سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه معتقد است به علت کمبود اتوبوس و ناتوانی تولید کنندگان در تحویل محصولات و کیفیت پایین اتوبوسهای تحویلی، ناوگان حمل و نقل عمومی تهران دچار مشکل شده است، بنابراین نیازمند واردات اتوبوس هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقایان مهدی علیزاده، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به عنوان موافق واردات اتوبوس برای حمل و نقل عمومی و اردلان حسینی، مدیرعامل یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش شرکت های تولید کننده اتوبوس به عنوان مخالف واردات اتوبوس در برنامه بالاتر شبکه خبر به مناظره نشستند.
هم اکنون فقط ۳ هزار دستگاه اتوبوس فعال داریم، در حالی که تهران ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد.
مقدمه : رهبر انقلاب در دیدارهای اخیر خودشان، رقابت واقعی را یکی از ارکان مهم انتخابات عنوان کردند، به این معنی که میدان برای حضور گرایش های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باز باشد تا همه با دیدگاههای متفاوت و مختلف خودشان بتوانند در مسابقه بزرگ انتخابات، یک رقابت واقعی را شکل بدهند و حضور فعالانه ای در میدان انتخابات داشته باشند.
یکی از موضوعاتی که کارشناسان مختلف سر آن اختلاف نظر دارند بحث این است که ما برای حمل و نقل عمومی واردات اتوبوس داشته باشیم یا نداشته باشیم. مشخصاً دو طیفی که موافق و مخالف هستند علت مخالفت خودشان را در این می دانند که اگر واردات اتوبوس داشته باشیم برای حمل و نقل عمومی، در شرایطی که به زعم خودشان تولید کننده داخلی می تواند نیاز داخل را تأمین کند، نیازی نیست که ما واردات اتوبوس داشته باشیم و اساساً این واردات به تولید داخلی کشور لطمه می زند.
در طرف مقابل که برای حمل و نقل عمومی مثلاً نهادی مثل شهرداری باشد اعلام می کند که تولید کنندگان داخلی نمی توانند نیاز حمل و نقل عمومی شهر را برطرف کنند. برای همین برای تأمین کسری حمل و نقل عمومی ما نیاز داریم که واردات اتوبوس انجام دهیم.
سوال: آقای علیزاده شما بفرمایید که به عنوان مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه چرا موافق هستید که ما برای حمل و نقل عمومی واردات داشته باشیم ؟
علیزاده: موضوعی که اخیراً مطرح شده و کمی هم در رسانهها پخش شد در خصوص واردات اتوبوس بود. اولاً در راستای فرمایشات حضرت آقا مبنی بر حمایت از تولید داخل، مستحضر هستید ما با تولید داخل و تولید کنندهها قرارداد بستیم یعنی ما برای ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم با تولید کنندگان داخل، ۲ هزار و ۵۰۰ قرارداد هم با چینیها که اخیراً آقای دکتر زاکانی تشریف بردند چین، قرارداد را بستند.
اولویت اول ما تولید داخل است. بیش از ۱۰ سال است که رسیدگی به ناوگان حمل و نقل صورت نگرفته است یعنی خرید آن چنانی نشده در دوره قبل مدیریت شهری حدوداً ۲۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کردند که از این ۲۵۰ دستگاه ۱۳۰ دستگاه مینی بوس بوده، ۱۲۰ دستگاه هم اتوبوس بوده که خریداری شده از مجموعه ایران خودرو.
برج ۴ امسال ما برای ۳ هزار و ۴۰ دستگاه قرارداد بستیم که از این ۳ هزار و ۴۰ دستگاه ۵۰۰ دستگاه را به علت اجرا نشدن مفاد قرارداد و فقدان توانمندی بخش خصوصی که تولید داخل هم است، فسخ کردیم یعنی الآن برج ۱۰ - ۱۱ هستیم در واقع هیچ اتوبوسی را تحویل ما ندادند. حدود ۷ هزار میلیارد تومان است که از این تعداد ۵۰۰ تا را که فسخ کردیم سرجمع آن شد ۲ هزار و ۵۰۰ . باز با این مبالغی که ما پرداخت کردیم در سه تا مدل مالی که عرض میکنم خدمت تولید کنندگان عزیزی که قرارداد بستیم باز از زمانبندی تقریباً عقب هستیم با توجه به این که پرداختها هم انجام شده است.
بیشترین مشکل ما در حوزه حمل و نقل این است که مردم ما نمیتوانند دو سال، سه سال صبر کنند که اتوبوسی که از طریق تولید کنندگان داخلی به نوعی تا دو سال دیگر، سه سال دیگر، چهار سال دیگر، مثلاً ۲۰۰ تا، ۳۰۰ تا، ۵۰۰ تا، هزار تا بیاید، علت عمدهای که آقای دکتر زاکانی هم قرارداد را با چینیها بستند این است که ظرف سه الی شش ماه پس از پرداخت اولیه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه یک دفعه میآید وارد کشور میشود که این یک انقلاب و یک تحول است در مجموعه حوزه حمل و نقل عمومی در اتوبوسرانی.
بنابراین اقدامات را ما در حوزه داخلی انجام دادیم، قرارداد بستیم، قراردادهایمان هم شفاف است، زمانبندی هایمان هم مشخص است، کنارش هم نمیتوانیم مردم را معطل کنیم یعنی کنار آن باید سهم تهران که نزدیک ۱۰ هزار اتوبوس نیاز دارد و اکنون ما حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس فعال داریم. یعنی زمانی که مدیریت شهری کنونی مسئولیت را به عهده گرفتند حدود هزار و ۷۰۰ اتوبوس فعال بوده، یعنی یک فاجعه، الآن که دو سال از حوزه مدیریت شهری میگذرد این ۲ هزار و ۷۰۰ اتوبوس رسیده است به ۳ هزار دستگاه اتوبوس فعال.
بنابراین تهران به جای این که مردم بین نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه در ایستگاههای اتوبوس معطل بمانند، نیاز داریم به یک اقدام جهادی و انقلابی که با هم خرید از داخل، هم از خارج بتوانیم یک تحولی در حوزه حمل و نقل انجام دهیم ان شاءالله.
