سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش استاد مشاور در کاهش آسیبهای اجتماعی بین دانشجویان را مهم ارزیابی کرد و گفت: نقش استادان مشاور در آسیبهایی نظیر افت تحصیلی، مشروطی متوالی چند ترم و ... بسیار کلیدی است که میتواند به کاهش این مشکلات بیانجامد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا رهایی در نشست هم اندیشی استادان مشاور گفت: ما در سالهای ۹۰ برنامهای را به منظور فرایند انتقال زندگی از دانشآموزی به دانشجویی و آشنایی با مسائل و مقررات دانشگاه، برای دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ترم اول برگزار میکردیم و دانشجویان در این برنامه و حتی در آزمون آن نیز شرکت میکردند.
وی تصریح کرد: ما در این برنامه حدود ۱۷ سرفصل تعیین کرده بودیم و موضوع مختلف این سرفصلها شامل مباحث درسی، مقررات زندگی دانشجویی و سایر مسائلی که دانشجویان اعم از روحی و روانی با آن مواجه میشد را ارائه دادند. شاید برای این برنامه نزدیک به یک سال جلسه برگزار میشد تا تعیین کنیم اولویت این مطالب باید چه موضوعاتی را در بربگیرد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: متاسفانه برنامه فوق از سال ۹۵ در دانشگاه برگزار نشد، البته سال گذشته در جلسهای مطرح شد که این برنامه راه اندازی شود، اما چون امسال به طور شتاب زده وارد ترم شدیم و شروع ترم حساب شدهای نداشتیم، نتوانستیم این برنامه را از سال جاری مجدد اجرایی کنیم که البته تلاش میکنیم این برنامه مجدد در چنین جلساتی مطرح و از مهر ماه سال آینده برای ورودیهای جدید اجرایی شود.
آقای رهایی خاطر نشان کرد: به نظر بهتر است گزیدهای از مطالب این برنامه در دانشکدههای دانشگاه نیز در چند جلسه ارائه شود، گاهی اوقات ما برنامههای پایشی از دانشجویان انجام میدادیم که گاها موارد دردناکی مطرح میشد و ما مشاهده میکردیم برخی دانشجویان در برخورد با آسیبهای اجتماعی با مشکلات جدی مواجه میشوند.
وی افزود: باید مخاطراتی که ممکن است در زندگی دانشجویی وجود داشته باشد را به همراه عواقب آن، با زبانی خوب و مناسب برای آنها بازگو کرد تا از بروز بسیاری از این آسیبها و بحرانهای روحی و روانی دانشجویان پیشگیری شود.
آقای رهایی نقش استاد مشاور در کاهش آسیبهای اجتماعی بین دانشجویان را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: من همواره تاکید میکنم اگر برنامه استاد مشاور فعال شود آمار پروندههای کمسیون موارد خاص در دانشگاه کاهش مییابد، علیرغم اینکه این کمسیون به صورت هفتگی تشکیل میشود، اما پروندههای جدیدی به این کمسیون اضافه میشود. نقش اساتید مشاور در آسیبهایی نظیر افت تحصیلی، مشروطی متوالی چند ترم و ... بسیار کلیدی است که میتواند به کاهش این مشکلات بیانجامد.
سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: یکی از مسائلی که دانشجویان با آن مواجه هستند بحث اشتغال، هزینههای زندگی و راه حلهای تامین آن است که میشود خوشبین شد این موارد راه حل دارد، چون یک سری دلسوزانی هستند که از این دانشگاه نیز فارغ التحصیل شدهاند میتوانند به حل بسیاری از این نگرانیها کمک کنند. حتی پیشنهاد کمک مالی صندوقی در دانشگاه مطرح کردند که در موارد اضطراری به دانشجویانی که مشکل مالی دارند کمک کنند حتی حاضر به اعطای کمک هزینه مستمر هستند.
وی در خصوص راهکار حل مشکل تراکم در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز تاکید کرد و گفت: متاسفانه این مشکل به مسئله روزمره ما تبدیل شده است و باید رفع شود. حدود ۷ خوابگاه در دانشگاه وجود دارد به طور متوسط در هر اتاق حدود ۸ دانشجو ساکن هستند افزایش تعداد خوابگاههای دانشجویی با شرایط سختی امکان پذیر است.
آقای رهایی افزود: تلاشهای زیادی برای خرید خوابگاه به کمک خیرین و حتی خرید زمین برای ساخت خوابگاه جدید انجام میگیرد، اما امکانات بیشتری در این زمینه نداریم که بتوانیم شرایط خوابگاهها را متحول کنیم و ما تقریبا روزانه ۹ هزار غذا در سلف دانشگاه توزیع میکنیم که هر پرس غذای دانشجویی ۸۳ هزار تومان هزینه برای دانشگاه دارد که بخشی از این هزینهها در بودجه عمومی دیده نمیشود بلکه از طریق درآمد اختصاصی تامین میشود.
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: ما متوسط هزار دانشجوی کارشناسی جذب میکردیم که به طور ناگهانی این آمار به هزار و ۶۰۰ دانشجو افزایش پیدا کرد، تامین نیازهای این آمار دانشجو راحت نیست؛ بنابراین باید ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه اصلاح و کنترل شود تا از بحران سنگینی که با آن مواجه هستیم خارج شویم.
وی در پایان با بیان اینکه ورودیهای دوره کارشناسی از نظر کیفیت آموزشی ضعیف نیستند بلکه باید از نظر ابتلا به آسیبهای اجتماعی مورد کنترل قرار بگیرند.
احمد رضا رئیسی مدیر امور آموزشی دانشگاه هم گفت: این نشست با هدف توجه به نقش مهم استادان مشاور در روند تحصیلی و آموزشی دانشجویان دوره کارشناسی و بازنگری آیین نامه استاد مشاور برگزار شد.
وی افزود: همچنین در این نشست مقرر شد نظرات و دغدغههای اعضای هیات علمی در خصوص استادان مشاور در بازنگری آیین نامه فوق لحاظ شود.
گفتنی است، در این نشست تاریخچه فرایند استاد مشاور و جایگاه این اساتید در روند تحصیلی دانشجویان کارشناسی وهمچنین مسائل غیر آموزشی دانشجویان بررسی شد.