وزیر آموزش و پرورش بر شفافسازی سیستم آموزشی به عنوان مبنایی برای ساخت آیندهای بهتر تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صحرایی به دنبال ماموریتی که رئیس جمهور به وی داد تا برای اطلاع و اطمینان خانوادهها از وضعیت آموزشی و نمرات دانشآموزان گزارشی ارائه کند، در همایش مشترک شوراهای آموزش پرورش، با تاکید بر اینکه معتقد به مردم هستیم و باید وضع آموزش و پرورش کشور را به مردم بگوییم، افزود: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است! این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وضعیت واقعی معدل دانشآموزان کشور به گونهای دیگر است گفت: «در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است و در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است و در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانشآموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی تفاوتهایی دارد.»
وی با اشاره به میانگین معدل دانشآموزان متوسطه دوم در پایهها و رشتههای مختلف افزود: امروز یک حقیقت دیگر وجود دارد که رئیسجمهوری، پدرانگی میکند که چندین جلسه برای موضوع معدل دانشآموزان برگزار کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقاضای ما این است که نقش ایجاد امید و امیدآفرینی در جامعه را به درستی اجرا کنیم و اگر وزیر آموزش و پرورش، معدل امتحانات نهایی را شفاف اعلام میکند آن را به یک مستمسک سیاسی تبدیل نکنیم و آن را به عنوان مبنایی برای ساختن آینده قرار دهیم و برای آیندهسازی، همه را دعوت میکنم تا نقد روند کنیم نه افراد و در نقد، امید را نکُشیم که امروز مهمترین نیاز ما برای ساختن آینده ایران سرتاسر افتخار، امید است.