سوال: آقای حسینی شما چرا موافق این هستید که از داخلی ها صرفاً استفاده شود، واردات نداشته باشیم و مخالف هستید با مقوله ای که آقای علیزاده به آن اشاره می کنند؟
حسینی: ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروهای تجاری کشور در منطقه ظرفیت تولید اتوبوسهای دیزلی و همچنین اتوبوسهای برقی را به تعداد ۵ هزار دستگاه دارد که میتواند سالانه آن را به بهره بردار ارائه دهد.
در همین راستا شرکت ایران خودرو دیزل با توجه به تیراژ قابل عرضه و تقاضایی که ما چه در کلانشهر تهران و چه سایر شهرها داریم، آمدیم و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی جدید را استخدام کردیم، خطوط را مجهز کردیم. بنابر این، این ظرفیت الآن در ایران خودرو دیزل و به تبع در سایر خودروسازان داخلی هم مهیاست.
من فکر میکنم که اگر بنشینیم و در کنار همدیگر و یک وفاق ملی را صورت بدهیم میتوانیم که همه نیاز شهرداری تهران را ظرف یک یا دو سال برآورده کنیم.
سوال: یعنی این نکته ای که آقای علیزاده اشاره کردند که برخی از شرکت های داخلی نمی توانند به موقع به تعهداتشان عمل کنند، بنابر این با یکسری شرکت ها قراردادشان را فسخ کردند، یا این که در سبد خریدشان نصفی از محصولات داخلی و نصفی را خارجی استفاده کردند، نمی پذیرید؟
حسینی: همان طور که مستحضر هستید طبق قرارداد عمل کردیم، در سال ۱۴۰۰ تعداد اتوبوسی با ما قرارداد بسته شد در همان سال هم شهردار محترم تهران آمد و فایلش هم در رسانه وجود دارد، تشکر کرد از ایران خودرو دیزل در این ارتباط که ما قبل از انجام یا رسیدن به زمان تحویل، خودروهایمان را زودتر تحویل دادیم، یعنی ایران خودرو دیزل این پتانسیل در آن وجود دارد و به تبع حتماً هم شرکتهای داخلی اگر به نظر من آن ارز لازم را در اختیارشان قرار بدهند، مطمئناً زنجیره تأمینی که تدارک دیدند، محقق میشود و میتوانند که خودروسازها بخش تولیدی شان را جامعه عمل بپوشانند و نیاز کشور را برآورده کنند.
سوال: آقای علیزاده شما توضیح بفرمایید؟
علیزاده: این که آقای حسینی میفرمایند ما سالانه هزار تا، بله، ما اصلاً انکار نمیکنیم ولی ما در سطح کشور بیش از هزار و ۳۰۰ - ۴۰۰ شهرداری داریم، آنها ناوگان دارند یعنی نکتهای که وجود دارد بیش از هزار و ۳۰۰ - ۴۰۰ شهرداری در سطح کشور است که میخواهد شرکت ایران خودرو دیزل این هزار و ۳۰۰ - ۴۰۰ تا را پوشش دهد.تنها جایی که مثل کلانشهر تهران حداقل بیش از ۹ هزار تا دستگاه میخواهد برای شهر تهران که کمبود وجود دارد قاعدتاً این هزار تا کفاف لازم را نمیدهد کما این که غیر از ایران خودرو دیزل سایر تولید کنندگان هم این کفاف را نمیدهد، عمده علتش این است که بیش از ۱۰ سال خط تولید دوستان ما خوابیده، شاید بخشی از آن برنگردد به این عزیزان ما نه فقط ایران خودرو دیزل سایر شرکتهایی که ما با آنها قرارداد داریم و یک بخشی هم برمی گشت به حوزه مدیریت شهری، الآن تمام هم و غم حوزه مدیریت شهری این است که ناوگان اتوبوسرانی یا حوزه حمل و نقل را متحول کند، علتش این است که شورای شهر تهران امسال و سال آینده بیش از ۵۰ درصد از بودجه شورای شهر و شهرداری را اختصاص داده به مجموعه حمل و نقل.
سوال: آقای حسینی این نکته را می پذیرید به علت اینکه سالها خط تولیدمان غیرفعال بوده است؟
حسینی: بله ما در دهه ۹۰ یعنی تقریباً هفت سال یا هشت سال به علت مشکلاتی که در مدیریت شهری وجود داشت تقاضا وجود نداشت، اتوبوس سازها مشتری نداشتند و تولید نکردند، اما خدا را شکر در دولت کنونی با توجه به این که رویکردها به سمتی است که حمایت شود از تولید داخل، بحث تقاضا وجود داشت، خودروسازها از سال ۹۸ شروع به تولید کردند و هم اکنون که خدمت شما هستیم ما تا به امروز هزار و ۹۰۳ دستگاه اتوبوس را تحویل ناوگان حمل و نقل شهری کشور دادیم.
سوال: آقای حسینی به طور کلی تولید کنندگان داخلی چقدر توان تولید دارند؟ چون الآن فرمودند که نیاز ۱۰ هزار تا است ۳ هزار تا هم داریم یعنی ۷ هزار تا کسری داریم؟
حسینی: این ظرفیت در کشور وجود دارد، اگر حاکمیت که واقعاً دارد حمایت میکند همه دست به دست هم بدهیم مطمئناً میتوانیم نیازهای جامعه را درطی دو سال یا سه سال آن نیازها و یا آن کمبودی که طی هشت سالی که بود و این خلاء را بوجود آورد برای کشور را پوشش دهیم. یک برنامه تارگتی بگذاریم دو سال، سه سال را برنامه کنیم، خودروسازها همه دست به دست هم بدهند و آن مشکلاتی که در جهت تأمین ارز هم وجود دارد حل شود، مطمئناً ما میتوانیم این نیازها را برآورده کنیم و حتماً همین کار را خواهیم کرد.
سوال: آقای علیزاده شما که موافق این فرصت دو سه ساله نبودید، درست است؟
علیزاده:ما نباید خودمان را معطل تولید داخل کنیم، حمایت میکنیم، یعنی میرویم سراغشان دستور حضرت آقاست، اما مردم را نباید معطل این ضعفی که در این ۱۰ ساله برای تولید داخل ایجاد شده بکنیم، چرا؟
من خودم شخصاً در واقع درطی بازدیدها و نظارتهایی که در خطوط دارم، ۴۵ دقیقه تا ۴۰ دقیقه در ایستگاه اتوبوس ایستادم، چرا؟ علت این است که ناوگان حمل و نقل ما ضعیف است، ناوگان ما نوسازی نشده.
