همایش مؤمن قریش، بزرگداشت حضرت ابوطالب (ع) به میزبانی شهرستان کارون برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین سیدیاسین موسوی، امام جمعه بغداد در همایش «مؤمن قریش»، بزرگداشت حضرت ابوطالب (ع) که به میزبانی شهرستان کارون برگزار شد، به وجود روایتهای متعددی در مقام والای این شخصیت بزرگ اسلام اشاره کرد و گفت: توصیه امام صادق (ع) این است که به فرزندان خود، اشعار ابوطالب (ع) را بیاموزید، زیرا حاوی معرفت خدا و دانش فراوان است.
وی با اشاره به مظلومیت حضرت ابوطالب (ع)، افزود: مردم خوزستان از پیشگامان در دفاع از اسلام هستند و در برگزاری همایش سالانه «مؤمن قریش» در بزرگداشت حضرت ابوطالب (ع) نیز پیشگام هستند.
حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه تشیع حقیقت اسلام است و جدایی میان تشیع و اسلام وجود ندارد، ادامه داد: رسول اکرم (ص) دین واحدی آوردند: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» (مائده، ۶۷) این یک دین و همان تشیع است. تشیع یک رکن اساسی دارد و آن معرفت است و معرفت در تمام کتابهای اعتقادی شیعی وجود دارد؛ تشیع نه بر اساس تقلید و صناعات خمس بلکه بر مبنای معرفت شکل گرفت. اصل معرفت، معرفت خدا است و خداوند جز با محمد (ص) و خاندان ایشان شناخته نمیشود، توحید ما جز با شناخت محمد (ص) و خاندان ایشان کامل نمیشود: «مَنْ أراد اللّهَ بَدَء بِکُم».
امام جمعه بغداد اضافه کرد: یکی از اصحاب امام رضا (ع) به ایشان عرض کردند که در ایمان حضرت ابوطالب دچار شک شدم، امام به او پاسخ دادند: چنانچه کسی در ایمان ابوطالب (ع) شک کند و با این شک بمیرد، جایگاهش در آتش است. این نشان میدهد که معرفت به حضرت ابوطالب (ع) و اعتقاد به ایمان او، جزیی از دین است. امام صادق (ع) در سخنی فرمودند: به فرزندان خود، اشعار ابوطالب (ع) را بیاموزید چرا که حاوی معرفت خدا و دانش فراوان است.
وی میگوید: موضوع دیگر اخلاق حضرت ابوطالب (ع) است که سخن درباره آن مفصل است. میتوان درباره کرم و بخشش او، نورانیت و نقش ابوطالب در حمایت از رسول خدا (ص) و صبر او سخن گفت.
حجت الاسلام موسوی با اشاره به روایتی از رسول الله (ص) درباره شجاعت ابوطالب، افزود: ما قادر به سخن گفتن از شجاعت او نیستیم و ما نمیتوانیم حقیقت این شجاعت را درک کنیم. این شجاعت و نترسیدن از مرگ، ویژگی خاندان ابوطالب (ع) و شیعیان علی (ع) است.
وی با بیان اینکه تشیع در طول تاریخ سختیها و محنتهای فراوانی کشیده و تاریخ تشیع، مملو از این سختیها است، گفت: زمانی که امام خمینی (ره) قیام کردند و شعار «هیهات من الذله» را گفتند، شیعه به پا خاست. امروز در سایر کشورهای اسلامی، زمینه حکومت امام عصر (ع) در حال آماده سازی است.
ایمان حضرت ابوطالب (ع)، محوریت مطالب موجود درباره ایشان
آیتالله سیدمحمد حسینی قزوینی، استاد حوزه علمیه و رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج) گفت: در رابطه با حضرت ابوطالب سخن زیاد است، اما عمده مطالب درباره ایشان با محوریت ایمان وی است که این بالاترین مظلومیت ایشان است که ما باید بعد از ۱۴۰۰ سال ایمان ایشان را اثبات کند. وی که فرزندی همچون حضرت علی (ع) و همسری همچون فاطمه بنت اسد دارد.
وی افزود: ابوطالب بزرگ حامی و مدافع رسول اکرم است. در قضیه شعب ابی طالب یک ماجرای ظریف وجود دارد. ایشان بیش از سه سال همواره از همه اسیران در شعب ابی طالب حمایت کرد.
آیتالله قزوینی لیلة المبیت را بالاترین فضیلت برای امیرالمؤمنین دانست و ادامه داد: جناب ابوطالب از بیم اینکه آسیبی به رسول خدا برسد او را نیمه شب از خواب بیدار میکند و علی (ع) را به جای او در رختخواب میگذارد. یعنی ابوطالب در این ۳ سال هر شب لیله المبیت داشته و علی را فدای رسول اکرم قرار داده است.
این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: ابوطالب قبل از اینکه رسول اکرم به بعثت برسد به ایشان ایمان دارد. راغب اصفهانی که شخصیت پرآوازه اهل سنت است از سفیان بن عیینة که از فقهای اهل سنت است نقل میکند (من ابغض ابی طالب فهو کافر). این تعبیر بسیار سنگین است.
وی میگوید: رسول اکرم ۳ سال دعوت مخفی داشتند. بعد از نزول آیه ۲۱۴ سوره شعرا ایشان حدود ۴۰ نفر از بزرگان قریش را در خانه ابوطالب جمع کردند. در روز سوم وقتی که رسول خدا اتمام حجت کردند و هیچکس حاضر به ایمان آوردن نشد به امیرالمؤمنین میفرماید: فَاَخَذَ بِرَقَبَتی، ثُمَّ قالَ: انَّ هذا اخی ووَصِیی و خَلیفَتی. تاریخ طبری، این اثیر و... این مطلب را آوردهاند.
آیتالله قزوینی افزود: وقتی این ماجرا پیش میآید اولین موضعگیری بر علیه علی (ع) شکل میگیرد یعنی دشمنیها با امام علی (ع) با حدیث «دار» شروع میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره احترام رسول خدا برای جناب ابوطالب گفت: رسول خدا در کنار جنازه ابوطالب فرمود وصلتک رحم، وجزیت خیرا یا عم.
آیت الله قزوینی به این سروده جناب ابوطالب ألم تعلموا أنّا وجدنا محمّداً رسولاً کموسی خُطَّ فی أوّل الکتبِ اشاره کرد و ادامه داد: این تعبیر در منابع اهل سنت، تاریخ اسلام زهری و صیح بخاری آمده است.
وی میگوید: ایمان ابوطالب برای عالم دنیا نیست به تعبیر عرفا ایمان ابوطالب به عالم ایمان الهی برمیگردد یعنی آنجا که بشری خلق نشده بود.