلیفی که این قانون برای توانیر ایجاد کرده است که باید اطلاعات لازمه را در اختیار این سامانه قرار دهد، با وجود پیگیریهای چند بارهی ما، اما هنوز امکان دسترسی به این اطلاعات برای صندوق فراهم نشده است.
یارمحمدیان در ادامه افزود: در صورتی که ما به اطلاعات مشترکین برق دسترسی نداشته باشیم ما نمیتوانیم پاسخگوی درخواست مشترکین برای پیگیری و ادعای خسارت به مشترکین در سامانه باشیم.