بنابراین این احساس تکلیفی که در مدیریت شهری شد این بود که باید به هر طریقی که شده، زیر سنگ هم که شده ما اتوبوس بیاوریم چه تولید داخل، چه خارج که ما این شکاف ۱۰ ساله را بپوشانیم، چارهای جز این نداریم، ضمن این که من یک گزارشی عرض کنم، این نشان از حمایت تولید داخل میشود، نشان از این موضوع بحثی که اخیراً هم جنجال شد آقای دکتر زاکانی به درستی اشاره کردند این بود که تولید داخل نمیتواند موضوعات ما را حل و تأمین کند، ما اگر سراغ ایران خودرو نمیرفتیم یعنی ادعای ما در حوزه مدیریت شهری این بود که ما رفتیم سراغتان بیش از این نتوانستیم، ما در این دوره آقای دکتر زاکانی یعنی در این دوره سه ساله اخیر ۶۵۹ دستگاه اتوبوس از ایران خودرو گرفتیم.
سوال: بحث یک شرکت نیست کلی داریم صحبت می کنیم؟
علیزاده: بله، من فعلاً در مورد ایران خودرو می گویم، شرکت های دیگر هم همین طور.
حسینی: ما الآن اتوبوس داریم.
علیزاده: من توضیح می دهم.
سوال: یعنی از شما نمی خرند؟
حسینی: صدای ما این است که با توجه به این که تأمین و تولید اتوبوس شرایط خاص خودش را دارد، همه دوستانه بنشینیم و تیراژی که مدنظر است و آن ظرفیتها و نیازسنجیها اعلام شود، همه خودروسازان در قدیم در دهه ۸۰ چنین اتفاقی در سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور افتاد، همه جمع شدند، رئیس سازمان همه خودروسازان را جمع کرد، همه خودروسازان تعهد دادند به تعداد و تیراژ پیش پرداختها داده شد و درطی آن زمانبندیها اتوبوسها تحویل شد با یکی دو ماه تأخیر ولی تحویل شد در اواخر دهه ۸۰.
علیزاده: این نکتهای که آقای حسینی میفرمایند، آقای دکتر زاکانی به محض این که مدیریت شهری را تحویل گرفتند ۱۷- ۱۰- ۱۴۰۰ تا نشستند ۱۷۵ دستگاه اتوبوس را با ایران خودرو قرارداد بستند که از این ۱۷۵ دستگاه ۱۷۰ دستگاه را به ما تحویل دادند، ۵ دستگاه باز به علت اختلافات فی مابین مدل مالی اش هم نقد و غیرنقد بود، ما بالغ بر ۵۰۰ میلیارد به صورت نقد به ایران خودرو پرداخت کردیم، الباقی ما ملک بود که حالا دوستان هم در رسانه به یک نوعی دیگر توضیح دادند که ملک هم در واقع جلسه برگزار شد، تحویلشان شد، تحویل کارگزار شد و نپذیرفتند.
اکنون این نکتهای که آقای حسینی میفرمایند در دهه ۹۰ با سازمان شهرداریها جلسه گذاشتند دهه ۸۰ همین کار را هم کردیم، ما شرکت عقاب را صدا زدیم، شرکت اسنا را صدا زدیم، شرکت مپنا را صدا زدیم، یکی دیگر از شرکتها را صدا زدیم، پارسیان موتور را صدا زدیم، آمدند نشستند مدل مالی برایشان تعریف کردیم در سه تا مدل مالی، که این سه تا ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد ملک غیرنقدی، ۵۰ درصد تسهیلات، همه این شرکتهایی که عرض کردم پذیرفتند غیر از ایران خودرو که نامه رسمی آقای توسلی مهر ایشان تشریف آوردند دفتر بنده و هم مکتوب اعلام کردند گفتند ما فقط نقد کار میکنیم، مکتوب است و نامه اش هم اکنون هست که خدمت دوستان تقدیم کنم، این موضوع را نپذیرفتند، اگر میپذیرفتند در هر تعدادی که توانایی داشتند مثل بقیه ما با عقاب هزار تا بستیم، با اسنا ۵۰۰ تا بستیم، با پارسیان موتور ۵۰۰ تا بستیم، با مپنا ۵۰۰ تا بستیم.
سوال: به چه مدلی؟
علیزاده: با همه یک مدل، یعنی ۲۵ درصد نقد، ۲۵ درصد غیرنقد که ملک میشود، ۵۰ درصد هم تسهیلات، به چه شرایطی حتی، که اینها را من به مرور توضیح میدهم.
حسینی: تیراژی را که بستید محقق شد؟
علیزاده: تیراژی که بسته شد نزدیک به ۳ هزار تا که ۵۰۰ تای آن بعد از پنج شش ماه بسته نشد فسخ کردیم یعنی ما اول دستمان را دراز کردیم به سوی تولید داخل گفتیم آقا بسم الله ما این تعداد فعلاً علی الحساب برویم جلو حدود ۳ هزار تا.
حسینی: با ۲۵ درصد که نمیشود تولید کرد، آن خودروسازان هم که آمدند از روی ناچاری آمدند.
علیزاده: بالاخره پذیرفتند.
حسینی: قرارداد باید درست باشد به نظر من.
علیزاده: نکته اصلی ما این است که ۲۵ درصد نقد که گذاشتیم، ۵۰ درصد هم تسهیلات، بانکهای کشور هم دوستان تولید کننده را تحویل نمیگیرند چرا؟ چون میدانند ظرفیتش را ندارند، ما تازه آمدیم یک سازو کار جدیدی گذاشتیم، گفتیم خودمان میرویم برای شما تسهیلات جور میکنیم، خودمان هم اقساطش را تضمین میکنیم شما بروید پول را بگیرید و بروید تولید کنید، تنها شرکتی که نپذیرفت ایران خودرو دیزل بود.
حسینی: بله، چون ایران خودرو دیزل یکی از سودده ترین شرکت های خودروسازی ایران است، مشکلی با بانک ها ندارد، بدهی ندارد، زیان انباشته ندارد، ایران خودرو دیزل شرکت سودده است، بنابراین نوع بیزینس مدلی که باید انجام شود مطمئناً باید به نظر من درست باشد.
