دبیر علمی جشنواره خدمات دیجیتالی دوستدار خانواده گفت: این جشنواره فرصتی برای بهتر شدن شناخت فرزندان از دنیای دیجیتال است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نسیبه صمدی دبیر علمی جشنواره و خدمات دیجیتالی دوستدار خانواده گفت: این جشنواره، یک رتبهبندی بر مبنای رأیگیری گسترده مردمی و تخصصی است تا مشخص کند که کودک یا نوجوان شما برای کدامیک از خدمات پرکاربرد داخلی مهمتر بوده و کدام یک از این خدمات با ابتکار و خلاقیت، امکانات بیشتری برای کودک یا نوجوان پیادهسازی کردهاند.
صمدی درباره جزئیات این جشنواره افزود: جشنواره از جایی شروع شد که به نظر میرسید خانوادهها در تعامل با فضای مجازی دچار به نوعی نابسامانیند و اغلب خانوادهها خودشان را در حل مسایل مربوط به فضای مجازی و مدیریت مصرف دیجیتال خانواده خودشان را به نوعی ناتوان و کم توان میبینند و حتی بسیاری از خانوادهها شاید این موضوع را به عنوان یک جبر فناوری پذیرفته اند و علیرغم فرصتهایی که برای این فضا میدانند و میشناسند خودشان را نسبت به آسیبهای این فضا ناتوان میدانند.
وی گفت: راه حلهایی هم برای این موضوع وجود دارد که گرایش جهانی به این سمت است که سکوها را یعنی ارایه دهندگان خدمات و عرضه کنندگان محتوا را در سمت دیگر اینترنت به کمک خانوادهها بیاورد با ابزارهای تنظیم گری و فناوری میتواند این کمک را به خانوادهها بکند که این مسئولیت فقط برعهده خانوادهها نباشد که خانوادهها بخواهند فقط تدبیری کنند سکوها میتوانند به کمک فناوری به کمک دیجیتال این کمک را به خانوادهها بکنند و مصرف را بتوانند برای خانوادهها مدیریت کنند.
دبیر علمی جشنواره و خدمات دیجیتالی دوستدار خانواده افزود: البته که حوزه محتوایی هم یک بالاخره تولید محتوای فاخر، تولید محتوای مناسب برای خانوادهها از اهداف قطعی سیاست گذاران و تصمیم گیران این حوزه محسوب میشود، اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور خاص باتوجه به تخصص فنی که دارد و طبق نگاشت نهادی که در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد حق ورود به لایه محتوا را این وزارت خانه ندارد و مسئول بخش زیرساختی این به حساب میآید و البته کمک میشود و این فناوریهای دوستدار خانواده به نوعی لایه زیرساختی محتوا و خدمت محسوب میشود.
دبیر علمی جشنواره و خدمات دیجیتالی دوستدار خانواده افزود: خدماتی که در لایه زیرساختی ارایه میشود محتوا و خدمت روی آنها سوار میشود درست که وزارت ارتباطات نقشی روی محتوا ندارد، اما همین طراحیهای خانواده محور و فناوریهای خانواده محور در لایههای زیرساخت میتوانند به توسعه محتوای فاخر و مناسب کمک کنند و حتی میتوانند موثر باشند.
صمدی افزود: این موضوع، بحثهای کنترل والدینی است این فناوری این امکانات کنترل والدینی است که در اغلب سکوهای دیجیتال سطح دنیا وجود دارد. در برخی از سکوهای داخلی هم این امکان وجود دارد که باید تقویت شود و باید پازل تکمیل نشده که باید تکمیل شود، اما امکانات خوبی وجود دارد این یکی از امکانات فناوریهای دوستدار خانواده میتواند باشد.
دبیر علمی جشنواره و خدمات دیجیتالی دوستدار خانواده همچنین درباره روند ساز و کار این فناوریهایی که در عرصه دیجیتال خدمات دوستدار خانواده ارایه میشودف گفت: برای ارزیابی این محورها با کمک کمیته داوری جشنواره متشکل از ۱۸ نهاد دولتی و غیردولتی است ذیل این محورها شاخصهایی مشخص شده که ارزیابیها براساس آن شاخصها اتفاق میافتد.
صمدی افزود: امسال حدود ۴۰ سکوی پرکاربرد داخلی را که خدمت ارایه میکنند به خانوادههای ایرانی میتواند خدمت فروشگاهی باشد میتواند خدمت پخش ویدئو باشد میتواند خدمات پیام رسانی و شبکههای اجتماعی باشد این خدمات پرکاربرد را به کمک این شاخصها و نتایج آن هفته آینده در روز اختتامیه جشنواره خواهد رسید.
وی درباره حوزه بازارسازی و نقش مردم در این حوزه گفت: مردم قطعاً به عنوان مصرف کننده نهایی نقش موثری میتوانند در توسعه خدمات داشته باشند و به همین علت در جشنواره هم این موضوع را دیدیم و یک فرآیند رای گیری مردمی را در سایت جشنواره در نظر گرفته شده که خانوادهها میتوانند بیایند و براساس این محورها که در سایت جشنواره و هم در کانالهای جشنواره میتوانند مراجعه کنند و با این محورها بیشتر آشنا شوند و براساس آن میتوانند به خدمات پرکاربردی که خانوادهها استفاده میکنند، ارزیابی کنند.