مطمئناً وقتی خودروسازان ۲۵ درصد را میگیرند، زنجیره تأمین ارزشی شان را نمیتوانند به درستی انجام بدهند، آن بیع یا آن معامله یا آن قرارداد به درستی انجام نمیشود، ایران خودرو دیزل این را میداند، تجربه اش را دارد، سبقه اش را دارد، بزرگترین تولید کننده است، مطمئناً با این نوع میآید ملک تا بخواهد گرفته شود، فروخته شود، شرایط خاص خودش را دارد، تسهیلات هم همچنین.
سوال: شما یک قراردادی داشتید که اخیراً هم کمی سر و صدا داشت الآن شما نتوانستید مثلاً قراردادتان را با آن املاکی که شهرداری داده بود؟
حسینی: ما با شهرداری حل می کنیم، حالا در رسانه ها یک مقداری به نظر من دامن زده شد به این داستان، این را صحبتی که کردیم با شهرداری می نشینیم و این مشکل را حل می کنیم.
سوال: یعنی هنوز پولتان را نگرفته اید؟
حسینی: حل می کنیم، مشکلمان را حل می کنیم.
سوال: آقای علیزاده شما مدل قراردادتان با آن ۲ هزار و ۵۰۰ تا که خارجی هستند به چه صورت است؟ آن هم ۲۵ درصد است؟
علیزاده: این مدل کاملاً مدل ابتکاری شخص آقای دکتر زاکانی است که با چینیها مذاکره کردند و به توافق هم رسیدند. ما در این مدل ۲۰ درصد نقد میدهیم، ۸۰ درصد هم فاینانس است، ایده آلی که آقای حسینی میفرماید بله نقدی بگیرند ببرند، نقدی ما بدهیم.
حسینی: نه ما هم فاینانس قبول می کنیم.
علیزاده: من عرضم این است که ایده آل این است که بله نقدی ما داشته باشیم، کل مجموعه شهرداری آمده پای کار که از تمام ظرفیت هایش هم دارد استفاده می کند که بتواند این نقدینگی را چه غیرنقد، چه نقد، چه دستگاه جور کند، اتوبوس به هر طریق که شده تولید داخل و خارج بردارد بیاورد داخل.
سوال: آقای حسینی چون شما الآن اشاره کردید یعنی این که اگر با مدلی که با خارجی ها شهرداری قرارداد بسته با شما و تولید کنندگان داخلی قرارداد داخلی بسته می شد شما قبول می کردید؟
حسینی: به احتمال زیاد من نوع حالا قراردادشان را نمی دانم چیست الآن مطرح شد.
علیزاده: این مدلی که ما تعریف کردیم ناممکن است تولید کنندگان داخل بتوانند آن را جمع و جور کنند، چرا؟ امسال این ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاهی را که قرارداد بستیم، نزدیک ۷ میلیارد هر دستگاه برای ما درمی آید این پولی که داریم میپردازیم، یعنی اگر من امسال این قرارداد را نمیبستم یا اگر دو سال پیش این قرارداد را بسته بودم این عدد میآمد پایین تر، نزدیک به چهار پنج تومان میشد، کما این که اواخر سال ۱۴۰۰ یا اوایل ۱۴۰۱ بود فکر میکنم ۴۰ دستگاه اتوبوس از عقاب گرفتیم هر دستگاه برای ما تقریباً ۵ میلیارد در آمد، اما دو سه ماه چهار ماه بعد هر دستگاه تقریباً ۷ میلیارد درآمد.
عرضم این است که این مدلی که با چینیها آقای دکتر زاکانی منعقد کرد ۲۰ درصد نقد است، چینیها تعهد کردند این ۲۰ درصد نقد را بگیرند ظرف شش ماه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه را تحویل دهند، این خیلی است، اصلاً من میگویم هزار تا بیایند تحویل بدهند ظرف شش ماه، ما این قراردادهایی که با این چهار پنج تا شرکتی که بستیم، منعقد که کردیم با همین مدلی که بستیم الآن که من خدمت شما هستم قرارداد تا پایان شهریور سال آینده است یعنی بشود ۲ هزار و ۵۰۰ تا با این سه مدلی که گفتیم در صورتی که این فاینانس ۲۰ درصدش نقد است، ۸۰ درصدش فاینانس ۵ ساله است و به صورت اقساط بازپرداخت میشود و سودش هم زیر ۵ درصد است.
هیچ کدام از تولید کنندگان داخل نمی توانند بیایند این قرارداد را با ما ببندند و بیایند زیر بارش که اتوبوس ها را تحویل ما بدهند. پس زمان برای ما خیلی مهم است، ما بتوانیم سال آینده اتوبوس را بیاوریم کف خیابان و مردم این را لمس کنند حالا ما بگوییم قرارداد بستیم با تولید کننده داخل اگر اتوبوس نیاید کف خیابان به درد نمی خورد، این نیاز ضروری شهر تهران است.
سوال: آقای تهرانی می گویند که سر زمان نمی توانید تعهدتان را انجام دهید، شما به عنوان یکی از تولید کنندگان کلی صحبت می کنم؟
حسینی: خود ایران خودرو دیزل را بنده عرض کنم تا به امروز هر قراردادی را که منعقد شده عمل کرده مطمئناً اگر قرارداد جدیدی هم با ایران خودرو دیزل بسته شود به خصوص با توجه به سبقه و سابقه شهرداری تهران با مجموعه ایران خودرو دیزل به نظر من ما در مجموعه ایران خودرو دیزل می توانیم این قول را بدهیم آن تیراژی را که تعهد کنیم تحویل بدهیم. مسلماً خودروسازان دیگر هم به تبع تعهدی که به شهرداری تهران می دهند سعی می کنند که برآورده کنند ولی نوع قرارداد را باید بشینیم با همفکری همدیگر انجام دهیم.
علیزاده: نوع قرارداد مشکل دارد، ایران خودرو نمی آید پای کار دنبال نقد است، ما دنبال نقد نیستیم.
حسینی: ما دنبال نقد نیستیم شما فرمودید که ۵۰ درصد یا بیشتر را فاینانس میکنند.
علیزاده: ۸۰ درصد فاینانس میکنند.
حسینی: ۸۰ درصد فاینانس است، یعنی در چین حاکمیت دارد حمایت میکند یا یک بخش خصوصی وجود دارد و دارد از این بین استفاده خاص خودش را میکند.
علیزاده: نه بخش خصوصی است، نه این که ما با آن فاینانس داریم می کنیم بخش خصوصی کشور چین است اصلاً دولت این وسط نیست.
حسینی: یا یک بخش خصوصی وجود دارد، دارد از این بین استفاده خاص خودش را می کند اگر هم ما نوع قراردادمان مشخص است سال های قبل همان قرارداد را بستیم مطابق با همان قرارداد باشد که بستیم می توانیم عمل بکنیم و هر تیراژی هم که مدنظر اتوبوسرانی تهران باشد می توانیم که به آن تحقق ببخشیم.
در هر صورت من یک نکته ای را عرض کنم اینکه حالا نوع و نحوه، ما یک بحث ملی هم داریم ما در ایران خودرو دیزل شبکه زنجیره ای ارزشی تأمینمان کامل است ما الآن مدرن ترین موتور روز دنیا که موتور بنز است در ایدم تولید می شود هزار نفر در مجموعه ی ایدم دارند فعالیت می کنند.
در شرکت چرخشگر تولید کننده گیربکس، همچنین در محور خودرو که تولید کنندهی محور است همچنین قطعات خاور گاردان تولید میکند، کولر را شرکت تهویه میزند و ...، ما ۲۱۲ شرکت داریم که در مجموعهی شبکهی زنجیرهی تأمینمان فعالیت میکنند، به هر حال همهی آنها با توجه به این رونقی که در دولت آقای رئیسی اتفاق افتاد و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری همه آمدند پای کار که جهادی بتوانند آن نیازهای کشور را برآورده بکنند.
علیزاده: فرمودند موتور بنز، خدمت شما عرض شود که در دو تا شرکتی هم که الآن دارند اتوبوس به ما می دهند کیفیت ها خیلی متفاوت است. موضوع مردم برای ما مهم است در بحث کیفیت خودرو.
سؤال: جزئی تر می فرمایید، کیفیت خوب نیست؟
علیزاده: ببینید بارها حضرت آقا فرمودند در حوزهی صنعت خودرو فرمودند که تولید خوب نیست کیفیت خوب نیست این نارضایتی مردم بحق است، خب الآن نگاه کنید مجموعهی خودروهای سواری را، اکنون اتوبوس هم برای ما همین است، یعنی اتوبوسی که در حوزهی ایران خودرو داریم واقعاً کیفیت برای ما مطلوب نیست چرا این را من میگویم، مستنداً عرض میکنم ما از این تعداد ۴۱۴ دستگاهی که در دورهی مدیریت شهری قرارداد منعقد شد تحویل گرفتیم تقریباً ۵۰ درصدش خوابیده به علت کیفیت ضعیف اتوبوس هایمان.
سؤال: مجموع تولید کنندگان داخلی را می فرمایید؟
علیزاده: نه فقط ایران خودرو دیزل را میگوییم. بقیه ما مشکلی نداریم، خدمات پس از فروش، کیفیتشان خوب است. در مشخصات فنی که بستیم، اما ایران خودرو دیزل ما متأسفانه در بحث کیفیتش ما مشکل داریم بارها هم گفتیم، مکاتبات متعدد با محیط زیست، با سازمان استاندارد و خود دوستانمان در حوزهی ایران خودرو گفته شده، اما در واقع، عرض میکنم ببینید ما طی مکاتبات متعدد خب هم ما مینی بوس گرفتیم و هم اتوبوس گرفتیم، ۴۴ مورد اصلاحی در خصوص اتوبوسهای ایران خودرو نامه زدیم مکتوب به سازمان محیط زیست، استاندارد، ایران خودرو که اینها را اصلاح کنید.
این شیشههایی که در واقع مربوط به شیشههای جلو و عقبی که مربوط به اتوبوس است، خب استاندارد نیست هر از چندگاهی میشکند، نمیدانم بعضاً در فضای مجازی پخش میشود، مثلاً فکر میکنم امسال بود تابستان بود یک بارانی آمد، از اتوبوس نو اینقدر که آب آمد دیگر فیلم گرفته بودند، گفتند آقا اتوبوسهای صفر کیلومتر است یا مثلاً در فیلترهای جاذب دوده، ما نزدیک ۱۰۰ و ۳۰ ــ ۴۰ ــ ۵۰ دستگاه فکر میکنم مینی بوس گرفتیم، یعنی تا گرفتیم تمام این فیلترها را جمع کردیم، خودشان هم در جریان هستند، نامه زدیم، دیگر بعد از سه سال پیگیری آقای حسینی در جریان است، معاون دادستان ورود کرد، جلسه گذاشتیم دوستان ایران خودرو دیزل را مکلف کردند ظرف یک ماه این مشکلات یک ساله را حل کنند.
پس ۴۴ مورد اصلاحی در کیفیت ایران خودرو داریم در بحث اتوبوسها و ۲۲ مورد هم مربوط به مینی بوس هاست که ان شاءالله باید اینها را در واقع اصلاح بکنند که مردم ما یعنی خواهر، برادر، زن و بچهی ما در این اتوبوسها مینشینند با خیال راحت و با کیفیت خوب بتوانند در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند.
حسینی: ما خیلی ممنون هستیم از اینکه نکات اصلاحی را بهره بردار به ما ارائه میدهد، خب به تبع ما خیلی از این موارد اصلاحی نبود، بهبود مستمر بود یعنی بهره بردار با توجه به اینکه برخی از قطعات جایگاه هایشان تعویض بشود که در هنگام بهره برداری بتوانند سهلتر و با سهولت بیشتری این کار را انجام بدهند، درخواست کردند و ما هم به دیده منت پذیرفتیم و انجام دادیم یعنی ما در ایران خودرو دیزل آن انعطاف پذیری را داریم نمیگوییم که همینی که هست، یعنی میگوییم که اگر تولیدی انجام میدهیم برای رضایت مشتری مان اگر خواستهای هم وجود داشته باشد ما حاضریم تغییرات را انجام بدهیم و به بهره برداری کمک بکنیم، نکتهی بعدی این است که خب بحث کیفیت شامل خودروساز ممکن است بشود به کیفیت بهره برداری هم مرتبط است.
حالا من استدعایم این است که ما یک جلسهای را خدمت آقای علیزاده باشیم که روی بحث کیفیت بیشتر صحبت بکنیم، چون ما یک شرکت ثالثی داریم که میآید کیفیت خودروها را اندازه گیری میکند، شرکت کیفیت استاندارد ایران ISQI ما الآن در رنکینگ کیفی اتوبوس هایمان ۱۵۴ نمرهی منفی فقط داریم، یعنی میشود ۴ ستارهی قبلی یعنی ما از نظر کیفی اتوبوس هایمان ۴ ستاره است فقط خودروهای اروپایی مثل بنز و ولوو و اسکانیا ۵ ستاره هستند حتی بزرگترین تولید کننده و بهترین تولید کنندهی چین هم وقتی ارزیابی شد رسید به ۴ ستاره یعنی ۳ ستاره بود رسید به ۴ ستاره، یعنی وقتی یک شرکت ثالثی میآید اندازه گیری میکند کیفیت را ما آن را ملاک قرار میدهیم. حالا در بحث نوع خدمات، نوع کیفیت یا سیار موارد اصلاحی من استدعایم این است ما به دیدهی منت ما الآن سه اکیپ امدادی گذاشتیم برای اینکه ملت از این به هر حال در شهر دچار وقفه نشوند و خدمات بدهیم.
خدماتمان هم گسترده است و سعی کردیم که تمام اتوبوس هایی را که مطرح شده به صفر برسانیم ما این کار را سال های قبل این را هم انجام دادیم ما در دو مرحله یکی مرحله ی آخر شهریورماه یکی هم نزدیک به ایام عید می شدیم تمام اتوبوس های تهران را که متوقفی بود صفر می کردیم ما چنین جلساتی را چند سال قبل هم داشتیم با اتوبوسرانی تهران ادامه می دهیم ان شاءالله که سعی می کنیم که بهترین خدمات را در اتوبوسرانی تهران داشته باشیم..
علیزاده: اولاً که آقای حسینی که به تازگی آمدند مدیرعامل شرکت گواه شدند و ما امید داریم که متحول کنند آنجا را که حالا با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته جلساتی که با این عزیزمان داشتیم در مجموعه ی هم گواه و هم شرکت واحد امیدوار شدیم چون واقعاً من در این یک سالی که در مجموعه ی اتوبوسرانی هستم اینقدر که با دوستانمان در حوزه ی ایران خودرو جلسه گذاشتیم دیگر خسته شدیم و دیگر دست به دامن دستگاه قضا شدیم که ان شاءالله با حضور آقای حسینی...
سؤال: از چه جهت؟
علیزاده: از جهت همین بی کیفیت بودن..
سؤال: قبلاً اصلاحیه های شما بوده است؟
علیزاده: نه ببینید مکتوب اعلام کردیم مشخصاً مثلاً دو سه مورد را عرض بکنم؛ مثلاً یکی بحث خدمت شما عرض شود که خارج شدن شیشه های جانبی که عرض کردم ، یکی درب های باک گازوئیل است یعنی گازوئیل می ریزد بیرون، گازوئیل پر می کنیم، گازوئیل می ریزد بیرون. یعنی اینها چیزهای جزئی است که ان شاءالله حالا با حضور آقای حسینی اینها برطرف بشود، یک سری چیزها برمی گردد به خط تولید، یعنی خود آقای توسلی مهر که ما خدمتشان بودیم ، گفتند که این دیگه در خط تولید بوده برای سال ۱۴۰۰ بوده، ان شاء الله در این تولید جدید اینها را برطرف کردیم یعنی در حوزه ی ایران خودرو دیزل.
بنابراین اینها این ۴۴ موردی که عرض کردم اقدامات اصلاحی که گفتم واقعاً ایراد دارد یعنی ما این ایرادها را در اسنا نداریم، این ایرادها را در عقاب نداریم بله تا مثلاً موضوعی میشود حالا دو سه بار من خطابم به آقای حسینی نیست، خطابم به حالا دوستان قبلی است تا میگفتم آقا موتور بنز است بابا ما، این را بدانند، مردم این را بدانند، ما در تولید داخل که آقای دکتر زاکانی الآن ۲ هزار و ۵۰۰ تا برقی رفته سراغش و مکتوبهی آقای توسلی مهر و مدیرعامل ایران خودرو را ما داریم . من الآن اینجا دارم خدمت شما تولید داخل در بحث فنی و قیمتی واقعاً با حوزهی چینی متفاوت است، مثلاً در حوزهی خدمت شما عرض شود که چینیه که الآن با آن قرارداد بستیم خدمت شما عرض شود بین ۲۵ تا ۴۰ درصد قیمتش بالاتر از خودروی خدمت چینی است که الآن دیتِیل ریزش هم من دارم.
سؤال: داخلی را؟
علیزاده: نه نه، داخلی را میگویم همان نامهی آقای توسلی مهر که از آن استعلام کردیم گفتند اگر اتوبوس برقی به ما بدهید چه قیمتی میدهید؟ و با چه مشخصاتی میدهید؟ قیمتی که در واقع به ما دادند بین ۲۵ تا ۴۰ درصد از همین چینیهایی که دکتر زاکانی اخیراً رفتند قرارداد بستند بالاتر است.
سؤال: چقدر است؟
علیزاده: من اینجا یادداشت کردم که توضیح بدهم ...
سؤال: قبل از آن قیمت ها را می فرمایید که چقدر اختلاف دارد؟
علیزاده: ما ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی که آقای دکتر زاکانی با چینیها قرارداد بسته هر دستگاهی ۲۲۰ هزار یورو ایران خودرو دیزل ۲۹۰ هزار یورو قیمت داده فاصله را نگاه کنید، تقریباً ۵۰ درصد اختلاف داریم.
حسینی: مشخصات فنی یکی است؟
علیزاده: نه با مشخصات فنی بسیار بالا و اروپایی، ببینید..
حسینی: امکان ندارد نه ما مشخصات فنی مان متفاوت است باطری مان قوی تر است.
علیزاده: عرضم ببینید همین من تست کردم دیگر من اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل را گرفتم پیمایش اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۱۷۰ کیلومتر است چینیهایی که من اینجا تست کردم ۲۷۰ تا ۲۸۰ کیلومتر است، کیفیت را نگاه کنید، باطری را نگاه کنید، میدانید که عمدهی موضوع فنی اتوبوس برقی باطری آن است یعنی من الآن برای من پیمایش اتوبوس است که طول پیمایش را در واقع به اصطلاح اتوبوسرانی در واقع نیم راه بخواهد برود ما ۲۷۰ کیلومتر حداقل باید به ما برسد.
حسینی: بله ما یک سال فول ظرفیت تست شده در تهران...
علیزاده: اما ۱۷۰ کیلومتر بیشتر برای ما نمیرود این پیمایشه.
حسینی: آن هم در فصل گرما که بیشترین فشار را به باطری میآورد.
علیزاده: این تستی که عرض میکنم با این ماشین چینی که بستیم یعنی تست کردیم چه در فصل گرما و چه در فصل سرمای آن بین ۲۷۰ تا ۲۸۰ کیلومتر پیمایش دارد من چی طوری راضی بشوم بروم این خودرو را از تولید داخل بگیرم که با ۵۰ درصد اختلاف قیمت طرف چینی به من میدهد ۲۲۰ هزار یورو با ۲۷۰ تا ۲۸۰ پیمایش، خب خیلی تفاوت. آن کیفیتش، آن قیمتش و این هم پیمایش آن.
حسینی: اصلاً این طوری نیست به نظر من اشتباهات محاسباتی را انجام دادید اصلاً شک نکنید.
علیزاده: شما الآن همین الآن من حی و حاضر دوستان صدا و سیما بروند به شهرداری کرج ۴۰ دستگاه تحویل دادند دیگر ما از آنها نخریدیم ما میتوانستیم بخریم دیگر، بروند تست کنند ببینند چند کیلومتر میرود اصلاً کار ندارم که کیفیت و..
حسینی: تست شده، هم در مشهد تست شده، هم در تهران در بدترین دمای بالای ۸ ـ ۴۷ درجه، در مشهد.
علیزاده: من خواهشم این است که بروند تست میدانی کنند، تصویربرداری کنند ببینند آیا ۱۷۰ کیلومتر بیشتر میرود یا نه.
حسینی: بله بیشتر می رود، تقریباً از تمام خودروسازهای چینی مسافتمان بیشتر است یعنی بالای ۲۵۰ کیلومتر را طی می کند اصلاً تست شده در تهران، تست شده در مشهد.
علیزاده: دوستان کمیتهی فنی من بارها رفتند و آمدند، من در خط انداختم در خطوط مختلف، من خط ۱ من که خدمت شما عرض شود که خط مستقیم است یعنی از تهرانپارس به آزادی، خط ۴ من از راه آهن به تجریش، یعنی همه اینها را ما تست کردیم خدمت شما عرض شود که بیش از ۱۷۰ کیلومتر نرفته، ضمن اینکه مصوبه شورای عالی ترافیک میگوید؛ اتوبوس برقی حداقل استانداردش این است که بالای ۲۷۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد، این یک نکته اش.
نکتهی دیگر من الآن با مپنا قرارداد دارم، برقی هم هست، خب فکر میکنید چند تا در دیتیل برنامه ریزی در ریز برنامه زمان بندی که میخواهد به من بدهد ۵۰۰ دستگاه را ماهیانه ۱۰ تا ۱۰ تا میخواهد به من تحویل بدهد آیا با ۱۰ تا، ۱۰۰ تا، ۲۰۰ تا مشکل مردم حل میشود؟! نه، یعنی پس موضوع فنی، موضوع قیمت، موضوع تحویل به موقع، موضوع زمانبندی برای ما خیلی مهم است که واقعاً ببینید ما پس در واقع حسن نیتمان را ثابت کردیم یعنی آقای دکتر زاکانی آن گزارشی که در شورای شهر دادند گفتند آقا ایها الناس ما حرف آقا را حرف خدمت شما عرض شود که بالای سرمان جا دارد مبنی بر حمایت از تولید داخل رفتیم سراغ آن ۳ هزار و ۴۰ تا بستیم از این ۳ هزار و ۴۰ تا ۵۰۰ تای آن را نتوانستند جمعش کنند، فسخش کردیم شد ۲ هزار و ۵۰۰ تا.
از این ۲ هزار و ۵۰۰ تا هنوز آن در بحث آلودگی هوا که هم و غم آقای دکتر زاکانی مدیریت شهری مبنی بر این است که در آلودگی هوا یک حرکتی بزنیم این ۲ هزار و ۵۰۰ تا را اگر بخواهیم با تولید کننده داخلی ببندیم باید ۷ ـ ۸ سال صبر کنیم در صورتی که چینیه دارد ظرف ۶ ـ ۷ ماه تحویل من میدهد که خودش انقلابی است، من میگویم اگر ظرفیت تولید داخل در واقع مکفی بود، وزیر صمت آقای دکتر علی آبادی که خودش در واقع مدیرعامل مپنا هم بوده، خودش بیسش برقی است، نمیرفتند به سمت برقی سازی آن هم به صورت CBU که از خارج وارد کنند، الآن تاکسی را دارند این کار را میکنند، هم سایر خودروهای سواری را دارند این کار را میکنند هم اتوبوس را، محکم پای آن ایستاده که ناوگان را برقی کند واردات هم بکند که مشکل مردم حل بشود.
حسینی: ما به عنوان اولین تولید کننده اتوبوس برقی در کشور با توجه به اینکه از شرکت های دانش بنیان هم استفاده کردیم بتوانیم ظرفیت و نیاز اتوبوسرانی تهران را پوشش بدهیم توانایی این را داریم که تأمین بکنیم، تولید بکنیم و تحویل بدهیم. الآن هم برای اولین بار برای کرج این کار را کردیم برای اولین بار در دولت آقای رئیسی طبق فرمایش مقام معظم رهبری این کار انجام شد ان شاءالله که سایر شهرها هم بهره برداری می کنند و ما هم بعد از آن حتماً با شهرداری تهران باز هم می نشینیم دور هم دیگر قراردادهای جدید می بندیم.
سوال: ولی می فرمایند کیفیت مدنظر را ندارید..
علیزاده: البته کیفیت کار ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهتر شده است. بله ضمن اینکه ان شاءالله که سال به سال که برویم جلوتر کیفیتش بالاتر برود، یک نکتهای است، من این نکته را عرض کنم..
حسینی: شما بخش مشخصات فنی یک مشخصات فنی است که کمیته ی فنی وزارت کشور آن را تأیید می کند ما مطابق با مشخصات فنی کمیته ی فنی وزارت کشور اتوبوس را تولید می کنیم و تحویل می دهیم این را در جریان باشیم یعنی مشخصات فنی.
سؤال: الآن برای برقیه میفرمایید یا برای آن ۴۴ تا ایرادی دارد؟
حسینی: کلاً هم برای برقی و هم برای غیر برقی یعنی دیزلی.
علیزاده: ببینید ما مشخصاً فنی که برای خرید اتوبوس مدنظر قرار میدهیم. بر مبنای مصوبات شورای عالی ترافیک است یعنی این مصوبات شورای عالی ترافیک خدمت شما، مشخصات فنی اتحادیهی در واقع اتوبوسرانی که زیر مجموعهی سازمان شهرداریها هست وجود دارد ببینید من الآن در خود سایت ایران خودرو دیزل همین الآن بزنید یا در کاتالوگهای خودشان که در واقع مشخصات فنی که میدهند وزن اتوبوسهای ۱۲ متری که همین الآن وجود دارد و به کرج هم دادند و خدمت شما دارند تولید میکنند تقریباً بین یک تا دو تا تن بیشتر از اتوبوسهای چینی است این خودش پیمایش را کمتر میکند استهلاک را بیشتر میکند.
حسینی: این نشان می دهد که مشخصات فنی آقایان درست نیست، چون یک اتوبوس یک سازه ای دارد یک کِبّیتی دارد و تقریباً همه ی اتوبوس سازها الگویشان اتوبوسی است که به صورت لُوف لُور یا لوُ اِن تِری تولید بشود تحویل بشود و این را هم ایران خودرو دیزل و هم سایر شرکت ها چه در اروپا و چه در جنوب شرق آسیا، این را رعایت می کنند. اینکه ملاک قرار بدهیم آن چیزی را که دیگران در کاتالوگ می نویسند حتماً درست است من خواهشم این است اتوبوس را ببرید و وزن واقعی بگیرید.
علیزاده: ببینید در کاتالوگ خودتان است، یعنی در کاتالوگ ایران خودرو دیزل است و در سایت خودتان است من این اعداد و ارقامی که دارم می گویم مضاف بر اینکه ما هر نکته ای بگوییم، بگوییم خب آقا ما کیفیتمان خوب است،
موتورمان بنز است ... فلان است اینها، اینها برای مردم نان و آب واقعاً نمی شود کیفیت برای ما نمی شود عمده دلیلش چیست؟ خب مدیرعامل قبلی ایران خودرو هم آمد در تلویزیون نشست گفتش که آقا ما نمی دانم فلان چیز را به خودروی سواری اضافه کردیم، این هم یک آپشن است، می گفت از مدل های اروپایی هم کیفیت خودروهای ما بیشتر است. خب واقعاً این مشخصاتی که ما از کشور چین یا همین مشخصات فنی که از عقاب و اسنا داریم می گیریم مبنایش مدل خدمت شما عرض شود که اروپایی است یک نکته ی اساسی هم من به شما بگویم اساساً تولیدکننده های داخلی ما تولید کننده نیستند همه هم ایران خودرو...
حسینی: این در مورد ایران خودرو دیزل صادق نیست این گزارشاتی که در فضای مجازی هم شما من دیدم که مثلاً یکی از دوستان شما نوشته بود واقعاً مسموع نیست، بنده عرض میکنم خدمت شما من ۲۷ سال سابقهی خدمت دارم در مجموعهی ایران خودرو، ما الآن داخلی سازی مان بالای ۶۵ درصد است.
علیزاده: موتور شما که از خارج می آورید.
حسینی: آقا اصلاً این طوری نیست، موتور ما توسط شرکت ایدم تبریز تولید می شود، ما محورمان توسط شرکت ونکو دارد تولید می شود، گاردانمان الآن توسط شرکت قطعات خاور تولید می شود، کولرمان تهویه می زند استراکچر در داخل ایران خودرو دیزل ایجاد می شود.
علیزاده: تولید با مونتاژ فرق دارد ما عرضمان این است که تولید با مونتاژ فرق دارد ۳۰ تا ۴۰ درصد مشمول یعنی کاربری و این مواردی که عرض کردم داخل است بقیه از خارج میآید.
حسینی: بنده باز هم مجدداً عرض میکنم همکاری بین شهرداری تهران و ایران خودرو دیزل از ۲۰ و اندی سال پیش وجود داشته و همچنان ادامه دارد ما سعی میکنیم که تمام نیازها و خواستههای مشتریمان را به نحو ممکن تا جایی که بشود ارائه بدهیم. هر گونه قصوری اگر بوده حالا در سنوات مختلف، سعی کردیم که در این یک ماه دو ماهی که وجود داشت را جبران بکنیم حتماً این تداوم خواهد داشت شک نکنید که ما کاری خواهیم کرد که شهرداری تهران همانند شهردار قبل آقای حناچی بیایند و از ایران خودرو دیزل به عنوان بزرگترین تولید کنندهی خودروهای تجاری کشور قدردانی کنند.
علیزاده: ما در خصوص ملک هیچ مشکلی با ایران خودرو دیزل نداریم، تعهداتمان هم انجام دادیم رأیهای دستگاه قضائی هم مشخص است، مبنی بر رد دادخواست ایران خودرو دیزل و تکلیف شهرداری با ایران خودرو کاملاً مشخص است، این موضوع اول، موضوع دوم این است که مردم این را بدانند فرق بین مدیریت انقلابی با مدیریتی که ادعا میکنند که فرقش این است که ما یعنی مجموعهی مدیریت شهری تمام تلاششان را ان شاء الله میکند تا پایان دوره ناوگان اتوبوسرانی را که میخواهد در واقع دوره را تحویل بدهد به ۵ هزار تا قطعاً ان شاءالله با این قراردادی که داریم ببندیم ان شاء الله و تحویل بدهیم.
حسینی: مترو عرض کردم به نظر من آن حالا بیاناتی که دوستان میفرمایند صحیح نیست.